• Anonym (Livet är underbart)

Varför är folk så miserabla?

Ja varför? Ibland ger sig andra ut i samhället och gör roliga grejer för att liva upp stämningen: spelar musik på stan, skämtar med folk, skämmer ut sig själva för videos osv. detta möts ofta med 0 reaktioner eller irritation. Folk verkar så miserabla helt enkelt. 

Jag tycker även att folk jag interagerar med både på fritiden eller via jobbet ofta verkar ganska bittra. Folk på tv eller i forum. Det räcker att titta upp kollektivtrafiken så ser man hur trötta och bittra folk ser ut att vara. Noll leenden, noll tittande på alla fina vyer man passerar, noll reaktioner på saker som händer och mest kolla ner i mobilen. 

Om du känner igen dig i detta varför är du så bitter/negativ om dagarna? Varför när livet är så underbart, varför bara inte leva för dagen och uppskatta ännu en dag i livet? Det gäller att se ljusglimtarna och det positiva i allt tycker jag samt att försöka sprida glädje. Varför sprida negativ energi? 

• Svar på tråden Varför är folk så miserabla?
  • Postman
    Anonym (Livet är underbart) skrev 2026-02-14 06:38:50 följande:

Se det så här istället: du har ett stabilt arbete att gå till och en stabil lön som kommer in varje månad. Du har mat på bordet varje dag och varje dag äter du dig mätt. Du går aldrig törstig utan har tillgång till rent vatten när du än vill. Du bor inte där det krigas. Du utsätts inte för naturkatastrofer. Bara för att det inte skrivs eller sägs något bra i tidningarna betyder det inte att det inte händer massvis med bra grejer hela tiden över världen! Jag rekommenderar dig att ladda ner en positiv nyhetsapp eller läsa på en sida med positiva världsnyheter så ändrar du syn på det. 

Sett till världen så är ditt liv fantastiskt bra, varför inte vara glad och tacksam över det varje dag? 

Ja håller med, så borde folk göra men ändå gör de inte det. Verkar som att ju högre ett lands välfärd blir desto sämre mår folk och desto mer håglösa och förlamande blir de. 
  • Tobben

Jag brukar dra paralleller till folks oförmåga att använda körriktningsvisare, och sedan dra rätt stora växlar på det.
    Antingen använder man inte körriktningsvisare för att man fullständigt skiter i andra och då anser jag att man är en ganska miserabel person.
    Eller så uteblir körrikningsvisaren pga att man helt enkelt inte har förmågan. Man har inte förågan att använda den lilla spaken och man saknar förmågan att se konsekvenserna av det.
    Att inte inse konsekvenserna av sitt egna handlande sätter käppar i hjulet för folk och det blir således svårt att välja glädjen när livet tycks gå en emot.

• Postman
    Anonym (Vettigaste) skrev 2026-02-14 06:52:04 följande:
    Samtidigt är allt avhängigt av vad du väljer att fokusera på. Man behöver inte följa nyheter varje dag om man mår dåligt av det och blir negativ av det. Nyheterna förmedlar sällan positiva händelser, eftersom sådant inte säljer. Vi skulle, särskilt i ett dystert land som Sverige, behöva lära oss att kunna fokusera på allt det som faktiskt är bra och positivt. Det är trots allt inte så svårt att lyfta blicken och se allt som vi faktiskt har att vara glada, tacksamma och stolta över.
    Precis men vi matas med elände från galet många håll. Finns många i vårt samhälle som mår dåligt och de ältar om eländet vart de än kommer. Sen verkar det som att ju tryggare och bättre land folk bor i desto sämre blir och mår de. 
  • Anonym (reserverad)
    Postman skrev 2026-02-14 08:31:19 följande:
    Precis men vi matas med elände från galet många håll. Finns många i vårt samhälle som mår dåligt och de ältar om eländet vart de än kommer. Sen verkar det som att ju tryggare och bättre land folk bor i desto sämre blir och mår de. 
    De nordiska länderna brukar dock ligga i topp i mätningar av de lyckligaste länderna i världen.
    Anonym (reserverad) skrev 2026-02-14 08:41:44 följande:
    De nordiska länderna brukar dock ligga i topp i mätningar av de lyckligaste länderna i världen.
    Jag undrar vilka parametrar de mäter då folk verkar gladare i fattigare länder
  • Anonym (J)
    Anonym (Vettigaste) skrev 2026-02-14 06:49:04 följande:
    Det ligger mycket i det. Är själv svensk men det är för mig tydligt och har varit länge att svenskar inte ser hur bra de har det. Många gnäller över rena I-landsproblem och oförmågan att se skogen för alla träd är ofta uppenbar.

Vi skulle behöva lite av amerikansk positivism och framåtanda i det dystra och tråkiga Sverige. Göra det mer tillåtet att tro på sig själv och att göra val i livet som leder till mer glädje och tillfredsställelse. Många som hänger på forum är resultatet av självvalda, men dåliga livsval, samtidigt som de alldeles säkert har möjligheter inom räckhåll för att kunna förändra sina liv till det bättre, men väljer att inte se eller uppmärksamma dessa möjligheter, för att den invanda negativiteten och bitterheten känns bekvämare.
    Nu är det här gammal forskning, ca 20 år gammal. Men när man då jämförde USA och Sverige, så såg man att det var mycket lättare för en person som hade växt upp under dåliga ekonomiska förhållanden att skapa sig en bättre framtid ekonomiskt i Sverige än det var i USA. 

