• Anonym (Libby)

Fasar för semestern

Konstig rubrik kanske, men börjar redan gruva mig för semestern. Har ett sommarställe dit vi åker varje år och det är en väldigt öppen plats dit alla grannar kommer/dyker upp när som helst. Förra året var vi inte ensamma en enda dag/kväll på två veckor. Jag hade verkligen behövt semester efter semestern. Grannarna kommer bara över och man förväntas sitta och prata med dom om allt och ingenting. Dom lämnar kvar glas och grejer som dom förväntar sig att jag ska diska åt dom, lämnar kvar saker ölburkar och flaskor, sitter och röker medan vi äter utan att egentligen ta hänsyn öht, fast vi har ett litet barn med ibland. Kör in med full fart på tomten med fyrhjulingar. Jag känner mig invaderad av detta och vill inte åka dit på grund av denna spontanitet eller vad man kan kalla det för. Om jag skulle säga ifrån så skulle jag upplevas som den tråkiga party-förstöraren, vilket jag egentligen inte är. Jag vill bara ha det lite uppstyrt och ordnat. Jag skulle aldrig gå hem till dom och sitta en hel kväll och gapa och skrika,  funderar på att göra det för att ge igen och kanske få dom att fatta. Eller börja klä mig väldigt lättklätt så dom inte vågar närma sig.  Är det nån som har nåt tips på hur man kan hantera sånt här?

• Svar på tråden Fasar för semestern
  • Anonym

Jag är så glad att jag är reserverad mot grannar.
    Förebygger dylika problem som ts beskriver

• Anonym (Stugan)
    UngGubbeinorr skrev 2026-03-26 21:26:31 följande:
    Det finns gott om folk som inte bjuder in sig själva, är uteslutna av de "socialt kompetenta" och tillslut dör ensamna och ingen märker förrän liklukten sprider sig i trapphuset. Verkar som att du är rätt empatilös och tycker de stackrarna får skylla sig själv.
    Lägg av. Tråden handlar inte om ensamma människor.
  • molly50
    UngGubbeinorr skrev 2026-03-26 21:26:31 följande:
    Det finns gott om folk som inte bjuder in sig själva, är uteslutna av de "socialt kompetenta" och tillslut dör ensamna och ingen märker förrän liklukten sprider sig i trapphuset. Verkar som att du är rätt empatilös och tycker de stackrarna får skylla sig själv.
    Jag är allt annat än empatilös. Men jag tycker inte att det är för mycket begärt att man först hör av sig och frågar om det går bra att man kommer förbi.
    Så gör det flesta med vanligt sunt förnuft.
    Men du är kanske lika respektlös som TS grannar och därför försvarar dem?
    Jag tycker du drar detta till ytterligheter.
  • Virriga Vera

När de kommer inrullande nästa gång så säger du bara att du inte mår så bra och behöver lugn och ro för att återhämta dig. Att du hör av dig när de är välkomna igen.

Blir de sura och vrånga så är de ju inte så bra grannar och kompisar och det är inge förlust.

• Anonym (Libby)
    Fiona M skrev 2026-03-26 21:12:14 följande:

Tycker din partner att det är ett problem?

Helt ärligt så tror jag inte riktigt det. Jag tror min partner viker ner sig för alla av nån anledning som är lite dold för mig. Kanske för att bli gillad av alla. Jag vet inte. Sist vi var där så lovade han att han skulle mota bort folk och eventuellt gå iväg till dem istället, men det hände aldrig. Så ja, jag antar att jag kommer stanna hemma detta år. 🙂
  • Anonym (Förstår)

Förstår dig till fullo TS. Har ingen annan lösning än att sätta upp ett jävligt högt staket runt huset och en skylt på grinden med besökstiderna tydligt angivna.

