• Anonym (Libby)

Fasar för semestern

Konstig rubrik kanske, men börjar redan gruva mig för semestern. Har ett sommarställe dit vi åker varje år och det är en väldigt öppen plats dit alla grannar kommer/dyker upp när som helst. Förra året var vi inte ensamma en enda dag/kväll på två veckor. Jag hade verkligen behövt semester efter semestern. Grannarna kommer bara över och man förväntas sitta och prata med dom om allt och ingenting. Dom lämnar kvar glas och grejer som dom förväntar sig att jag ska diska åt dom, lämnar kvar saker ölburkar och flaskor, sitter och röker medan vi äter utan att egentligen ta hänsyn öht, fast vi har ett litet barn med ibland. Kör in med full fart på tomten med fyrhjulingar. Jag känner mig invaderad av detta och vill inte åka dit på grund av denna spontanitet eller vad man kan kalla det för. Om jag skulle säga ifrån så skulle jag upplevas som den tråkiga party-förstöraren, vilket jag egentligen inte är. Jag vill bara ha det lite uppstyrt och ordnat. Jag skulle aldrig gå hem till dom och sitta en hel kväll och gapa och skrika,  funderar på att göra det för att ge igen och kanske få dom att fatta. Eller börja klä mig väldigt lättklätt så dom inte vågar närma sig.  Är det nån som har nåt tips på hur man kan hantera sånt här?

• Svar på tråden Fasar för semestern
  • Anonym (Libby)
    AllaKramas skrev 2026-03-26 13:24:23 följande:

Stackare, semestern är helig!

Men, kan vara bra att bjuda igen lite om grannarna håller koll när ni inte är där, så svår sits.

Om din man skulle kunna tänka sig en så enkel sak som att måla läpparna med läppstift, och kanske nagellack också, kanske funkar. Mycket enklare än staket.

Jag är tyvärr inte bombsäker på att det skulle funka. Varken staket eller läppstift.
  • Goneril
    Anonym (Lina) skrev 2026-03-26 13:25:47 följande:

Om du inte tror att du får något gehör om du säger ifrån, så hade jag stannat hemma i ditt ställe. Då får du åtminstone lugn och ro på din semester. Jag hade blivit tokig på sådana grannar. 

Fruktansvärt, att folk inte har lite hyfs! Känner igen detta från min barndom på landet, då kom släktingarna från stan och förväntade sig full service. Min far tillkallade grannarna som satte sig ner, fikade och stirrade på dem under tystnad. Det kändes lite obekvämt för släktingarna som då gav sig av. Nu är det ju just grannarna som inkräktar; i TS ställe skulle jag resa nånstans alldeles själv. Aldrig att jag skulle stå ut med oönskat besök på det viset. Men vad händer om ni ligger på varsin solstol iförda badkläder? Stövlar de in i alla fall? Förväntar de sig att bli bjudna? Fyrhjuling? Kör de sönder gräsmattan? 
  • Anonym (Libby)
    Goneril skrev 2026-03-26 13:37:34 följande:
    Fruktansvärt, att folk inte har lite hyfs! Känner igen detta från min barndom på landet, då kom släktingarna från stan och förväntade sig full service. Min far tillkallade grannarna som satte sig ner, fikade och stirrade på dem under tystnad. Det kändes lite obekvämt för släktingarna som då gav sig av. Nu är det ju just grannarna som inkräktar; i TS ställe skulle jag resa nånstans alldeles själv. Aldrig att jag skulle stå ut med oönskat besök på det viset. Men vad händer om ni ligger på varsin solstol iförda badkläder? Stövlar de in i alla fall? Förväntar de sig att bli bjudna? Fyrhjuling? Kör de sönder gräsmattan? 
    Ingen bjuder. Förutom att min man bjuder bort min hemgjorda dricka ibland. Vilket inte är ok. Det är min dricka som jag bjuder på om jag vill och känner för. Badkläderna tror jag inte dom skulle bry sig så mycket om. Men man kanske får bli nudist. 😏 Ja gräsmattan blir så klart åtgången. Plus att vi har djur som blir ganska rädda.
  • Mandel

Hur svårt är det att säga typ:

Det är inte okej att du/ni röker på vår altan/uteplats/tomt. Vi gillar inte rök och vi har även ett barn här. PUNKT! Ställ en burk för folk att aska i i utkanten av er tomt och hänvisa till den. 

