• Anonym (E)

Abort eller inte?

Plussade på stickan igår, helt oväntat och jag lever i chock och förnekelse.

Har ett barn som är 21 månader och lever ihop med pappan till barnet.

Vi har alltid vetat att vi vill ha ett syskon, men nu när jag står här och är gravid, känns det sådär.

Först tänkte jag att två år emellan barnen var en bra åldersskillnad men jag har hela tiden skjutit upp gränsen i huvudet. "Det är inte roligt att fylla år på hösten, vi väntar så barnet föds tidigast januari 2027." Senast här om dagen tänkte jag att  det är väl bättre att vänta så sonen hunnit fylla tre, så han är mer självständig, så tidigast maj 2027. Och nu är jag gravid med bf i oktober.

Pappan och jag har en okej relation. Det är jag är den som har huvudansvar för barn och hem. Matlagning, tvätt disk och allt det där, medan han gör mycket av utomhusarbetet på gården. Om jag får tycka själv är det jag som drar det tyngsta lasset.

Jag tar alla nätter, vårt barn drömmer en del mardrömmar och väcker mig 2-3 gånger om natten sen är jag hemma med barnet två dagar i veckan för han orkar av olika anledningar inte att gå på förskola varje dag. Om han är på förskola varje dag får vi ett kaosbarn som kräver ännu mer av mig än vad han gör idag.

Jag känner att jag vill ha ett syskon till vårt barn, men undrar hur jag ska orka att vara en bra förälder. Särskilt med tanke på hur tuff graviditet jag hade sist, och denna gången har jag ett annat barn att tänka på.

Jag skulle inte bli ledsen om jag skulle få missfall nu, men det tar emot att göra abort. Min man vill ha barnet och jag tänker på hur fint det skulle kunna bli när barnen blir äldre. Men det tar men jag är rädd att huvudansvaret för båda barnen ska läggas på mig ensam. Och har svårt att se hur jag ska orka som det är just nu. Hade velat att barnet vi har skulle varit mer självständigt först.

Vad är era tankar?

• Svar på tråden Abort eller inte?
  • Anonym (Ebba)

Din man vill ha barnet.
    Är han redo att steppa in lite mer då?

Du verkar känna ert barn väldigt bra, och det är inte meningen att du ensam ska bära tyngden av att bli fler i familjen. 

Kan han vara ledig ett par dagar i veckan de första åren? Funkar det i er ekonomi? Annars hade jag funderat på om det inte var läge att vänta, spara upp en buffert så att man har råd att ta sig den tid som behövs i omställningen till att bli fler lite längre fram.

Jag hade inte riskerat min egen hälsa (eller relationen). Då är risken bitterhet och utmattning sen och det hade jag inte velat chansa på.

• Anonym (M.)
    Anonym (Sofia) skrev 2026-02-18 14:38:15 följande:

Hon kommer alltid och skriver i trådar där abort ens nämns. I en annan tråd skrev hon om att soc hade varit nära att ta hennes barn har jag för mig och en massa om hur hemska socialtjänsten är. Riktigt frisk människa det där. 

Nej, nu blandar du ihop mig med någon. Däremot har jag arbetat nära soc (men inte på soc). 
  • Anonym (OaD)
    Anonym (E) skrev 2026-02-18 14:39:40 följande:

Känns som om vi sitter lite i samma båt.

Jag är öppen för att flytta närmare stan, kanske inte lägenhet, men hus i ett bostadsområde. Ett ställe med mindre gräsmatta så vi slipper lägga 4h i veckan att klippa gräs. Jag har frågat om vi ska anlita hjälp, vi har råd. Men han vill inte han vill att vi ska klara oss själva det är inte han. Vi har ingen släkt/familj som kan hjälpa de har fullt upp med sitt.

Ja det är jag som måste fatta beslutet, jag vill att det ska bli bäst för det barn vi redan har. Men vill också att han ska ha ett syskon, blir lite att fundera på.

Jag är själv ensambarn, och det går fint det med. Syskon är ingen garanti för att de har glädje av varandra heller, i synnerhet inte om priset för ett syskon är att du själv dukar under eller att förhållandet spricker. Då tror jag hellre att barnet är utan syskon men med en mamma som orkar och räcker till. 

