Anonym (xxx) skrev 2026-03-20 18:52:05 följande:
Ingen fara, jag kan uttrycka mig i ord också. Jag anser att dessa presenter till lärarna är ett otyg, och att det borde förbjudas ifrån regeringshåll. Vet du hur mycket problem det kan bli i vissa familjer? Tänk en ensamstående lågavlönad eller bidragsberoende mamma med flera barn, som ska ut med den här summan - som för dig är en bagatell men inte för henne - för flera barn varje höst och vår? Det kanske innebär att hon inte har någon mat att ge barnen de sista dagarna på månaden...
Och ger man inget, så kan barnen få för det. Fröken noterar på kortet vilka barn som inte har fått skriva på kortet för att de inte gett något, och sedan behandlar hon kanske dem illa nästa termin inklusive att ge dem ett så svagt betyg som hon bara vågar. Allt för att sådana som du som ska samla ihop till den här presenten, ska få uppmärksamhet. För det handlar om det eller hur - att DU ska få uppmärksamhet, inte att du bryr dig om läraren. Hon har sin lön och klarar sig nog utan innehållet i korgen.
Vidare finns det en annan aspekt: att lärarna jämför presenterna sins emellan efteråt. Då har vissa fått dyrare och finare än andra, och detta kan tolkas som att lärarna är olika populära och till och med påverka löneutvecklingen. Det är BARA elände med dessa presenter, och jag förstår som sagt inte varför vi inte har kommit längre?
Ja det är väl bra att du kan använda ord, så kan vi diskutera.
Detta är inte mitt påhitt, jag är varken den första eller sista som kommer ge en lärare en present på avslutningen.
Denna hittepå bidragsmamma med flera barn har det lika svårt året runt, så huruvida politikerna förbjuder tacksamhet till lärare eller ej är inte det stora problemet utan om politiker förbättra vill hennes ekonomiska situation bör de fokusera på skattelättnader och lägre samhällskostnader. Men jag håller med dig i sak, en summa som kan verka låg för en familj med högre inkomster blir absolut jobbig för de med lägre.
Så får att sticka hål på myten om "lärare som dömer ut barnen" så kan jag vänligen förklara att INGEN förbjuder barnen att skriva på kortet, vanligen står det från klassen och sedan får alla skriva på, oavsett om deras föräldrar donerat eller ej eftersom det är en hälsning från klassen. (Tror inte heller att en person med högskoleutbildning som arbetar som lärare inte behandlar elever annorlunda baserat på om en namnteckning saknas på ett kort) Till detta så kommer det inte bli någon "nästa termin" eftersom de slutar skolan, vilket du kunde läsa i trådstarten.....
Jag har fått uppdraget av klassens föräldrar att köpa present till lärarna "
vad är en bra present att ge till lärarna från klassen" Så det har ingenting personligen med mig att göra även om du verkar vilja gå till personangrepp, jag bemöter med att läskunnigheten hade kanske kunnat vara bättre.