• Anonym (A)

Krasst om utseende

Jag tittar på en dokumentär om romansbedrägerier och fascineras av både kvinnor och män som inte reagerar på att personerna som kontaktar dem är betydligt yngre och ofta modellsnygga. 

Jag är själv en medelålders kvinna och om jag skulle få ett meddelande från en skitsnygg man som är betydligt yngre skulle jag per automatik tänka scam. 

Om man lär känna varandra i verkligheten tex på jobbet så kan det ju hända men i det här fallet har personen gått enbart på utseende. 

Jag vet att personerna som blir lurade ofta är lite naiva, mår psykiskt dåligt och därför är lättare att manipulera men det här handlar ju om första kontakten. 

En del av de här personerna är tex kraftigt överviktiga, saknar tänder eller är riktigt gamla. Jag kanske är cynisk men kom igen. 

Jag såg bra ut när jag var yngre och ser väl bra ut för min ålder nu men jag är realist. Varför skulle en modellsnygg ung man vara intresserad av mig rent ytligt? 

Är jag för krass eller skulle ni tänka likadant?  

• Svar på tråden Krasst om utseende
  • Meddelande borttaget
  • Mayjel
    sdklagjäasd skrev 2026-03-17 23:40:55 följande:
    Ja vad tror du, hon käkar praliner
    Anonym (Eh) skrev 2026-03-17 23:55:39 följande:
    Ingen aning faktiskt. Skit samma.
    Jag har polisanmält dig för det du utsatt mig för härinne i snart två år - sexuella trakasserier, grovt förtal och lögner om min person och förföljelse. De vet, och kan spåra din IP, om du fortsätter med ditt sjuka, vidriga beteende.

Och till mods - varför låter ni sjuka psykopater förfölja kvinnliga medlemmar? Hänga ut dem? Ofreda sexuellt i PM och öppna trådar?
  • Mayjel
    Mayjel skrev 2026-03-17 23:26:57 följande:

Har också sett en del såna dokumentärer och även jag får lite svårt att sympatisera med många offer, tyvärr. Kvinnorna som föll för Tindersvindlaren verkade mer än lite ytliga ändå och sånt är svårt att känna medlidande för. 

Män som åker till Thailand verkar vilja ta nån sorts ytlig och ohållbar genväg till att få sex och sällskap, inte genom att jobba på sig själva och sin egen attraktionsförmåga utan den mesta ansträngningen direkt från plånboken. Då får man nästan räkna med att dra till sig såna kvinnor också, fattiga, utsatta kvinnor som utnyttjar situationen.

Och ja, när någon med modellutseende kontaktar en online så bör man vara  misstänksam redan från början, såvida man inte själv är på samma nivå till det yttre då (vilket få av oss är).

Absolut inte låna ut pengar till någon, under några omständigheter. Det borde vara känt sen gammalt för de flesta. Själv hade jag inte gjort detta ens i en relation med någon. En vuxen människa ber inte andra människor om pengar, det är som sagt ett omoget beteende, samt den mest illröda flaggan av dem alla, eftersom det vittnar om en person som vill utnyttja andra människor. 

Får citera mig själv igen och påpeka en sak i efterhand. När jag pratade om att "få av oss ser ut som modeller" så menade jag inte mig själv, jag ser ordinär ut och ingen modell precis.

Just därför hade jag varit lite misstänksam om en rik modellsnygg man hade kontaktat en. För det är bilder på såna män som bluffmakarna/catfish vanligtvis går in och stjäl från dessa personer, för att senare använda när de skapar en egen profil, ofta män från Nigeria eller liknande fattiga länder. 
  • Anonym (xxx)

Håller med, jag har tänkt samma - brukar titta på Catfished. Vissa av offren är ju dessutom PÅFALLANDE fula, de ser rent frånstötande ut. Och ändå tror de att den här tjusige unge vältränade soldaten skulle ha blivit tokkär i dem, bara över nätet. Hur har de egentligen tänkt sig sexet..? Att ta av sig kläderna och visa sin gamla, skrynkliga kropp med celluliter och utplattade hängande bröst inför det praktexemplaret?

Det måste nästan vara någon störning. 

• Anonym (xxx)
    Fjäril kär skrev 2026-03-17 17:34:59 följande:

Glöm inte bort Tindersvindlaren.. en snygg man högst verklig och scammat många unga snygga kvinnor... trots att han avtjänat straff finns han åter på Tinder...

Det folk glömmer är att den största scammen är folks godtrogenhet .... Vilket inte har med utseende att göra..

