• Anonym (Inte mitt problem)

Socialtjänsten jagar mig

Min son har blivit anmäld till socialtjänsten av skolan. För en sak som han postat på sociala medier (vilket skolan egentligen inte har med att göra) Hur som, socialtjänsten har startat en utredning. Sonen bor heltid hos den andra föräldern som är fullt ansvarig för vad sonen tar sig för hemma hos denne. 

Nu har socialtjänsten kallat mig på möte, och när jag avbokade detta och berättade att jag inte har något ansvar så blev soc- kärrigen sur på mig. 

Jag har ingenting med saken att göra! 

Än mindre är mitt ansvar att springa på möten hos socialtjänsten för något jag inte ansvarar för  eller kan påverka. 

Vad händer om jag inte medverkar? 

• Svar på tråden Socialtjänsten jagar mig
  • Anonym (Inte mitt problem)
    Anonym (Sam) skrev 2026-02-06 20:31:49 följande:

Men herre Gud människa, hur kan du ha hjärta att inte vilja sammarbeta kring ditt barn och ta reda på vad som ligger i grunden för orosanmälan och vilja vara delaktig i det hela för att barnet bor 100% hos pappan, det går helt utanför mitt förstånd??!! 

Detta säger mycket om dig så det är nog lika bra att barnet bor hos din pappa och träffar dig då lite som möjligt.
    ps min son bor hos din mamma i norra Sverige men nog f-n vill jag veta allt rörande vår son och stötta honom och mamman trots att vi bor långt ifrån varandra, det är en självklarhet hos en sund ansvarsfull förälder.

Jag vet redan vad det gäller och tycker mycket väl att det räcker så, resten rör boendeföräldern eftersom det är där barnet vistas. 
  • Anonym (Re)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-07 16:24:06 följande:

Men nu har vi inte det upplägget och det är vårt val. 

vad är det som säger att mitt barn inte mår bra? Det enda han har gjort är att posta saker som andra barn blivit upprörda av. saker postade på fritiden när han skjuter med luftgevär osv. Egentligen inget farligt alls, och absolut inget olagligt! 
    Hur mycket jag träffar eller betalar för mitt barn har väl ingen men att göra så länge som jag och mamman är ok med upplägget. Varje familj måste själva få bestämma vad som passar bäst eller hur? 
    Jag nolltaxerar och har inte ekonomi till att betala ens för mig själv. Och nej, jag uppbär inga bidrar och lever inte heller på en endaste krona från samhället.
    Hur vi föräldrar fördelar ansvaret bestämmer vi väl själva. Det har ingenting med vårdnad att göra.

Skjuter med luftgevär? 

Är det tävlingsskytte på en bana hos en skytteklubb eller i sin trädgård/skogen?

Som tävlingsskytt, skytteförälder och skytteledare med många år inom sporten så hoppas jag på det första. 

Är det inte det utan på annat sätt så hoppas jag du tar ansvar och pratar med barnet. 

Även för ett vapen som många tycker är en bagatell så är det ändå ett vapen. Folk reagerar. 
  • Anonym
    Goneril skrev 2026-02-07 09:49:07 följande:
    Vad menas? Ingen, ingen, kan tycka att TS förhållningssätt till sitt barn är godkänt! Sämre och mer olämplig förälder får man leta efter.  När jag tänker efter inser jag att jag hade tur i mitt föräldralotteri! De gjorde allt för oss. De var fattiga och inte helt friska, men de gjorde verkligen allt! Jag tänker ofta på dem med glädje och tacksamhet. 
    Svara gärna på den direkta frågan istället för att sväva ut och flum-raljera vidare om irrelevanta ämnen som t ex dina egna föräldrar.
  • Anonym (Q)

Har du inte ett föräldraansvar? Lite svårt att snacka bort det? Gå på mötet. Hör vad de vill. Gör som de säger. Behöver inte vara mer än så. Ta in barnperspektivet. 

