KimLinnefeldt skrev 2026-03-11 08:48:49 följande:
Jag gjorde mycket, men tog inte alltid ansvaret. Det är komplicerat att dela ansvaret, ansvar är ofta inte delbart. Kvinnor vill att man ska sköta hemsysslor, men kan samtidigt vara defensiva och provoceras av att en man gör det hon som hemmets projektledare brukar göra. Gamla könsroller sitter hårt. "Du ska städa, men du ska städa som jag städar."
Men testa att ta tid på vem som gör vad hemma. Hur mycket hemarbete utför hon, och hur mycket tid lägger du. Det där dagliga sysifosarbetet.
Du verkar vara en bra man, en som bryr sig. Tyvärr räcker det inte alltid. Mitt första äktenskap tog slut trots att jag ansträngde mig till tusen för att svara upp mot hennes krav. Till slut kände jag att jag hade kunnat hänga i knävecken i takkronan och jodda utan att det hade hjälpt. Hennes känslor hade helt enkelt tagit slut (och kanske egentligen mina också), men istället för det pratade vi om ansvar och praktiska saker.
Du har fått en hel del bra råd här. Lyssna aktivt. Ta initiativ. Ta ansvar. Överraska.
Möjligen saknas lite om uppvaktningen. Se henne, beundra henne, få henne att känna sig attraktiv. Var nära och rör henne, utan att det måste betyda något sexuellt.
Det är inte heller bara vem som gör vad, utan också vem som tar ansvar för planeringen och processen. Där hamnar kvinnor ofta som mer eller mindre ofrivilliga projektledare och mannen som till viss del utförare. Men att vara den som leder processen är ett arbete i sig, och att vara den som bara utför blir en provocerande passivitet som kan döda relationen snabbt.
Och detta att kvinnan ska bestämma hur det ska städas, ja, om det ska vara nån mening med att städa så måste ju standarden vara på nåt slags nivå. Någon som slarvar har ju inte gjort jobbet fullt ut. Och många män använder detta för att sen slippa undan, "det duger ju ändå inte hur jag gör, så då får du göra det själv".
Men alla normala vuxna borde ju fatta att städning innebär att det ska bli rent, inte halvdant. Om mannen inte klarar det så blir det ännu en process som kvinnan ska övervaka och kolla av, och till slut kanske göra själv så att det blir ordentligt gjort.
Men ja, håller med om att relationen inte bara kan handla om det praktiska, att många andra problem i relationen görs om till praktiska saker för att man inte orkar prata om det viktiga, känslorna, hur man har det med varandra.
Som ett exempel får mitt eget liv:
Min man är på resa en vecka nu, mitt liv är precis som vanligt, jag gör all jag alltid gör, med barnen, hemmet, allt. Det märks inte att han är borta, han oroar sig inte för hur det ska gå när han är borta.
Om jag är borta en vecka så märks det, inget blir gjort mer än det mest nödvändiga, tvätten ansamlas, kylskåpet är tomt, barnen får inget utöver det basala. Jag oroar mig över hur barnen har det, hjälper han med läxan, ser han om de är ledsna eller nåt har hänt.