• Anonym (Livet är underbart)

Varför är folk så miserabla?

Ja varför? Ibland ger sig andra ut i samhället och gör roliga grejer för att liva upp stämningen: spelar musik på stan, skämtar med folk, skämmer ut sig själva för videos osv. detta möts ofta med 0 reaktioner eller irritation. Folk verkar så miserabla helt enkelt. 

Jag tycker även att folk jag interagerar med både på fritiden eller via jobbet ofta verkar ganska bittra. Folk på tv eller i forum. Det räcker att titta upp kollektivtrafiken så ser man hur trötta och bittra folk ser ut att vara. Noll leenden, noll tittande på alla fina vyer man passerar, noll reaktioner på saker som händer och mest kolla ner i mobilen. 

Om du känner igen dig i detta varför är du så bitter/negativ om dagarna? Varför när livet är så underbart, varför bara inte leva för dagen och uppskatta ännu en dag i livet? Det gäller att se ljusglimtarna och det positiva i allt tycker jag samt att försöka sprida glädje. Varför sprida negativ energi? 

• Svar på tråden Varför är folk så miserabla?
  • Anonym (N)

För att allt är grått, kallt, (ofta) regnigt, blåsigt. Allt är DYRT, fångad i en fälla där man är tvingad att arbeta bort sitt liv tills man är 70 år om man ens lever då. Folk är falska, manipulativa, otrogna, elaka. Missfall, fertilitetsproblemstress, sjukdomar, ångest, depression. Man kan inte gå utanför dörren utan att riskera att bli attackerad eller våldtagen. Skjutningar, sprängningar, reklam precis överallt hela tiden mm mm i oändlighet.

• Anonym (Melanie)
    Anonym (N) skrev 2026-02-13 14:00:06 följande:

För att allt är grått, kallt, (ofta) regnigt, blåsigt. Allt är DYRT, fångad i en fälla där man är tvingad att arbeta bort sitt liv tills man är 70 år om man ens lever då. Folk är falska, manipulativa, otrogna, elaka. Missfall, fertilitetsproblemstress, sjukdomar, ångest, depression. Man kan inte gå utanför dörren utan att riskera att bli attackerad eller våldtagen. Skjutningar, sprängningar, reklam precis överallt hela tiden mm mm i oändlighet.

Bra sammanfattat, som kvinna som är frivilligt singel numera. Handlar mitt liv om att undvika män i den mån det går. Går inte lita på någon egentligen. Som du säger falskhet och det här med att folk inte vill varandra väl längre. Män har bara velat mig illa, så nej tack.

Tackar innerligt för att jag har en personlighet som innebär att jag klarar mig själv och inte behöver någon. Stay away, säger jag bara. Det värsta är dom som aktivt söker kontakt. Dessa människor är så himla ängsliga och behöver något att greppa tag i. Oroliga tider, men mig kommer ingen nära. Väggar av stål.  Jag bryr mig numera bara om mig själv. Resten skiter jag fullständigt i.  Gör gärna detsamma med mig. 
  • Anonym (Lars)

Damerna har sammanfattat det bra. Även om jag som man blir ledsen av höra att en del kvinnor känner så hära numera i samhället.

Bara så ni vet, jag stödjer ingenting som gör det sämre för er bara så ni vet. Ingen politik om att ta bort rättigheter etc. Jag tror på att kvinnor ska få skapa sig egna och samma liv som män i samhället. Utan att begränsas.

Det ska väl vara rika och miljonärer då, dom har det bäst i Sverige just nu.

• Anonym (Uma)

Jag är inte bitter, arg eller deprimerad. Varje dag känner jag glädje men inte hela tiden varje dag såklart. Jag skulle nog säga att jag är en rätt lycklig person i sin helhet, inte baserat på hur mitt liv blivit, utan på min grundpersonlighet.

Men jag busspendlar. Det är en rutin och jag är trött. Inte fasen vill jag heja och tjoa i kollektivtrafiken. Jag vill bara komma fram och under tiden roa mig lite stillsamt med en telefon, alternativt jobba en stund.

Och jag gillar att diskutera. Jag kan inte bara tycka allt är fantastiskt, jag vill se sånt som kan förändras också. Det tycker inte jag är gnäll.

• Aniiee

Jag tänker lite spontamt så här att du, TS, inte är tankeläsare, och att det du klistrar på folk du inte känner  är klassisk pojektion.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Uppskatta det du har)

Jag hade också sett sur ut om jag måste frysa vid busshållplatsen varje morron just nu.

Som bilförare är jag lycklig, varm, garvar åt Morronzoo-gänget och är framme vid jobbet på 8 minuter. Inte mycket slår den logistiken, matbutiken och bolaget ligger på vägen hem och just eftersom jag har pendlat buss-tåg-buss i 5 år innan så är jag extra lycklig. Cool 

• Postman
    Anonym (Livet är underbart) skrev 2026-02-13 13:13:59 följande:
    Varför är folk så miserabla?

