• Anonym (TS)

Tips på present till lärare

Söker lite tips på presenter till lärare att ge vid sommarlovet, vi har haft samma lärare sedan F-klass och nu går barnen ut  3an i juni, så vad är en bra present att ge till lärarna från klassen? Vill gärna ge något lite finare än en korg med ost eller sådant som de brukar få.

ÖS på med TIPS!

Budget är inte så viktigt, men uppenbarligen kan vi inte köpa en Tesla till alla lärarna. LOL.

Gör er inte besvär med kommentarer som "Lärare behöver inte presenter" och "Min syrras kompis brorsas langares barnvakts hamster har sagt att lärare inte vill ha presenter" Det är bara barnsligt och då kan ni scrolla vidare till en annan tråd.

• Svar på tråden Tips på present till lärare
  • Anonym (Lärare)

Kan inte barnen skapa något tillsammans? tex en kermaikskål som nån bränner om det finns i er stad. Som ni sen fyller med godis eller smått o gott. Kan de inte göra skålen så kanske det går att alla målar med perslinspenna /färg på en färdig skål. 

• Grässtrå77
    Anonym (E) skrev 2026-03-20 20:50:27 följande:
    550 per person låter verkligen galet, väldigt tveksam...
    Kan det vara så att varje person/lärare får ta emot present för 550 kr? 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (E) skrev 2026-03-20 20:49:01 följande:
    Jag må tycka hetsen över presenter till lärare är galen men tror du att en lärare som faktiskt skulle köra på ditt katastrofscenario var en bra lärare innan?
    Nej. Men man vill ju inte BUSSA läraren på just ens eget barn.
  • Aliona
    Anonym (TS) skrev 2026-03-20 18:39:23 följande:
    Maxgränsen är 550kr per person, så med en klass på 25 elever har vi drygt 13000 att shoppa för men tror inte vi når så högt. 
    Sagosamlingar var en kul idé, det hamnar på listan.
    Aliona skrev 2026-03-15 21:44:00 följande:
    Jag skulle också precis säga det här. Viktigt att kolla upp policyn så att det inte blir fel och läraren kanske får besvär. Där jag bor är det tillåtet, men enbart från helklass och riktmärket är 10-20 kr. Vi har gett personalen (alla lärare och fritidspersonal) choklad, delikatesskorgar och böcker tidigare. 
    Vi har också gett choklad och delikatesskorgar tidigare, men eftersom detta är lite mer speciellt så vill jag kolla om någon hade fler idéer
    Nu är det visserligen olika i olika kommuner, men jag tror att du har missförstått gränsen. Det är troligare att det är 550 kr per klass. Lärare är trots allt offentliganställda och därför styrs av lagen om mutor, så gåvor får bara bara av ringa värde eller symboliska. 550 kr per person eller 13000 per klass är definitivt inte ringa värde. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-20 18:39:23 följande:
    Maxgränsen är 550kr per person, så med en klass på 25 elever har vi drygt 13000 att shoppa för men tror inte vi når så högt. 
    Sagosamlingar var en kul idé, det hamnar på listan.
    Aliona skrev 2026-03-15 21:44:00 följande:
    Jag skulle också precis säga det här. Viktigt att kolla upp policyn så att det inte blir fel och läraren kanske får besvär. Där jag bor är det tillåtet, men enbart från helklass och riktmärket är 10-20 kr. Vi har gett personalen (alla lärare och fritidspersonal) choklad, delikatesskorgar och böcker tidigare. 
    Vi har också gett choklad och delikatesskorgar tidigare, men eftersom detta är lite mer speciellt så vill jag kolla om någon hade fler idéer
    550 KRONOR PER PERSON!!!???

Jag är inte emot att man ger en sommarpresent men detta låter helt galet. Hoppas någon vettig förälder inser dårsakapet och sätter ner foten. Tvivlar på att alla familjer i klassen är bekväma med denna summa. Låter helt överdrivet pretentiöst. Vad bor nini för område där detta är en helt normal slant att skramla in?

Tyckte om tråden och höll med ts om att alla kommenterar om att det är onödigt med presenter kunde undanbedas. Tills jag läste den hysteriska summan. Där tappade ts mig. 
  • Anonym (Betty)

Skulle skämmas ögon ur mig om jag öppnade en present från klassen för 13000. Skulle tänkt på alla stackars familjer som egentligen inte hade råd med 550 och undrar vad det var för dåraktig viktigpetter till klassmamma som hetsat fram detta. 

