• Anonym (TS)

Råd om ekonomi.

Jag har ganska usel ekonomi. Har en dålig lön men jobbar så mycket jag kan för att få ett drägligt l7v för mig och mina två flickor. Blev rejält blåst av deras pappa.
    Har sett över mina utgifter och kapat så mycket jag kan.

Nu har jag två frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.

1. Det låter kanske löjligt och som väldigt lite pengar för många andra, men jag ska få tillbaka 14.000 på skatten och nu undrar jag om det finns något sätt jag skulle kunna maximera summan. Jag har inget jag måste använda dem till.

2. Några tips för att öka min inkomst förutom att söka nytt jobb? Söker nya jobb varje vecka. 

• Svar på tråden Råd om ekonomi.
  • Anonym (Max 23)
    Anonym (R) skrev 2026-03-07 20:20:59 följande:
    Detta var en konstig kommentar. På det stora hela är det män som blir blåsta i relationer. Män skjuter så gott som alltid till mer ekonomiska resurser till det gemensamma än vad kvinnor gör men blir ändå oftare lämnade, bland annat för att kvinnor bedömer att de i alla fall tillför för lite.

On topic så borde TS satsa på att finna en bra man. Mäns erbjudande till kvinnor har i alla tider varit att låta henne komma in i hans liv så att han kan ta hand om henne. Så generöst är sällan kvinnors erbjudande till män. Så TS bör utnyttja den förmån som kommer med hennes könstillhörighet och satsa på att låta en man styra upp hennes livssituation.
    Du har naturligtvis rätt till 110%. 

Här på Familjeliv ljugs det dock något så förbannat att man nästan lyckas förneka de sanningar du beskriver. Överallt annars är det allmän kännedom att kvinnor utnyttjar män ekonomiskt, finns ju t.om ett begrepp för det, golddigger. 
    Det är extremt känt att kvinnor använder sig av sex som ett medel för egen ekonomisk vinning

Många kvinnor avskyr när det kommer inlägg med sanningar om kvinnor. Alla måste låtsas som att kvinnor är perfekta och att män är usla. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2026-03-09 14:05:05 följande:
    Ekonomiskt bedrägeri i samband med skilsmässa är vanligare än man tror. Beklagar att du blev utsatt!

Vad du behöver göra?

Om du redan har en sparad buffert för oförutsedda utgifter, så kan du hoppa över det jag skriver om buffert. 

Annars beror det helt på om du ska använda pengarna snart, lägga upp en buffert för oväntade kostnader, eller om du ska spara på längre sikt, kanske uppåt 8-10 år eller så. 

Kanske det bästa är att lägga upp tre högar?

En buffert som inte får minska i värde, det ska vara din trygghet.

En "ha kul" -hög som du kanske planerar att göra något trevligt med dina barn med till sommaren?

Båda de här "högarna" får inte plötsligt förlora 25% eller mer i värde, som pengar på börsen, (det vill säga som aktier kan göra). Det hör till rutinen att börsen tillfälligt går ner 15 % under ett år. Ofta mer. 

Så leta upp en nischbank som ger 2,4-2,5 % i årlig  ränta. Men välj ett konto man kan ta ut pengarna när man vill.  Så hög ränta som 2,4 %  ger aldrig storbankerna som t.ex.  Nordea, Swedbank eller SEB i nuläget.

Det viktigaste är att kontot har en statlig insättningsgaranti. Så att pengarna inte försvinner om banken går i konkurs. Det kan du kolla på statliga hemsidor. Antingen på Riksbanken eller Finanspolitiska institutet. Jag kommer inte ihåg vilken det var. 

På ett sådant konto kan du sätta både bufferten och eventuella "ha-kul" pengarna. 

En mer långsiktig sparhög, som också kan fungera som en buffert om något allvarligt händer med din ekonomi är ju bra. Fast lite osäkrare när det gäller värdet för dagen om du sätter pengarna i aktier, som varierar mer.

Man rekommenderar att ta högre risk när man sparar långsiktigt,  och därför kan den här sparsumman variera mer över tid. På riktigt lång sikt, om man t.ex. kommer över 10 år, brukar det nästan alltid vara en vinst att ha sitt sparande med högre risk. Högre risk (aktiefonder), ger högre möjlighet i procent varje år för pengarna att växa. 

Köp aldrig enskilda aktier! Till och med proffsen har svårt att långsiktigt välja rätt aktier år efter år! Bättre med en bred aktiefond som äger i stort sett alla aktier på en börs (index). För historiskt har börsen som helhet på lång sikt rört sig uppåt, sedan man började mäta det. Det är en trygghet.

