fultextad användarhandbok skrev 2026-03-11 12:55:17 följande:
Just det, ett litet tillägg. Jag är alltså inte här för att tjafsa, och såg att jag kanske gick ifrån ämnet en aning och vill inte bidra till att samma positioner upprepas. Förhoppningsvis kommer den som startade kedjan tillrätta, lycka till både du och också ni andra.
Är rätt insatt. Terapi kan användas för att man vill öka sin självkännedom, eller som behandling av psykiska tillstånd av lidande. I det senare fallet brukar det komma en del ökad självkännedom på köpet.
Så om TS är deprimerad så förordar jag terapi. KBT är en terapiform som har visat sig hjälpa många. Kombinationen medicin och terapi är den mest verksamma kombinationen vid en riktig klinisk depression. .
I länder där man äter mycket fisk visar statistiken att depressioner är mindre vanliga. Så man kan komplettera med fiskolja. Vanliga "Apoteket", alltså deras varumärke. Både billig och bra.
Sedan hjälper det faktiskt lite att sova ordentligt och att äta bra mat regelbundet.
1/3 av alla depressioner blir sämre av inflammation. Så då får man försöka äta mer antiinflammatoriskt och se om depressionen lindras.
Genom att bete sig annorlunda ändrar man faktiskt hjärnan i sina nervkopplingar. Och målet med terapi är att förstå sina reaktioner och ändra sina handlingar så att man mår bättre och får ett bättre resultat i verkliga livet. Träna fram ett beteende som är lite mer hjälpsamt för personen.
Men det tar ju naturligtvis inte bort alla problem i livet.
Dina resonemang är väldigt teoretiska.