• Anonym (A)

Krasst om utseende

Jag tittar på en dokumentär om romansbedrägerier och fascineras av både kvinnor och män som inte reagerar på att personerna som kontaktar dem är betydligt yngre och ofta modellsnygga. 

Jag är själv en medelålders kvinna och om jag skulle få ett meddelande från en skitsnygg man som är betydligt yngre skulle jag per automatik tänka scam. 

Om man lär känna varandra i verkligheten tex på jobbet så kan det ju hända men i det här fallet har personen gått enbart på utseende. 

Jag vet att personerna som blir lurade ofta är lite naiva, mår psykiskt dåligt och därför är lättare att manipulera men det här handlar ju om första kontakten. 

En del av de här personerna är tex kraftigt överviktiga, saknar tänder eller är riktigt gamla. Jag kanske är cynisk men kom igen. 

Jag såg bra ut när jag var yngre och ser väl bra ut för min ålder nu men jag är realist. Varför skulle en modellsnygg ung man vara intresserad av mig rent ytligt? 

Är jag för krass eller skulle ni tänka likadant?  

• Svar på tråden Krasst om utseende
  • Anonym (Kvinna ...)

Men tack, tänker ofta precis som du. Det är i mina ögon jättekonstigt.

• Anonym (Frida)

Jag tänker precis som du även om jag är relativt ung. Rätt ofta får jag meddelanden från "änklingar" som är "läkare" eller "militärer" och jag fattar ju att en så snygg och framgångsrik man aldrig skulle söka random tjejer på facebook för att ragga på. Om det inte är scam så är det åtminstone catfishing.

En gång var det en jättesnygg kille som tog kontakt med mig eftersom vi båda var med i en grupp gällande ett speciellt intresse och allt tydde på att profilen var legit och han var jättetrevlig på alla sätt. Grejen var bara den att hans snygga profilbild visade sig vara över tjugo år gammal och att han angett en mycket lägre ålder än sin riktiga för att ha en chans med unga tjejer... Med mig fick han ingen chans efter att jag avslöjat honom dock.

• Tecum

Absolut, jag håller med. Det gamla talesättet "om något verkar för bra för att vara sant - så är det ofta det" håller i alla lägen. Jag har en känsla av att random män är lite svårare att lura då vi vet hur extremt osannolikt det är att en modellvacker kvinna skulle vilja ha oss utan vidare. Men jag kanske har fel.

Det är samma sak om man får ett kryptiskt meddelande om att man ärvt en massa pengar av någon helt okänd släkting, hur kan man gå på det?

• Anonym (A)

Vad skönt att det är fler som reagerar på det, Jag kände mig lite ond som tänker så. 😁

Vissa av de här personerna verkar dementa och några kanske har en intellektuell funktionsnedsättning men en del verkar vettiga och då undrar man ju hur de tänker. 

Det är verkligen jättetragiskt att de blir lurade men samtidigt är det ju inte det rafflande intellektuella utbytet med fakeprofilerna som drar. utan snarare tanken på att få en skitsnygg ung man/kvinna utan att behöva anstränga sig som lockar. 

En del av de lurade säger att de inte vill dejta personer i sin egen ålder eftersom de ser så gamla ut och har krämpor, fast de är precis lika gamla och skröpliga själva. 

Det är ju onekligen rätt ytligt. 

• Fjäril kär

Glöm inte bort Tindersvindlaren.. en snygg man högst verklig och scammat många unga snygga kvinnor... trots att han avtjänat straff finns han åter på Tinder...

Det folk glömmer är att den största scammen är folks godtrogenhet .... Vilket inte har med utseende att göra..

• Anonym (Q)

Visst är det konstigt, men samtidigt så verkar även smarta, helt normala människor falla för scams. Vad vi inte vill är att göra det än skämmigare att söka hjälp eller erkänna att man kanske har fallit för en scam. Nu, med deep fakes och dylikt, så kommer det bara att bli svårare och svårare att genomskåda och vi behöver belysa problemet och kunna prata öppet om det.

• Anonym (A)
    Fjäril kär skrev 2026-03-17 17:34:59 följande:

Glöm inte bort Tindersvindlaren.. en snygg man högst verklig och scammat många unga snygga kvinnor... trots att han avtjänat straff finns han åter på Tinder...

Det folk glömmer är att den största scammen är folks godtrogenhet .... Vilket inte har med utseende att göra..

Det är en annan typ av scam som har funnits i alla tider - sk sol och vårare. 

Det jag syftar på är scammers som snor någon annans bilder och klipp och lurar gamla tanter och farbröder från något callcenter oftast i Nigeria. 

Till skillnad från Tinder-svindlaren träffar de aldrig sina offer. 