Dessutom har de aktiefonder som följer hela börsens rörelser (indexfonder), mycket lägre avgifter än andra aktiefonder. På sikt gör det en jätteskillnad för vinsten på din sparsumma. 

Vill man däremot bli fattig snabbt ska man satsa på mer osäkra tillgångar. Exempelvis så föll Bitcoin med 50 % under den senaste tiden. Alla seriösa rådgivare avråder från att ha stora summor i Bitcoin. Lite lekpengar möjligen, för den som har pengar över och är mycket intresserad. För ingen vet om Bitcoin eller andra elektroniska valutor kommer att gå ner i värde på sikt. 

Nu har börsen gått upp i många år, så vi vet inte om den kommer att fortsätta i många år till eller kommer att få en rejäl sättning i värde som kan vara i flera år. Det finns årtionden historiskt längre tillbaka, då börsen till och med varit negativ (om man räknar in att inflationen gröper ur penningvärdet) under en 10-årsperiod. Men det hör till undantagen. 

Låt inte bankerna lura dig att köpa deras dyra aktivt förvaltade fonder! Fråga efter en indexfond och håll fast vid det! Det förekommer nästan inte alls att de dyra fonderna slår indexfonderna under en 10-årsperiod t.ex. Ekonomibyrån på SVT hade nyligen ett avsnitt om just de dyra aktivt förvaltade fonderna och att de var olönsamma. Om man jämför med indexfonder. Finns på Play.

Lycka till!

Och gå till biblioteket och säg att du vill söka efter Stiftelser. De har databaser med stiftelser där man kan skicka in ansökningar om pengar om man har ont om dem! Leta rätt på några bra och sök pengar ur dem.

Från Majblomman kan man också ansöka, men det har blivit svårare att få i takt med att allt fler söker. 
    Tack för att du tog dig tid att svara. Ska läsa om ditt svar när barnen sover ikväll, så jag hänger med på allt.
  • Anonym (G)
    Anonym (Max 23) skrev 2026-03-09 15:12:29 följande:

Här på Familjeliv ljugs det dock något så förbannat att man nästan lyckas förneka de sanningar du beskriver. Överallt annars är det allmän kännedom att kvinnor utnyttjar män ekonomiskt, finns ju t.om ett begrepp för det, golddigger. 
    Det är extremt känt att kvinnor använder sig av sex som ett medel för egen ekonomisk vinning

Många kvinnor avskyr när det kommer inlägg med sanningar om kvinnor. Alla måste låtsas som att kvinnor är perfekta och att män är usla. 
    Sanningen om män är ju i så fall att de utnyttjar kvinnors gratis arbetskraft en hel del. Men många föredrar "sanningar" som är halva. Finns statistik på det.

Dessutom är det ganska vanligt att män lurar sina kvinnliga partners på pengar vid en skilsmässa. Kvinnan har överlåtit överblicken på ekonomin på partnen under förhållandet. 
  • Goneril
    Anonym (Max 23) skrev 2026-03-09 15:12:29 följande:

Stackars (Max 23) med en IQ på 23! Under 70 brukar räknas som lågt. Max och signaturen R får bilda en liten klubb tillsammans med några andra lågpannade ynglingar, träffas en gång i veckan och sedan avrapportera i FL. Den första läxan blir att tugga i sig  att det finns "male golddiggers". Googla på det, du har väl läst engelska, lite i alla fall?
  • Anonym (R)
    Goneril skrev 2026-03-09 17:21:36 följande:
    Stackars (Max 23) med en IQ på 23! Under 70 brukar räknas som lågt. Max och signaturen R får bilda en liten klubb tillsammans med några andra lågpannade ynglingar, träffas en gång i veckan och sedan avrapportera i FL. Den första läxan blir att tugga i sig  att det finns "male golddiggers". Googla på det, du har väl läst engelska, lite i alla fall?
    Ska man ironisera över andras okunskap och den egna överlägsenheten bör man ha elementär koll på vad psykologin och sociologin har kommit fram till och vad som anses vara vedertagen sanning annars riskerar man själv att framstå som en byfåne.

Här kommer en kort sammanfattning:

Sex differences in what men and women find attractive in an opposite sex partner have consistently shown that men have a preference for physically attractive women, with women showing a preference for men with wealth, power, and earning potential. Furthermore, women, more than men, have been found to settle for partners lower in terms of physical unattractiveness, provided they possess earning potential or wealth.

Att män på en aggregerad nivå skulle utnyttja kvinnor ekonomiskt i romanriska relationer stämmer alltså inte hur mycket du än önskar att så vore fallet.
  • Anonym (Guava)
    Anonym (R) skrev 2026-03-09 18:05:56 följande:
    Ska man ironisera över andras okunskap och den egna överlägsenheten bör man ha elementär koll på vad psykologin och sociologin har kommit fram till och vad som anses vara vedertagen sanning annars riskerar man själv att framstå som en byfåne.