Men om din man verkligen vill behålla barnet, så kanske du ska ha som motkrav att ni tar in hjälp, eftersom du känner som du gör. Han kan inte välja att vara för stolt för att ta in hjälp, fast utan att offra tiden själv (utan passar vidare bördan till dig istället). Alternativet är väl att han går ner i tid då, som någon föreslog, om det är en möjlighet. 
  • baaa

Felet ligger i att ni inte har använt kondom. Nu blir det tufft för er

• Anonym (Kung David)
    Anonym (E) skrev 2026-02-18 10:16:37 följande:
    Abort eller inte?

Vi har alltid vetat att vi vill ha ett syskon, men nu när jag står här och är gravid, känns det sådär.

Först tänkte jag att två år emellan barnen var en bra åldersskillnad men jag har hela tiden skjutit upp gränsen i huvudet. "Det är inte roligt att fylla år på hösten, vi väntar så barnet föds tidigast januari 2027." Senast här om dagen tänkte jag att  det är väl bättre att vänta så sonen hunnit fylla tre, så han är mer självständig, så tidigast maj 2027. Och nu är jag gravid med bf i oktober.

Pappan och jag har en okej relation. Det är jag är den som har huvudansvar för barn och hem. Matlagning, tvätt disk och allt det där, medan han gör mycket av utomhusarbetet på gården. Om jag får tycka själv är det jag som drar det tyngsta lasset.

Jag tar alla nätter, vårt barn drömmer en del mardrömmar och väcker mig 2-3 gånger om natten sen är jag hemma med barnet två dagar i veckan för han orkar av olika anledningar inte att gå på förskola varje dag. Om han är på förskola varje dag får vi ett kaosbarn som kräver ännu mer av mig än vad han gör idag.

Jag känner att jag vill ha ett syskon till vårt barn, men undrar hur jag ska orka att vara en bra förälder. Särskilt med tanke på hur tuff graviditet jag hade sist, och denna gången har jag ett annat barn att tänka på.

Jag skulle inte bli ledsen om jag skulle få missfall nu, men det tar emot att göra abort. Min man vill ha barnet och jag tänker på hur fint det skulle kunna bli när barnen blir äldre. Men det tar men jag är rädd att huvudansvaret för båda barnen ska läggas på mig ensam. Och har svårt att se hur jag ska orka som det är just nu. Hade velat att barnet vi har skulle varit mer självständigt först.

Vad är era tankar?

Så en objektiv beskrivning är att du jobbar 60% , han jobbar 100% och
    Du tar mycket arbete inuti bostaden  inkl. 1 barn medan han jobbar med ert lantbruk/gård .

Eller?
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Sandra) skrev 2026-02-18 12:44:40 följande:
    Kristna värdepartiet. Ja, de har ju en framträdande roll i politiken. Eller inte.

Källa på att M, SD och KD vill ta bort friheten att själv välja. Ingen går fram med detta för de vet att de inte kommer att få några röster på det. Antiabortrörelsen i Sverige är väldigt liten, tack och lov. 

Precis, det finns inget riksdagsparti idag i Sverige som inte står bakom svensk abortlagstiftning. Det kan finnas enstaka partimedlemmar som tycker annorlunda , så är det ju när det gäller alla frågor men det spelar ju ingen roll egentligen. 

Tycker det låter riktigt farligt det där som Anonym (M.) tjatar om i alla trådar, att någon ska bestämma vem som ska få göra abort och vem som ska tvingas föda ett barn de inte vill ha. Att man verkligen inte vill ha barn kan ju räcka för att det inte alls ska bli bra för barnet även om man har mycket pengar, bor fint , är högutbildad osv. Pratar inte om TS ni alltså utan allmänt om abortfrågan. 

• Anonym (Sofia)
    Anonym (OaD) skrev 2026-02-18 12:04:48 följande:

Mitt barn är lite mer än ett år nu, och vi blev en enbarnsfamilj. Vi har samma skeva fördelning hos oss, trots att vi hade pratat om uppdelningen innan barnet kom.

