• Anonym (A)

Krasst om utseende

Jag tittar på en dokumentär om romansbedrägerier och fascineras av både kvinnor och män som inte reagerar på att personerna som kontaktar dem är betydligt yngre och ofta modellsnygga. 

Jag är själv en medelålders kvinna och om jag skulle få ett meddelande från en skitsnygg man som är betydligt yngre skulle jag per automatik tänka scam. 

Om man lär känna varandra i verkligheten tex på jobbet så kan det ju hända men i det här fallet har personen gått enbart på utseende. 

Jag vet att personerna som blir lurade ofta är lite naiva, mår psykiskt dåligt och därför är lättare att manipulera men det här handlar ju om första kontakten. 

En del av de här personerna är tex kraftigt överviktiga, saknar tänder eller är riktigt gamla. Jag kanske är cynisk men kom igen. 

Jag såg bra ut när jag var yngre och ser väl bra ut för min ålder nu men jag är realist. Varför skulle en modellsnygg ung man vara intresserad av mig rent ytligt? 

Är jag för krass eller skulle ni tänka likadant?  

• Svar på tråden Krasst om utseende
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Både och) skrev 2026-03-18 04:06:00 följande:
    De som åker till Thailand får inte alltid ligga nej, och även de som får detta blir lurade på pengar av 20-åriga kvinnor som får dem att tro att de är speciella, samtidigt som de skinnar dessa lättlurade gubbar och ofta har fler försörjare och ibland en riktig pojkvän som de skickar pengar till samtidigt, via sina omedvetna sugar daddies.

Finns hur många berättelser som helst om dessa naiva gubbar och deras övertro till sig själva. Lyssna själv på kanaler som ex. Thai Confessions och This is Thailand, på tuben. Man skakar på huvudet efter varje ny historia, trots att de flesta luras på nästan precis samma sätt, med samma metoder, av dessa kvinnliga utsugare och manipulatörer. 
    Ja, fast det är fortfarande en ENORM skillnad mellan sådana sol-och-vår-historier, där de båda i alla fall ligger med varandra och umgås som ett par på riktigt, och att betala miljoner för något som BARA är en fantasi. 

Men vi får väl agree to disagree. 
  • Anonym (Både och)
    Anonym (xxx) skrev 2026-03-18 04:10:08 följande:
    Ja, fast det är fortfarande en ENORM skillnad mellan sådana sol-och-vår-historier, där de båda i alla fall ligger med varandra och umgås som ett par på riktigt, och att betala miljoner för något som BARA är en fantasi. 

Men vi får väl agree to disagree. 
    Bluff som bluff. Ja, vi är oense. Jag tycker att dessa gubbar är minst lika naiva, då de går på bluffen även långt efter att de tror sig lärt känna en thaikvinna. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Både och) skrev 2026-03-18 04:06:00 följande:
    De som åker till Thailand får inte alltid ligga nej, och även de som får detta blir lurade på pengar av 20-åriga kvinnor som får dem att tro att de är speciella, samtidigt som de skinnar dessa lättlurade gubbar och ofta har fler försörjare och ibland en riktig pojkvän som de skickar pengar till samtidigt, via sina omedvetna sugar daddies.

Finns hur många berättelser som helst om dessa naiva gubbar och deras övertro till sig själva. Lyssna själv på kanaler som ex. Thai Confessions och This is Thailand, på tuben. Man skakar på huvudet efter varje ny historia, trots att de flesta luras på nästan precis samma sätt, med samma metoder, av dessa kvinnliga utsugare och manipulatörer. 
    ...och en annan skillnad är att det ALLTID har varit så, att äldre män med pengar har gift sig med vackra unga kvinnor. Eller haft dem som frillor, mätresser, konkubiner. Det har altlid varit accepterat.

Idag kan även en västerländsk man som inte räknas som rik i hemlandet, utnyttja detta fenomen genom att hämta hit en kvinna från t.ex. Asien. För att till och med en sjukpensionär har bättre ekonomi i Sverige än vad den kvinnan har i hemlandet, tack vare storleken på våra ersättningar och bidrag samt att så mycket är skattefinansierat här. I kvinnans hemland är i stället inget skattefinansierat, det kan till och med vara så illa att hon inte kan få vård om hon blir sjuk. Klart att det är lockande att flytta till Sverige då, och måste man ta Bengt-Göran, 120 pannor och 60 år, på köpet så gör man kanske det. 