Fast är det bara godtrogenhet? Är det inte lite ytlighet och habegär också? 

Tinder-svindlaren gav intryck av att vara oerhört förmögen och det var säkert en stor det av hans attraktionskraft. 

Så snygg är han inte, han ser ut som random snubbe från Mellanöstern, och hans scam skulle inte ha funkat om han jobbade på posten. 

• Anonym (A)
    Anonym (Q) skrev 2026-03-17 17:39:18 följande:

Visst är det konstigt, men samtidigt så verkar även smarta, helt normala människor falla för scams. Vad vi inte vill är att göra det än skämmigare att söka hjälp eller erkänna att man kanske har fallit för en scam. Nu, med deep fakes och dylikt, så kommer det bara att bli svårare och svårare att genomskåda och vi behöver belysa problemet och kunna prata öppet om det.

Sant, och det görs ju också. 

Samtidigt reagerar jag på att en del av de här personerna har fått meddelanden från jämnåriga men väljer bort dem för den här unga modellsnygga kvinnan/mannen. 

Det finns ju ett mått av fåfänga och ytlighet också som gör en mottaglig för scammers som spelar på utseende. 

Jag tänker att det borde vara mer trovärdigt att använda en fakeprofil med en kvinna/man som ser alldaglig ut och har ett vanligt jobb men scammers vet vad som funkar - ungdom, perfekta kroppar och statusjobb.

Det är idel vältränade läkare, piloter, militärer, fotomodeller och aldrig några lönnfeta jämnåriga personer med ett vanligt kneg.  

Vad beror det på kan man ju undra för scammers vet som sagt precis vad de gör. 

• Anonym (Patricia)

Du glömmer en stor detalj... 

Scammare skickar krokar till miljontals människor,  enormt många världen över luras , vilket överhuvudtaget inte har med utseende att göra.  Alla tänkbara människor får förfrågan,  snygga som fula, gamla som unga..  män som kvinnor..  

Dom som syns i media och berättar är just faktiskt alla typer av människor.  Det är inte alls menlösa fula människor utan faktiskt någons mamma, nåns syster, en fullt fungerande ung man, pappor, pensionärer,  sjuksköterskor..what ever.. 

Scammare pratar omkull folk på samma sätt som en kvinna sakta blir duperad och till sist misshandlad..  det är samma mekanism...   lovebombing.... man lär känns någon,  får förtroende, bllir privat i sin kontakt... ...sen är man fast och grundlurad redan innan pengar ens är.på tapeten.. 

Exakt därför Tindersvindlaren lyckades .. till och med under pågående rättegång fanns kvinnor som dejtade honom också och bedyrade att han var oskyldig och fattade inte hans manipulation.  Det är dom som nu i sin tur blivit scammad av honom...

• Anonym (A)
    Anonym (Patricia) skrev 2026-03-17 18:41:04 följande:

Du glömmer en stor detalj... 

Scammare skickar krokar till miljontals människor,  enormt många världen över luras , vilket överhuvudtaget inte har med utseende att göra.  Alla tänkbara människor får förfrågan,  snygga som fula, gamla som unga..  män som kvinnor..  

Dom som syns i media och berättar är just faktiskt alla typer av människor.  Det är inte alls menlösa fula människor utan faktiskt någons mamma, nåns syster, en fullt fungerande ung man, pappor, pensionärer,  sjuksköterskor..what ever.. 

Scammare pratar omkull folk på samma sätt som en kvinna sakta blir duperad och till sist misshandlad..  det är samma mekanism...   lovebombing.... man lär känns någon,  får förtroende, bllir privat i sin kontakt... ...sen är man fast och grundlurad redan innan pengar ens är.på tapeten.. 

Exakt därför Tindersvindlaren lyckades .. till och med under pågående rättegång fanns kvinnor som dejtade honom också och bedyrade att han var oskyldig och fattade inte hans manipulation.  Det är dom som nu i sin tur blivit scammad av honom...

Jag har inte skrivit att det är fula menlösa människor som blir lurade utan jag undrade hur de resonerar när inviterna är så orealistiska. 

Återigen skriver jag om en annan typ av scammers än Tinder-svindlaren. Det är olika tillvägagångssätt. Att bli duperad och manipulerad i verkliga livet är något annat än att bygga upp en fantasi om någon man aldrig har träffat. 

Sådana som Tinder-svindlaren har alltid funnits men scammers som skapar en falsk identitet på nätet och aldrig träffar sina offer är ett nyare fenomen. 

Även om de som blir lurade är offer så kan man inte blunda för att det handlar om ytlighet även hos offren av skäl som jag beskrev ovan. 

Svar på tråden Krasst om utseende