Ja, jag tyckte inte att han var snygg, jag skulle absolut inte ha velat ligga med honom. Men i det fallet var det ändå inte SÅ knasigt, eftersom han träffade de här tjejerna - och låg med dem - på riktigt. Men att ge bort miljoner kronor till någon på nätet, som man bara har sett ett par foton på, och aldrig träffat. Inte ens skypat (eller motsvarande) med. BARA en fantasi. Hur dum och naiv måste man inte vara då?
  • Anonym (Både och)
    Anonym (xxx) skrev 2026-03-18 03:25:05 följande:

Håller med, jag har tänkt samma - brukar titta på Catfished. Vissa av offren är ju dessutom PÅFALLANDE fula, de ser rent frånstötande ut. Och ändå tror de att den här tjusige unge vältränade soldaten skulle ha blivit tokkär i dem, bara över nätet. Hur har de egentligen tänkt sig sexet..? Att ta av sig kläderna och visa sin gamla, skrynkliga kropp med celluliter och utplattade hängande bröst inför det praktexemplaret?

Det måste nästan vara någon störning. 

Finns gott om män som lurar sig själva också. Typiska fall är äldre gobbar som åker till Thailand och Ukraina för att söka kvinnor som är typ 25 år yngre än de själva.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (A) skrev 2026-03-17 18:03:28 följande:

Sant, och det görs ju också. 

Samtidigt reagerar jag på att en del av de här personerna har fått meddelanden från jämnåriga men väljer bort dem för den här unga modellsnygga kvinnan/mannen. 

Det finns ju ett mått av fåfänga och ytlighet också som gör en mottaglig för scammers som spelar på utseende. 

Jag tänker att det borde vara mer trovärdigt att använda en fakeprofil med en kvinna/man som ser alldaglig ut och har ett vanligt jobb men scammers vet vad som funkar - ungdom, perfekta kroppar och statusjobb.

Det är idel vältränade läkare, piloter, militärer, fotomodeller och aldrig några lönnfeta jämnåriga personer med ett vanligt kneg.  

Vad beror det på kan man ju undra för scammers vet som sagt precis vad de gör. 

Ja DET har jag också tänkt på. Såg Catfished-avsnittet häromdagen med den där kvinnliga underrättelseofficeren på FBI som hade låtit sig luras på en miljon dollar. (Man tycker lite synd om FBI, som inte kan hitta smartare personal...)

Hon sa också så, att när hon började nätdejta efter att hennes man dog (MYCKET snart efter att hennes man dog dessutom...), så tyckte hon att alla männen där var så fula och tråkiga, och de som var jämnåriga med henne var "gamla". Tills den här snygge oljeborrsingenjören dök upp som gubben i lådan...

Då är det NÄSTAN att man kan tänka den elaka tanken, att människan får skylla sig själv. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Patricia) skrev 2026-03-17 18:41:04 följande:

Du glömmer en stor detalj... 

Scammare skickar krokar till miljontals människor,  enormt många världen över luras , vilket överhuvudtaget inte har med utseende att göra.  Alla tänkbara människor får förfrågan,  snygga som fula, gamla som unga..  män som kvinnor..  

Dom som syns i media och berättar är just faktiskt alla typer av människor.  Det är inte alls menlösa fula människor utan faktiskt någons mamma, nåns syster, en fullt fungerande ung man, pappor, pensionärer,  sjuksköterskor..what ever.. 

Scammare pratar omkull folk på samma sätt som en kvinna sakta blir duperad och till sist misshandlad..  det är samma mekanism...   lovebombing.... man lär känns någon,  får förtroende, bllir privat i sin kontakt... ...sen är man fast och grundlurad redan innan pengar ens är.på tapeten.. 

Exakt därför Tindersvindlaren lyckades .. till och med under pågående rättegång fanns kvinnor som dejtade honom också och bedyrade att han var oskyldig och fattade inte hans manipulation.  Det är dom som nu i sin tur blivit scammad av honom...

Fast har du LÄST de där konversationerna? Det är så ENKELT och DUMT och offren läser in något där som inte finns där. De VILL att personen ska motsvara fotot av en framgångsrik medelålders man med en lätt solbränna, en skräddarsydd kostym och de grå tinningarnas charm, som poserar framför en herrgård eller en porsche - så fantasin fyller på.

