• Anonym (TS)

Tips på present till lärare

Söker lite tips på presenter till lärare att ge vid sommarlovet, vi har haft samma lärare sedan F-klass och nu går barnen ut  3an i juni, så vad är en bra present att ge till lärarna från klassen? Vill gärna ge något lite finare än en korg med ost eller sådant som de brukar få.

ÖS på med TIPS!

Budget är inte så viktigt, men uppenbarligen kan vi inte köpa en Tesla till alla lärarna. LOL.

Gör er inte besvär med kommentarer som "Lärare behöver inte presenter" och "Min syrras kompis brorsas langares barnvakts hamster har sagt att lärare inte vill ha presenter" Det är bara barnsligt och då kan ni scrolla vidare till en annan tråd.

• Svar på tråden Tips på present till lärare
  • Anonym (safety first)

Kolla först med kommunen om det är ok med presenter, och om den i så fall har någon maxgräns. 

Vi får inte ta emot något mot ett större värde än 200 kr om det är enskilt eller 2000 kr om det är från hela klassen.

Själv uppskattar jag mest saker som jag sedan kan använda i klassrummet. Fina sagosamlingar, till exempel. 

• Aliona
    Anonym (safety first) skrev 2026-03-15 21:26:05 följande:

Kolla först med kommunen om det är ok med presenter, och om den i så fall har någon maxgräns. 

Vi får inte ta emot något mot ett större värde än 200 kr om det är enskilt eller 2000 kr om det är från hela klassen.

Själv uppskattar jag mest saker som jag sedan kan använda i klassrummet. Fina sagosamlingar, till exempel. 

Jag skulle också precis säga det här. Viktigt att kolla upp policyn så att det inte blir fel och läraren kanske får besvär. Där jag bor är det tillåtet, men enbart från helklass och riktmärket är 10-20 kr. Vi har gett personalen (alla lärare och fritidspersonal) choklad, delikatesskorgar och böcker tidigare. 
  • Anonym (xxx)

Att vi aldrig kan komma längre...  

An Apple For The Teacher Cartoons and Comics - funny pictures from  CartoonStock

• Anonym (TS)
    Anonym (safety first) skrev 2026-03-15 21:26:05 följande:

Maxgränsen är 550kr per person, så med en klass på 25 elever har vi drygt 13000 att shoppa för men tror inte vi når så högt. 
    Sagosamlingar var en kul idé, det hamnar på listan.
    Aliona skrev 2026-03-15 21:44:00 följande:
    Jag skulle också precis säga det här. Viktigt att kolla upp policyn så att det inte blir fel och läraren kanske får besvär. Där jag bor är det tillåtet, men enbart från helklass och riktmärket är 10-20 kr. Vi har gett personalen (alla lärare och fritidspersonal) choklad, delikatesskorgar och böcker tidigare. 
    Vi har också gett choklad och delikatesskorgar tidigare, men eftersom detta är lite mer speciellt så vill jag kolla om någon hade fler idéer
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fröken) skrev 2026-03-15 21:18:06 följande:

Jag har gett bort en liten fin tygkasse med en strand duk ( typ badlakan) en bok, lite godis, och en somrig dryck! 
    har alltid uppskattats!
    Någon gång en korsords tidning och en målarbo typ mandala att syssla med under lata dagar på lovet!

Fin idé, kanske som tillskott till presentkort eller något. Hamnar på listan.
  • Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2026-03-16 02:13:49 följande:

Att vi aldrig kan komma längre...  

Wow, att man lagt ned tid och energi på att googla fram en bild för att ladda upp på ett forum att uttrycka sin åsikt...och så har man så fel för du inte läst längre än rubriken.
    Huvudskakning, vissa människor alltså.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-20 18:42:13 följande:
    Wow, att man lagt ned tid och energi på att googla fram en bild för att ladda upp på ett forum att uttrycka sin åsikt...och så har man så fel för du inte läst längre än rubriken.
    Huvudskakning, vissa människor alltså.
    Ingen fara, jag kan uttrycka mig i ord också. Jag anser att dessa presenter till lärarna är ett otyg, och att det borde förbjudas ifrån regeringshåll. Vet du hur mycket problem det kan bli i vissa familjer? Tänk en ensamstående lågavlönad eller bidragsberoende mamma med flera barn, som ska ut med den här summan - som för dig är en bagatell men inte för henne - för flera barn varje höst och vår? Det kanske innebär att hon inte har någon mat att ge barnen de sista dagarna på månaden...

Och ger man inget, så kan barnen få för det. Fröken noterar på kortet vilka barn som inte har fått skriva på kortet för att de inte gett något, och sedan behandlar hon kanske dem illa nästa termin inklusive att ge dem ett så svagt betyg som hon bara vågar. Allt för att sådana som du som ska samla ihop till den här presenten, ska få uppmärksamhet. För det handlar om det eller hur - att DU ska få uppmärksamhet, inte att du bryr dig om läraren. Hon har sin lön och klarar sig nog utan innehållet i korgen. 

Vidare finns det en annan aspekt: att lärarna jämför presenterna sins emellan efteråt. Då har vissa fått dyrare och finare än andra, och detta kan tolkas som att lärarna är olika populära och till och med påverka löneutvecklingen. Det är BARA elände med dessa presenter, och jag förstår som sagt inte varför vi inte har kommit längre?
  • Anonym (Förslag)

Min man jobbar i skolan och har fått fina blomsterarrangemang eller små jordgubbsplantor.  Någon läskande sommardricka, hemmagjorda kakor,  eller lakrits. Det uppskattas väldigt mycket.

Men faktum är att elever och föräldrar verkligen inte ska behöva känna att de måste ge något. Det är otroligt gulligt med hemmagjorda kort där eleven själv ritat eller skrivit något själv, en fin sommarhälsning. Så gulligt, det blir man glad av!

Tänk om de som  har flera barn och lärare som man vill ge till. Det blir svindyrt!  

Så, min man känner inte att barn/föräldrar måste ge honom någon grej. En teckning och sommarhälsning går bra.

• Anonym (E)
    Anonym (xxx) skrev 2026-03-20 18:52:05 följande:
    Och ger man inget, så kan barnen få för det. Fröken noterar på kortet vilka barn som inte har fått skriva på kortet för att de inte gett något, och sedan behandlar hon kanske dem illa nästa termin inklusive att ge dem ett så svagt betyg som hon bara vågar. Allt för att sådana som du som ska samla ihop till den här presenten, ska få uppmärksamhet. 
    Jag må tycka hetsen över presenter till lärare är galen men tror du att en lärare som faktiskt skulle köra på ditt katastrofscenario var en bra lärare innan?
  • Anonym (E)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-20 18:39:23 följande:
    Maxgränsen är 550kr per person, så med en klass på 25 elever har vi drygt 13000 att shoppa för men tror inte vi når så högt. 
    Sagosamlingar var en kul idé, det hamnar på listan.
    Aliona skrev 2026-03-15 21:44:00 följande:
    Vi har också gett choklad och delikatesskorgar tidigare, men eftersom detta är lite mer speciellt så vill jag kolla om någon hade fler idéer
    550 per person låter verkligen galet, väldigt tveksam...
Svar på tråden Tips på present till lärare