• Anonym (TS)

Råd om ekonomi.

Jag har ganska usel ekonomi. Har en dålig lön men jobbar så mycket jag kan för att få ett drägligt l7v för mig och mina två flickor. Blev rejält blåst av deras pappa.
    Har sett över mina utgifter och kapat så mycket jag kan.

Nu har jag två frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.

1. Det låter kanske löjligt och som väldigt lite pengar för många andra, men jag ska få tillbaka 14.000 på skatten och nu undrar jag om det finns något sätt jag skulle kunna maximera summan. Jag har inget jag måste använda dem till.

2. Några tips för att öka min inkomst förutom att söka nytt jobb? Söker nya jobb varje vecka. 

• Svar på tråden Råd om ekonomi.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (?) skrev 2026-03-07 16:09:47 följande:
    Ett billigt Storytel kostar 100 kr/mån.  Kanske värt att lägga lite på det om det gör dig rejält glad. 
    Kolla även om ditt bibliotek har en gratistjänst för ljudböcker. Det finns där jag bor. 
  • Anonym (BuffertEllerAmortera)

Jag säger som några tidigare talare: Om du har bloncolån så ska du alltid i första hand amortera på lånen hellre än att investera dina pengar. Alternativt så har du kvar pengarna som buffert så att du inte behöver ta fler dyra lån i framtiden.

Blancolånet var antagligen en av anledningen till att du fick tillbaka på skatten (en del av räntan får man tillbaka). Men ränteavdraget försvinner helt på blancolån i år, så ditt lån är dyrare i år än tidigare år. Hur stort är det? Försök betala av det så snart du kan.

Tips på sätt att få in pengar: Sälj av sånt du inte behöver på Blocket/Tradera/Marketplace.

Kämpa på och lycka till! :)

• Anonym (R)
    Goneril skrev 2026-03-06 17:39:55 följande:
    (...)  Hur många gånger har jag inte sett i detta forum att kvinnor blivit blåsta på pengar av sina män eller sambos? Att ni inte skäms, karlar som beter sig på det viset! Kvinnor som visar er förtroende och så bär ni er åt på det viset!' Risbastu! Det som många kvinnor inte vet är att man kan låta Kronofogden skicka ett betalningsföreläggande till karlsloken ifråga. Detta förfarande har inte lagstöd utan förutsätter att mottagaren får lite skrämselhicka och betalar. Några hundra kostar det och det förutsätter att man har nån sorts bevis, kontokuranter eller  kopia på banköverföringar. Banken kan hjälpa till med kopior. Kolla Kronofogdens hemsida.Man kan kanske gå vidare och anmäla vederbörande för bedrägeri, det är en annan möjlighet.
    Detta var en konstig kommentar. På det stora hela är det män som blir blåsta i relationer. Män skjuter så gott som alltid till mer ekonomiska resurser till det gemensamma än vad kvinnor gör men blir ändå oftare lämnade, bland annat för att kvinnor bedömer att de i alla fall tillför för lite.

On topic så borde TS satsa på att finna en bra man. Mäns erbjudande till kvinnor har i alla tider varit att låta henne komma in i hans liv så att han kan ta hand om henne. Så generöst är sällan kvinnors erbjudande till män. Så TS bör utnyttja den förmån som kommer med hennes könstillhörighet och satsa på att låta en man styra upp hennes livssituation.
  • Anonym (TS)
    Anonym (R) skrev 2026-03-07 20:20:59 följande:
    Detta var en konstig kommentar. På det stora hela är det män som blir blåsta i relationer. Män skjuter så gott som alltid till mer ekonomiska resurser till det gemensamma än vad kvinnor gör men blir ändå oftare lämnade, bland annat för att kvinnor bedömer att de i alla fall tillför för lite.

On topic så borde TS satsa på att finna en bra man. Mäns erbjudande till kvinnor har i alla tider varit att låta henne komma in i hans liv så att han kan ta hand om henne. Så generöst är sällan kvinnors erbjudande till män. Så TS bör utnyttja den förmån som kommer med hennes könstillhörighet och satsa på att låta en man styra upp hennes livssituation.
    Förlåt men vad snackar du för skit?
    Och  jag har pojkvän med ett jobb som inte ger nån vidare hög inkomst. Ska jag byta ut honom och leta efter nån som försörjer mig och "tar hand om mig"?

