• Ottobus22

Oense om kanin

Hej. Jag och min man har fram till för ca 6 mån sedan haft en belgisk jätte som fick avlivas pga diskbråck. Kaninen blev bara 3 år, men både jag och min man fick extremt starkt band till kaninen. Han fick gå fritt i huset, satt nästan aldrig i bur. Var tam och gosig som en mindre hund. Var alltid glad. Nu är allt fruktansvärt tomt. Sorgen gör fysiskt ont i mig och jag skulle bara vilja ha en till liten kanin. Jag är uppvuxen med kaniner och har haft 5 st sedan jag var barn. Våran belgiska jätte var första kaninen för min man.

Nu är det såhär att jag har fysiskt ont av smärtan att inte ha en kanin medan min man inte vill ha en till kanin. Hur ska jag tänka, kunna leva utan kanin? Respekterar såklart min man men samtidigt är känslorna extremt starka.
  • Svar på tråden Oense om kanin
  • Ottobus22
    Anonym (Tid) skrev 2026-03-20 17:42:28 följande:

Alla sörjer och bearbetar på olika sätt. Vissa vill dämpa sorgen genom att skaffa ett nytt husdjur (eller vad det nu är man förlorar) så fort som möjligt. Andra behöver en "pausperiod". Ni kanske är olika? Han kanske börjar sakna att ha kanin om ett halvår eller så...? 

Ja absolut. Jag sitter i båten nu och ser vart det tar vägen.
  • Anonym (idiot)
    Anonym (Sara) skrev 2026-03-20 17:39:10 följande:
    Jo då. Flera gånger men jag har aldrig fått någon fysisk smärta i samband med det. 
    Så alla är precis som du. Fan vad hemskt.
  • Ottobus22
    Anonym (Astrid) skrev 2026-03-20 17:45:06 följande:

Låt det ta tid. Han kanske inte är redo för en ny kanin nu. Mina föräldrar hade en hund som de var väldigt nära, men det är först nu 10 år efter att hon dog som dom funderar på att eventuellt skaffa en ny hund.

Ja, det är väl det enda man kan göra i en sån här situation. Ge det tid. För jag vill ju samtidigt att en ny liten kanin ska känna sig önskad även av min man. 
  • Ottobus22
    Anonym (idiot) skrev 2026-03-20 17:46:37 följande:
    Så alla är precis som du. Fan vad hemskt.
    Reagerade lite på det också. Oförmågan att förstå att alla är olika. Tycker mig se det rätt ofta i samhället tyvärr.
  • Anonym (Nytt djur)

Finns det någonting annat som din kan skulle vilja ha? Hund, katt, fågel, akvarium....? Det är ju en kompromiss att leva med en annan människa, och han kanske inte vill ha just kanin men ett annat djur.

Sedan....att ha haft ett så starkt band till ett djur som du beskriver gör det nästan riskfyllt att skaffa ett sådant djur igen, för risken att bli besviken om det inte blir samma band är stor.

Jag hade ett marsvin när jag var yngre som följde mig vart jag än gick, utomhus och inomhus. Han var som en liten hund. Jag älskar marsvin, men inget marsvin efter honom har varit så otroligt präglat på mig, så det har liksom varit en sorg med varje marsvin som kom därefter.

Nu har vi den perfekta hunden, och jag vet inte om ju ag skulle fixa att ha en hund efter henne. Nu är hon inte särskilt gammal, men ändå.

• Klippan89
    Ottobus22 skrev 2026-03-20 16:23:39 följande:
    Oense om kanin Hej. Jag och min man har fram till för ca 6 mån sedan haft en belgisk jätte som fick avlivas pga diskbråck. Kaninen blev bara 3 år, men både jag och min man fick extremt starkt band till kaninen. Han fick gå fritt i huset, satt nästan aldrig i bur. Var tam och gosig som en mindre hund. Var alltid glad. Nu är allt fruktansvärt tomt. Sorgen gör fysiskt ont i mig och jag skulle bara vilja ha en till liten kanin. Jag är uppvuxen med kaniner och har haft 5 st sedan jag var barn. Våran belgiska jätte var första kaninen för min man.