Ja varför? Ibland ger sig andra ut i samhället och gör roliga grejer för att liva upp stämningen: spelar musik på stan, skämtar med folk, skämmer ut sig själva för videos osv. detta möts ofta med 0 reaktioner eller irritation. Folk verkar så miserabla helt enkelt. 

Jag tycker även att folk jag interagerar med både på fritiden eller via jobbet ofta verkar ganska bittra. Folk på tv eller i forum. Det räcker att titta upp kollektivtrafiken så ser man hur trötta och bittra folk ser ut att vara. Noll leenden, noll tittande på alla fina vyer man passerar, noll reaktioner på saker som händer och mest kolla ner i mobilen. 

Om du känner igen dig i detta varför är du så bitter/negativ om dagarna? Varför när livet är så underbart, varför bara inte leva för dagen och uppskatta ännu en dag i livet? Det gäller att se ljusglimtarna och det positiva i allt tycker jag samt att försöka sprida glädje. Varför sprida negativ energi? 

Vi matas hela tiden med allehanda katastrofer, krig eller annat form av elände. På våra arbeten är det stressigt, härjigt och folk är mest oense. Det varken skrivs eller säg något bra numera så det är svårt att ha en positiv attityd eller en framtidstro. 
    Anonym (Uppskatta det du har) skrev 2026-02-13 17:11:15 följande:

Jag hade också sett sur ut om jag måste frysa vid busshållplatsen varje morron just nu.

Som bilförare är jag lycklig, varm, garvar åt Morronzoo-gänget och är framme vid jobbet på 8 minuter. Inte mycket slår den logistiken, matbutiken och bolaget ligger på vägen hem och just eftersom jag har pendlat buss-tåg-buss i 5 år innan så är jag extra lycklig. Cool 

Jag står och väntar på bussen varje dag ock fryser, ändå är jag glad för att jag kan uppskatta att jag faktiskt får göra det! Jag har ett jobb att gå till och har ett fungerande kollektivsystem som tar mig dit! Jag äter mig mätt varje dag, behöver inte utstå krig och bombningar varje dag, har stabilitet i min vardag och ett varmt hem att komma hem till, bor inte i en kåkstad osv. Bara det att man har rent vatten i kranen som man kan dricka när man vill är fantastiskt och en riktigt lyx om man ser till hur majoriteten av världens befolkning har det.

Sen så har jag rest mycket och sett mycket riktig misär i världen. Kan det vara så att ni svenskar är för blinda för hur bra ni har det? För världsfrånvända? Klagar över smågrejer och låter de förstöra era dagar istället för att inse att många människor hade dödat för att leva era liv. Varför kan ni inte se det lilla i vardagen och glädjas över det? 

Anonym (Melanie) skrev 2026-02-13 15:56:02 följande:
    Bra sammanfattat, som kvinna som är frivilligt singel numera. Handlar mitt liv om att undvika män i den mån det går. Går inte lita på någon egentligen. Som du säger falskhet och det här med att folk inte vill varandra väl längre. Män har bara velat mig illa, så nej tack.

Tackar innerligt för att jag har en personlighet som innebär att jag klarar mig själv och inte behöver någon. Stay away, säger jag bara. Det värsta är dom som aktivt söker kontakt. Dessa människor är så himla ängsliga och behöver något att greppa tag i. Oroliga tider, men mig kommer ingen nära. Väggar av stål.  Jag bryr mig numera bara om mig själv. Resten skiter jag fullständigt i.  Gör gärna detsamma med mig. 
    Varför fokusera på det negativa istället för att glädjas över allt som är positivt i ditt liv? Det finns väldigt mycket som gör ditt liv fantastiskt
    Postman skrev 2026-02-13 18:40:49 följande:
    Vi matas hela tiden med allehanda katastrofer, krig eller annat form av elände. På våra arbeten är det stressigt, härjigt och folk är mest oense. Det varken skrivs eller säg något bra numera så det är svårt att ha en positiv attityd eller en framtidstro. 

Se det så här istället: du har ett stabilt arbete att gå till och en stabil lön som kommer in varje månad. Du har mat på bordet varje dag och varje dag äter du dig mätt. Du går aldrig törstig utan har tillgång till rent vatten när du än vill. Du bor inte där det krigas. Du utsätts inte för naturkatastrofer. Bara för att det inte skrivs eller sägs något bra i tidningarna betyder det inte att det inte händer massvis med bra grejer hela tiden över världen! Jag rekommenderar dig att ladda ner en positiv nyhetsapp eller läsa på en sida med positiva världsnyheter så ändrar du syn på det. 

Sett till världen så är ditt liv fantastiskt bra, varför inte vara glad och tacksam över det varje dag? 

Svar på tråden Varför är folk så miserabla?