• Anonym (?)
    Anonym (Libby) skrev 2026-03-27 18:59:28 följande:
    Helt ärligt så tror jag inte riktigt det. Jag tror min partner viker ner sig för alla av nån anledning som är lite dold för mig. Kanske för att bli gillad av alla. Jag vet inte. Sist vi var där så lovade han att han skulle mota bort folk och eventuellt gå iväg till dem istället, men det hände aldrig. Så ja, jag antar att jag kommer stanna hemma detta år. 🙂
    Så han hade stugan innan ni träffades? Kan han inte sälja och så köper ni nåt gemensamt istället? Tycker det låter helt gräsligt med så gränslösa och ohyfsade grannar.
  • Anonym (Libby)
    Anonym (?) skrev 2026-03-27 19:45:59 följande:
    Så han hade stugan innan ni träffades? Kan han inte sälja och så köper ni nåt gemensamt istället? Tycker det låter helt gräsligt med så gränslösa och ohyfsade grannar.
    Det är lite knepigt i sig det. Arvegods som jag ej har del i trots lång o trogen tjänst så att säga. Han kommer nog inte sälja så länge det inte blir kris i kassan eller så. 
  • UngGubbeinorr
    molly50 skrev 2026-03-27 12:58:38 följande:
    Jag är allt annat än empatilös. Men jag tycker inte att det är för mycket begärt att man först hör av sig och frågar om det går bra att man kommer förbi.
    Så gör det flesta med vanligt sunt förnuft.
    Men du är kanske lika respektlös som TS grannar och därför försvarar dem?
    Jag tycker du drar detta till ytterligheter.
    Å du verkar inte kunna inse hur somliga utesluts av alla "socialt kompetenta". Jag har sett hur fruktansvärt de kan behandla folk på en arbetsplats. Gå från de mest älskvärda till rena vidrigheter och ren vuxenmobbing. Konforma "social butterflies", väldigt ofta mycket vidriga människor helt utan empati om någon avviker på minsta sätt. Värsta sortens svin.
  • Anonym (Norr)
    Anonym (Libby) skrev 2026-03-27 20:22:16 följande:
    Det är lite knepigt i sig det. Arvegods som jag ej har del i trots lång o trogen tjänst så att säga. Han kommer nog inte sälja så länge det inte blir kris i kassan eller så. 
    Låter mycket som det jag är insyltad i. Men vi har ju inte så jobbiga grannar ändå. De umgås mest med sig själva och vi är utbölingarna. Efter +25 år kan man ju tycka att fler borde byta ett par ord men inte.

Min svärmor poängterade att jag och svågern inte har med huset att göra utan det är hennes barn som äger det och vi kan aldrig ärva det. 

Så, min man vet att jag har satt min ståndpunkt i att jag kan åka med dit men ska nåt göras så är det syskonen och deras (våra) barn som gör det då de är arvsberättigade. Jag kan möjligen fixa mat och om de ber mig om nåt mindre jobb.  Jag tror svågern är av samma åsikt, vi har aldrig diskuterat det (samt iofs har han tummen mitt i handen, men han är bra på annat). 
  • molly50
    UngGubbeinorr skrev 2026-03-27 20:33:28 följande:
    Å du verkar inte kunna inse hur somliga utesluts av alla "socialt kompetenta". Jag har sett hur fruktansvärt de kan behandla folk på en arbetsplats. Gå från de mest älskvärda till rena vidrigheter och ren vuxenmobbing. Konforma "social butterflies", väldigt ofta mycket vidriga människor helt utan empati om någon avviker på minsta sätt. Värsta sortens svin.
    Men varför drar du upp ensamma människor generellt? Det är inte det det handlar om i det här fallet utan människor som tar sig friheten att gå hem till sina grannar oinbjudna och ta över allt.
    Så varför dra det till ytterligheter?
  • Anonym (Libby)
    Anonym (Norr) skrev 2026-03-27 21:23:16 följande:
    Låter mycket som det jag är insyltad i. Men vi har ju inte så jobbiga grannar ändå. De umgås mest med sig själva och vi är utbölingarna. Efter +25 år kan man ju tycka att fler borde byta ett par ord men inte.

Min svärmor poängterade att jag och svågern inte har med huset att göra utan det är hennes barn som äger det och vi kan aldrig ärva det. 

Så, min man vet att jag har satt min ståndpunkt i att jag kan åka med dit men ska nåt göras så är det syskonen och deras (våra) barn som gör det då de är arvsberättigade. Jag kan möjligen fixa mat och om de ber mig om nåt mindre jobb.  Jag tror svågern är av samma åsikt, vi har aldrig diskuterat det (samt iofs har han tummen mitt i handen, men han är bra på annat). 
    Ja, det blir ju lite av ett problem det där när den ena parten äger något enskilt. Jag kan absolut vara med och hjälpa till med det mesta på alla sätt och vis, jag känner inget att jag måste äga något för den sakens skull, men när det blir någon större ekonomisk utgift blir man lite tveksam när man är gift och har gemensam ekonomi. 
  • Anonym (H)

Sälj stället och köp något annat. 

Svar på tråden Fasar för semestern