• Lexus88

Jag är så himla ensam :/

Jag är så otroligt jävla ensam att jag inte vet vart jag ska ta vägen snart. Jag har inte så bra kontakt med min familj och jag har bott ensam i nu 17 år sedan jag flyttade hemifrån. Har typ bara en vän som jag träffar en gång om året men annars är jag helt ensam utanför arbetstid.

Har varit singel hela livet och att få ha någon att krama när man kommer hem låter som en dröm men samtidigt lika låg sannolikhet att det ska hända som att vinna jackpott på lotto.

Jag har på senare tid börjat läsa en del om självmord och det skrämmer mig lite på samma gång för jag vet inte om jag orkar fortsätta såhär längre.

Är vissa av oss dömda att leva såhär?

• Svar på tråden Jag är så himla ensam :/
  • Anonym (D)

"hektiskt jaga runt" ska det stå.

• Anonym (F)
    Anonym (D) skrev 2026-03-10 23:43:37 följande:

Ja, i det här fallet kan det handla om att släppa fixeringen vid att träffa en kvinna just nu, utan mer träffa andra människor som man uppskattar på fritiden. Inte hekrmtiskt jaga runt, utan hitta något som man trivs med, så att man blir mer harmonisk.

Nu är det så att förhålkanden kan se väldigy olika ut. Det kan finnas kvinnor som TS har förutsättningar att ha ett förhållande med.

Men som det nu är så verkar han vara deprimerad och socialt isolerat. Det behöver han få hjälp med, för det gör det omöjligt att träffa ens några vänner.  

Många av oss som har gett råd om att hitta nya sammanhang där man träffar människor, däribland jag själv, har ju egna erfarenheter av liknande situationer och vet därför att det kan kännas tufft men att det är absolut nödvändigt att göra en förändring.

Han borde troligtvis också gå i terapi för att få hjälp med att ändra sitt sätt att tänka, men det förslaget har han också avvisat.
  • Anonym (D)

Ja, det är inte så lätt att träffa en kvinna om man mår psykiskt jättedåligt. 

Så TS behöver få in mer glädje och harmoni i livet. Kanske inte fixera sig just nu på jakten efter en kvinna. För att aktivt försöka träffa någon brukar innebära många bakslag innan det blir rätt. Det orkar man inte riktigt med om man är deprimerad på riktigt. Man måste kunna ta lite bildliga "smällar" när man är i sökarstadiet.

Ditt eget förslag om att pröva som statist vid inspelningar kanske kan vara kul för dig TS?

Depressionsbehandling enligt KBT innefattar att få in saker som ger glädje i livet. Så mycket man nu orkar, för personer med depression brukar ha nedsatt fysisk och psykisk ork. 

Sök behandling för depression om du känner dig tom och nedstämd TS!
    Börja också fundera på någon aktivitet som kanske kan ge lite glädje och harmoni.

• Anonym (Igen)

I tidigare trådar har det blivit tydlig att TS inte är intresserad av att skaffa sig ett socialt liv med vänner och aktiviteter. Så den vägen mot flickvän är stängd.

TS vill knappt ha flickvän, TS vill ha någon att ligga med.

• Anonym (D)
    Anonym (Igen) skrev 2026-03-11 09:43:45 följande:

I tidigare trådar har det blivit tydlig att TS inte är intresserad av att skaffa sig ett socialt liv med vänner och aktiviteter. Så den vägen mot flickvän är stängd.

TS vill knappt ha flickvän, TS vill ha någon att ligga med.

Finns kvinnor som är lite osociala på grund av att det sociala tar för mycket ork, och att de trivs med egna aktiviteter, och som vill ha ett begränsat socialt umgänge.