Relationer mellan unga fattiga män och rika äldre kvinnor, däremot, har aldrig varit accepterade. Och det är inte heller så det framställs i romansbedrägerierna, att den äldre kvinnan ska få köpa sex och kärlek av den yngre mannen. Tvärtom: den unga mannen klarar sig bra själv, han är soldat eller officer eller pilot. Han blir uppriktigt kär i den äldre kvinnan för att han gillar hennes personlighet (efter att ha läst några inlägg av henne på Facebook).

Pengarna som skickas är inte betalningar för kärleken, utan det finns alltid någon historia där mannen råkat illa ut och inte kommer åt sina pengar, och därför måste kvinnan tillfälligt "låna" honom pengar. Eller så ska de köpa ett hus tillsammans och båda sätta in pengar hos mäklaren, och kvinnan får se hur mycket han har satt in redan på en fejksida, och då vill hon matcha det beloppet såklart. 
  • Anonym (Både och)
    Anonym (xxx) skrev 2026-03-18 04:25:18 följande:
    ...och en annan skillnad är att det ALLTID har varit så, att äldre män med pengar har gift sig med vackra unga kvinnor. Eller haft dem som frillor, mätresser, konkubiner. Det har altlid varit accepterat.

Idag kan även en västerländsk man som inte räknas som rik i hemlandet, utnyttja detta fenomen genom att hämta hit en kvinna från t.ex. Asien. För att till och med en sjukpensionär har bättre ekonomi i Sverige än vad den kvinnan har i hemlandet, tack vare storleken på våra ersättningar och bidrag samt att så mycket är skattefinansierat här. I kvinnans hemland är i stället inget skattefinansierat, det kan till och med vara så illa att hon inte kan få vård om hon blir sjuk. Klart att det är lockande att flytta till Sverige då, och måste man ta Bengt-Göran, 120 pannor och 60 år, på köpet så gör man kanske det. 

Relationer mellan unga fattiga män och rika äldre kvinnor, däremot, har aldrig varit accepterade. Och det är inte heller så det framställs i romansbedrägerierna, att den äldre kvinnan ska få köpa sex och kärlek av den yngre mannen. Tvärtom: den unga mannen klarar sig bra själv, han är soldat eller officer eller pilot. Han blir uppriktigt kär i den äldre kvinnan för att han gillar hennes personlighet (efter att ha läst några inlägg av henne på Facebook).

Pengarna som skickas är inte betalningar för kärleken, utan det finns alltid någon historia där mannen råkat illa ut och inte kommer åt sina pengar, och därför måste kvinnan tillfälligt "låna" honom pengar. Eller så ska de köpa ett hus tillsammans och båda sätta in pengar hos mäklaren, och kvinnan får se hur mycket han har satt in redan på en fejksida, och då vill hon matcha det beloppet såklart. 
    Som sagt. Även dessa sjukpensionerade män blir lurade, både på pengar och på kärlek. Och de har noll social status hos folket i stort idag, spelar ingen roll hur det var förr. Knappast nån skillnad gentemot tanter som åker till Gambia och betalar för unga män. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Både och) skrev 2026-03-18 04:40:15 följande:
    Som sagt. Även dessa sjukpensionerade män blir lurade, både på pengar och på kärlek. Och de har noll social status hos folket i stort idag, spelar ingen roll hur det var förr. Knappast nån skillnad gentemot tanter som åker till Gambia och betalar för unga män. 
    Stämmer, bara att dessa tanter är väldigt ovanliga i jämförelse. Men du blandar ju två helt olika fenomen! Folk som köper kärlek/sex, och folk som blir lurade av någon dom aldrig ens träffat i verkligheten. 
  • Anonym (Både och)
    Anonym (xxx) skrev 2026-03-18 05:00:49 följande:
    Stämmer, bara att dessa tanter är väldigt ovanliga i jämförelse. Men du blandar ju två helt olika fenomen! Folk som köper kärlek/sex, och folk som blir lurade av någon dom aldrig ens träffat i verkligheten. 
    Har inte blandat ihop nånting. Det går inte at köpa kärlek. Och Thailandstorskarna blir lika lurade de också. Spela roll hur det går till. Lika patetiskt bådadera.
  • Anonym (M)

Jag skulle säga att det finns två mekanismer här som bidrar till att just dessa personer blir lurade. Dels ett stort bekräftelsebehov som ofta åtföljs av en bristande självinsikt. Man är hungrig efter uppmärksamhet från det andra könet och redo att svälja alla haranger och de översvallande kärleksförklaringarna. Samtidigt är man inte helt grundad i verkligheten och ser därför inget underligt med att en rik, snygg kändis skulle vilja ha en. 