Sex differences in what men and women find attractive in an opposite sex partner have consistently shown that men have a preference for physically attractive women, with women showing a preference for men with wealth, power, and earning potential. Furthermore, women, more than men, have been found to settle for partners lower in terms of physical unattractiveness, provided they possess earning potential or wealth.

Att män på en aggregerad nivå skulle utnyttja kvinnor ekonomiskt i romanriska relationer stämmer alltså inte hur mycket du än önskar att så vore fallet.
    Falsk jämförelse.

Att ha en preferens för en partner som är framgångsrik (vilket omfattar mer än bara pengar) är inte alls samma sak som att planera att lura dem på pengar.

Vidare är det i högre grad män som mäter alltings värde i pengar och konstant tjatar om det så man får hål i huvet. Det är ni själva som jämt säger åt kvinnor och varandra att män utan pengar är värdelösa drönare och sen blir kränkta när delar av dem tar er på orden.
  • Anonym (G)

I romansbedrägerier är kvinnor lika utsatta som män. Ensamheten har inte ett kön. 
  • Anonym (TS)

Kan vi släppa den här "allt är männens fel, allt är kvinnors fel"-diskussionen och fokusera på mina frågor?

• Anonym (R)
    Anonym (Guava) skrev 2026-03-09 18:33:21 följande:
    Falsk jämförelse.

Att ha en preferens för en partner som är framgångsrik (vilket omfattar mer än bara pengar) är inte alls samma sak som att planera att lura dem på pengar.

Vidare är det i högre grad män som mäter alltings värde i pengar och konstant tjatar om det så man får hål i huvet. Det är ni själva som jämt säger åt kvinnor och varandra att män utan pengar är värdelösa drönare och sen blir kränkta när delar av dem tar er på orden.
    Om kvinnor i stor utsträckning väljer partner utifrån mäns resurser så är det självklart att en man alltid måste fundera på om det är honom kvinnan i fråga är intresserad av eller bara av hans tillgångar. Man kan även formulera det som att för kvinnor är dockan Ken ganska utbytbar eftersom hon är primärt är intreserad av hans attribut.

En stor grupp av män kommer tyvärr alltid att bli utnyttjade av kvinnor för att de inte klarar av att urskilja detta mönster.

Kvinnor har faktiskt inte alls detta problem på samma sätt eftersom män inte bryr sig speciellt mycket om dockan Barbies olika tillbehör. De vill bara ha dockan.
  • Anonym (G)
    Anonym (R) skrev 2026-03-09 19:09:51 följande:
    Om kvinnor i stor utsträckning väljer partner utifrån mäns resurser så är det självklart att en man alltid måste fundera på om det är honom kvinnan i fråga är intresserad av eller bara av hans tillgångar. Man kan även formulera det som att för kvinnor är dockan Ken ganska utbytbar eftersom hon är primärt är intreserad av hans attribut.

En stor grupp av män kommer tyvärr alltid att bli utnyttjade av kvinnor för att de inte klarar av att urskilja detta mönster.

Kvinnor har faktiskt inte alls detta problem på samma sätt eftersom män inte bryr sig speciellt mycket om dockan Barbies olika tillbehör. De vill bara ha dockan.
    Många män är bara intresserade av de tre s'en. Sex, service och sällskap på sina villkor. 

Men inte egentligen av den personen som är deras partner. 

Och det finns golddiggers bland både män och kvinnor. Tomma typer. Människor som enbart värderar det yttre.

Sedan kan kvinnor visst värdera resurser som mannen har, som att han klarar att upprätthålla ett jobb och att han har en personlighet som det känns som det är id'e att bygga ett förhållande med. Då är mannen resursstark, men det är få kvinnor som går på enbart pengar. 
  • IMÅ
    Anonym (TS) skrev 2026-03-07 15:52:41 följande:
    Jag har verkligen inte mer att ta bort. Har kvar hyra, el, försäkringar, fackavgift och tyvärr en telefon jag har ett år kvar på. Tagit bort Stotify, Netflix och Storytel. Och jag ääälskar verkligen att lyssna på ljudbok, det är min avkoppling. 

Tack för tips!
    Ett tips är att testa andra ljudboksappar som har gratisperioder. Tex nextory.

Ett annat tips är att biblioteket fortfarande har ljudböcker på cd-skivor att låna ut. Om du får tag på en cd-spelare eller har en dator du kan lyssna på så kan du fortsätta lyssna på massor av ljudböcker helt gratis. 
    Cd-spelare kan man hitta nästan gratis på second hand. Köpte en för 50kr för ett år sedan till ett av mina barn. 

