• Anonym (TS)

Råd om ekonomi.

Jag har ganska usel ekonomi. Har en dålig lön men jobbar så mycket jag kan för att få ett drägligt l7v för mig och mina två flickor. Blev rejält blåst av deras pappa.
    Har sett över mina utgifter och kapat så mycket jag kan.

Nu har jag två frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.

1. Det låter kanske löjligt och som väldigt lite pengar för många andra, men jag ska få tillbaka 14.000 på skatten och nu undrar jag om det finns något sätt jag skulle kunna maximera summan. Jag har inget jag måste använda dem till.

2. Några tips för att öka min inkomst förutom att söka nytt jobb? Söker nya jobb varje vecka. 

• Svar på tråden Råd om ekonomi.
  • Goneril
    Anonym (R) skrev 2026-03-07 20:20:59 följande:
    Detta var en konstig kommentar. På det stora hela är det män som blir blåsta i relationer. Män skjuter så gott som alltid till mer ekonomiska resurser till det gemensamma än vad kvinnor gör men blir ändå oftare lämnade, bland annat för att kvinnor bedömer att de i alla fall tillför för lite.

On topic så borde TS satsa på att finna en bra man. Mäns erbjudande till kvinnor har i alla tider varit att låta henne komma in i hans liv så att han kan ta hand om henne. Så generöst är sällan kvinnors erbjudande till män. Så TS bör utnyttja den förmån som kommer med hennes könstillhörighet och satsa på att låta en man styra upp hennes livssituation.
    Men VAD är det för dravel du skriver! Kryp ner under den sten du klättrat upp ifrån! Statistik och forskning visar att fler kvinnor än män blir utsatta för ekonomiskt våld eller ekonomisk exploatering av sin sambo eller partner.  Detta är en allmän iakttagelse, även manifesterad i AI och  i FL.                                                                                                                                                         Kvinnor litar på sina män, tror dem om gott vilket är en i grunden  god egenskap. Dessvärre kan godtrogenheten ställa dem på bar backe medan männen nöjda och ekonomiskt stärkta går vidare.                                                                                                                                                   Kvinnor ska alltid kolla upp männen i alla tänkbara register innan hopflyttning sker. Aldrig en man med skulder eller någon som spelar. Dessa killar ska man inte ens vara särbo med, det spiller alltid över på kvinnorna. Det finns till och med kvinnor som avslöjar sina koder,    " vi älskar ju varann", och sen sitter de med lån i evigheter. Har god insikt, kollegor inom Bank och Finans. Personligen ogillar jag också riktiga fattiglappar, jag har ingen lust att ensam betala för våra gemensamma nöjen.
                                                                                                         TS är naturligtvis en självständig kvinna och hon vill självklart inte bli underhållen av någon man, vad är det för dumheter du skriver? Kvinnor fick rösträtt i Sverige redan 1921, visst du inte det? Kvinnor har samma möjligheter på arbetsmarknaden som män sedan långt mer än ett halvsekel tillbaka! Som sagt, tillbaka till stenen, kryp bara ner under den.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (?) skrev 2026-03-08 10:04:04 följande:
    Amorterar du med 10 000 kr minskar du dina utgifter med 800 kr/år varje år till lånet är betalt. Bättre avkastning på dina pengar kan du inte få.

Lägg sen 1000 kr på Storytel och ha 3000 kr som en krisbudget.
    Precis så skulle jag ha gjort i TS situation. Att spara in pengar från räntebetalningar är bästa sättet att få in mer pengar på sikt. 
  • Anonym (TS)

Verkligen tacksam att ni tar er tid att svara! Jag läser allt och begrundar det.
    Jag förstår att det är klokt att amortera mer men jag känner att en buffert hade gjort att jag kände mig lite tryggare.

• Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-08 11:29:51 följande:

Verkligen tacksam att ni tar er tid att svara! Jag läser allt och begrundar det.
    Jag förstår att det är klokt att amortera mer men jag känner att en buffert hade gjort att jag kände mig lite tryggare.

Klara du att ha en buffert? Har du disciplinen att inte ta av den när det uppstår något mindre?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-08 11:29:51 följande:

Du kan ju börja med att betala av 7000 extra på lånet nu, ha resten som buffert och sen fundera en gång i halvåret på om du vill betala in ytterligare ett par tusen extra på lånet. Din situation kanske förändras på ett halvår, du kanske har mer pengar då, eller mindre. Du kan ha som mål att betala in 2000 extra var 6e månad och se om det fungerar, annars ändrar du planen då. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2026-03-08 11:40:48 följande:
    Klara du att ha en buffert? Har du disciplinen att inte ta av den när det uppstår något mindre?
    Ja, det klarar. Men tänker att jag inte har det på min vanliga bank så blir det lite svårare att ta av det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Eva) skrev 2026-03-08 11:50:50 följande:
    Du kan ju börja med att betala av 7000 extra på lånet nu, ha resten som buffert och sen fundera en gång i halvåret på om du vill betala in ytterligare ett par tusen extra på lånet. Din situation kanske förändras på ett halvår, du kanske har mer pengar då, eller mindre. Du kan ha som mål att betala in 2000 extra var 6e månad och se om det fungerar, annars ändrar du planen då. 
    Bra tips, tack.
  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-08 12:02:50 följande:
    Ja, det klarar. Men tänker att jag inte har det på min vanliga bank så blir det lite svårare att ta av det.
    Varför ska du ha det på en annan bank om du har disciplinen att låta bli bufferten om det inte är verklig kris?
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2026-03-08 12:04:21 följande:
    Varför ska du ha det på en annan bank om du har disciplinen att låta bli bufferten om det inte är verklig kris?
    Hängslen och livrem. Vet inte riktigt vad du är ute efter?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-08 12:02:50 följande:
    Banker erbjuder fasträntekonton, dvs att om man sätter in ett belopp på tex 3 eller 6 månader (eller längre) och inte rör det, får man lite bättre ränta. Det går att ta ut innan om man behöver, men då missar man den högre räntan, så man drar sig för att göra det. En morot att inte använda pengarna annat än vid kris. 
Svar på tråden Råd om ekonomi.