Nu är det såhär att jag har fysiskt ont av smärtan att inte ha en kanin medan min man inte vill ha en till kanin. Hur ska jag tänka, kunna leva utan kanin? Respekterar såklart min man men samtidigt är känslorna extremt starka.
    Varför tummades detta inlägg ner? Jaja, folk är konstiga här inne...

TS jag förstår verkligen att det är en jobbig sits. Du är uppvuxen med djur/kaniner, och då är det jättesvårt att leva utan sen. Men jag tycker du gör rätt som går till psykolog och ger din man tid. Att du reflekterar såhär tyder på att du även förstår din man vilket är fint. Det kan ju vara så att avlivningen tog väldigt hårt på honom också och vill inte gå igenom det en gång till eller iaf inte just nu.

Däremot är fysisk smärta kring stark sorg inget konstigt öht.
  • Ottobus22
    Anonym (Nytt djur) skrev 2026-03-20 17:53:44 följande:

Finns det någonting annat som din kan skulle vilja ha? Hund, katt, fågel, akvarium....? Det är ju en kompromiss att leva med en annan människa, och han kanske inte vill ha just kanin men ett annat djur.

Sedan....att ha haft ett så starkt band till ett djur som du beskriver gör det nästan riskfyllt att skaffa ett sådant djur igen, för risken att bli besviken om det inte blir samma band är stor.

Jag hade ett marsvin när jag var yngre som följde mig vart jag än gick, utomhus och inomhus. Han var som en liten hund. Jag älskar marsvin, men inget marsvin efter honom har varit så otroligt präglat på mig, så det har liksom varit en sorg med varje marsvin som kom därefter.

Nu har vi den perfekta hunden, och jag vet inte om ju ag skulle fixa att ha en hund efter henne. Nu är hon inte särskilt gammal, men ändå.

Tyvärr vill han inte ha något annat djur heller. Jag frågade lite öppet vad han känner för djur öht, inte för att pressa utan försöka förstå. Men något annat djur vill han inte ha heller.

Jag förstår vad du menar. Och ja den risken finns absolut och det är väl den största nackdelen när man väger för- och nackdelar. På ett sätt vill jag inte gå igenom det igen, men då kan man inte ha djur. Men på ett annat sätt känns det vissa perioder att det var värt det för kärleken man fick av sitt djur. Det är svårt.

Tack för ditt svar.
  • Ottobus22
    Klippan89 skrev 2026-03-20 17:57:00 följande:
    Varför tummades detta inlägg ner? Jaja, folk är konstiga här inne...

TS jag förstår verkligen att det är en jobbig sits. Du är uppvuxen med djur/kaniner, och då är det jättesvårt att leva utan sen. Men jag tycker du gör rätt som går till psykolog och ger din man tid. Att du reflekterar såhär tyder på att du även förstår din man vilket är fint. Det kan ju vara så att avlivningen tog väldigt hårt på honom också och vill inte gå igenom det en gång till eller iaf inte just nu.

Däremot är fysisk smärta kring stark sorg inget konstigt öht.

Förstår inte heller? 

Tack för ditt inlägg. Ja men precis. Kaniner har varit en stor del av mitt liv. De andra jag haft fick leva många fler år och blev naturligt sjuka vilket gjorde att sorgeprocessen var enklare på ett sätt. Men som jag skrev tidigare finns ju ingen garanti att en ev ny kanin skulle leva längre. 

Ja det låter rimligt faktiskt, att det tog hårt även på honom. Därför försöker jag arbeta med min sorg så gott jag kan. 

• Anonym (Kaninstek)

Din man kanske ser kaniner som mat?

• Ottobus22
    Anonym (Kaninstek) skrev 2026-03-20 18:12:32 följande:

Din man kanske ser kaniner som mat?

Brukar du alltid vara så osmaklig?
Svar på tråden Oense om kanin