• Ottobus22

Oense om kanin

Hej. Jag och min man har fram till för ca 6 mån sedan haft en belgisk jätte som fick avlivas pga diskbråck. Kaninen blev bara 3 år, men både jag och min man fick extremt starkt band till kaninen. Han fick gå fritt i huset, satt nästan aldrig i bur. Var tam och gosig som en mindre hund. Var alltid glad. Nu är allt fruktansvärt tomt. Sorgen gör fysiskt ont i mig och jag skulle bara vilja ha en till liten kanin. Jag är uppvuxen med kaniner och har haft 5 st sedan jag var barn. Våran belgiska jätte var första kaninen för min man.

Nu är det såhär att jag har fysiskt ont av smärtan att inte ha en kanin medan min man inte vill ha en till kanin. Hur ska jag tänka, kunna leva utan kanin? Respekterar såklart min man men samtidigt är känslorna extremt starka.
  • Svar på tråden Oense om kanin
  • Anonym (Sara)

Jag förstår honom. Jag skulle inte heller vilja ha en kanin.

Har han sagt att han inte vill ha någon ny kanin även efter du berättat att du kommer ta ALLT ansvar för den? I sådana fall finns inte mycket att göra? Stanna kvar med honom utan kanin eller separera och skaffa en ny kanin på egen hand. 

• Anonym (Sara)

Och det här med att du känner fysisk smärta borde du söka läkarvård för. Det är inte normalt någonstans. Dags att kolla upp vad din smärta beror på. 

• Anonym (idiot)
    Anonym (Sara) skrev 2026-03-20 17:30:37 följande:

Och det här med att du känner fysisk smärta borde du söka läkarvård för. Det är inte normalt någonstans. Dags att kolla upp vad din smärta beror på. 

Säg att du är psykopat utan att säga det... Har du aldrig någonsin känt sorg?
  • Ottobus22
    Anonym (Sara) skrev 2026-03-20 17:30:37 följande:

Jag går hos psykolog för att bearbeta smärtan så gott det går. Men bandet jag fick med kaninen var otroligt starkt, för mig var den inte bara ett husdjur utan även familjemedlem. Stark sorg kan faktiskt vara både fysisk och psykisk smärtsam.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (idiot) skrev 2026-03-20 17:32:47 följande:
    Säg att du är psykopat utan att säga det... Har du aldrig någonsin känt sorg?
    Jo då. Flera gånger men jag har aldrig fått någon fysisk smärta i samband med det. 
  • Ottobus22
    Anonym (Sara) skrev 2026-03-20 17:39:10 följande:
    Jo då. Flera gånger men jag har aldrig fått någon fysisk smärta i samband med det. 
    Man kan reagera olika på sorg. 
  • Anonym (Sara)
    Ottobus22 skrev 2026-03-20 17:35:27 följande:
    Jag går hos psykolog för att bearbeta smärtan så gott det går. Men bandet jag fick med kaninen var otroligt starkt, för mig var den inte bara ett husdjur utan även familjemedlem. Stark sorg kan faktiskt vara både fysisk och psykisk smärtsam.
    Bra att du går till psykolog. Tänk på att kaniner inte lever så länge och om du skaffar en ny kanin kommer du känna likadant som du gör nu när även den kaninen dör. Värt att tänka på i valet att köpa ytterligare en kanin. 
  • Anonym (Tid)

Alla sörjer och bearbetar på olika sätt. Vissa vill dämpa sorgen genom att skaffa ett nytt husdjur (eller vad det nu är man förlorar) så fort som möjligt. Andra behöver en "pausperiod". Ni kanske är olika? Han kanske börjar sakna att ha kanin om ett halvår eller så...? 

• Anonym (Astrid)

Låt det ta tid. Han kanske inte är redo för en ny kanin nu. Mina föräldrar hade en hund som de var väldigt nära, men det är först nu 10 år efter att hon dog som dom funderar på att eventuellt skaffa en ny hund.

• Ottobus22
    Anonym (Sara) skrev 2026-03-20 17:41:48 följande:
    Bra att du går till psykolog. Tänk på att kaniner inte lever så länge och om du skaffar en ny kanin kommer du känna likadant som du gör nu när även den kaninen dör. Värt att tänka på i valet att köpa ytterligare en kanin. 
    Ja du har en poäng att en ny kanin innebär förr eller senare samma process, och det är väl det som är det jobbiga. Men just förlusten av den här kaninen var starkare, just för att han var i övrigt glad och var alltid nära. De andra kaninerna jag haft har levt betydligt längre och avslut var mer ?förberett?. Men absolut det är ingen garanti att en ny kanin lever längre som du säger.
Svar på tråden Oense om kanin