• Anonym (Inte mitt problem)

Socialtjänsten jagar mig

Min son har blivit anmäld till socialtjänsten av skolan. För en sak som han postat på sociala medier (vilket skolan egentligen inte har med att göra) Hur som, socialtjänsten har startat en utredning. Sonen bor heltid hos den andra föräldern som är fullt ansvarig för vad sonen tar sig för hemma hos denne. 

Nu har socialtjänsten kallat mig på möte, och när jag avbokade detta och berättade att jag inte har något ansvar så blev soc- kärrigen sur på mig. 

Jag har ingenting med saken att göra! 

Än mindre är mitt ansvar att springa på möten hos socialtjänsten för något jag inte ansvarar för  eller kan påverka. 

Vad händer om jag inte medverkar? 

• Svar på tråden Socialtjänsten jagar mig
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 16:01:11 följande:
    Socialtjänsten jagar mig

Min son har blivit anmäld till socialtjänsten av skolan. För en sak som han postat på sociala medier (vilket skolan egentligen inte har med att göra) Hur som, socialtjänsten har startat en utredning. Sonen bor heltid hos den andra föräldern som är fullt ansvarig för vad sonen tar sig för hemma hos denne. 

Nu har socialtjänsten kallat mig på möte, och när jag avbokade detta och berättade att jag inte har något ansvar så blev soc- kärrigen sur på mig. 

Jag har ingenting med saken att göra! 

Än mindre är mitt ansvar att springa på möten hos socialtjänsten för något jag inte ansvarar för  eller kan påverka. 

Vad händer om jag inte medverkar? 

Du har alltså inte ansvar för ditt barn? Hur kommer det sig?
    Anonym (Mmm) skrev 2026-02-06 16:05:02 följande:
    Du har alltså inte ansvar för ditt barn? Hur kommer det sig?
    Vad barnen gör på den andra förälderns tid är inte mitt ansvar nej. Barnet bor där heltid och soc bör därför inte belasta min tid 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 16:10:09 följande:
    Vad barnen gör på den andra förälderns tid är inte mitt ansvar nej. Barnet bor där heltid och soc bör därför inte belasta min tid 
    Varför svarar du inte på om ditt ansvar för ditt barn?

Om barnet är omyndigt är det även ditt ansvar. Träffar du aldrig barnet? Vill du inte veta vad problemet är och hjälpa ditt barn?

Låter som att du skiter i ditt barn.
  • Anonym (O)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 16:10:09 följande:
    Vad kan du göra för att göra situationen bättre för dina barn? De är väl dina oavsett om de befinner sig hos den andra föräldern eller i skolan?

Jag förstår att du inte vill ta ansvar för något du inte har möjlighet att kontrollera på distans, men du är ju fortfarande förälder och får inte undervärdera ditt eget inflytande i dina barns liv. 

Kom igen nu och hjälp ditt barn, som är i kris, på alla sätt du kan göra, för det är det man gör som förälder.
    Anonym (Mmm) skrev 2026-02-06 16:12:59 följande:
    Varför svarar du inte på om ditt ansvar för ditt barn?

Om barnet är omyndigt är det även ditt ansvar. Träffar du aldrig barnet? Vill du inte veta vad problemet är och hjälpa ditt barn?

Låter som att du skiter i ditt barn.
    Vi kan träffas på en fika ibland eller äta eller resa bort någongång. Men eftersom jag inte är boendeförälder så bär jag inget ansvar. Sen finns det egentligen inget problem som JAG behöver prata med socialtjänsten om. Det har jag förklarat per telefon för dom, men dom ger sig liksom inte. 
    jag skiter inte i mitt barn men fullständigt i socialtjänsten! 
  • Anonym (Vh)

Frågan är väl snarare om du är vårdnadshavare för barnet eller inte. Är du det så får du ju ta ansvar för ditt barn. Är du inte det så bör ju socialtjänsten inte vända sig till dig, det håller jag med om. Boendefrågan är irrelevant i sammanhanget.

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 16:20:04 följande:
    Vi kan träffas på en fika ibland eller äta eller resa bort någongång. Men eftersom jag inte är boendeförälder så bär jag inget ansvar. Sen finns det egentligen inget problem som JAG behöver prata med socialtjänsten om. Det har jag förklarat per telefon för dom, men dom ger sig liksom inte. 
    jag skiter inte i mitt barn men fullständigt i socialtjänsten! 
    OK, då får du väl göra det om du tror att det hjälper. 

Vad som händer, ja de fortsätter väl jaga dig. Ditt val. 
    Anonym (Vh) skrev 2026-02-06 16:29:57 följande:

Frågan är väl snarare om du är vårdnadshavare för barnet eller inte. Är du det så får du ju ta ansvar för ditt barn. Är du inte det så bör ju socialtjänsten inte vända sig till dig, det håller jag med om. Boendefrågan är irrelevant i sammanhanget.

Ja, jag är vårdnadshavare och ansvarig för barnet när hen befinner sig med mig annars ansvarar den föräldern barnet bor hos! 
    utredningen har varken med mig eller mitt hem/liv att göra eftersom barnet aldrig bor här. 
    Jag bär varken ett ekonomiskt eller prakiskt avsvar för någon som inte ens befinner sig hos mig. 
  • Tow2Mater

Du kanske borde bli boendeförälder om det finns stora brister i det andra hemmet. Prata med dem, det kanske är värre än du vet om.

• Anonym (m)

Om du inte medverkar så kan det i förlängningen blir så att du också anses olämplig som förälder och de kan ta åtgärder med barnet. Vill du riskera att se ditt barn ännu mindre än vad du gör idag? Men du måste givetvis inte medverka, de kan inte tvinga dig.

Svar på tråden Socialtjänsten jagar mig