• Anonym (Sjukling)

Kollega sur som ättika!!

Jag arbetar inom vården och det har varit mycket vab nu senaste månaderna. Särskilt en kollega har jobbat över väldigt mycket då ingen annan har kunnat komma in och jobbat.

Jag skulle egentligen arbetat ikväll men mitt barn blev sjuk nu (2 åring som ganska nyligen börjat förskolan) och min man är inbokad på en grej och kan inte vabba. Jag har dessutom varit sjuk själv en del. Så jag ringde till arbetsplatsen rätt nyligen och sa att mitt barn är tyvärr sjukt (börjar kl 19) och kollegan blev skitsur!!! Jag vet att hon har arbetat övertid redan men vad ska man göra? Förra veckan var jag själv sjuk. Så hon fick gå in för mig då också. Men knappast mitt fel att vi är underbemannade? 

Vad är det för fel på er som är såna tjurskallar rent ut sagt när man sjukanmäler sig själv eller vabbar? Misstänker att min kollega har någon form av diagnos för empati besitter hon inte direkt..

• Svar på tråden Kollega sur som ättika!!
  • Anonym (Sjukling)

Tillägg: hon är just en kollega och inte chef så hon har inte mandat att tillrättavisa folk som är sjuka.

• Anonym (Ok)

Du verkar inte så jävla glad själv. 

Har mer förståelse för din kollega än dig. Hon har i alla fall en anledning till att vara sur, vilket du inte har.

• Anonym (Sjukling)
    Anonym (Ok) skrev 2026-03-08 15:14:52 följande:

Du verkar inte så jävla glad själv. 

Har mer förståelse för din kollega än dig. Hon har i alla fall en anledning till att vara sur, vilket du inte har.

Jag blev sur för att hon var så fruktansvärt sur när jag ringde. Vilken anledning har hon att vara sur? Inte mitt fel att vi är underbemannade. Hon får klaga till chefen.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Sjukling) skrev 2026-03-08 15:15:47 följande:
    Jag blev sur för att hon var så fruktansvärt sur när jag ringde. Vilken anledning har hon att vara sur? Inte mitt fel att vi är underbemannade. Hon får klaga till chefen.
    Du vet inte varför hon blev sur? 

Varför ringde du inte till chefen?
  • Anonym (Sjukling)
    Anonym (Ok) skrev 2026-03-08 15:17:46 följande:
    Du vet inte varför hon blev sur? 

Varför ringde du inte till chefen?
    Varför skulle jag? Vi ska ringa till arbetsplatsen vid sjukdom. Chefen arbetar bara kontorstider.
  • EpicF
    Anonym (Sjukling) skrev 2026-03-08 15:11:55 följande:
    Kollega sur som ättika!!

Jag arbetar inom vården och det har varit mycket vab nu senaste månaderna. Särskilt en kollega har jobbat över väldigt mycket då ingen annan har kunnat komma in och jobbat.

Jag skulle egentligen arbetat ikväll men mitt barn blev sjuk nu (2 åring som ganska nyligen börjat förskolan) och min man är inbokad på en grej och kan inte vabba. Jag har dessutom varit sjuk själv en del. Så jag ringde till arbetsplatsen rätt nyligen och sa att mitt barn är tyvärr sjukt (börjar kl 19) och kollegan blev skitsur!!! Jag vet att hon har arbetat övertid redan men vad ska man göra? Förra veckan var jag själv sjuk. Så hon fick gå in för mig då också. Men knappast mitt fel att vi är underbemannade? 

Vad är det för fel på er som är såna tjurskallar rent ut sagt när man sjukanmäler sig själv eller vabbar? Misstänker att min kollega har någon form av diagnos för empati besitter hon inte direkt..

Din man är inbokat på en grej och inte ta hand om sitt sjuka barn?!

Din man får vackert ta ansvar över sitt sjuka barn så du kan jobba och dra in pengar till familjen. 

Hade du varit ensamstående så hade det varit en annan sak. Men jag förstår din kollega faktiskt. Din man ka  bar hemma istället. Och ja, jag jobbar själv inom vården och vet hur trasigt det är att få tag i folk när kollegor ringer sig sjuka eller ska vabba. 

Visst det är en rättighet att vara sjuk eller vabba, men ibland får man faktiskt tänka till lite och den andra lediga  föräldern får avboka sin roliga aktiviteter och ta hand om sitt sjuka barn. 
  • EpicF
    Anonym (Sjukling) skrev 2026-03-08 15:15:47 följande:
    Hon är frustrerad och trött på att alltid måate jobba övertid, och tyvärr så tog hon ut sin frustration på dig. Vilket är fullt förståeligt. 
  • Anonym (Sjukling)
    EpicF skrev 2026-03-08 15:26:53 följande:
    Hon är frustrerad och trött på att alltid måate jobba övertid, och tyvärr så tog hon ut sin frustration på dig. Vilket är fullt förståeligt. 
    Det är chefens ansvar att lösa bemanningen. Det ska inte ligga på oss anställda, familjen går före punkt slut. Sen vill jag sätta punkt för sura miner vid vab.
  • Anonym (aer)

En stackare hamnar ständigt i skiten pga dig och du blir förvånad när hon tröttnar. Inte professionellt men ibland rinner det över. Mage att tillskriva diagnos också..

Men diagnos på tråden:========== 

• Anonym (Sjukling)
    Anonym (aer) skrev 2026-03-08 15:30:52 följande:

En stackare hamnar ständigt i skiten pga dig och du blir förvånad när hon tröttnar. Inte professionellt men ibland rinner det över. Mage att tillskriva diagnos också..

Men diagnos på tråden:========== 

De flesta förstår att små barn blir sjuka mycket denna perioden på året. Särskilt eftersom mitt barn rätt nyligen  började förskolan. Men autister exempelvis (ja jag har en eller kanske två kollegor med autism) har mycket svårt att sätta sig in i andras perspektiv.
Svar på tråden Kollega sur som ättika!!