Anonym (TS) skrev 2026-03-20 18:42:13 följande:
Wow, att man lagt ned tid och energi på att googla fram en bild för att ladda upp på ett forum att uttrycka sin åsikt...och så har man så fel för du inte läst längre än rubriken.
Huvudskakning, vissa människor alltså.
Ingen fara, jag kan uttrycka mig i ord också. Jag anser att dessa presenter till lärarna är ett otyg, och att det borde förbjudas ifrån regeringshåll. Vet du hur mycket problem det kan bli i vissa familjer? Tänk en ensamstående lågavlönad eller bidragsberoende mamma med flera barn, som ska ut med den här summan - som för dig är en bagatell men inte för henne - för flera barn varje höst och vår? Det kanske innebär att hon inte har någon mat att ge barnen de sista dagarna på månaden...
Och ger man inget, så kan barnen få för det. Fröken noterar på kortet vilka barn som inte har fått skriva på kortet för att de inte gett något, och sedan behandlar hon kanske dem illa nästa termin inklusive att ge dem ett så svagt betyg som hon bara vågar. Allt för att sådana som du som ska samla ihop till den här presenten, ska få uppmärksamhet. För det handlar om det eller hur - att DU ska få uppmärksamhet, inte att du bryr dig om läraren. Hon har sin lön och klarar sig nog utan innehållet i korgen.
Vidare finns det en annan aspekt: att lärarna jämför presenterna sins emellan efteråt. Då har vissa fått dyrare och finare än andra, och detta kan tolkas som att lärarna är olika populära och till och med påverka löneutvecklingen. Det är BARA elände med dessa presenter, och jag förstår som sagt inte varför vi inte har kommit längre?