Det många inte verkar förstå, som hävdar att "Ja men ensamstående klarar också av att uppfostra barn, många fler än ett eller två barn!" är att om man bara är en förälder så får man också en annan möjlighet att styra över sina egna förutsättningar. Hade jag vetat att jag i stort sett skulle stå ensam med alla vaknätter och det mesta annat kring barnet, så hade vi inte bott ute på en gård med massa djur och trädgård att sköta. Jag hade nog valt att bo i lägenhet, nära min familj, nära staden, så att jag kunnat få avlastning på ett annat sätt. Jag hade lagt upp föräldraledigheten annorlunda. Dessutom är det så mycket mer påfrestande mentalt att dra ett mycket större lass än den som sade sig stå vid ens sida.

Nu är vi två vuxna, två viljor att väga in, två att ta hänsyn till när man planerar livet. 

Kan ni skala bort delar som gör livet svårare? Flytta? Ta in hjälp, antingen släkt eller anlitad?

Bara du själv kan avgöra om det är genomförbart med ett barn till eller inte.

Jag förstår hur du tänker när det gäller ensamstående föräldrar. Jag har varit ensamstående med två barn (fick en del hjälp av familj iförsej och stor ålderskillnad mellan barnen). Nu är jag tillsammans med min sambo som är pappa till mina två yngsta (1 och 4 år). Och att se honom ligga på soffan medan jag gör iordning barnen för att vi ska iväg, kämpar med läggning , matlagning samtidigt som jag har barnen eller något annat är nästan värre än att vara ensam på riktigt. 
  • Anonym (Tove)

Hej! Jag snubblade över ditt inlägg och blev så berörd av din situation så jag känner att jag måste skriva även fast jag aldrig gör det i forum annars. 

Jag förstår att du är i en jobbig situation och har stor oro för hur framtiden ska bli. Det är svårt när livet inte blev som man tänkt och planerat. Men du skriver också att du vill ha fler barn och jag tänker att oavsett när man skaffar barn kommer det vara tufft stundtals, men det kommer också med så otroligt mycket glädje! Tänk vad fint när syskonen hittar varandra och får lära sig livet tillsammans. 

Jag tyckte verkligen stundtals att det var jobbigt att ha en lillebror när jag var liten, han tog mycket av min uppmärksamhet från föräldrarna  och vi bråkade ofta, men stunderna vi var sams var så fina. Nu är jag så otroligt glad och tacksam för att få sett honom växa upp vid min sida och också stolt när han nu skaffar sig sitt första jobb och bygger sitt eget liv. Och jag känner mig så glad och älskad när han säger att jag är hans största förebild även fast jag långt ifrån varit den bästa systern.

Livet är verkligen en berg och dalbana och går sällan att styra. Det kommer vara så oavsett vilka val man gör.

Det är lätt att tänka på alla risker när det kommer till ett sånt stort beslut och jag är likadan, så till den grad att jag tillslut gräver ner mig i ett djupt hål och det nästan känns omöjligt. Bara för att jag känner att jag måste ta ansvar för allt själv och så känner man sig som den mest ensamma i världen. Men jag tänker att ni är två som kan fatta det här beslutet tillsammans och ha stöd i varandra. Berätta om din oro om hur allt skulle bli när ni får ert andra barn för din man, låt det föra er närmare varandra.

Just det barnet du bär på nu har en helt unik uppsättning gener och världen och livet kommer inte vara samma utan den människan du bär på. Jag tycker att det är så fint hur vi får vara med när livet ger oss den fina gåvan att få föda fram en helt ny unik människa till jorden. 

Det finns också så mycket stöd man kan få från samhället om det känns för tufft att vara förälder. Man kan få avlastning av en kontaktfamilj/stödfamilj via socialtjänsten, familjerådgivning från kommunen om man har svårt i relationen, svenska kyrkan har också mycket stöd att erbjuda. 

Här är några exempel:

https://www.svenskakyrkan.se/familjeradgivning

https://mfof.se/foraldraskapsstod/arenor-for-foraldraskapsstod/familjecentral.html

Tack för om du läste enda hit:)

• Anonym (Tove)
    Anonym (E) skrev 2026-02-18 10:16:37 följande:
    Abort eller inte?

Vad är era tankar?

