• Anonym (Lycklig)

BF oktober 2026 💕

Hej! Startar en tråd för oss med BF i oktober 2026. Skriv gärna en kort presentation av dig själv. Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord kopplat till våra graviditeter. Kom ihåg att vara snälla mot varandra! Man vet aldrig vad någon bär på i sin ryggsäck. ❤️

Jag är 35+ och väntar mitt tredje barn, BF någon gång under första veckan i oktober. Har ett barn i livet och ett i himlen. Känner mig så lyckligt lottad att få uppleva en till graviditet! Pga tidigare erfarenheter så kommer vi att vänta med att gå ut öppet om den här graviditeten till omkring vecka 20. Därför pratar jag hemskt gärna med andra här på Familjeliv för att få ventilera alla tankar och känslor som man bär på. ❤️

• Svar på tråden BF oktober 2026 💕
  • Tufinek
    Mopsisen skrev 2026-04-01 10:17:17 följande:

Hej på er! 👋🏼

Ansluter mig till tråden, är idag i vecka 9+5 och tycker tiden går så otroligt sakta. Längtar till KUB och hoppas att allt ser bra ut, är absolut den oroliga typen... Om allt går bra blir detta vårt andra barn, har en son på nio månader så jag räknar med att det kommer bli intensivt. 😅 Har dock alltid velat ha tätt. Den här graviditeten har jag mått otroligt illa och kräkts, så var det inte med första. Xonvea har dock räddat mig.

Kram kram! 🌸

Välkommen Mopsisen:) Kul att se att vi blir fler:)
    Wow, låter verkligen intensivt med två under två men så kul för barnen att vara så nära varandra i ålder. 
  • Anonym (Lycklig)

Jag har ingen aning om vad som är högt/lågt b-hcg och papp-a, så kan inte säga något om det. Jag såg också mina provsvar i journalen innan kub men kunde inte alls bedöma dem, vilket jag tyckte var jätteskönt då jag också är en orolig själ som gärna vill ha kontroll. Väl på kub-ultraljudet så sa jag till barnmorskan att jag inte ville veta några siffror utan endast om det var hög eller låg risk. Just för att jag inte vill noja sönder över att eventuellt "bara" få 1/1000 istället för 1/20000 (bara ett exempel). Fick jättefint bemötande och i slutet sa hon "allt jag kan bedöma idag ser fint ut och ni har låg risk". SÅ skönt att inte veta mer än så känner jag! Låter det vara upp till sjukvården, proffsen, att bedöma och tolka. Bara ett litet tips till er som också har lätt att känna oro.❤️

• Anonym (Mellan)
    Tufinek skrev 2026-04-01 14:33:09 följande:
    Som du säger så ska värden analyseras som helhet men jag förstår din nyfikenhet. Jag är också IVF:are. Gjorde KUB idag och fick sannolikhet 1:3200 för Tr21 (med tanke på att jag är 41 så bedömer jag det svaret som bra). Mitt blodprov togs som din, i 10+2, och jag har fått liknande värden, HCG 54 och PAPP-A 0,52. Barnmorskan sade att det var fina värden så det får jag lita på med tanke på att jag har ingen aning om hur man ska tolka dem ;P
    När ska du göra ultraljudet? Håller tummarna för att du också får ett tillfredsställande svar:)
    Tack för svar - väldigt nära mina värden då ja, skönt att höra😊🙏 Ultraljud har jag först om 3 veckor :/ Tack!❤️
    Anonym (Lycklig) skrev 2026-04-01 19:27:45 följande:

Jag har ingen aning om vad som är högt/lågt b-hcg och papp-a, så kan inte säga något om det. Jag såg också mina provsvar i journalen innan kub men kunde inte alls bedöma dem, vilket jag tyckte var jätteskönt då jag också är en orolig själ som gärna vill ha kontroll. Väl på kub-ultraljudet så sa jag till barnmorskan att jag inte ville veta några siffror utan endast om det var hög eller låg risk. Just för att jag inte vill noja sönder över att eventuellt "bara" få 1/1000 istället för 1/20000 (bara ett exempel). Fick jättefint bemötande och i slutet sa hon "allt jag kan bedöma idag ser fint ut och ni har låg risk". SÅ skönt att inte veta mer än så känner jag! Låter det vara upp till sjukvården, proffsen, att bedöma och tolka. Bara ett litet tips till er som också har lätt att känna oro.❤️