Den andra mekanismen är en brist på rationellt tänkande överlag. Varför skulle en kändis som har massor av människor omkring sig redan sitta och leta efter någon helt okänd på facebook och fastna så för denna? Eller varför skulle en välbärgad människa behöva tigga/låna pengar från någon de aldrig träffat?

Men det är egentligen samma sak med i princip alla bedrägerier. Ta folk som blir lurade in i pyramidspel och av bluffbolag. Bedragaren uppvaktar måltavlan genom att få dem att känna sig utvalda, speciella och som att de är smarta som tar den här möjligheten. Pengarna hägrar framför ögonen på måltavlan. Sen saknar de förmåga att bedöma om det överhuvudtaget är rimligt att det skulle kunna fungera på det sätt det presenterats.

Man ska alltid ställa sig frågan - vad har de att tjäna på det här? Det är ingen som kommer att ge bort massa gratis och om allt är så bra som de framställer det, vad ska de med mig till? Vad tillför jag i denna ekvation?

• Anonym (Hmmm...)

Som ärligt talat ganska ful och fet så blir jag ibland kontaktad av män på dejtingsiter som ser väldigt bra ut. Jag tänker inte "scam" utan jag tänker "han vill bara ligga". Jag har väl gått på det kanske 20-25 ggr innan jag lärde mig men jag har aldrig blivit scammad på pengar...."bara" självkänsla.

• Tecum
    Anonym (Både och) skrev 2026-03-18 05:02:45 följande:
    Har inte blandat ihop nånting. Det går inte at köpa kärlek. Och Thailandstorskarna blir lika lurade de också. Spela roll hur det går till. Lika patetiskt bådadera.
    Han köper sex, närhet, intimitet, umgänge och hushållsnära tjänster. Det är inte i klass med kärlek men för den som givit upp hoppet om kärlek är det ett klart bättre alternativ än ensamhet.

Hon får materiell och social trygghet, kanske barn, möjlighet att hjälpa de där hemma - om hon vill - möjlighet att lära sig ett yrke och med tiden bli självförsörjande och dumpa mannen om han inte är bra.

Win-win...
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-03-18 11:47:23 följande:

Som ärligt talat ganska ful och fet så blir jag ibland kontaktad av män på dejtingsiter som ser väldigt bra ut. Jag tänker inte "scam" utan jag tänker "han vill bara ligga". Jag har väl gått på det kanske 20-25 ggr innan jag lärde mig men jag har aldrig blivit scammad på pengar...."bara" självkänsla.

Då ville de i alla fall ha dig för sex. Det är inte det sämsta. Men varken de vita männen på de stulna fotona eller de unga nigerianerna som ligger bakom, skulle vilja ens det (sex) med tanterna som de chattar med. Man kan tänka sig vad de unga killarna skrattar sinsemellan, när tanten blir helt till sig och skriver "I love you!" "I miss you so!" "Kiss kiss my darling!".

...eller ännu värre: ibland har de till och med chatsex (fast detta brukar tigas ihjäl i media). Och då kan tanten vara 55 och personen på andra sidan en svart pojke, i värsta fall så ung som 12 år...
  • Anonym (Både och)
    Tecum skrev 2026-03-18 20:34:15 följande:
    Han köper sex, närhet, intimitet, umgänge och hushållsnära tjänster. Det är inte i klass med kärlek men för den som givit upp hoppet om kärlek är det ett klart bättre alternativ än ensamhet.

Hon får materiell och social trygghet, kanske barn, möjlighet att hjälpa de där hemma - om hon vill - möjlighet att lära sig ett yrke och med tiden bli självförsörjande och dumpa mannen om han inte är bra.