Jag vill ta hand om mig själv!
  • Anonym (Sara)

Har du bil? Sälj den och kolla om du kan gå med i en bilpool istället. Bil är dyrt.

Sen kan du kolla upp olika elbolag, olika mobilabonnemang mm. Det finns pengar att spara om man är aktiv. Försäkring kan finnas via facket till exempel.

8% tycker jag är en hög ränta. Hur stort är blancolånet? Får du bort det helt med de 14.000? Om inte så är ett förslag att du gör lite av varje. Tex starta ett sparkonto på SBAB och ett ISK-konto på Avanza. Kanske 2.000 på SBAB och 2.000 på ISK på tex Avanzazero som är rätt okomplicerat. Sen 10.000 på amortering. Lägg en liten månadsöverföring till SBAB och en till Avanza.

Då är du liksom igång?

• Anonym (TS)
    Anonym (Sara) skrev 2026-03-08 09:19:42 följande:

Har du bil? Sälj den och kolla om du kan gå med i en bilpool istället. Bil är dyrt.

Sen kan du kolla upp olika elbolag, olika mobilabonnemang mm. Det finns pengar att spara om man är aktiv. Försäkring kan finnas via facket till exempel.

8% tycker jag är en hög ränta. Hur stort är blancolånet? Får du bort det helt med de 14.000? Om inte så är ett förslag att du gör lite av varje. Tex starta ett sparkonto på SBAB och ett ISK-konto på Avanza. Kanske 2.000 på SBAB och 2.000 på ISK på tex Avanzazero som är rätt okomplicerat. Sen 10.000 på amortering. Lägg en liten månadsöverföring till SBAB och en till Avanza.

Då är du liksom igång?

Har sålt bilen.

Lånet är på 130.000 så 14' gör inte stor påverkan på det.

Tack för tipsen!
  • Anonym (Sara)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-08 09:45:25 följande:
    Har sålt bilen.

Tack för tipsen!
    Ok så bra!  Kämpa på bara det kommer bli bättre! Försök tugga ner lånet så fort du kan. Med ett litet sparande parallellt. När lånet är borta kan du öka sparandet med vad lånet kostat dig. Då kommer du loss på riktigt. Grovt räknat borde det vara 8-900 som försvinner på ränta? Vet inte om du har utrymme för ett extrajobb men överväg det så får du snabbare bort lånet.
  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-08 09:45:25 följande:
    Har sålt bilen.

Tack för tipsen!
    Amorterar du med 10 000 kr minskar du dina utgifter med 800 kr/år varje år till lånet är betalt. Bättre avkastning på dina pengar kan du inte få.

Lägg sen 1000 kr på Storytel och ha 3000 kr som en krisbudget.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Sara) skrev 2026-03-08 09:53:19 följande:
    Ok så bra!  Kämpa på bara det kommer bli bättre! Försök tugga ner lånet så fort du kan. Med ett litet sparande parallellt. När lånet är borta kan du öka sparandet med vad lånet kostat dig. Då kommer du loss på riktigt. Grovt räknat borde det vara 8-900 som försvinner på ränta? Vet inte om du har utrymme för ett extrajobb men överväg det så får du snabbare bort lånet.
    Tack!
    Nu har jag skapat konto på Avanza.

Vet faktiskt inte. Betalar över 2000 i månaden på det lånet. Ska kolla vad räntan blir.
  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-08 10:05:28 följande:
    Tack!
    Nu har jag skapat konto på Avanza.

Vet faktiskt inte. Betalar över 2000 i månaden på det lånet. Ska kolla vad räntan blir.
    Du skrev att räntan var 8%. Stämmer det amorterar du idag drygt 1000 kr/mån. 

Vilket innebär att om du gör en engångsinbetalning blir du klar med lånet ca ett år snabbare.
Svar på tråden Råd om ekonomi.