• Anonym (Inte mitt problem)

Socialtjänsten jagar mig

Min son har blivit anmäld till socialtjänsten av skolan. För en sak som han postat på sociala medier (vilket skolan egentligen inte har med att göra) Hur som, socialtjänsten har startat en utredning. Sonen bor heltid hos den andra föräldern som är fullt ansvarig för vad sonen tar sig för hemma hos denne. 

Nu har socialtjänsten kallat mig på möte, och när jag avbokade detta och berättade att jag inte har något ansvar så blev soc- kärrigen sur på mig. 

Jag har ingenting med saken att göra! 

Än mindre är mitt ansvar att springa på möten hos socialtjänsten för något jag inte ansvarar för  eller kan påverka. 

Vad händer om jag inte medverkar? 

• Svar på tråden Socialtjänsten jagar mig
  • Anonym (Vh)

Fast så funkar det ju inte, man är ju som vårdnadshavare ansvarig för sitt barn hela tiden och inte bara varannan vecka. Om det finns problem runt ditt barn och du vägrar samarbeta med socialtjänsten så ser det ju väldigt illa ut och jag förstår att de reagerar. 

Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 16:57:18 följande:
    Ja, jag är vårdnadshavare och ansvarig för barnet när hen befinner sig med mig annars ansvarar den föräldern barnet bor hos! 
    utredningen har varken med mig eller mitt hem/liv att göra eftersom barnet aldrig bor här. 
    Jag bär varken ett ekonomiskt eller prakiskt avsvar för någon som inte ens befinner sig hos mig. 
  • Fiona M

Är du vårdnadshavare har du delat ansvar oavsett var barnet bor. 

• Anonym (Tore)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 16:57:18 följande:
    Ja, jag är vårdnadshavare och ansvarig för barnet när hen befinner sig med mig annars ansvarar den föräldern barnet bor hos! 
    utredningen har varken med mig eller mitt hem/liv att göra eftersom barnet aldrig bor här. 
    Jag bär varken ett ekonomiskt eller prakiskt avsvar för någon som inte ens befinner sig hos mig. 
    Du betalar väl underhåll iaf?
  • Anonym (Hin Håle)

Jag utgår ifrån att detta är ett klassiskt ragebait och jag väljer att inte nappa, tragiskt vad människor gör för uppmärksamhet!

• Goneril
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 16:20:04 följande:
    Vi kan träffas på en fika ibland eller äta eller resa bort någongång. Men eftersom jag inte är boendeförälder så bär jag inget ansvar. Sen finns det egentligen inget problem som JAG behöver prata med socialtjänsten om. Det har jag förklarat per telefon för dom, men dom ger sig liksom inte. 
    jag skiter inte i mitt barn men fullständigt i socialtjänsten! 
    Stackars barn. "Träffas på en fika ibland", "resa bort någon gång", det var bland det värsta jag läst. Nog skiter du i ditt barn alltid, det är ju tydligt, du vägrar ju prata med Soc när de försöker komma i kontakt med dig när barnet har ett problem. Du anser dig inte ha något ansvar, inte på något vis.                                                                                                                                            Vill du inte följa ditt barns utveckling kontinuerligt, läsa läxor ihop och ordna ditt boende så det funkar med varannan vecka? Jättekonstigt att nån kan vara så ointresserad av sitt barn. Betalar du underhåll? Hjälper du till med klädinköp? Inget ekonomiskt ansvar, hur har det blivit på detta sätt? Har du inget hem eller var ligger problemet? Skyll nu bara inte på din partner, du har ett ansvar oavsett vad som hände vid skilsmässan.                                                                                                                  Många olyckliga barn växer upp med frånvarande fäder. Många är berättelserna om barn som söker en fadersgestalt. TS lär bli en av de bittra gamlingar som sitter ensamma på ålderns höst, rätt åt er! 
    Anonym (Tore) skrev 2026-02-06 17:28:23 följande:
    Du betalar väl underhåll iaf?
    Nej det gör jag inte för att det inte passar in i min ekonomi just nu, och det är den andra föräldern helt med på 
    Anonym (m) skrev 2026-02-06 17:11:44 följande:

Om du inte medverkar så kan det i förlängningen blir så att du också anses olämplig som förälder och de kan ta åtgärder med barnet. Vill du riskera att se ditt barn ännu mindre än vad du gör idag? Men du måste givetvis inte medverka, de kan inte tvinga dig.

Men det finns inget olämpligt men den andra föräldern heller. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 18:45:11 följande:
    Men det finns inget olämpligt men den andra föräldern heller. 
    Och ändå vill du inte träffa soc och berätta detta. Varför? Bryr du dig inte om ditt barn?

Vad händer om barnets andre förälder bedöms som olämplig, ska du fortsätta skita i barnet då också?
    Anonym (Vh) skrev 2026-02-06 17:15:50 följande:

Fast så funkar det ju inte, man är ju som vårdnadshavare ansvarig för sitt barn hela tiden och inte bara varannan vecka. Om det finns problem runt ditt barn och du vägrar samarbeta med socialtjänsten så ser det ju väldigt illa ut och jag förstår att de reagerar. 

Det enda problemet är personalen på skolan som anmält för att andra barn på skolan är ?rädda? för vad barnet poster på sociala medier. 
Svar på tråden Socialtjänsten jagar mig