Tufinek skrev 2026-04-01 14:33:09 följande:
Som du säger så ska värden analyseras som helhet men jag förstår din nyfikenhet. Jag är också IVF:are. Gjorde KUB idag och fick sannolikhet 1:3200 för Tr21 (med tanke på att jag är 41 så bedömer jag det svaret som bra). Mitt blodprov togs som din, i 10+2, och jag har fått liknande värden, HCG 54 och PAPP-A 0,52. Barnmorskan sade att det var fina värden så det får jag lita på med tanke på att jag har ingen aning om hur man ska tolka dem ;P
När ska du göra ultraljudet? Håller tummarna för att du också får ett tillfredsställande svar:)
Tack för svar - väldigt nära mina värden då ja, skönt att höra😊🙏 Ultraljud har jag först om 3 veckor :/ Tack!❤️
Anonym (Lycklig) skrev 2026-04-01 19:27:45 följande:
Jag har ingen aning om vad som är högt/lågt b-hcg och papp-a, så kan inte säga något om det. Jag såg också mina provsvar i journalen innan kub men kunde inte alls bedöma dem, vilket jag tyckte var jätteskönt då jag också är en orolig själ som gärna vill ha kontroll. Väl på kub-ultraljudet så sa jag till barnmorskan att jag inte ville veta några siffror utan endast om det var hög eller låg risk. Just för att jag inte vill noja sönder över att eventuellt "bara" få 1/1000 istället för 1/20000 (bara ett exempel). Fick jättefint bemötande och i slutet sa hon "allt jag kan bedöma idag ser fint ut och ni har låg risk". SÅ skönt att inte veta mer än så känner jag! Låter det vara upp till sjukvården, proffsen, att bedöma och tolka. Bara ett litet tips till er som också har lätt att känna oro.❤️
Jag slänger in alla mina provsvar i GPT, lite farligt kanske😅 Ja men bra idé att be dem säga så😊❤️