Så ibland är verkliga samhällsförhållanden viktigare än bara optimism för hur det ska gå. Men kombinationen optimism och verkliga möjligheter är förstås bra.
  • Postman
    Anonym (reserverad) skrev 2026-02-14 08:41:44 följande:
    Ja har sett det men vet inte vad man har mät eller hur frågan har ställts. Kanske är så att folk är medvetna om hur bra vi har det men att de kan ändå inte njuta av det. Har för mig också att det skrivs ut väldigt mycket antidepressivt i sverige. Det rimmar inte heller med lyckobarometern. 
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Melanie) skrev 2026-02-13 15:56:02 följande:
    Bra sammanfattat, som kvinna som är frivilligt singel numera. Handlar mitt liv om att undvika män i den mån det går. Går inte lita på någon egentligen. Som du säger falskhet och det här med att folk inte vill varandra väl längre. Män har bara velat mig illa, så nej tack.

Tackar innerligt för att jag har en personlighet som innebär att jag klarar mig själv och inte behöver någon. Stay away, säger jag bara. Det värsta är dom som aktivt söker kontakt. Dessa människor är så himla ängsliga och behöver något att greppa tag i. Oroliga tider, men mig kommer ingen nära. Väggar av stål.  Jag bryr mig numera bara om mig själv. Resten skiter jag fullständigt i.  Gör gärna detsamma med mig. 
     Håller med,  klart allt är bra om man inte ser vad som händer med Sverige. Man behöver inte nödvändigtvis vara negativ, man kan vara realistisk.

Fråga arbetslösa, sjuka etc om dom tycker det är så underbart just nu? Kan förstå att Sverige är ett paradis om man kommer hit som invandrare. Mycket förmåner och gräddfiler. I princip alla myndigheter är fyllda med invandrare som oftast pratar väldigt dålig till dålig svenska. Dom har haft ett system som gett dem förtur och innebär att det blev billigare att anställa. Skulle också tyca  allt var underbart då haha 

För övrigt har jag slutat dejta med, och är totalt ointresserad av män numera också. Jag tror den politik som män vill ha, kommer innebära att kvinnor kommer ta mer avstånd. Och vem vill ha sex? Om man inte får använda preventivmedel och kan bli nekad abort. Ska allt ansvar läggas på kvinnan, när man är två i sex. Så tror jag det blir svårt att få kvinnor sugna överlag.

Med det ska sägas att jag gör saker som får mig att må bra. Men det finns vare sig solidaritet eller gemenskap i detta land längre. 
  • Anonym (reserverad)
    Anonym (Livet är underbart) skrev 2026-02-14 09:09:40 följande:
    Jag undrar vilka parametrar de mäter då folk verkar gladare i fattigare länder
    Postman skrev 2026-02-14 09:33:37 följande:
    Ja har sett det men vet inte vad man har mät eller hur frågan har ställts. Kanske är så att folk är medvetna om hur bra vi har det men att de kan ändå inte njuta av det. Har för mig också att det skrivs ut väldigt mycket antidepressivt i sverige. Det rimmar inte heller med lyckobarometern. 

Man kan läsa mer här:

https://www.worldhappiness.report/faq/

De faktorer som har samband med lycka i befolkningen är bland annat grad av korruption, medellivslängd och frihet att välja hur man vill leva sitt liv. Med tanke på det är det inte så konstigt att man generellt är mindre lycklig i fattiga länder.
    Anonym (Alicia) skrev 2026-02-14 09:35:03 följande:
     Håller med,  klart allt är bra om man inte ser vad som händer med Sverige. Man behöver inte nödvändigtvis vara negativ, man kan vara realistisk.

Fråga arbetslösa, sjuka etc om dom tycker det är så underbart just nu? Kan förstå att Sverige är ett paradis om man kommer hit som invandrare. Mycket förmåner och gräddfiler. I princip alla myndigheter är fyllda med invandrare som oftast pratar väldigt dålig till dålig svenska. Dom har haft ett system som gett dem förtur och innebär att det blev billigare att anställa. Skulle också tyca  allt var underbart då haha 

För övrigt har jag slutat dejta med, och är totalt ointresserad av män numera också. Jag tror den politik som män vill ha, kommer innebära att kvinnor kommer ta mer avstånd. Och vem vill ha sex? Om man inte får använda preventivmedel och kan bli nekad abort. Ska allt ansvar läggas på kvinnan, när man är två i sex. Så tror jag det blir svårt att få kvinnor sugna överlag.

Med det ska sägas att jag gör saker som får mig att må bra. Men det finns vare sig solidaritet eller gemenskap i detta land längre. 

Det finns mycket även arbetslösa och sjuka kan vara tacksamma och lyckliga över i vårt land. Att sjukvård finns där man får hjälp utan att behöva betala massiva summor för det som det är i många andra länder. Att man ens har tillgång till så bra sjukvård som vi har. Att A-kassa och andra bidrag finns, att man får hjälp att söka nya jobb. Att man inte blir hemlös bara för att man blir arbetslös. Att man fortfarande kan äta sig mätt och dricka rent vatten utan gränser. Det är inte en självklarhet i större delen av världen. 

Om du saknar solidaritet och gemenskap i landet så måste du börja ge det själv. Förändring börjar hos dig själv.

Börja öppna ögonen för hur större delen av världens befolkning lever och har det. Ditt liv är fantastiskt jämfört med det, många drömmer om att leva som dig! 

Svar på tråden Varför är folk så miserabla?