Jag slänger in alla mina provsvar i GPT, lite farligt kanske😅 Ja men bra idé att be dem säga så😊❤️
  • Anonym (Glad)
    Känner igen mig. Värdena är nog väldigt individuella och får betydelse i kombination med UL/mätning och ålder ❤️

Så gott tips att inte be om de exakta siffrorna! Det kommer jag ta med mig. 
    Ska bli väldigt intressant att se om vårt NIPT stämmer överens med KUB i nästa vecka så det inte blir snurrigt, haha 😅
  • Anonym (Lycklig)

Hur mår ni andra (fysiskt) så här långt? För någon vecka sedan upplevde jag att de flesta symptom gått över och att jag mådde nästan som vanligt. Men nu senaste veckan har jag haft ont i huvudet nästan varje dag, ont i magen/förstoppad, konstant kissnödig (uvi har uteslutits) och ja...mår allmänt rätt skruttigt. Framför allt huvudvärken är jobbig. Funderar på om det är stress, graviditeten, avsaknad av träning eller en kombination av alla tre. Har inte tränat på över 2 månader och tappat all motivation, samtidigt som jag känner att jag verkligen skulle behöva stärka upp kroppen. Ska orka vara gravid i 26 veckor till (plus föda och ta hand om barn sen😅). Usch, ville nog mest klaga av mig och kanske höra att jag inte är ensam...?

• Anonym (Glad)
    Anonym (Lycklig) skrev 2026-04-03 08:22:02 följande:

Hur mår ni andra (fysiskt) så här långt? För någon vecka sedan upplevde jag att de flesta symptom gått över och att jag mådde nästan som vanligt. Men nu senaste veckan har jag haft ont i huvudet nästan varje dag, ont i magen/förstoppad, konstant kissnödig (uvi har uteslutits) och ja...mår allmänt rätt skruttigt. Framför allt huvudvärken är jobbig. Funderar på om det är stress, graviditeten, avsaknad av träning eller en kombination av alla tre. Har inte tränat på över 2 månader och tappat all motivation, samtidigt som jag känner att jag verkligen skulle behöva stärka upp kroppen. Ska orka vara gravid i 26 veckor till (plus föda och ta hand om barn sen😅). Usch, ville nog mest klaga av mig och kanske höra att jag inte är ensam...?

I hear you! 😅

Kände mig också bättre, men magen krånglar här med och har gjort sedan plusset. I början kunde jag enbart äta pasta vilket jag normalt sett inte är ett big fan of och det gjorde det inte lättare.  Tacksam över att jag börjar bli mer sugen på olika varianter av grönsaker igen.
    Huvudet värker och jag har hunnit med en antibiotikakur för uvi..
    Känner mig konstant mätt, men ändå hungrig 😂 och är fortfarande känslig mot dofter och kaffe. Jag är nog fortfarande lite grinig och inte helt lätt att ha och göra med i alla situationer..men gör så gott jag kan och inser rätt snabbt de gånger ett ?sorry? är på sin plats 😂 Magen syns redan så svårt för mig att dölja. 

Motivationen kommer nog tillbaka ska du se när kroppen är redo❣️ Jag är normalt sett väldigt aktiv men har sedan vårt MA fått tagit det väldigt lugnt istället vilket har varit utmanande - trots noll motivation.. Hoppas läkaren ger grönt ljus nästa vecka ☺️🙏🏼

Det positiva är att jag nu känner mig piggare och har mer energi rent kroppsligt vilket underlättar vardagen!