Anonym (Tove) skrev 2026-02-18 22:17:52 följande:

Hej! Jag snubblade över ditt inlägg och blev så berörd av din situation så jag känner att jag måste skriva även fast jag aldrig gör det i forum annars. 

Jag förstår att du är i en jobbig situation och har stor oro för hur framtiden ska bli. Det är svårt när livet inte blev som man tänkt och planerat. Men du skriver också att du vill ha fler barn och jag tänker att oavsett när man skaffar barn kommer det vara tufft stundtals, men det kommer också med så otroligt mycket glädje! Tänk vad fint när syskonen hittar varandra och får lära sig livet tillsammans. 

Jag tyckte verkligen stundtals att det var jobbigt att ha en lillebror när jag var liten, han tog mycket av min uppmärksamhet från föräldrarna  och vi bråkade ofta, men stunderna vi var sams var så fina. Nu är jag så otroligt glad och tacksam för att få sett honom växa upp vid min sida och också stolt när han nu skaffar sig sitt första jobb och bygger sitt eget liv. Och jag känner mig så glad och älskad när han säger att jag är hans största förebild även fast jag långt ifrån varit den bästa systern.

Livet är verkligen en berg och dalbana och går sällan att styra. Det kommer vara så oavsett vilka val man gör.

Det är lätt att tänka på alla risker när det kommer till ett sånt stort beslut och jag är likadan, så till den grad att jag tillslut gräver ner mig i ett djupt hål och det nästan känns omöjligt. Bara för att jag känner att jag måste ta ansvar för allt själv och så känner man sig som den mest ensamma i världen. Men jag tänker att ni är två som kan fatta det här beslutet tillsammans och ha stöd i varandra. Berätta om din oro om hur allt skulle bli när ni får ert andra barn för din man, låt det föra er närmare varandra.

Just det barnet du bär på nu har en helt unik uppsättning gener och världen och livet kommer inte vara samma utan den människan du bär på. Jag tycker att det är så fint hur vi får vara med när livet ger oss den fina gåvan att få föda fram en helt ny unik människa till jorden. 

Det finns också så mycket stöd man kan få från samhället om det känns för tufft att vara förälder. Man kan få avlastning av en kontaktfamilj/stödfamilj via socialtjänsten, familjerådgivning från kommunen om man har svårt i relationen, svenska kyrkan har också mycket stöd att erbjuda. 

Här är några exempel:

https://mfof.se/foraldraskapsstod/arenor-for-foraldraskapsstod/familjecentral.html

• Anonym (Sofia)
    Anonym (Tove) skrev 2026-02-18 22:17:52 följande:

Här är några exempel:

Då är du alltså emot abort överhuvudtaget, oavsett omständigheter? Ett barn som har blivit till när en 14-åring blir våldtagen har ju också en helt unik uppsättning gener. 

Jag säger inte att TS ska göra abort, det är bara hon själv som kan avgöra det. Det är hennes val och ingen annans. Och jag tror ärligt talat det är bättre att bolla frågan med en kurator eller kanske familj och vänner än främlingar på internet.

Men jag tycker det är lite läskigt när man ser vilka människor såna här trådar lockar fram. Man tror inte att det finns så många extrema abortmotståndare i Sverige men så fort någon ens nämner abort i en tråd här så dyker de upp. Och trycker tummen ner så fort någon ens antyder att TS inte måste behålla barnet. Oavsett omständigheter. Jag har till och med läst en tråd där en kvinna hade påbörjat en abort och tagit första tabletten och ville avbryta. Då var knäppgökarna där och tjatade om att hon inte skulle fullfölja , spelar ingen roll om barnet föds utan ben och armar (vilket den första tabletten ökar risken för).
    Som mamma till flera döttrar gör det mig lite rädd att människor som tycker att andra ska få bestämma över kvinnors kroppar finns även i Sverige.

Jag vet några kvinnor som har gjort abort när de har varit i en dålig situation, kanske med en våldsam eller missbrukande kille .. Sen har de fått barn när de har varit på en mycket bättre plats i livet, med snälla och engagerade pappor. Tänker framförallt på en vän som fick sitt första barn nyligen, en jättefin tjej och jag blir lite avundsjuk på hur mycket pappan hjälper till. Ibland har en abort möjliggjort att ett eller flera andra barn har fått födas , barn som inte skulle funnits annars. Så kan man också se det. Hade min vän behållit barnet för några år sen med en oansvarig kille som inte ville kanske inte hon hade träffat sin nuvarande sambo och hennes underbara dotter (med en aldeles unik uppsättning gener) hade inte funnits. 

