Anonym (Walle Enberg) skrev 2026-03-06 16:10:44 följande:
Om du blev blåst så kanske du kan kräva ut de pengarna av exet. Han har två döttrar som han är ansvarig för, även när de bor hos dig.
Annars brukar minskade kostnader gå snabbare än ökade intäkter. Gå igenom allt, hårdbanta, ta bort dyra mobilabonnemang, onödiga filmkanaler etc. Kolla jämförpriser på mat, köp billig mat. Googla på billiga matrecept.
Mina fonder har ökat med 65 procent på tre år. Men det är alltid riskabelt med aktie-/fondsparande. Jag har hälften på vanliga bankkonton (SBAB ger bra ränta), hälften på fonder (Avanza).
Håller med föregående talare, SBAB är helt i sin ordning. Oavsett var man sparar är det viktigt med den statliga garantin. TS behöver komma upp i lite större summa för att handla aktier; å andra sidan är det inget som hindrar att man börjar orientera sig lite, man kan köpa någon enstaka aktie nu när courtaget i princip är borta. Jag förordar alltid investmentbolag, de har bredden. Storbanker är också OK, men "uppstickare" och "dagsländor" får man passa sig för om man inte vill se sitt kapital sjunka ihop. Hur många gånger har jag inte sett i detta forum att kvinnor blivit blåsta på pengar av sina män eller sambos? Att ni inte skäms, karlar som beter sig på det viset! Kvinnor som visar er förtroende och så bär ni er åt på det viset!' Risbastu! Det som många kvinnor inte vet är att man kan låta Kronofogden skicka ett betalningsföreläggande till karlsloken ifråga. Detta förfarande har inte lagstöd utan förutsätter att mottagaren får lite skrämselhicka och betalar. Några hundra kostar det och det förutsätter att man har nån sorts bevis, kontokuranter eller kopia på banköverföringar. Banken kan hjälpa till med kopior. Kolla Kronofogdens hemsida.Man kan kanske gå vidare och anmäla vederbörande för bedrägeri, det är en annan möjlighet.