• Anonym (safety first)
    Jag håller med, det låter som ett missförstånd.
    Grässtrå77 skrev 2026-03-20 21:52:55 följande:
    Kan det vara så att varje person/lärare får ta emot present för 550 kr? 
    Det låter mer troligt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2026-03-20 18:52:05 följande:
    Ingen fara, jag kan uttrycka mig i ord också. Jag anser att dessa presenter till lärarna är ett otyg, och att det borde förbjudas ifrån regeringshåll. Vet du hur mycket problem det kan bli i vissa familjer? Tänk en ensamstående lågavlönad eller bidragsberoende mamma med flera barn, som ska ut med den här summan - som för dig är en bagatell men inte för henne - för flera barn varje höst och vår? Det kanske innebär att hon inte har någon mat att ge barnen de sista dagarna på månaden...

Och ger man inget, så kan barnen få för det. Fröken noterar på kortet vilka barn som inte har fått skriva på kortet för att de inte gett något, och sedan behandlar hon kanske dem illa nästa termin inklusive att ge dem ett så svagt betyg som hon bara vågar. Allt för att sådana som du som ska samla ihop till den här presenten, ska få uppmärksamhet. För det handlar om det eller hur - att DU ska få uppmärksamhet, inte att du bryr dig om läraren. Hon har sin lön och klarar sig nog utan innehållet i korgen. 

Vidare finns det en annan aspekt: att lärarna jämför presenterna sins emellan efteråt. Då har vissa fått dyrare och finare än andra, och detta kan tolkas som att lärarna är olika populära och till och med påverka löneutvecklingen. Det är BARA elände med dessa presenter, och jag förstår som sagt inte varför vi inte har kommit längre?
    Ja det är väl bra att du kan använda ord, så kan vi diskutera.
    Detta är inte mitt påhitt, jag är varken den första eller sista som kommer ge en lärare en present på avslutningen.
    Denna hittepå bidragsmamma med flera barn har det lika svårt året runt, så huruvida politikerna förbjuder tacksamhet till lärare eller ej är inte det stora problemet utan om politiker förbättra vill hennes ekonomiska situation bör de fokusera på skattelättnader och lägre samhällskostnader. Men jag håller med dig i sak, en summa som kan verka låg för en familj med högre inkomster blir absolut jobbig för de med lägre.

Så får att sticka hål på myten om "lärare som dömer ut barnen" så kan jag vänligen förklara att INGEN förbjuder barnen att skriva på kortet, vanligen står det från klassen och sedan får alla skriva på, oavsett om deras föräldrar donerat eller ej eftersom det är en hälsning från klassen. (Tror inte heller att en person med högskoleutbildning som arbetar som lärare inte behandlar elever annorlunda baserat på om en namnteckning saknas på ett kort) Till detta så kommer det inte bli någon "nästa termin" eftersom de slutar skolan, vilket du kunde läsa i trådstarten.....
    Jag har fått uppdraget av klassens föräldrar att köpa present till lärarna "vad är en bra present att ge till lärarna från klassen" Så det har ingenting personligen med mig att göra även om du verkar vilja gå till personangrepp, jag bemöter med att läskunnigheten hade kanske kunnat vara bättre.
  • Anonym (TS)
    Som sagt, det är maxgränsen av vad som tillåts kommunalt, men jag tänker att vi inte ska upp i några sådana summor. :)
  • Anonym (TS)
    Aliona skrev 2026-03-20 22:28:20 följande:
    Nu är det visserligen olika i olika kommuner, men jag tror att du har missförstått gränsen. Det är troligare att det är 550 kr per klass. Lärare är trots allt offentliganställda och därför styrs av lagen om mutor, så gåvor får bara bara av ringa värde eller symboliska. 550 kr per person eller 13000 per klass är definitivt inte ringa värde. 
    Nej jag jobbar inom kommunen, det är 550 som är max. Men som sagt, det är inte de summorna som vi ska upp i.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Betty) skrev 2026-03-20 22:28:31 följande:
    550 KRONOR PER PERSON!!!???

Jag är inte emot att man ger en sommarpresent men detta låter helt galet. Hoppas någon vettig förälder inser dårsakapet och sätter ner foten. Tvivlar på att alla familjer i klassen är bekväma med denna summa. Låter helt överdrivet pretentiöst. Vad bor nini för område där detta är en helt normal slant att skramla in?

Tyckte om tråden och höll med ts om att alla kommenterar om att det är onödigt med presenter kunde undanbedas. Tills jag läste den hysteriska summan. Där tappade ts mig. 
    Svaret gällde de citerade kommentarerna om vad man får köpa för, inte vad vi SKA köpa för. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Betty) skrev 2026-03-20 22:32:41 följande:

Skulle skämmas ögon ur mig om jag öppnade en present från klassen för 13000. Skulle tänkt på alla stackars familjer som egentligen inte hade råd med 550 och undrar vad det var för dåraktig viktigpetter till klassmamma som hetsat fram detta. 

Herregud, vi kommer inte köpa en present för 13000kr, det var endast ett svar på att vi kan enligt reglerna.
    Undrar varför läskunnigheten är så låg hos vissa. Har ni haft dåliga lärare?
Svar på tråden Tips på present till lärare