• Anonym (Fundersam)

Tränad kropp

Jag är nu inne på min tredje fina relation. Jag har alltid varit i kärleksfulla relationer som tagit slut av orsaker som absolut inte hör till ämnet. Men på senaste tiden så har jag börjat fundera på en sak.

I alla relationer jag har haft så kan jag ha perioder då jag tränar mer. Jag får muskler och går ner i vikt. Det konstiga är att jag aldrig fått uppmärksamhet av det av den jag varit i relation med. Jag märker det ibland när de tar mer på mig, men aldrig i ord. Jag har ett par gånger fått kommentarer som handlat om att någon känner sig ful bredvid mig. 

När jag tränar så gör jag det för att må bra och enbart för att se bra ut för den jag är i relation med, så det känns lite sorgligt ibland. 

Jag har också frågat andra män och alla upplever samma sak. De får aldrig uppmärksamhet för träningsresultat av sina respektive fruar och flickvänner. Däremot av andra män.samtidigt så märker vi alla att vi faktiskt ser bättre ut o kläder och drar blickar mot oss av andra.

Ni kvinnor som ser att era män fått mer muskler på kroppen, men inte säger något. Varför ger ni inte era män upplyftande kommentarer?

Om ni inte bryr er men märker att era män gillar sina resultat. Varför uppmärksammar ni inte det? 

När jag öppet frågar om det till kvinnor så får jag aldrig något riktgt svar, så jag är nufiken på vad det beror på. Däremot kan jag få som svar att jag är en sån kvinna, men jag vet inte varför jag inte gör det.

Det känns faktiskt lite tråkigt ibland.

Själv ger jag alltid positiva kommentarer oavsett om personen tränar eller inte, men jag uppmärksammar om den jag lever med får resultat av till exempel träning. Utan att förminska när de inte tränar. Ja, det går i en sund relation.

• Svar på tråden Tränad kropp
  • Ikaros12

Har inte bara märkt detta, utan avsaknaden överlag av positiva kommentar på utseendet. Det kan kännas tråkigt ibland. Framförallt i en relation med någon som man känner älskar än. En gång fick jag höra från en kvinnlig vän att hon inte visste varför. Men hon tror att det beror på att hon är trött på all kroppsfixering. Även om hon faktiskt gillade att hennes pojkvän såg vältränad ut. Der är synd att vi män får lite uppmuntrande kommentarer av kvinnor. Framförallt när vi gör något extra för att bli fina. Men jag hör ju också från kvinnor att de inte kan vara trevliga mot män utan att de vill ha något mer. Så det kanske ligger något i det. 

• Anonym (Yem)

För mig är det en självklarhet att man tränar och håller sig snygg för sin partner och även för sin egen skull och sin hälsa. Ser inte varför man ska ge komplimanger för något ganska så givet i relationen.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Yem) skrev 2026-03-07 14:39:58 följande:

För mig är det en självklarhet att man tränar och håller sig snygg för sin partner och även för sin egen skull och sin hälsa. Ser inte varför man ska ge komplimanger för något ganska så givet i relationen.

Det kanske är så enkelt. Några tycker att man ska lyfta varandra i en relation och få den andra att känna sig extra fin, medan andra tycker att det är onödig. jag får helt enkelt söka efter någon som tycker att det är viktigt, så att inte känner att bara jag ger i relationen. Framförallt ge till någon som tycker att det är onödigt.
  • Anonym (Yem)
    Anonym (Fundersam) skrev 2026-03-07 14:51:09 följande:
    Det kanske är så enkelt. Några tycker att man ska lyfta varandra i en relation och få den andra att känna sig extra fin, medan andra tycker att det är onödig. jag får helt enkelt söka efter någon som tycker att det är viktigt, så att inte känner att bara jag ger i relationen. Framförallt ge till någon som tycker att det är onödigt.
    Om din kvinna tränar och anstränger sig för dig så är det hennes sätt att ge något tillbaka, även om hon inte uttrycker det i ord.

Själv har jag svårt att ge män komplimanger, det tar emot, eftersom jag vet att mäns egon och narcissism är något relativt lättväckt. Jag uppskattar ödmjukhet.
  • Anonym (s)

Jag tror inte att det är så enkelt att ge komplimanger till just en sån skillnad och göra det rätt. Tar hellre att min partner ger mig komplimanger oavsett tränad eller inte. Sen kan man WOW vad stark du blivit, att du kan lyfta x sak utan problem men ja det kan gå fel om komplimanger är baserat på prestation när det gäller kroppen

/Kvinna

• adseh

Träning är inte bara för att se fin ut det är även något bra för hälsan, mentalt och fysiskt. 