Finns också många återvinningscentralen som har en lokal/barack/container där man kan lämna saker som är hela men som man inte längre har användning av. Jag har hittat massa saker på en återvinningscentral. Sist jag var där fanns det minst 5 cd-spelare. Den jag brukar vara på kan inte garantera att sakerna fungerar, är komplett (tex spel eller pussel) osv.  Har hittat både balanscykel, ridhjälm, skyddsväst till ridning, cykelhjälm, porslin, en skrivare, böcker, serietidningar, spel, lampor m.m. 
    Verkligen en guldgruva om du hittar något liknande ställe. 

Många second hand-affärer kan också ha ett avdelat område där de har bortskänkes.
    Lägg ut en sökesannons i köp&sälj-grupper på facebook där du frågar om någon har en cd-spelare att ge bort.

Om du har tur kan du fortsätta lyssna ljudböcker gratis om du får tag på en cd-spelare gratis. Eller om du har råd att köpa en.

Många bibliotek har också ljudböcker som man kan lyssna online. Vet inte riktigt hur det fungerar men man lånar dom på deras hemsida med sitt lånekort så jag antar att man bara har tillgång till ljudboken under lånetiden på samma sätt som med fysiska böcker. 

Finns även filmer att låna gratis på biblioteket, både dvd och via deras hemsida. Om du har en dvd-spelare kan ni låna massa filmer gratis. Netflix "förr i tiden" såg ut på det sättet 😉

Gällande att få in extra pengar är mitt tips att sälja saker man inte använder. Det låter inte som att ni har mer än ni måste ha för att klara er, men kanske finns det något du/ni inte behöver eller använder som du kan sälja.

Något som brukar gå åt som smör i solsken är hembakat. De allra flesta älskar väl hembakt bröd eller fika 😉 och många betalar gärna ganska mkt för hembakt. Har flera vänner som brukar baka och sälja i köp&säljgrupper på facebook. Dom räknar ut vad ingredienserna kostar och en brukar även räkna hur mkt el som kommer användas. Men hon bakar och säljer ganska mycket och ofta. Sen får man själv känna efter vad som känns som ett rimligt pris. Vissa har knappt nån förtjänst alls medans andra har bra förtjänst. 

Eller om du gillar att handarbeta så är det också något man kan tjäna pengar på. Vem gillar inte hemstickade vantar, sockor, mössor och tröjor? Speciellt mindre plagg som vantar och sockor brukar gå åt.

Lycka till!🤗
  • Goneril

Citatet du hittat på nätet säger ingenting om utnyttjande utan endast om preferenser. Skulle en man inte vara så fysiskt tilldragande kan han kompensera pekuniärt för bristen. Kvinnor, i högre grad än män, kan stå ut med en "fuling" om det finns pengar eller potential att tjäna storkovan.                                                                                                                                                                          Kvinnor som blir utsatta för bedrägerier, som blir "blåsta" av sina partners, är ett allvarligt samhällsproblem. Ekonomiskt våld i nära relationer är en specifik form av övergrepp. Kvinnor lämnas ruinerade med stora skulder. Dessa kvinnors barn blir otrygga; barnfattigdom kommer att prägla dem.                                                                                                                 De manliga "offer" däremot som agerar "sugardaddies" åt företagsamma kvinnor är väletablerade, oftast äldre män med god ekonomi, hög status och som besitter stora materiella tillgångar. Här är det männen som sitter i högsätet; tröttnar de på någon av sina "bimbos" byts de ut och lämnas åt sitt öde.                                                                                                                                                      Sen är inte allting svart-vitt, naturligtvis finns det förslagna kvinnor som lurat av godtrogna kärlekstörstande män det sista öret, men enligt forskning förhåller det sig så som jag skrev i ett tidigare inlägg: Generellt är det fler män som lurar kvinnor och ofta förekommer straffbara lurendrejerier såsom urkundsförfalskning när män tar lån i partnerns namn. Ska polisanmälas, men alltid svårt att få fram bevis.                                                                                                            Äntligen kommer vi fram till TS svårigheter, orsakade av en man som hon litade på och älskade. Hon hade inte behövt befinna sig där hon är om inte partnern hade försatt henne i denna situation. Jag upprepar det jag sagt många, många gånger i detta forum: Försök kräva via Kronofogdemyndigheten, betalningsföreläggande mellan privatpersoner. Läs på om rutinen, står på deras hemsida. Som ofta är fallet: det är svårt med bevisföringen. Nu hade TS en slant över när räkningarna betalats, att amortera ner lånet måste få högsta prio. En slant behöver hon dock behålla som buffert.
Svar på tråden Råd om ekonomi.