• Anonym (Libby)

Fasar för semestern

Konstig rubrik kanske, men börjar redan gruva mig för semestern. Har ett sommarställe dit vi åker varje år och det är en väldigt öppen plats dit alla grannar kommer/dyker upp när som helst. Förra året var vi inte ensamma en enda dag/kväll på två veckor. Jag hade verkligen behövt semester efter semestern. Grannarna kommer bara över och man förväntas sitta och prata med dom om allt och ingenting. Dom lämnar kvar glas och grejer som dom förväntar sig att jag ska diska åt dom, lämnar kvar saker ölburkar och flaskor, sitter och röker medan vi äter utan att egentligen ta hänsyn öht, fast vi har ett litet barn med ibland. Kör in med full fart på tomten med fyrhjulingar. Jag känner mig invaderad av detta och vill inte åka dit på grund av denna spontanitet eller vad man kan kalla det för. Om jag skulle säga ifrån så skulle jag upplevas som den tråkiga party-förstöraren, vilket jag egentligen inte är. Jag vill bara ha det lite uppstyrt och ordnat. Jag skulle aldrig gå hem till dom och sitta en hel kväll och gapa och skrika,  funderar på att göra det för att ge igen och kanske få dom att fatta. Eller börja klä mig väldigt lättklätt så dom inte vågar närma sig.  Är det nån som har nåt tips på hur man kan hantera sånt här?

• Svar på tråden Fasar för semestern
  • Anonym (Libby)
    Anonym (Stugan) skrev 2026-03-26 15:04:51 följande:
    Känns lite som att du även har problem med din man, han respekterar dig inte. 
    Ja förmodligen eftersom jag känner mig arg av att läsa det du skriver. 👍
  • UngGubbeinorr

Nu gissar jag. Du, eller din partner är av sorten som alltid får besök och sällan besöker andra spontant. Många av dem som besöker er får aldrig besök. Skulle ni ens märka om de dog?

• molly50
    UngGubbeinorr skrev 2026-03-26 17:50:19 följande:

Nu gissar jag. Du, eller din partner är av sorten som alltid får besök och sällan besöker andra spontant. Många av dem som besöker er får aldrig besök. Skulle ni ens märka om de dog?

Nu är inte jag TS men tar mig ändå friheten att svara. Hade du uppskattat att få besök varje kväll av grannar som dricker upp all din dricka,röker vid matbordet utan att fråga om det går bra och som lämnar disk hos dig varje gång?
    Jag hade inte gjort det och det hade jag inte heller dragit mig för att tala om.
    Men det betyder inte att jag hellre vill se mina grannar döda.
    Det handlar om att jag vill bli visad respekt.
  • Anonym (Libby)
    UngGubbeinorr skrev 2026-03-26 17:50:19 följande:

Nja, inte riktigt så. Men jag går inte över till grannarna om jag inte är ditbjuden. Jag skulle liksom inte bara gå in och ta över showen hemma hos nån annan. Men det är som att allt är tillåtet hos oss. Om nån av grannarna där, ja - nån gång får man väl reda på det. Man börjar väl undra när dom inte har dykt upp på ett par timmar. 😏
  • Anonym (Libby)
    molly50 skrev 2026-03-26 18:20:44 följande:
    Nu är inte jag TS men tar mig ändå friheten att svara. Hade du uppskattat att få besök varje kväll av grannar som dricker upp all din dricka,röker vid matbordet utan att fråga om det går bra och som lämnar disk hos dig varje gång?
    Jag hade inte gjort det och det hade jag inte heller dragit mig för att tala om.
    Tack för stöd. Dom dricker inte upp all dricka men lämnar burkar och skräp som man får ta hand om och disk då. Jag tycker inte det är värt att gå runt och vara förbannad när man har semester så det lutar nog åt en semester hemma i år. 😃
  • Anonym (Yazoo)
    Anonym (Libby) skrev 2026-03-26 13:02:49 följande:
    Jag är definitivt mer störd av detta än min partner. Och då jag inte står som ägare för detta ställe så känner jag inte att jag har mandat att sätta ner foten. Jag är kanske till och med lite rädd för att göra det för jag kommer få alla emot mig. Jag kommer bli den otrevliga grannen på landet. Jag är inte ens säker på att dom skulle respektera det om jag verkligen sa ifrån. Särskilt en är väldigt mansschauvinistisk och lyssnar bara på mäns gränssättningar. Och just det skulle få mig att må skit. Men ska man verkligen behöva säga ifrån till fullt normalt intelligent tänkande människor? Finns det ingen självinsikt hos folk? 
    Men om ni bara flinar med och sitter kvar, hur ska de fatta? Den dryge fan, varför går du inte bara därifrån när han kommer- gå och lägg dig, ta en promenad eller säg att du tyvärr måste fixa naglarna nu- på både händer och fötter, tre lager lack på allt.