Hur många barn har du själv förresten? Vet du hur det är att ha två små barn med en pappa som knappt hjälper till? Att ha syskon är ofta underbart , jag har tre syskon och fyra barn. Men man måste räcka till för alla barnen också, de behöver en förälder mer än ett syskon. 

• Anonym (Cassy)

Mina tankar... Varför måste ni skaffa ett syskon? jag är ensambarn och har varit så extremt tacksam för det genom hela livet. Jag är också en känslig individ och hade nog farit illa av att ha syskon. Folk runtomkring mig som hade syskon när jag var barn verkade inte direkt glada över syskonens närvaro... såhär i vuxen ålder verkar få ha bra och nära kontakt med sina syskon. 

Angående abort så har jag gjort ett antal, och ångrar inga. Vissa vill lägga en oproportionerligt stor vikt vid att ha blivit på smällen istället för att se det för vad det är. Man har sex, två celler möts och thats it. Det finns absolut inget unikt eller magiskt med det. 

• Anonym (…)

Oj, hade aldrig gjort abort i den situationen! Men jag har samtidigt svårt att tänka mig in i din situation då vi delat på föräldraledighet, nätter, hämtning och sånt.

En fråga för dig är väl om du alls ska ha syskon i din situation?

• Anonym (Sofia)
    Anonym (?) skrev 2026-02-19 07:32:54 följande:

Oj, hade aldrig gjort abort i den situationen! Men jag har samtidigt svårt att tänka mig in i din situation då vi delat på föräldraledighet, nätter, hämtning och sånt.

En fråga för dig är väl om du alls ska ha syskon i din situation?

Jag har varit i den situationen ungefär med mina två yngsta. Jag funderade på abort med yngsta men det blev inte så. Vi är såklart jätteglada att vi har henne men jag är nästan konstant sönderstressad och pappan hjälper inte till så mycket. 

Min son var iförsej ett halvår äldre så han var 3 när hon föddes. Och han är inte extra känslig eller så. Han går i förskola , leker bra med kompisar och sover hela nätterna. Svartsjuk på lillasyster blev han däremot. Hon sover också bra som tur är utom när hon är förkyld,  vaknar och ammar några gånger bara. Jag tar alla nätter men överlever eftersom barnen sover bra. Jag har en del hjälp från mamma och svärmor också. 

När man diskuterar abortfrågan överhuvudtaget som det lätt blir att folk gör i såna här trådar tycker jag det är sjävklart att vi ska ha som vi har nu i Sverige , man ska inte behöva redovisa sina anledningar (om man gör abort innan vecka 18) och TS ska självklart ha rätt att göra det om hon vill.

Men när det gäller just TS situation så tror jag pappan måste hjälpa till mer om hon ska behålla , annars kommer äldre barnet bli lidande och TS kanske ha svårt att orka. Att vakna flera gånger med äldre barnet som drömmer mardrömmar och antagligen flera gånger med bebis också är mer än jag skulle klarat av tror jag. Ska hon behålla måste hon nog få honom att förstå att hon inte kommer klara det ensam, han får ta åtminstone ett av barnen på nätterna och hjälpa till mer annars också. Eller så får de anlita hjälp eller ta hjälp av någon familjemedlem. Annars tycker jag nog inte det är rätt mot äldre barnet att skaffa ett till nu. 

• Anonym (M.)

Skulle ni kunna ha en nattbarnflicka några nätter i månaden? Jag har vänner som har haft det, och det har funkat jättebra! Flickan tar då allt med barnen de nätterna, och mor och far får sova ifred och orkar då på dagarna! Jag tänker, att när du till och med går i så allvarliga tankar som att göra abort, så får din man skärpa till sig. Även om han inte vill ha främmande hjälp, så får han acceptera det!

En tonårsflicka tar inte så mycket betalt, men ni måste förstås vara noggranna med vem ni väljer. 

Svar på tråden Abort eller inte?