Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Om religion

De flesta människor har ingen som helst svårighet att se vilka som är religiösa och inte, och förstå att tro handlar om något mer än vad som syns vid första anblicken.

Det blir rätt märkligt att göra någon helt egensnickrad teori om vilka som är kristna, utifrån att man rent allmänt är rätt överens om vilka kyrkor som är kristna, och vilka som inte är det. 

Att hävda att ingen utom de mest bokstavstrogna är kristna är lika absurt som att hävda att alla som nån gång tänkt lite slarvigt och "magiskt" visst är religiösa utan att veta om det.... 

Först tyckte jag resonemanget knappt förtjänade en kommentar, utifrån att det bottnar i en rätt naiv tanke. Sen ville jag ändå skriva några rader, för det är fullständigt rimligt att just inte vara bokstavstroende, utan tolka skrifter utifrån sitt sammanhang och helt enkelt tro på vissa delar och tvivla på annat. 

Och det finns ju trosbekännelser av en anledning. Och samfund. 

• Lönnsirap
    Tom Araya skrev 2026-03-16 22:45:44 följande:
    Man kan ha en religiös tro utan att definieras som kristen, muslim eller jude.
    Man kan ha en religiös tro som inte är definierad någonstans alls.
    Man kan till och med tro på att den kristna guden finns, utan att tro på hela den kristna berättelsen.
    Lönnsirap skrev 2026-03-16 20:22:40 följande:

Det blir rätt märkligt att göra någon helt egensnickrad teori om vilka som är kristna, utifrån att man rent allmänt är rätt överens om vilka kyrkor som är kristna, och vilka som inte är det. 

Det är inte så mycket teori som fakta. Kristendomens texter är vad som definierar religionen, den kristna guden, kreationsberättelsen, kristendomens moraliska rättesnören mm, m.a.o. vad religionen är.
    Tvivlar du på den (spelar ingen roll om det är till liten del), då matchar inte din tro den kristna mallen som är definierad i religionen skrifter.Detta är inte hälften så absurt som att hävda att man är kristen trots att man tvivlar.
    Lönnsirap skrev 2026-03-16 20:22:40 följande:

Först tyckte jag resonemanget knappt förtjänade en kommentar, utifrån att det bottnar i en rätt naiv tanke. Sen ville jag ändå skriva några rader, för det är fullständigt rimligt att just inte vara bokstavstroende, utan tolka skrifter utifrån sitt sammanhang och helt enkelt tro på vissa delar och tvivla på annat. 

Du har rätt i att skrifter måste tolkas utifrån sitt sammanhang, när det utrymmet finns i texterna, som exempelvis när det finns flera olika och motsägelsefulla budskap. I många fall finns dock inte det utrymmet eller att utrymme saknas för just det du vill tro. Tvivel är att inte tro och det spelar ingen roll om det är 10 eller 90 procent du tvivlar på, för det du har kvar är inte den kvadrat som är religionens definierade form.Samlingsorganisation för troende är dess huvudsakliga ändamål. De har ingen auktoritet över texterna.

Det är inte ett rimligt ställningstagande att man endast är kristen om man läser Bibeln och tror på det sättet som du tycker, utifrån att det är en väldigt personberoende tolkning. 

Men det är väl lite samma sak som att man ju är fri att tycka att andra är idioter, utan att det själva tycker likadant. 

Personligen tycker jag det är rimligare att fundera över sin egen eventuella tro, än att hålla på och definiera andra. Men du gör ju som du vill. 
  • Lönnsirap
    Tom Araya skrev 2026-03-17 07:53:06 följande:
    För mig är det främmande att kalla sig kristen och inte känna till vad kristendom är.
    Och ... Åter är du inne på att din åsikt är betydelsefull i frågan.

Oftast är ju människor som kallar sig kristna just kristna, precis som att muslimer vanligtvis är muslimer om de kallar sig det.
  • Lönnsirap
    Tom Araya skrev 2026-03-19 02:27:20 följande:
    Tror du på Gud, såsom Gud beskrivs av Jesus och i Bibeln?
    Vad tror du själv på, utifrån att du så tydligt beskriver att du inte tror på Bibeln? 
    För vi fattar ju att du enligt egen definition inte är kristen. Så skulle vara intressant att höra. 
Svar på tråden Om religion