En del har autism av dem. Så TS skulle behöva leta efter just dem, så snart han mår lite bättre

Men just nu verkar TS inte orka göra så mycket. Det är bara han själv som vet om han är deprimerad, men om jag vore han så skulle jag söka behandling för depression, om jag misstänkte att jag hade det. 
  • Anonym (Igen)
    Anonym (D) skrev 2026-03-11 10:01:33 följande:
    Finns kvinnor som är lite osociala på grund av att det sociala tar för mycket ork, och att de trivs med egna aktiviteter, och som vill ha ett begränsat socialt umgänge.

En del har autism av dem. Så TS skulle behöva leta efter just dem, så snart han mår lite bättre

Men just nu verkar TS inte orka göra så mycket. Det är bara han själv som vet om han är deprimerad, men om jag vore han så skulle jag söka behandling för depression, om jag misstänkte att jag hade det. 
    Ts har inte orkat något på många år. Förutom att skapa nya trådar
  • fultextad användarhandbok

Råd om terapi verkar ofta ges ganska reflekxmässigt i forum. Psykologiska modeller arbetar i stor utsträckning med beskrivningar av upplevelser, inte upplevelserna i sig. Det som kan observeras över tid är rapporter, tolkningar och fysiologiska korrelat, inte upplevelserna som sådana. När de görs mätbara och riktade har de redan blivit något annat än de ursprungliga erfarenheterna. Ohälsa kan ta sig uttryck via olika substrat, som tankemönster eller beteenden. Att behandla enskilda symtom behöver alltså inte förändra hela mönstret.

Om man har sett liknande kedjor tidigare börjar man känna igen typen av situation och anta att lösningen måste vara densamma. Då kan det lätt ske en kategorisering av personen genom mönsterigenkänning: "Det här är en sådan person ---> alltså terapi."

• fultextad användarhandbok

Just det, ett litet tillägg. Jag är alltså inte här för att tjafsa, och såg att jag kanske gick ifrån ämnet en aning och vill inte bidra till att samma positioner upprepas. Förhoppningsvis kommer den som startade kedjan tillrätta, lycka till både du och också ni andra.

• Anonym (D)
    fultextad användarhandbok skrev 2026-03-11 12:55:17 följande:

Just det, ett litet tillägg. Jag är alltså inte här för att tjafsa, och såg att jag kanske gick ifrån ämnet en aning och vill inte bidra till att samma positioner upprepas. Förhoppningsvis kommer den som startade kedjan tillrätta, lycka till både du och också ni andra.

Är rätt insatt. Terapi kan användas för att man vill öka sin självkännedom, eller som behandling av psykiska tillstånd av lidande. I det senare fallet brukar det komma en del ökad självkännedom på köpet.

Så om TS är deprimerad så förordar jag terapi. KBT är en terapiform som har visat sig hjälpa många. Kombinationen medicin och terapi är den mest verksamma kombinationen vid en riktig klinisk depression. .

I länder där man äter mycket fisk visar statistiken att depressioner är mindre vanliga. Så man kan komplettera med fiskolja. Vanliga "Apoteket", alltså deras varumärke. Både billig och bra.

Sedan hjälper det faktiskt lite att sova ordentligt och att äta bra mat regelbundet.

1/3 av alla depressioner blir sämre av inflammation. Så då får man försöka äta mer antiinflammatoriskt och se om depressionen lindras.

Genom att bete sig annorlunda ändrar man faktiskt hjärnan i sina nervkopplingar. Och målet med terapi är att förstå sina reaktioner och ändra sina handlingar så att man mår bättre och får ett bättre resultat i verkliga livet. Träna fram ett beteende som är lite mer hjälpsamt för personen. 

Men det tar ju naturligtvis inte bort alla problem i livet.

Dina resonemang är väldigt teoretiska.
  • Anonym (Agera)

TS har negativa tankebanor som han måste komma till rätta med. Han drar alltid den negativa slutsatsen och verkar HELT oförmögen att dra en positiv eller ens neutral slutsats. Han är den perfekta kandidaten för KBT. 

Svar på tråden Jag är så himla ensam :/