Win-win...
    Nej, det gör han inte eftersom kvinnan lurar honom på alla sätt och allt är en illusion. Som han kommer få betala dyrt för dessutom, så länge han envisas med att leva i en drömvärld. Kvinnan lämnar när hon skinnat honom på allt han har och då kommer han stå där helt ensam och pank också.

Nej, finns inget winwin för torskar på Thailand, bara förlorare utan värdighet.
  • Tecum
    Anonym (Både och) skrev 2026-03-18 20:43:49 följande:
    Nej, det gör han inte eftersom kvinnan lurar honom på alla sätt och allt är en illusion. Som han kommer få betala dyrt för dessutom, så länge han envisas med att leva i en drömvärld. Kvinnan lämnar när hon skinnat honom på allt han har och då kommer han stå där helt ensam och pank också.

Nej, finns inget winwin för torskar på Thailand, bara förlorare utan värdighet.
    Du vill att det ska vara så, men om han går in i det med öppna ögon vet han också att sätta gränser. Det är bara de som tror på Den Stora Kärleken som blir lurade. De krassa och luttrade vet vad de ger sig in på, en affärsuppgörelse med ömsesidig vinst och ömsesidig risk.

Visst, hon kan lämna när hon lärt sig språket och fått ett yrke. Fast män blir lämnade även av svenska kvinnor... Och nu vet han var han kan träffa en ny "affärskvinna".
  • Anonym (Per)

Jag undrar också hur folk tänker. Matchade med en kvinna på Tinder som tidigt skriver att hon vill visa fittan för mig.

Alltså, något stämmer inte. En toksnygg kvinna är inte så desperat.

Men någon går nog på det och känner sig utvald.

• Anonym (J.)
    Anonym (A) skrev 2026-03-17 17:47:49 följande:

Det är en annan typ av scam som har funnits i alla tider - sk sol och vårare. 

Det jag syftar på är scammers som snor någon annans bilder och klipp och lurar gamla tanter och farbröder från något callcenter oftast i Nigeria. 

Till skillnad från Tinder-svindlaren träffar de aldrig sina offer. 

Fast är det bara godtrogenhet? Är det inte lite ytlighet och habegär också? 

Tinder-svindlaren gav intryck av att vara oerhört förmögen och det var säkert en stor det av hans attraktionskraft. 

Så snygg är han inte, han ser ut som random snubbe från Mellanöstern, och hans scam skulle inte ha funkat om han jobbade på posten. 

Jag får nog hålla med där, jag tycker inte heller han är speciellt snygg. Inte ful men precis som du säger , en vanlig kille från Mellanöstern. Dessutom skulle jag gissat att han var bög om man bara går efter utseende och stil (googlade honom nyss). Det kanske var att han lurade kvinnorna att han var rik som gjorde att det funkade. För någon supermodell var han inte. 

Den typen av scams som du skriver om i trådstarten är jag inte så insatt i. Men jag kan efter att ha jobbat många år på strippklubb när jag var yngre säga att åtminstone en del män har noll självinsikt när det kommer till hur attraktiva de själva är. Det är väl en klassiker , att tro att tjejerna där blir kära i en på riktigt. Kanske lite liknande med det du skriver om. 

• Anonym (xxx)
    Tecum skrev 2026-03-18 21:25:22 följande:
    Du vill att det ska vara så, men om han går in i det med öppna ögon vet han också att sätta gränser. Det är bara de som tror på Den Stora Kärleken som blir lurade. De krassa och luttrade vet vad de ger sig in på, en affärsuppgörelse med ömsesidig vinst och ömsesidig risk.

Visst, hon kan lämna när hon lärt sig språket och fått ett yrke. Fast män blir lämnade även av svenska kvinnor... Och nu vet han var han kan träffa en ny "affärskvinna".
    Jo, det är ju sant att det finns män som blir lurade. Jag såg någon dokumentär om en brittisk man som blev lurad att investera allt i ett hus för paret, men eftersom han inte var thailändsk medborgare så fick han inte äga huset, men det var ju inga problem att kvinnan ägde det! Trodde han då. Sedan dröjde det inte länge förrän hon krävde att han skulle flytta ut,och hotade med diverse grobianer... så han hade inget val. Och alla pengar hade han förlorat. 