Men när man läser konversationerna så ser man - om man har fler än en handfull hjärnceller - att det inte KAN vara samma person som skriver. Det är stavfel, felaktig interpunktion, stor bokstav på fel ställe, och väldigt enkla ämnen (favoritfärg, favoritmat, favoritmusik - han gillar alltid samma som hon gör, och det är fantastiskt, det visar att de hör ihop!). Samt att de använder ord som mannen på bilden aldrig skulle göra: "my Queen", "Babe" etc..

Och emellanåt lägger de ofta in citat från romaner eller poesi, och låtsas att det är de själva som har skrivit det. De har en färdig samling av sådana citat, som handlar om kärlek. Det är uppenbart för vem som helst utom offret, att det inte kan vara den som chattar i vanliga fall som har författat den texten eller det poemet på rik, perfekt engelska...
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Både och) skrev 2026-03-18 03:32:27 följande:
    Finns gott om män som lurar sig själva också. Typiska fall är äldre gobbar som åker till Thailand och Ukraina för att söka kvinnor som är typ 25 år yngre än de själva.
    Fast då får de i alla fall ligga med kvinnorna på riktigt. Det verkar vara lite olika hur mycket dessa män lurar sig, för övrigt. Det finns de som är klarsynta och cyniska också, de VET att det är en affärsuppgörelse, och de är noggranna med att kvinnan förstår att "det HÄR beloppet kommer jag att skicka till dina föräldrar varje månad, men kom inte dragandes med några spisolyckor eller brutna ben för mer blir det inte". 

....men visst finns det även de som gärna vill tro att kvinnan blivit kär i dem på riktigt, när de har fått lära känna mannens fantastiska personlighet. Men skillnaden är ändå att dessa kvinnor ändå FINNS och mannen som sagt får ligga med dem på riktigt, och umgås med dem som man gör i ett par. De får ut något av det och slipper vara ensamma så länge det varar. 

Detta kommer inte ens i närheten av att sitta och skicka pengar till någon man bara har pratat med över nätet, och utan att ens verifiera om det personen påstår är sant. Ofta hade kvinnan kunnat göra det själv, hon kunde bara ha kontaktat företaget och frågat om det finns en "James Brown" där som är ute på en oljeborrrigg nu, eller slagit upp hans påstådda hemadress på någon adressajt. Ofta finns inte ens det påstådda företaget eller adressen, och på banksajten (där kvinnan får se hur mycket pengar mannen har på sitt bankkonto) fungerar inte länkarna.
  • Anonym (Både och)
    Anonym (xxx) skrev 2026-03-18 03:52:43 följande:
    Fast då får de i alla fall ligga med kvinnorna på riktigt. Det verkar vara lite olika hur mycket dessa män lurar sig, för övrigt. Det finns de som är klarsynta och cyniska också, de VET att det är en affärsuppgörelse, och de är noggranna med att kvinnan förstår att "det HÄR beloppet kommer jag att skicka till dina föräldrar varje månad, men kom inte dragandes med några spisolyckor eller brutna ben för mer blir det inte". 

....men visst finns det även de som gärna vill tro att kvinnan blivit kär i dem på riktigt, när de har fått lära känna mannens fantastiska personlighet. Men skillnaden är ändå att dessa kvinnor ändå FINNS och mannen som sagt får ligga med dem på riktigt, och umgås med dem som man gör i ett par. De får ut något av det och slipper vara ensamma så länge det varar. 

Detta kommer inte ens i närheten av att sitta och skicka pengar till någon man bara har pratat med över nätet, och utan att ens verifiera om det personen påstår är sant. Ofta hade kvinnan kunnat göra det själv, hon kunde bara ha kontaktat företaget och frågat om det finns en "James Brown" där som är ute på en oljeborrrigg nu, eller slagit upp hans påstådda hemadress på någon adressajt. Ofta finns inte ens det påstådda företaget eller adressen, och på banksajten (där kvinnan får se hur mycket pengar mannen har på sitt bankkonto) fungerar inte länkarna.
    De som åker till Thailand får inte alltid ligga nej, och även de som får detta blir lurade på pengar av 20-åriga kvinnor som får dem att tro att de är speciella, samtidigt som de skinnar dessa lättlurade gubbar och ofta har fler försörjare och ibland en riktig pojkvän som de skickar pengar till samtidigt, via sina omedvetna sugar daddies.

Finns hur många berättelser som helst om dessa naiva gubbar och deras övertro till sig själva. Lyssna själv på kanaler som ex. Thai Confessions och This is Thailand, på tuben. Man skakar på huvudet efter varje ny historia, trots att de flesta luras på nästan precis samma sätt, med samma metoder, av dessa kvinnliga utsugare och manipulatörer. 
Svar på tråden Krasst om utseende