Så småningom lär väl polletten trilla ner?
  • molly50
    Anonym (Libby) skrev 2026-03-26 18:45:08 följande:
    Tack för stöd. Dom dricker inte upp all dricka men lämnar burkar och skräp som man får ta hand om och disk då. Jag tycker inte det är värt att gå runt och vara förbannad när man har semester så det lutar nog åt en semester hemma i år. 😃
    Burkarna må väl vara hänt. De kan man ju få pant för. Men skräpet kan de gott ta med sig,liksom disken. Annars får du väl samla ihop allt i en påse och gå dit med. Alt. hänga på deras dörr.
    Jag förstår dig. Jag tycker att din man åtminstone borde kunna säga något. Det är en fråga om respekt.
    Man går inte hem till någon oinbjuden och röker och grisar ner utan tillåtelse.
    Och om de inte fattar det själva så måste ju någon säga det till dem.
  • Anonym (Norr)

Låter som landet. Är det din mans barndomsvänner? De har alltid umgåtts så? Känner igen den från min sambos familj även om det inte är lika intensivt. 

Syns bilen är det fritt fram så att säga. För oss är de som kommer välkomna, de kommer inte lika ofta dock och inte lika stökiga.

Jag tänker du får spela lite på ert barn också. De är välkomna på en kaffe men ni vill inte att det är cigarettrök och alkohol i närheten av ert barn. Vänligt och enkelt. 

Nej, de kommer tycka ni är svintöntiga och snobbiga men då får det ju vara så. 

Sedan får man ju ibland bita iv det sura äpplet och inse att på landet gör man ofta så om man bott där i generationer. Man åker över och knackar på istället för att ringa. Det är mer umgås än att som i tätorter och städer vara misstänksam mot allt som knackar på. 

Det är på gott och ont. Det finns ju ändå en fördel eftersom det är ert sommarboende - ni har någon som håller ett öga på det när ni inte är där. 

Ni kan inte sätta ner foten helt och stoppa allt, men det är ju inte det du vill heller som jag förstår det. Utan använd barnet som ursäkt, det brukar slå an lite grand även hos de mest ingrodda mansgrisar. 

Erbjud er att "vi kan inte ha er här imorgon men vi kommer gärna till er istället". Sedan kanske barnet "blev lite krassligt" så ni fick vara hemma... 

• UngGubbeinorr
    molly50 skrev 2026-03-26 18:20:44 följande:
    Där överdrev du vad jag skrev. Finns väldigt många som sällan får vara ifred och minst lika många som aldrig får besök, alltid får besöka andra och skulle kunna dö utan att någon märker, de andra har ju huset fullt av ofta oönskat folk. Det är ofta så det ser ut.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Libby) skrev 2026-03-26 18:40:02 följande:
    Nja, inte riktigt så. Men jag går inte över till grannarna om jag inte är ditbjuden. Jag skulle liksom inte bara gå in och ta över showen hemma hos nån annan. Men det är som att allt är tillåtet hos oss. Om nån av grannarna där, ja - nån gång får man väl reda på det. Man börjar väl undra när dom inte har dykt upp på ett par timmar. 😏
    Å hur många månader sedan var ni hos dem, år eller kanske aldrig?
Svar på tråden Fasar för semestern