• Anonym (Livet är underbart)

Varför är folk så miserabla?

Ja varför? Ibland ger sig andra ut i samhället och gör roliga grejer för att liva upp stämningen: spelar musik på stan, skämtar med folk, skämmer ut sig själva för videos osv. detta möts ofta med 0 reaktioner eller irritation. Folk verkar så miserabla helt enkelt. 

Jag tycker även att folk jag interagerar med både på fritiden eller via jobbet ofta verkar ganska bittra. Folk på tv eller i forum. Det räcker att titta upp kollektivtrafiken så ser man hur trötta och bittra folk ser ut att vara. Noll leenden, noll tittande på alla fina vyer man passerar, noll reaktioner på saker som händer och mest kolla ner i mobilen. 

Om du känner igen dig i detta varför är du så bitter/negativ om dagarna? Varför när livet är så underbart, varför bara inte leva för dagen och uppskatta ännu en dag i livet? Det gäller att se ljusglimtarna och det positiva i allt tycker jag samt att försöka sprida glädje. Varför sprida negativ energi? 

• Svar på tråden Varför är folk så miserabla?
  • Anonym (Uppskatta det du har)
    Anonym (Livet är underbart) skrev 2026-02-14 09:09:40 följande:
    Jag undrar vilka parametrar de mäter då folk verkar gladare i fattigare länder
    Men det är ju känt faktum att så länge alla runt omkring dig har det ungefär lika bra eller dåligt som du själv så är du ganska nöjd. I en by på landet i ett fattigt land är inte skillnaden överväldigande stor mellan den som har det bäst och den som har det sämst. De som har det bra kanske har större risodling, fler djur eller en gammal pickup. Deras fru kanske är lite snyggare.

Det är först när du blir medveten om den större verkligheten som du känner djup avund och missnöje. Och där har sociala media gjort en del olyckliga, för om du hela tiden följer och matas med filmer på folk som glassar omkring och gör inget medan de håvar in pengar kan man känna att ens egen tillvaro är futtig och att man sliter hårt för "inget". Medan man helt glömmer bort de stora delar av världens befolkning som inte finns på insta för att de försöker rädda sig från att svälta ihjäl.

Sen brukar man heller inte jämföra sin situation mellan olika länder på det viset- det är mer naturligt att jämföra sig med de andra som lever i samma ekonomiska system som man själv, vad det nu än är.

Det är lite knepigt tycker jag att tycka att man ska vara tacksam för att man inte bor i ett egenbyggt plåtskjul med 8 giftormar på taket som måste tas bort varje morron och som översvämmas av lera varje monsunregn, när man är född och uppväxt i Järfälla.
  • Anonym (Vettigaste)
    Postman skrev 2026-02-14 09:33:37 följande:
    Ja har sett det men vet inte vad man har mät eller hur frågan har ställts. Kanske är så att folk är medvetna om hur bra vi har det men att de kan ändå inte njuta av det. Har för mig också att det skrivs ut väldigt mycket antidepressivt i sverige. Det rimmar inte heller med lyckobarometern. 
    Man kan nog inte lita på alla undersökningar, eftersom de ofta är gjorda för att få det resultat som de som håller i undersökningen vill visa. Der stämmer nog snarare att många svenskar har problem med psykisk ohälsa trots den välfärd vi har och har åtnjutit i många decennier. Lite är det som ordstävet säger: "Hårda tider formar starka människor, goda tider gör att människor blir svagare/ vekare".

Många som är sjukskrivna för olika psykiska problem och diagnoser, skulle må så mycket bättre av att ha ett jobb/ en daglig sysselsättning, men idag är det nästan "kränkande" att säga så till en som är sjukskriven pga sådant.. Samtidigt finns det folk med sjukersättning/ sjukpension som inget hellre vill än att få börja arbeta, men som hindras från det både av psykiatrin och FK, för att de anses inte klara av det.

Den som bara går hemma sysslolös hela dagarna, har förstås en väldans massa tid att tänka och grubbla på saker, och tid att känna efter hur hen mår. Det blir fel när människor skärs av från samhället och får gå passiva och overksamma, en ond cirkel som bara kan brytas av dessa individer själva, men som de sällan är villiga att göra.
  • Postman
    Anonym (Uppskatta det du har) skrev 2026-02-14 10:26:05 följande:
    Men det är ju känt faktum att så länge alla runt omkring dig har det ungefär lika bra eller dåligt som du själv så är du ganska nöjd. I en by på landet i ett fattigt land är inte skillnaden överväldigande stor mellan den som har det bäst och den som har det sämst. De som har det bra kanske har större risodling, fler djur eller en gammal pickup. Deras fru kanske är lite snyggare.

Det är först när du blir medveten om den större verkligheten som du känner djup avund och missnöje. Och där har sociala media gjort en del olyckliga, för om du hela tiden följer och matas med filmer på folk som glassar omkring och gör inget medan de håvar in pengar kan man känna att ens egen tillvaro är futtig och att man sliter hårt för "inget". Medan man helt glömmer bort de stora delar av världens befolkning som inte finns på insta för att de försöker rädda sig från att svälta ihjäl.

Sen brukar man heller inte jämföra sin situation mellan olika länder på det viset- det är mer naturligt att jämföra sig med de andra som lever i samma ekonomiska system som man själv, vad det nu än är.

