• Anonym (Nina)

Komplicerad relation

Hej alla! 

Jag hoppas kunna få lite mer klarhet i den relation jag befinner mig i utav er. Någon som ser den utifrån kan bäst ge mig råd då jag verkligen inte vet hur jag ska tänka.

Jag är i 40 årsåldern, har 2 barn. Har valt barnen framför en relation (deras pappa var alkoholist och otrogen) så i 4 år har jag levt för mina barn och för att hitta mig själv igen. 

Sista 2 åren har jag haft en relation led en 7 år yngre man. Han har alltid varit singel och lever ett skötsam liv. 

Ibörjan tänkte jag mest att vi va någon form av kk som laga mat ihop och träffades.... 

Relationen har utvecklat sig men han har hela tiden varit tydlig med att vi aldrig kommer bli ihop. Han är fyrkantig och tror detta skulle innebära att bo ihop och hela baletten. Jag har inte tagit den diaskutionen då jag inte behöver vara ihop led honom. Jag kan ändå inte tanka mig att bo ihop med honom. Tror han varit själv för länge för att kunna anpassa sig så mjt tyvärr. 

Saken är den att vi skriver långa meddelanden varjedag, vi planerar båda in att ses de veckorna jag är barnfrim, han vill komma när jag har barnen men jag har sagt nej eftersom jag inte ser nån anledning. Vi har lärt känna varandras vänner, vi umgås nyktra och sover ofta utan sex.... 
    Hans bästa kompis säger att denna man älskar mig men att han är komplicerad. 
    Han ligger inte med andra, inte jag heller. Han vill absolut inte barn så är inte att han vill träffa någon yngre och bilda familj.

Jag har försökt prata med honom flera gånger om vad vi är. Han får nästan panik och höjer rösten (inte argt) och säger att vi aldrig kommer bli ihop. Det efterfrågar jag inte, jag vill bara veta om han har några känslor men det tänker jag inte dra ur honom. Det känns som att han har det men jag förstår inte mig alls på honom... 

Jag har inget behov av att bli ihop men jag vet inte vad jag ska tänka om detta. Har han inga känslor och leker med mig? Är jag hans älskarinna typ? Får inte ihop nått och prata med honom är omöjligt då han verkar ha stora problem att prata om känslor. 

Jättetacksam för lite spontana tankar

• Svar på tråden Komplicerad relation
  • Anonym (Malin)

Ni trivs ihop, vill inte bo ihop, inte bli ihop. Ändå så kräver du svar på, ja vadå?

Varför inte bara vara glad för er relation. ni verkar ju trivas och ha det bra?

• Anonym (Nina)
    Anonym (Malin) skrev 2026-02-23 21:16:14 följande:

Ni trivs ihop, vill inte bo ihop, inte bli ihop. Ändå så kräver du svar på, ja vadå?

Varför inte bara vara glad för er relation. ni verkar ju trivas och ha det bra?

Jo men jag har varit väldigt tacksam för vår relation den är verkligen bra. Men jag känner mig just nu vilse i den. 
    Jag känner mig nog inte helt bekväm i långa loppet. Bara för att jag inte vill sätta ihop stämpel på oss så betyder ju inte det att jag inte har känslor, han börjar bara stamma och vet inte vad han ska säga när jag frågat honom. Han börjar meningar och ger upp och säger att det är så mkt han vill säga men han vet inte hur, han blir typ besviken på sig själv och jag fattar ju noll. Han har aldrig frågat mig vad jag känner.

Är inte detta märkligt ? 
  • Anonym (Meh)

Han kanske är otrygg undvikande (anknytningsteori)

• Ikaros12

Det låter som att ni är i någon typ av relation som förmodligen aldrig kommer att bli bra. Däremot kommer åren att gå och du som har behov av att prata om känslor och ha lite tydlighet, kommer bli mer och mer frustrerad. Fundera vad du vill med relationen och sätt gränser för dig själv och ha uttalade gränser gentemot honom. Förstår att han är jättemysig att vara med också. Dålig kommunikation söndrar alla relationer med tiden.

Du kommer aldrig kunna förändra honom, men du kan trygga upp dig själv och ta reda på vad du vill i livet. Hur du vill leva ditt liv och hur du vill bli bemött. 

• Anonym (Dito)

Har varit med om samma. Men när han märkte, utan att jag sa något konkret till honom, att jag inte satt och väntade på honom så blev det andra bullar. Då ville han veta vart jag stod. Och det knöt oss närmare varandra till att bli ett par. 

• Anonym (Nina)
    Ikaros12 skrev 2026-02-23 22:20:21 följande:

Det låter som att ni är i någon typ av relation som förmodligen aldrig kommer att bli bra. Däremot kommer åren att gå och du som har behov av att prata om känslor och ha lite tydlighet, kommer bli mer och mer frustrerad. Fundera vad du vill med relationen och sätt gränser för dig själv och ha uttalade gränser gentemot honom. Förstår att han är jättemysig att vara med också. Dålig kommunikation söndrar alla relationer med tiden.

Du kommer aldrig kunna förändra honom, men du kan trygga upp dig själv och ta reda på vad du vill i livet. Hur du vill leva ditt liv och hur du vill bli bemött. 

Jag har egentligen minimalt behov av att prata, men jag har ju behövt lyfta locket ibland. Han blir väldigt obekväm och nästan lite stressad av det. 

Jag ringde och sa rätt ut att jag undrade om han tycker om mig eller vad han känner, han börja direkt att inta försvarställning kändes som... Sen kommer det fram att han gör det men det sitter såååå långt inne och jag fattar inte varför... 

Han kanske är livrädd att jag vill bli ihop (han har brutit med tjejer innan  som velat det) kanske kommer jag känna att jag vill det om ett tag, ingen aning men då är det väl antagligen bara att bryta med honom. Just nu vill jag bara veta om jag betyder nått överhuvudtaget eller inte... 
  • Anonym (C)

Han verkar ha så stora låsningar, så att även om ni umgicks i 10 år, så skulle han kanske välja att inte kalla det för ett förhållande.

Så du får välja, antingen leva som ni gör nu eller söka vidare efter någon annan man som vill etablera ett mer officiellt förhållande. 

• Anonym (C)

Har han något barndomstrauma eller har han Asbergwr. Om han inte ens kan formulera hur han känner?

Om han nu inte kan det så får du gå på hur han beter sig. Är han vänlig och hänsynstagande? Tycker han om att ta på dig, även icke-sexuellt? Tycker han om att umgps med dig till vardags? Ja, då skulle jag dra slutsatsen att han gillar mig, men vill inte vara ett officiellt par av någon underlig anledning.

• Anonym (C)

"Asperger" skulle det stå.

• Jemp

Varför vill du intala dig att det inte spelar någon roll om ni är ihop?

Svar på tråden Komplicerad relation