• Anonym (Inte mitt problem)

Socialtjänsten jagar mig

Min son har blivit anmäld till socialtjänsten av skolan. För en sak som han postat på sociala medier (vilket skolan egentligen inte har med att göra) Hur som, socialtjänsten har startat en utredning. Sonen bor heltid hos den andra föräldern som är fullt ansvarig för vad sonen tar sig för hemma hos denne. 

Nu har socialtjänsten kallat mig på möte, och när jag avbokade detta och berättade att jag inte har något ansvar så blev soc- kärrigen sur på mig. 

Jag har ingenting med saken att göra! 

Än mindre är mitt ansvar att springa på möten hos socialtjänsten för något jag inte ansvarar för  eller kan påverka. 

Vad händer om jag inte medverkar? 

• Svar på tråden Socialtjänsten jagar mig
  • Anonym (m)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 18:45:11 följande:
    Men det finns inget olämpligt men den andra föräldern heller. 
    Det förändrar ingenting av vad jag skrev. Om du inte underlättar och samarbetar med socialtjänsten så kan de se dig som olämplig.
    Anonym (m) skrev 2026-02-06 18:50:06 följande:
    Det förändrar ingenting av vad jag skrev. Om du inte underlättar och samarbetar med socialtjänsten så kan de se dig som olämplig.

Men varför ska jag samarbeta med dom då jag inte har någonting med saken att göra! 
    om barnet inte ens bor hos mig, hur kan det ens vara mitt ansvar? Om man ska utreda någonting eller en boendesituation så ska det väl göras där barnet bor och med den vårdnadshavaren. Annars kan man väl lika gärna kika på grannarna också. 

Jag är fri ansvar när jag inte träffar barnet 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 19:26:41 följande:

Men varför ska jag samarbeta med dom då jag inte har någonting med saken att göra! 
    om barnet inte ens bor hos mig, hur kan det ens vara mitt ansvar? Om man ska utreda någonting eller en boendesituation så ska det väl göras där barnet bor och med den vårdnadshavaren. Annars kan man väl lika gärna kika på grannarna också. 

Men herregud, vad är det du inte fattar? Det är ditt barn även om du inte bor med det. 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 18:42:22 följande:
    Nej det gör jag inte för att det inte passar in i min ekonomi just nu, och det är den andra föräldern helt med på 
    Då tycker jag att du ska sätta in motsvarande ett underhåll på ett konto som barnet får när hen ska flytta hemifrån. Även om ditt ex inte bryr sig om att du inte bidrar så har du en relation med ditt barn, som även omfattar ekonomin.
  • Anonym (Ken Luren)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 18:48:36 följande:
    Det enda problemet är personalen på skolan som anmält för att andra barn på skolan är ?rädda? för vad barnet poster på sociala medier. 
    Enda problemet? Så det är inte ett problem att ditt barn behandlar andra illa på nätet?
  • Anonym (Tore)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 18:42:22 följande:
    Nej det gör jag inte för att det inte passar in i min ekonomi just nu, och det är den andra föräldern helt med på 

Hur gammalt är barnet och har du någonsin bidragit ekonomiskt?

• Anonym (m)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 19:26:41 följande:

Om du inte ser det som ditt ansvar så kan ingen tvinga dig. Men det valet kan ändå få de konsekvenserna som jag skrev om.
    Anonym (Ken Luren) skrev 2026-02-06 19:53:21 följande:
    Enda problemet? Så det är inte ett problem att ditt barn behandlar andra illa på nätet?
    Mitt barn behandla ingen illa på nätet men tydligen lägger hen upp bilder som skrämmer andra barn (som kanske då inte är mogna för sociala medier)
    KimLinnefeldt skrev 2026-02-06 19:51:34 följande:
    Då tycker jag att du ska sätta in motsvarande ett underhåll på ett konto som barnet får när hen ska flytta hemifrån. Även om ditt ex inte bryr sig om att du inte bidrar så har du en relation med ditt barn, som även omfattar ekonomin.
    Men jag har inte den ekonomin och mitt ex är helt ok med att jag inte har inkomst 
    Anonym (Mmm) skrev 2026-02-06 19:28:42 följande:
    Men herregud, vad är det du inte fattar? Det är ditt barn även om du inte bor med det. 
    Vet jag väl att det är mitt barn, men ansvaret ligger inte på mig 
Svar på tråden Socialtjänsten jagar mig