Men inte många män är så dumma. De som är luttrade som du säger, håller ihop med sina expats-vänner, andra män, i SIN miljö, och DE tar ut kvinnan från hennes miljö till hans miljö, där han hela tiden har the upper hand och håller henne i fasta tyglar. Sedan kan hon visst få ett månatligt belopp att ge till sina föräldrar, men det blir inte mer än det överenskomna beloppet, och kvinnan vet att den mannen inte är svag och beroende av henne, utan han klarar sig själv i sitt etablerade liv i den brittiska (svenska, tyska, whatever) kolonin. 

Hur eller hur så är poängen, att den ALLRA sämsta dealen gör ändå de här tanterna som inte får ligga med sin snygge oljeborrsingenjör en enda gång, för han finns inte. De betalar ENBART dyrt för en online-fantasi. Går inte att jämföra. 
  • Anonym (A)
    Anonym (J.) skrev 2026-03-19 02:22:07 följande:

Jag får nog hålla med där, jag tycker inte heller han är speciellt snygg. Inte ful men precis som du säger , en vanlig kille från Mellanöstern. Dessutom skulle jag gissat att han var bög om man bara går efter utseende och stil (googlade honom nyss). Det kanske var att han lurade kvinnorna att han var rik som gjorde att det funkade. För någon supermodell var han inte. 

Den typen av scams som du skriver om i trådstarten är jag inte så insatt i. Men jag kan efter att ha jobbat många år på strippklubb när jag var yngre säga att åtminstone en del män har noll självinsikt när det kommer till hur attraktiva de själva är. Det är väl en klassiker , att tro att tjejerna där blir kära i en på riktigt. Kanske lite liknande med det du skriver om. 

Ja precis, det är just den bristande självinsikten och ytligheten jag reagerar på, både hos män och kvinnor i det här fallet. 

Det finns en ensamhet i grunden som är allmänmänsklig och sorglig, även om flera av de lurade har barn, barnbarn och vänner. 

Det kan jag förstå men när de faktiskt blir kontaktade av män/kvinnor i samma ålder så är de inte intresserade. 

De vill ha den unga, perfekta (fake)personen med ett statusjobb utan att själva leva upp till samma nivå. 

I det avseendet är jag rätt krass. Jag ställer inga krav som jag inte själv kan leva upp till när jag dejtar och jag är betydligt mer intresserad av det inre än det yttre. 

Min poäng är inte att äldre ?fula? personer inte förtjänar kärlek utan att det finns ett mått av hyckleri i deras begär. Där någonstans börjar min medkänsla vackla. 

Ja, de är offer men det är deras egen ytlighet som har lett dem dit. Det borde de kanske fundera lite på. 

Jag är övertygad om att kvinnorna föll för Tinder-svindlarens (påstådda) pengar och inte för hans fantastiska personlighet. 

• Anonym (A)

Nu är det en amerikansk gubbe som tror att han är tillsammans med en galet vacker hälften så gammal ukrainsk fotomodell.

Han säger uttryckligen att han inte vill dejta jämnåriga kvinnor för att de alla är fula och feta. 

Inte för att vara taskig men han är ingen skönhet eller fit själv direkt. 

Case in point. 

Nu har han dessutom ruinerat sig så pass att han har förlorat hus och hem och bor hos sin exfru. Sjysst exfru ändå. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (A) skrev 2026-03-19 16:59:57 följande:

Nu är det en amerikansk gubbe som tror att han är tillsammans med en galet vacker hälften så gammal ukrainsk fotomodell.

Han säger uttryckligen att han inte vill dejta jämnåriga kvinnor för att de alla är fula och feta. 

Inte för att vara taskig men han är ingen skönhet eller fit själv direkt. 

Case in point. 

Nu har han dessutom ruinerat sig så pass att han har förlorat hus och hem och bor hos sin exfru. Sjysst exfru ändå. 

Ja, det är nästan så att man blir lite skadeglad där. Nästan. Utan att för den skull på minsta sätt sympatisera med nigerianerna på andra sidan cyberrymden, självklart inte. 

Ja, det var en mycket förlåtande exfru i så fall. (Om han lämnade henne för att han tyckte att hon blivit fet och ful, nu vet jag inte om det var så.) Han kanske kommer att återupptäcka hennes goda kvaliteter nu? (Jag har inte sett avsnittet.)
Svar på tråden Krasst om utseende