• Anonym (Lil)

Medicin barn

Var o skulle hämta ut medicin till min dotter o då frågade han efter personnummer eller om det var barn över 18. Måste man alltid ange personnummer o är detta standard frågor ? Har för mig att jag gjort detta innan utan problem o är 35 har inga barn över 18?

• Svar på tråden Medicin barn
  • Anonym (ok)
    Anonym (Lil) skrev 2026-03-24 14:59:07 följande:
    Medicin barn

Var o skulle hämta ut medicin till min dotter o då frågade han efter personnummer eller om det var barn över 18. Måste man alltid ange personnummer o är detta standard frågor ? Har för mig att jag gjort detta innan utan problem o är 35 har inga barn över 18?

Såklart du måste ange personnummer, eller hur menar du? Hur annars vet de vem receptet är till? 

Sen om personen är över 18 så får inte vem som helst hämta ut, utan då måste man få fullmakt att hämta recept i dennes namn.18-åringar räknas som vuxna i det avseendet. 
  • Anonym (Lil)

Om jag ger led o säger namn? Då borde de väl gå med på det ?

• EpicF
    Anonym (Lil) skrev 2026-03-24 15:56:02 följande:

Recept är personliga och för att veta att det är rätt person så behövs personnummer, då dessa är unika. Namn är inte unika pch det kan finnas flera Anna Anderssom som ska ha Melatonin än bara din dotter. 
  • Anonym (Id)

Allt i vården går på personnummer, vårdbesök, appar, provtagning, läkemedel. Allt. Även hos tandläkaren är det personnummer som gäller. Det är ju barnets id.

• cosinus
    Anonym (ok) skrev 2026-03-24 15:13:37 följande:
    Såklart du måste ange personnummer, eller hur menar du? Hur annars vet de vem receptet är till? 

Sen om personen är över 18 så får inte vem som helst hämta ut, utan då måste man få fullmakt att hämta recept i dennes namn.18-åringar räknas som vuxna i det avseendet. 
    Har man med personens legitimation behövs inte fullmakt.

Det är som att hämta ut ett paket. Du behöver personens leg och ditt eget leg men då går det.

Det lärde jag mig när jag behövde hjälpa vänners dotter att hämta ut medicin när jag befann mig i hennes studentstad och hon inte själv klarade av att ta sig på apoteket. 
  • Anonym (Självklart)
    Medicin barn

Självklart behöver du uppge barnets personnummer. Om du inte gjort det tidigare har personalen begått tjänstefel. Barnets recept ligger under barnets personnummer och med hjälp av personnumret ser de även om du ens får hämta ut barnets medicin. 

På samma vis som du själv måste visa legitimation. 
  • Anonym (Em)
    Medicin barn

Vad är problemet med att uppge barnets personnummer? 
  • Anonym (Em)
    cosinus skrev 2026-03-24 19:14:29 följande:
    Har man med personens legitimation behövs inte fullmakt.

Det är som att hämta ut ett paket. Du behöver personens leg och ditt eget leg men då går det.

Det lärde jag mig när jag behövde hjälpa vänners dotter att hämta ut medicin när jag befann mig i hennes studentstad och hon inte själv klarade av att ta sig på apoteket. 
    Låter konstigt att du fick hämta med bara leg. Ska inte gå utan fullmakt behövs också. När någon hjälpt mig att hämta medicin har jag fått skicka med lapp där jag godkänner att medicinen hämtas. Med bara leg kan ju vemsomhelst ta någons leg och hämta ut medicin till höger och vänster
  • cosinus
    Anonym (Em) skrev 2026-03-24 20:57:06 följande:
    Låter konstigt att du fick hämta med bara leg. Ska inte gå utan fullmakt behövs också. När någon hjälpt mig att hämta medicin har jag fått skicka med lapp där jag godkänner att medicinen hämtas. Med bara leg kan ju vemsomhelst ta någons leg och hämta ut medicin till höger och vänster
    Vet inte huruvida det gäller alla mediciner (kanske är annat för narkotikaklassade läkemedel).

