• Anonym (Sjukling)

Kollega sur som ättika!!

Jag arbetar inom vården och det har varit mycket vab nu senaste månaderna. Särskilt en kollega har jobbat över väldigt mycket då ingen annan har kunnat komma in och jobbat.

Jag skulle egentligen arbetat ikväll men mitt barn blev sjuk nu (2 åring som ganska nyligen börjat förskolan) och min man är inbokad på en grej och kan inte vabba. Jag har dessutom varit sjuk själv en del. Så jag ringde till arbetsplatsen rätt nyligen och sa att mitt barn är tyvärr sjukt (börjar kl 19) och kollegan blev skitsur!!! Jag vet att hon har arbetat övertid redan men vad ska man göra? Förra veckan var jag själv sjuk. Så hon fick gå in för mig då också. Men knappast mitt fel att vi är underbemannade? 

Vad är det för fel på er som är såna tjurskallar rent ut sagt när man sjukanmäler sig själv eller vabbar? Misstänker att min kollega har någon form av diagnos för empati besitter hon inte direkt..

• Svar på tråden Kollega sur som ättika!!
  • Anonym (H)

Jag kan förstå att det är irriterande med personer som är borta mycket. Särskilt när andra blir drabbade av det. Bara  man rannsakar sig själv tex att man som partners vabbar varannan gång eller om man ibland kan lösa det på annat sätt tex  mor/farföräldrar som kan ställa upp

• Anonym (Sjukling)
    Anonym (H) skrev 2026-03-08 15:34:51 följande:

Jag kan förstå att det är irriterande med personer som är borta mycket. Särskilt när andra blir drabbade av det. Bara  man rannsakar sig själv tex att man som partners vabbar varannan gång eller om man ibland kan lösa det på annat sätt tex  mor/farföräldrar som kan ställa upp

Vi försöker dela på vaben. Men det har varit svårt just nu eftersom jag själv har varit mycket sjuk också nu en period. Min kollega som svarade idag har inga egna barn men kan ändå tycka man kan ha förståelse för att små barn blir sjuka. Hon blev öppet sur och gnällig.
  • Anonym (?)
    Anonym (Sjukling) skrev 2026-03-08 15:37:00 följande:
    Vi försöker dela på vaben. Men det har varit svårt just nu eftersom jag själv har varit mycket sjuk också nu en period. Min kollega som svarade idag har inga egna barn men kan ändå tycka man kan ha förståelse för att små barn blir sjuka. Hon blev öppet sur och gnällig.
    Hon har jobbat massor av extratid och fick nyss beskedet att hon inte får åka hem och vara ledig nu pga att du återigen måsta sjukskriva dig eller vabba. Klart hon blev sur.

Kan du erbjuda dig att ta några av hennes tunga pass i framtiden för att ge henne lite fritid?
  • Anonym (aer)
    Anonym (Sjukling) skrev 2026-03-08 15:34:12 följande:
    De flesta förstår att små barn blir sjuka mycket denna perioden på året. Särskilt eftersom mitt barn rätt nyligen  började förskolan. Men autister exempelvis (ja jag har en eller kanske två kollegor med autism) har mycket svårt att sätta sig in i andras perspektiv.

Snarare du som verkar lång ifrån att kunna sätta dig in i andras huvuden. Jag förstår kollegan för vad du framstår som här är mer=helgtråd än en människa som faktiskt försöker förstå andra personer. Vad ska vi mer säga? Buhu? 

Men visst en till högen av trådar...

• Anonym (Sjukling)
    Anonym (?) skrev 2026-03-08 15:41:49 följande:
    Hon har jobbat massor av extratid och fick nyss beskedet att hon inte får åka hem och vara ledig nu pga att du återigen måsta sjukskriva dig eller vabba. Klart hon blev sur.

Kan du erbjuda dig att ta några av hennes tunga pass i framtiden för att ge henne lite fritid?
    Jag har också arbeta övertid. Det ingår liksom och inget man kan sura över.
  • Dexter dot com

Ringer man och säger att man ska vabba 4 timmar innan man ska börja jobba och det finns en pappa som rimligen borde ha tagit hand om barnet så bör man förstå att kollegan surnar ut!

• Anonym (Sjukling)
    Dexter dot com skrev 2026-03-08 16:16:51 följande:

Ringer man och säger att man ska vabba 4 timmar innan man ska börja jobba och det finns en pappa som rimligen borde ha tagit hand om barnet så bör man förstå att kollegan surnar ut!

Små barn kan bli akut sjuka?
  • EpicF
    Anonym (Sjukling) skrev 2026-03-08 15:30:30 följande:
    Det är chefens ansvar att lösa bemanningen. Det ska inte ligga på oss anställda, familjen går före punkt slut. Sen vill jag sätta punkt för sura miner vid vab.
    Hon var nog mest sur och frustrerad för att det inte fanns någon kollega att ringa in vilket då innebär att hon måste ta ditt (natt?)-pass i tillägg till sitt egna kvällspass. 

Sedan borde faktiskt din man tagit ansvar över hans sjuka barn istället för att göra roliga aktiviteter. 

Det kommer alltid vara sura miner vid vab, sjukdom etc. Inte pga att det är just vab, sjukdom etc utan för att det inte finns folk att ta av. 

Varför ringde du inte chefen istället? Då hade du sluppit en sur kollega och kollegan hadde sluppit ta ut din frustration på dig. Som chef har man ansvaret över bemaning även på helgen. Jag har fått många samtal om sjukdom/vab på helgen som jag då fått lösa i egenskap av chef. 
  • EpicF
    Anonym (Sjukling) skrev 2026-03-08 15:34:12 följande:
    De flesta förstår att små barn blir sjuka mycket denna perioden på året. Särskilt eftersom mitt barn rätt nyligen  började förskolan. Men autister exempelvis (ja jag har en eller kanske två kollegor med autism) har mycket svårt att sätta sig in i andras perspektiv.
    I detta fallet handlar det om frustrationen över att alltid vara den som går över. Inte att man har diagnos. Och nej, alla autister har inte svårt att sätta sig in i andras situationer eller har bristande empatisk förmåga. 
  • Anonym (aer)
    Anonym (Sjukling) skrev 2026-03-08 16:25:52 följande:
    Små barn kan bli akut sjuka?
    no shit Sherlock, var är nivån på tråden? 
Svar på tråden Kollega sur som ättika!!