• Anonym (Livet är underbart)

Varför är folk så miserabla?

Ja varför? Ibland ger sig andra ut i samhället och gör roliga grejer för att liva upp stämningen: spelar musik på stan, skämtar med folk, skämmer ut sig själva för videos osv. detta möts ofta med 0 reaktioner eller irritation. Folk verkar så miserabla helt enkelt. 

Jag tycker även att folk jag interagerar med både på fritiden eller via jobbet ofta verkar ganska bittra. Folk på tv eller i forum. Det räcker att titta upp kollektivtrafiken så ser man hur trötta och bittra folk ser ut att vara. Noll leenden, noll tittande på alla fina vyer man passerar, noll reaktioner på saker som händer och mest kolla ner i mobilen. 

Om du känner igen dig i detta varför är du så bitter/negativ om dagarna? Varför när livet är så underbart, varför bara inte leva för dagen och uppskatta ännu en dag i livet? Det gäller att se ljusglimtarna och det positiva i allt tycker jag samt att försöka sprida glädje. Varför sprida negativ energi? 

• Svar på tråden Varför är folk så miserabla?
  • Anonym (Vettigaste)

Ett av de vettigaste inläggen jag sett på väldigt länge på FL. Är helt med dig i din oförståelse över hur folk verkar välja bitterhet och negativitet framför glädje, att ha kul och njuta av livet, men tror tyvärr att det är väldigt svenskt. Vi har gjort medelmåttigheten, tråkigheten och jantelagen till norm i det här landet. Den som försöker bryta trenden och vill sprida lite glädje och humor, eller vill visa vad det innebär att ha livsnerv, trycks ofta tillbaka som en obekväm uppstickare.

Det behövs fler som tänker som du i dagens dystra Sverige.

• Anonym (Vettigaste)
    Anonym (Livet är underbart) skrev 2026-02-14 06:27:09 följande:

Jag står och väntar på bussen varje dag ock fryser, ändå är jag glad för att jag kan uppskatta att jag faktiskt får göra det! Jag har ett jobb att gå till och har ett fungerande kollektivsystem som tar mig dit! Jag äter mig mätt varje dag, behöver inte utstå krig och bombningar varje dag, har stabilitet i min vardag och ett varmt hem att komma hem till, bor inte i en kåkstad osv. Bara det att man har rent vatten i kranen som man kan dricka när man vill är fantastiskt och en riktigt lyx om man ser till hur majoriteten av världens befolkning har det.

Sen så har jag rest mycket och sett mycket riktig misär i världen. Kan det vara så att ni svenskar är för blinda för hur bra ni har det? För världsfrånvända? Klagar över smågrejer och låter de förstöra era dagar istället för att inse att många människor hade dödat för att leva era liv. Varför kan ni inte se det lilla i vardagen och glädjas över det? 

Det ligger mycket i det. Är själv svensk men det är för mig tydligt och har varit länge att svenskar inte ser hur bra de har det. Många gnäller över rena I-landsproblem och oförmågan att se skogen för alla träd är ofta uppenbar.

Vi skulle behöva lite av amerikansk positivism och framåtanda i det dystra och tråkiga Sverige. Göra det mer tillåtet att tro på sig själv och att göra val i livet som leder till mer glädje och tillfredsställelse. Många som hänger på forum är resultatet av självvalda, men dåliga livsval, samtidigt som de alldeles säkert har möjligheter inom räckhåll för att kunna förändra sina liv till det bättre, men väljer att inte se eller uppmärksamma dessa möjligheter, för att den invanda negativiteten och bitterheten känns bekvämare.
  • Trent
    Anonym (Livet är underbart) skrev 2026-02-14 06:27:09 följande:

Jag står och väntar på bussen varje dag ock fryser, ändå är jag glad för att jag kan uppskatta att jag faktiskt får göra det! Jag har ett jobb att gå till och har ett fungerande kollektivsystem som tar mig dit! Jag äter mig mätt varje dag, behöver inte utstå krig och bombningar varje dag, har stabilitet i min vardag och ett varmt hem att komma hem till, bor inte i en kåkstad osv. Bara det att man har rent vatten i kranen som man kan dricka när man vill är fantastiskt och en riktigt lyx om man ser till hur majoriteten av världens befolkning har det.

Sen så har jag rest mycket och sett mycket riktig misär i världen. Kan det vara så att ni svenskar är för blinda för hur bra ni har det? För världsfrånvända? Klagar över smågrejer och låter de förstöra era dagar istället för att inse att många människor hade dödat för att leva era liv. Varför kan ni inte se det lilla i vardagen och glädjas över det? 

Vad är du ute efter egentligen? Att nån ska hålla med dig? Blir du tyst då?