• Anonym (Mellan)

Försöker naviger mig fram till vilka kosttillskott man behöver efter vecka 12 - någon som har en tydlig bild av vad som gäller? Nu tar jag sånna där gravid-multivitamin-tabletter som innehåller massa folsyra och annat. Börjar det bli dags att byta nu? Eller sluta helt? Eller fortsätta med samma..? Känns onödigt att ta tillskott om det inte behövs, men vill ju inte chansa heller

• Morgonsolen

Hej, jag ansluter mig i vecka 10+6 oplanerat gravid med andra barnet. Hade gärna sett att vår son varit lite äldre och mer självständig, men det går inte alltid att planera. 😅

Mår ganska pissigt just nu, är nog därför jag skriver, för att få klaga lite till några som kanske känner samma! Får inta alls den symprti jag förtjänar här hemma. 😂 

Mådde inte alls lika illa i början av den här graviditeten som i förra. I förra graviditeten mådde jag kontant illa dygnet runt i fem veckor, från vecka 8-13, men kräktes aldrig. I den här graviditeten hade jag i början inga symptom alls, INGA ALLS! Och ifrågasatte länge om jag ens var gravid eftersom det inte var planerat och jag helt ärligt inte vet när ungen blev till! Mådde lite illa några timmar här och där och kände mig lite tröttare än vanligt, men annars inget. Inga ömma bröst, ingenting. Tills vi åkte till Kolmården förra helgen. Spydde som en gris i ett dygn efter att vi kom hem och har sen dess varit konstant illamående och dödstrött. Sen under veckan blev sonen förkyld och smittade såklart även mig och nu är jag förkyld och illamående dygnet runt och går runt och torrhulkar minst var 10 minut utan att det kommer upp nått. 

Ska på ultraljud den 16 april, längtat efter ultraljud sen jag fick reda på att jag var gravid. Inte för att jag är den oroliga typen, utan för att jag absolut inte trodde på att jag var gravid. Och nu för att symptomen är så himla intensiva att jag är rädd att det är tvillingar. 😬 Hoppas det här intensiva illamåendet bara beror på att kroppen är trött inte nått annat.

Roligt att höras här inne! 

• Anonym (Lycklig)

Tack för lite tröst, känns skönt att det inte bara är jag som är grinig, förstoppad och har huvudvärk 😅

Angående kosttillskott så tar jag en multivitamin för gravida och ammande. Har tagit den sen innan graviditeten som rekommenderat (pga folsyra) och kommer väl åtminstone fortsätta ta den tills burken tar slut ☺️ Annars är det väl efter v.12 inte nödvändigt med folsyratillskott längre om jag minns rätt.

• Anonym (Försök11)
    Rainbowbaby2026 skrev 2026-03-31 12:55:24 följande:

Åh vi håller koll på varandra. Så fint ändå ❤️ JAA det känns så mycket mer verkligt! Är så sjukt och se en liten minibebis där inne sparka och ha sig. 

Åh era stackare. känner verkligen med er. Man bli ju supernojig och överanalyserar allt just nu. Jag har turen för min del att ha en sambo som håller sig stabil när jag blir nojig så är hon helt säker att allt ser bra ut men och tydligt med att om jag känner något extra så åker vi in och kollar. Skönt att ni åkte in ändå! då blev det inget UL idag gissar jag utan ni väntar till kub eller? Har ni fått kub bokat? Jobbigt att få så att datumen inte stämmer överens helt men det känns som de är så små och det är lite svårt att mäta och alla utvecklas ju olika så det känns ju inte som det är något att vara orolig över ❤️ skönt att vi båda kan lugna våra mammahjärtan lite nu ett tag iaf. 

känns så sjukt för nu är allt ?klart? för att berätta för familjen. Ingen vet om att vi ens ställt oss i kön så det kommer bli stor överraskning för alla. Vi börjar med att berätta denna helgen och nästa vecka 🥹 ska bli så spännande. 

Vad bra att er dynamik är hjälpsam nu när oron pendlar upp och ner! 

Vi har kub den 21 april så det är sjukt långt kvar. När har ni? 

Och framför allt - HUR GICK DET att berätta för familjen nu i helgen?! 

Svar på tråden BF oktober 2026 💕