• Goneril

vad är det som säger att mitt barn inte mår bra? Det enda han har gjort är att posta saker som andra barn blivit upprörda av. saker postade på fritiden när han skjuter med luftgevär osv. Egentligen inget farligt alls, och absolut inget olagligt! 
    Hur mycket jag träffar eller betalar för mitt barn har väl ingen men att göra så länge som jag och mamman är ok med upplägget. Varje familj måste själva få bestämma vad som passar bäst eller hur? 
    Jag nolltaxerar och har inte ekonomi till att betala ens för mig själv. Och nej, jag uppbär inga bidrar och lever inte heller på en endaste krona från samhället.
    Hur vi föräldrar fördelar ansvaret bestämmer vi väl själva. Det har ingenting med vårdnad att göra.

"Upplägg? Val?" Det finns gedigen forskning kring barn med frånvarande fäder; i det här fallet rör det sig om en far som i princip är frånvarande. Han har uppenbarligen varit närvarande i befruktningsögonblicket men  därefter högst sporadiskt i barnets liv. Korrigera mig gärna, TS, men det är det övergripande intrycket man får i den här tråden.                                                                                                                                                                             Barn till frånvarande fäder riskerar att få sämre självkänsla, otillfredsställande studieresultat och de löper även risk att drabbas av psykisk ohälsa. De har sämre anknytningsförmåga och känner ofta bristande tillit till vuxenvärlden.                                                                                                                                                              Att dessa barn lever med en konstant känsla av övergivenhet vet du förstås, TS, men nu har ju du och din partner ett annat "upplägg" så därför är det tydligen av underordnad betydelse att du exponerar ditt barn för risker, bara du kan hålla fast vid "upplägget".                                                                                                                    Jag frågade i ett tidigare inlägg hur ofta TS har läst med sitt barn och hur ofta han förhört läxor men han är fortfarande mig och andra besökare på FL svaret skyldig.                                                                                                                                                                                          TS gillar inte att "bli jagad av Soc" och öppnade tråden för att få medhåll men det ser dystert ut med den saken, TS. "Soc" är en institution bestående av människor vars uppgift det är att se till att barn inte far illa när deras föräldrar är gravt olämpliga i sin föräldraroll.. "Soc" kommer därför förhoppningsvis att fortsätta jakten. 
  • Anonym
    Goneril skrev
    Igen då: Vad fick dig att skriva något så genomkasst? Utan att du drar upp något irrelevant dravel om dina föräldrar eller annat nu.
  • AllaKramas

Med utgångspunkt från att trådstarten är seriös.

Socialtjänsten finns för att skydda och stötta. För att kunna göra det behövs underlag. Att TS känner sig jagad enligt rubriken, blir en del av bedömningen.

Har de knackat på i TS hem, och TS inte vågat öppna? 

• Anonym (Sam)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-07 22:34:44 följande:
    Jag vet redan vad det gäller och tycker mycket väl att det räcker så, resten rör boendeföräldern eftersom det är där barnet vistas. 
    På riktigt det svar man förväntar sig av en egoist.
  • Jemp

Nej det är inte erat val utan myndigheterna har ett ansvar när barn misstänks fara illa. Här verkar ju misstanken åtminstone delvis stämma då det inte tas ansvar (Sen vet vi såklart inget om boendeföräldern, behöver ju inte vara olämplig utan kanske bara behöver stöd när barnet riskerar hamna snett och du som umgängesförälder skiter i det).
  • Goneril
    Anonym skrev 2026-02-07 22:59:07 följande:
    Svara gärna på den direkta frågan istället för att sväva ut och flum-raljera vidare om irrelevanta ämnen som t ex dina egna föräldrar.
    Din skämtare! Lite svårt med svenska språket? Det finns kurser, SFI till exempel, passande när man inte har svenska som modersmål. Det kan du omöjligt ha om du inte förstår vad "raljera" betyder. Det betyder bland annat att göra sig lustig på någon annans bekostnad eller att håna någon. Varför skulle jag håna mina föräldrar, saknade och vördade? Vad I min text tyder på något annat än uppskattning?                                                                                                                                              Vari består "flummet" i min högst relevanta jämförelse mellan den föga ansvarstagande barnafadern i den här tråden och mina egna föräldrar?
    De hade offrat sina liv för oss barn om det hade krävts.                                                                                                      Om du menar att mitt inlägg, sakligt skildrande mina föräldrar, är flummigt och raljerande, är språkkurser, så många som möjligt av nöden.
Svar på tråden Socialtjänsten jagar mig