Du gnäller på såna som du tycker gnäller. Du fokuserar på dem. Varför gör du det? Varför inte fokusera på de glada människorna? Har du inga riktiga problem? Någon spegel verkar du inte ha iaf.
  • Anonym (Vettigaste)
    Postman skrev 2026-02-13 18:40:49 följande:
    Vi matas hela tiden med allehanda katastrofer, krig eller annat form av elände. På våra arbeten är det stressigt, härjigt och folk är mest oense. Det varken skrivs eller säg något bra numera så det är svårt att ha en positiv attityd eller en framtidstro. 
    Samtidigt är allt avhängigt av vad du väljer att fokusera på. Man behöver inte följa nyheter varje dag om man mår dåligt av det och blir negativ av det. Nyheterna förmedlar sällan positiva händelser, eftersom sådant inte säljer. Vi skulle, särskilt i ett dystert land som Sverige, behöva lära oss att kunna fokusera på allt det som faktiskt är bra och positivt. Det är trots allt inte så svårt att lyfta blicken och se allt som vi faktiskt har att vara glada, tacksamma och stolta över.
  • Anonym (Vettigaste)
    Anonym (Uppskatta det du har) skrev 2026-02-13 17:11:15 följande:

Jag hade också sett sur ut om jag måste frysa vid busshållplatsen varje morron just nu.

Som bilförare är jag lycklig, varm, garvar åt Morronzoo-gänget och är framme vid jobbet på 8 minuter. Inte mycket slår den logistiken, matbutiken och bolaget ligger på vägen hem och just eftersom jag har pendlat buss-tåg-buss i 5 år innan så är jag extra lycklig. Cool 

Man kan klä sig varmt, eller lära sig att tycka om kylan. Bor man i södra Sverige ska man vara glad att man inte bor i Norrland, eller ännu värre, Svalbard. Det är perspektiven som ofta avgör hur man upplever saker.
  • Anonym (Vettigaste)
    Aniiee skrev 2026-02-13 16:53:05 följande:

Jag tänker lite spontamt så här att du, TS, inte är tankeläsare, och att det du klistrar på folk du inte känner  är klassisk pojektion.

Man måste dock kunna se skillnad på projektioner och när det bara handlar om ifrägasättanden. Jag har ofta undrat, precis som TS, varför människor i Sverige verkar ha gjort bitterheten, tråkigheten och avundsjukan/ missunnsamheten till norm. Det fåtal av oss som faktiskt väljer det positiva tänkandet, att se möjligheter istället för problem, och som ser vad vi har att vara glada och tacksamma över, är tyvärr en utdöende art numera. Det är klart att är man motsatsen till bitter, tråkig och missunnsam så vill man gärna hitta människor som är av samma sort, och det är svårt idag.
  • Anonym (Vettigaste)
    Anonym (N) skrev 2026-02-13 14:00:06 följande:

För att allt är grått, kallt, (ofta) regnigt, blåsigt. Allt är DYRT, fångad i en fälla där man är tvingad att arbeta bort sitt liv tills man är 70 år om man ens lever då. Folk är falska, manipulativa, otrogna, elaka. Missfall, fertilitetsproblemstress, sjukdomar, ångest, depression. Man kan inte gå utanför dörren utan att riskera att bli attackerad eller våldtagen. Skjutningar, sprängningar, reklam precis överallt hela tiden mm mm i oändlighet.

Är det så där du bor?
  • Trent
    Anonym (Vettigaste) skrev 2026-02-14 06:57:13 följande:
    Man måste dock kunna se skillnad på projektioner och när det bara handlar om ifrägasättanden. Jag har ofta undrat, precis som TS, varför människor i Sverige verkar ha gjort bitterheten, tråkigheten och avundsjukan/ missunnsamheten till norm. Det fåtal av oss som faktiskt väljer det positiva tänkandet, att se möjligheter istället för problem, och som ser vad vi har att vara glada och tacksamma över, är tyvärr en utdöende art numera. Det är klart att är man motsatsen till bitter, tråkig och missunnsam så vill man gärna hitta människor som är av samma sort, och det är svårt idag.
    Fåtal? Hur få då? Och hur vet du det?

För att slippa behöva komma på dåliga ursäkter till varför du inte kan svara på enkla frågor som de ovan kan du till nästa gång sluta häva ur dig skit.
  • Anonym (reserverad)
    Aniiee skrev 2026-02-13 16:53:05 följande:

Jag tänker lite spontamt så här att du, TS, inte är tankeläsare, och att det du klistrar på folk du inte känner  är klassisk pojektion.

Tänkte exakt samma sak. Man få oftast inte hela bilden av en främmande person som man ser under en kort stund ute i offentligheten. I kollektivtrafiken är nog till exempel många stressade eftersom de är på väg till någonting, och om det är tidigt på morgonen eller efter arbetsdagens slut är det inte så konstigt att många är trötta.

Jag är en sån som antagligen upplevs som sur och trist i vissa situationer, men det beror på att jag är rätt reserverad när det gäller främmande människor. I andra situationer kan jag dock visa upp en annan sida av mig själv.
  • Anonym (reserverad)
    Anonym (Vettigaste) skrev 2026-02-14 06:57:13 följande:
    Jag upplever inte att majoriteten har gjort bitterheten och tråkigheten till norm. Framför allt kan man inte dra slutsatser om hur människor är bara för att de ser trötta ut i kollektivtrafiken tidigt på morgonen.
Svar på tråden Varför är folk så miserabla?