• Citat78

Ärligt talat så märkt jag inte sånt Grejen är ju att när man lever ihop med någon och man träffas varje dag blir förändringarna så små att de inte märks.
    Är inte av elakhet man inte säger nåt.
    Det är som just nu när min man påstår att han har gått upp i vikt o känner sig flufsig, jag märker inte det heller.
    Kul att du tränar o mår bra av det. Men fortsatt gör det för att du mår bra, inte för att någon annan ska lägga märke till der.
    Anledningen till att andra män kanske ger dig en komplimang för att du blivit mer fit, kanske är för att ni inye ses varje dag  o märker förändringen mycket snabbare? 

• Ikaros12

Jag tycker att det är tråkigt. Jag får ibland höra ifrån kvinnor att det är tråkigt när män inte ser vad de har gjort. De kan till och med färga om håret utan att män ser dem.

Ärligt talat så har jag i början av relationer mest fått negativa kommentarer. Men med omtanke och kärlek någonstans. Ett hårstrå som ligger fel, eller att skjortkragen har vikt sig. Men jag brukar faktiskt prata om det direkt med den jag har relation med. Personligen lyfter jag alltid en kvinna som gjort sig fin för min skull. Ser jag en fläck t ex så börjar jag alltid med det positiva. De har sett fläcken först. Det verkar som att det är något man kan få leva med som man. Men det jag tycker är tråkigast är inte det negativa kommentarerna för min egen skull. Det tråkigaste är att jag tror att det påverkar hur vi ser på varandra. Jag tror att ju mer fina saker du väljer att se hos din partner, desto mer kär blir du. Ser du negativa saker, så minskar känslorna. Om man tar par där båda ser varandra och säger fina saker till varandra och ett där man inte gör det, eller ser fel. Så tror jag att första paret har större chans att vara kära efter 10 år. Inte för att jag blir gladare av snälla kommentar i sig, utan för att man faktiskt säger till sig själv också att man tycker att sin partner är snygg eller vacker. Jag tror att många, även kvinnor kan bli bättre på att få sin partner att känna sig älskad och sedd. 

• Lynx123

Brukar inte märka sådant. Älskar honom som han är och som tur är är han inte alls fåfäng.

• Ikaros12

Jag ser att det inte är någon som skriver i den här tråden som håller med mig och det är helt okej. Men jag tycker inte alls att det är fel att känna att vilja få lite uppmuntrande kommentarer av den man är i relation med. Även om man är man. Framförallt om man ger det till sin partner. Jag har träffat många kvinnor som tycker att det är tråkigt att partnern inte gör det, inte ens när de t ex byter hårfärg helt. Så varför ska du inte få känna samma sak.

Du behöver varken vara fåfäng eller narcissist för att du känner att det är tråkigt. Prata om det med din partner. Var nyfiken på hur hon tänker och försök att förstå det. Hon kanske också är rädd att du blir narcissist eller att det är fåfängt att vilja ha snälla kommentarer av sin partner. Då får du i alla fall svar på varför.

• Anonym (Fundersam)
    Ikaros12 skrev 2026-03-08 16:15:31 följande:

Jag ser att det inte är någon som skriver i den här tråden som håller med mig och det är helt okej. Men jag tycker inte alls att det är fel att känna att vilja få lite uppmuntrande kommentarer av den man är i relation med. Även om man är man. Framförallt om man ger det till sin partner. Jag har träffat många kvinnor som tycker att det är tråkigt att partnern inte gör det, inte ens när de t ex byter hårfärg helt. Så varför ska du inte få känna samma sak.

Du behöver varken vara fåfäng eller narcissist för att du känner att det är tråkigt. Prata om det med din partner. Var nyfiken på hur hon tänker och försök att förstå det. Hon kanske också är rädd att du blir narcissist eller att det är fåfängt att vilja ha snälla kommentarer av sin partner. Då får du i alla fall svar på varför.

Jag håller med
  • Anonym (Yepp!)
    Lynx123 skrev 2026-03-08 09:33:30 följande:

Brukar inte märka sådant. Älskar honom som han är och som tur är är han inte alls fåfäng.

Är helt ombord med hur du tänker. Jag och min särbo har drabbats av särbo-kilon och klimakterie och  ..... MEN - hon är en fantastisk människa som är positiv och intelligent och söker lösningar istället för att fokusera på problem. Och jag är rätt säker på att hon ser detsamma i mig.
    Vi jobbar på med våra steg och promenader för vikt men framför allt ork och hälsa vilket behövs då vi verkligen tycker om att laga god mat och prova nya smaker.
    Jag tar ofta och mycket på henne och hon vet att jag tycker om det.
    Att visa är i mina ögon mer värt än ord - men, vi är ju olika.
  • Anonym (s)
    Ikaros12 skrev 2026-03-08 16:15:31 följande:

Självklart ska man ge komplimanger. Vem motsätter sig det? Frågan är för vad och hur mer än om. Skulle jag ha en partner just nu när jag tänker gå ner några kilo skulle jag inte vilja ha komplimanger om det. Att hn älskar den och den delen av min kropp ok men inte om en viktnedgång. Att ge en komplimang för mitt nya rekord i bänkpress? Gärna.
Svar på tråden Tränad kropp