Men det här var en typ av penicillin och vi fick både tag i en släkting som jobbade på apotek som bekräftade att det skulle gå med bådas leg samt ringde till apoteket centralt och frågade och de bekräftade att det var ok med att ta med bådas legitimation.

Väl på det valda apoteket var det inga konstigheter men jag fick ju inte se läkemedelslistan. Jag var tvungen att veta vad jag skulle hämta ut. 
  • Aliona

https://www.apoteket.se/kundservice/receptlakemedel-sa-fungerar-det/handla-med-fullmakt/

Se punkt 4 - det går med bara ID. 

• Anonym (Em)
    cosinus skrev 2026-03-24 22:03:33 följande:
    Vet inte huruvida det gäller alla mediciner (kanske är annat för narkotikaklassade läkemedel).

Men det här var en typ av penicillin och vi fick både tag i en släkting som jobbade på apotek som bekräftade att det skulle gå med bådas leg samt ringde till apoteket centralt och frågade och de bekräftade att det var ok med att ta med bådas legitimation.

Väl på det valda apoteket var det inga konstigheter men jag fick ju inte se läkemedelslistan. Jag var tvungen att veta vad jag skulle hämta ut. 

Aliona skrev 2026-03-24 22:24:25 följande:

https://www.apoteket.se/kundservice/receptlakemedel-sa-fungerar-det/handla-med-fullmakt/

Är rätt säker på att det var apoteket som bad mig skicka med skriftligt. Undrar om det beror på typen av läkemedel eller vilket apotek. Känns inte helt 100 att en anhörig kan kolla upp om man har ett visst läkemedel eller hämta narkotikaklassad medicin bara de kommer över legget.
  • Aliona
    Anonym (Em) skrev 2026-03-24 22:36:48 följande:

Är rätt säker på att det var apoteket som bad mig skicka med skriftligt. Undrar om det beror på typen av läkemedel eller vilket apotek. Känns inte helt 100 att en anhörig kan kolla upp om man har ett visst läkemedel eller hämta narkotikaklassad medicin bara de kommer över legget.
    Nej, det är möjligt, men så är reglerna. Fullmakt, eller ID. Man kan dock inte kolla upp en har ett visst läkemedel, bara hämta ut om man vet vilket läkemedel det gäller (som det stod). 
  • Anonym (ok)
    Anonym (Lil) skrev 2026-03-24 15:56:02 följande:

Ger led?
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Em) skrev 2026-03-24 22:36:48 följande:

Nej det känns verkligen inte hundra.. liksom: grattis alla pillermissbrukare med gamla föräldrar som har narkotikaklassade läkemedel!
  • Kvittning
    Va? Jag och min man hämtar ut mediciner åt varandra. Räcker med att vi visar vårt egna och den andres körkort.

Gällande barnen (under 18) så brukar jag lämna fram mitt id och säga det är till min son/dotter så har ju de två barn som är kopplade till mig. Har inget minne av att jag behövt säga deras personnummer. 
  • Anonym (Em)
    Kvittning skrev 2026-03-25 14:36:49 följande:
    Va? Jag och min man hämtar ut mediciner åt varandra. Räcker med att vi visar vårt egna och den andres körkort.

Gällande barnen (under 18) så brukar jag lämna fram mitt id och säga det är till min son/dotter så har ju de två barn som är kopplade till mig. Har inget minne av att jag behövt säga deras personnummer. 
    Ja, det verkar stämma! Jag måste ha fått fel info eller att fullmakt krävs i vissa fall.
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Em) skrev 2026-03-25 15:15:29 följande:
    Ja, det verkar stämma! Jag måste ha fått fel info eller att fullmakt krävs i vissa fall.
    En vuxen kan även lämna fullmakt hos respektive apotekskedja. Då behöver du inte patientens id-kort om du ska hämta ut hos någon. Så gjorde jag och exet för varandra. 
Svar på tråden Medicin barn