• Anonym (A)

Krasst om utseende

Jag tittar på en dokumentär om romansbedrägerier och fascineras av både kvinnor och män som inte reagerar på att personerna som kontaktar dem är betydligt yngre och ofta modellsnygga. 

Jag är själv en medelålders kvinna och om jag skulle få ett meddelande från en skitsnygg man som är betydligt yngre skulle jag per automatik tänka scam. 

Om man lär känna varandra i verkligheten tex på jobbet så kan det ju hända men i det här fallet har personen gått enbart på utseende. 

Jag vet att personerna som blir lurade ofta är lite naiva, mår psykiskt dåligt och därför är lättare att manipulera men det här handlar ju om första kontakten. 

En del av de här personerna är tex kraftigt överviktiga, saknar tänder eller är riktigt gamla. Jag kanske är cynisk men kom igen. 

Jag såg bra ut när jag var yngre och ser väl bra ut för min ålder nu men jag är realist. Varför skulle en modellsnygg ung man vara intresserad av mig rent ytligt? 

Är jag för krass eller skulle ni tänka likadant?  

• Svar på tråden Krasst om utseende
  • Anonym (vanir)
    Anonym (Patricia) skrev 2026-03-17 18:41:04 följande:

Du glömmer en stor detalj... 

Scammare skickar krokar till miljontals människor,  enormt många världen över luras , vilket överhuvudtaget inte har med utseende att göra.  Alla tänkbara människor får förfrågan,  snygga som fula, gamla som unga..  män som kvinnor..  

Dom som syns i media och berättar är just faktiskt alla typer av människor.  Det är inte alls menlösa fula människor utan faktiskt någons mamma, nåns syster, en fullt fungerande ung man, pappor, pensionärer,  sjuksköterskor..what ever.. 

Scammare pratar omkull folk på samma sätt som en kvinna sakta blir duperad och till sist misshandlad..  det är samma mekanism...   lovebombing.... man lär känns någon,  får förtroende, bllir privat i sin kontakt... ...sen är man fast och grundlurad redan innan pengar ens är.på tapeten.. 

Exakt därför Tindersvindlaren lyckades .. till och med under pågående rättegång fanns kvinnor som dejtade honom också och bedyrade att han var oskyldig och fattade inte hans manipulation.  Det är dom som nu i sin tur blivit scammad av honom...

En mer relevant detalj är att scammers skickar meddelanden till mängder av människor och de flesta nappar inte. Men ett fåtal nappar. Ensamma, godtrogna, personer med psykisk ohälsa eller vad det nu handlar om.

Kan alla bli lurade? Ja. Men inte hur som helst eller av vem som helst. De flesta blir inte lurade av scammers som är uppenbart orealistiska och aldrig träffar sina offer. "Love bombingen" hinner inte ens komma igång.

Det är betydligt svårare att värja sig mot en skicklig sol- och vårare som man träffar i verkliga livet. 
  • Anonym (vanir)

Men jag har reagerat som TS. Inte ATT en del blir lurade, utan HUR och av VEM.

Jag tycker synd om de som blir lurade, men jag har också tänkt: "Hur sjutton kunde h*n gå på detta?"

Jag är snart 50. Om jag var singel och ett 10-15 år yngre, okänd, snygg man med statusjobb hörde av sig till mig, skulle jag fatta direkt att det var scam. Och då ser jag ändå inte illa ut (för min ålder), men har aldrig varit modellsnygg.

Om jag träffade någon i verkligheten och det verkade trovärdigt, skulle det vara en annan sak. Sen är just Tindersvindlaren inte min typ, men någon annan man hade kanske kunnat blåsa mig.

• Mayjel

Har också sett en del såna dokumentärer och även jag får lite svårt att sympatisera med många offer, tyvärr. Kvinnorna som föll för Tindersvindlaren verkade mer än lite ytliga ändå och sånt är svårt att känna medlidande för. 

Män som åker till Thailand verkar vilja ta nån sorts ytlig och ohållbar genväg till att få sex och sällskap, inte genom att jobba på sig själva och sin egen attraktionsförmåga utan den mesta ansträngningen direkt från plånboken. Då får man nästan räkna med att dra till sig såna kvinnor också, fattiga, utsatta kvinnor som utnyttjar situationen.

Och ja, när någon med modellutseende kontaktar en online så bör man vara  misstänksam redan från början, såvida man inte själv är på samma nivå till det yttre då (vilket få av oss är).

Absolut inte låna ut pengar till någon, under några omständigheter. Det borde vara känt sen gammalt för de flesta. Själv hade jag inte gjort detta ens i en relation med någon. En vuxen människa ber inte andra människor om pengar, det är som sagt ett omoget beteende, samt den mest illröda flaggan av dem alla, eftersom det vittnar om en person som vill utnyttja andra människor. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Krasst om utseende