Det är lite knepigt tycker jag att tycka att man ska vara tacksam för att man inte bor i ett egenbyggt plåtskjul med 8 giftormar på taket som måste tas bort varje morron och som översvämmas av lera varje monsunregn, när man är född och uppväxt i Järfälla.
    Precis så, bra beskrivet. 
  • Anonym (Livet är underbart)
    Anonym (Uppskatta det du har) skrev 2026-02-14 10:26:05 följande:

Fast det var felaktigt skrivet av mig kom jag på i efterhand för tycker att folk är gladare i vilket land man än kommer till utanför skandinavien. Amerikanerna är gott mycket gladare ute på stan än vad svenskarna är. Det är det jag syftar på i denna tråden. 

Jag håller inte med dig i det resterande heller, jag ser ingen anledning att inte glädjas åt det lilla i vardagen när miljarder människor har det värre än en själv. Det är rätt så mycket som är fantastiskt i våra liv och tycker inte folk uppskattar det eller förstår hur bra de har det. Res lite till fattigare resemålet så inser du hur mycket du har att vara tacksam för och glad över i vardagen, för det är inte en självklarhet du har bara haft turen att födas in i det. 

• Aniiee
    Anonym (Vettigaste) skrev 2026-02-14 06:57:13 följande:
    Man måste dock kunna se skillnad på projektioner och när det bara handlar om ifrägasättanden. Jag har ofta undrat, precis som TS, varför människor i Sverige verkar ha gjort bitterheten, tråkigheten och avundsjukan/ missunnsamheten till norm. Det fåtal av oss som faktiskt väljer det positiva tänkandet, att se möjligheter istället för problem, och som ser vad vi har att vara glada och tacksamma över, är tyvärr en utdöende art numera. Det är klart att är man motsatsen till bitter, tråkig och missunnsam så vill man gärna hitta människor som är av samma sort, och det är svårt idag.
    Fast jag håller inte riktigt med om grundtesen här. De flesta i alla fall jag interagerar med är glada, positiva och igång, så att säga. Att de flesta är i sina egna huvuden "i tunnelbanan" är inte riktig rätt sätt att avgöra hur de är som personer, för som sagt, TS är knappast tankeläsare, och inte du eller jag heller.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Trivs i mig själv)

Du drar så konstiga slutsatser, TS. Att man är trött och introvert, och inte på humör för pajasar, betyder inte att man är missnöjd med livet som helhet.

Att sitta still, slappna av och låta tankarna vandra iväg vart de vill är riktigt mysigt och vilsamt. Klart att man blir lite purken om någon kommer och stör!

• Anonym (Sol)
    Anonym (Livet är underbart) skrev 2026-02-13 13:13:59 följande:
    Varför är folk så miserabla?

Ja varför? Ibland ger sig andra ut i samhället och gör roliga grejer för att liva upp stämningen: spelar musik på stan, skämtar med folk, skämmer ut sig själva för videos osv. detta möts ofta med 0 reaktioner eller irritation. Folk verkar så miserabla helt enkelt. 

Jag tycker även att folk jag interagerar med både på fritiden eller via jobbet ofta verkar ganska bittra. Folk på tv eller i forum. Det räcker att titta upp kollektivtrafiken så ser man hur trötta och bittra folk ser ut att vara. Noll leenden, noll tittande på alla fina vyer man passerar, noll reaktioner på saker som händer och mest kolla ner i mobilen. 

Om du känner igen dig i detta varför är du så bitter/negativ om dagarna? Varför när livet är så underbart, varför bara inte leva för dagen och uppskatta ännu en dag i livet? Det gäller att se ljusglimtarna och det positiva i allt tycker jag samt att försöka sprida glädje. Varför sprida negativ energi? 

Det enklaste svaret på denna fråga är för att det är jobbigt att få ett bra liv och bekvämt att få ett dåligt liv. Sedan är det en flytande skala men allt för många väljer i allt för hög utsträckning det som är bekvämt framför det som förbättrar deras liv i längden. 
  • Anonym (Sol)
    Aniiee skrev 2026-02-14 12:57:58 följande:
    Fast jag håller inte riktigt med om grundtesen här. De flesta i alla fall jag interagerar med är glada, positiva och igång, så att säga. Att de flesta är i sina egna huvuden "i tunnelbanan" är inte riktig rätt sätt att avgöra hur de är som personer, för som sagt, TS är knappast tankeläsare, och inte du eller jag heller.
    Världen är ser på dig som du ser på världen. Jag skulle tro att du är en positiv person och därför bemöts själv på det sättet.
  • fultextad användarhandbok

Wau, intressant mönster. Kedjans start är latent anklagande om varför ni, alltså de andra, är så miserabla, en fråga innehållandes en värdering. En implikation om att andra väljer bitterhet och sprider negativitet. Det triggar försvar och defensiv pessimism uppstår som försvarar realism, lidande och erfarenhet och budskapet blir att den som startade kedjan är naiv och de andra är inte bittra. Och så ytterligare svar som grundar sig i defensiv optimism i stil med att problemet är landet, jantelag och trist kultur. 

Den gemensamma nämnaren är att båda sidorna generaliserar kraftigt och konstruerar en motpart och försvarar sin identitet. Polarisering uppstår och debatten handlar om världsbild och självbild och försvar blir viktigare än reflektion.

• Anonym (Lars)
    Postman skrev 2026-02-14 08:24:52 följande:
    Ja håller med, så borde folk göra men ändå gör de inte det. Verkar som att ju högre ett lands välfärd blir desto sämre mår folk och desto mer håglösa och förlamande blir de. 
     Vad är det för välfärd du talar om? Den som regeringen just nu håller på att smula sönder menar du?  

Märkligt det det här med vad folk lever i för verklighet numera. Du kanske lever väldigt skyddat och bara det EN del av samhället. 
Svar på tråden Varför är folk så miserabla?