Res på dig om de är där och säg att nej, nu ska vi greja med annat. Och bara gå!

Bjud dem inte på något för då blir det ju ingen disk?

Om de har en burk/flaska med sig kan man säga; glöm inte att ta med dig din burk/flaska när du går. Eller tala om vart påsen för pant står.

Fortsätt med det NI håller på med och ignorera dem. Låtsas som att de inte är där om ni grejar i trädgården eller så sätt dem i arbete. Gud vad bra att du kom just nu. Kan du hålla här så ska jag gå och hämta xx och sedan kanske du kan hjälpa mig att fixa yy osv.

Bara för att någon kommer och säger hej behöver man ju inte släppa allt man har för händerna och bjuda dem på mat/dryck och sitta med dem hela kvällen.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Libby)
    Mandel skrev 2026-03-26 13:46:59 följande:

Hur svårt är det att säga typ:

Det är inte okej att du/ni röker på vår altan/uteplats/tomt. Vi gillar inte rök och vi har även ett barn här. PUNKT! Ställ en burk för folk att aska i i utkanten av er tomt och hänvisa till den. 

Res på dig om de är där och säg att nej, nu ska vi greja med annat. Och bara gå!

Bjud dem inte på något för då blir det ju ingen disk?

Om de har en burk/flaska med sig kan man säga; glöm inte att ta med dig din burk/flaska när du går. Eller tala om vart påsen för pant står.

Fortsätt med det NI håller på med och ignorera dem. Låtsas som att de inte är där om ni grejar i trädgården eller så sätt dem i arbete. Gud vad bra att du kom just nu. Kan du hålla här så ska jag gå och hämta xx och sedan kanske du kan hjälpa mig att fixa yy osv.

Bara för att någon kommer och säger hej behöver man ju inte släppa allt man har för händerna och bjuda dem på mat/dryck och sitta med dem hela kvällen.

Det finns burkar att aska i. Ingen skulle bry sig om ifall jag säger att jag ska göra nåt annat. Dom stannar så länge dom vill. Jag bjuder inte på dricka. Dom tar med egna glas och glömmer dem, detta står kvar skitigt tills dom kommer nästa gång för jag vägrar diska deras disk. Men jag stör mig på att dom lämnar kvar som att det är min/vår uppgift att ta hand om deras disk. Grannarna hjälper gärna till så att ge dem en uppgift skrämmer inte iväg dom.
  • KimLinnefeldt

"Hej, härligt att det är sommar igen. Ni kan väl titta över en stund vid sju så vi får babbla lite. Sen klockan nio tänkte vi gå in och se Bonde söker fru."

• Anonym (Tråk)

Gud så trisst. Jag hade hatat det lika mycket som du. Extroverta människor saknar hjärnceller...

• Anonym (Stugan)
    Anonym (Libby) skrev 2026-03-26 13:44:35 följande:
    Ingen bjuder. Förutom att min man bjuder bort min hemgjorda dricka ibland. Vilket inte är ok. Det är min dricka som jag bjuder på om jag vill och känner för. Badkläderna tror jag inte dom skulle bry sig så mycket om. Men man kanske får bli nudist. 😏 Ja gräsmattan blir så klart åtgången. Plus att vi har djur som blir ganska rädda.
    Känns lite som att du även har problem med din man, han respekterar dig inte. 
  • Tow2Mater

Låter som du måste bli den tråkiga party-förstöraren. Se till att din man håller med och ta sedan tjuren vid hornen och säg till grannarna att i år ändrar ni reglerna hos er då du behöver mer lugn och ro. Säg de får sitta hos varandra. Tjurar de har de till nästa år kanske börjat förstå er, eller så kommer de fortfarande vara långtjuriga och lämna er helt ifred. Måste du göra om samma sak och upprepa lektionen till dem igen nästa år, har du ju fått rutin och det kommer kännas lättare. Kanske de kommer så ofta och länge till er för det är enda huset som tillåter dem utan att ha regler. 

• Anonym (Libby)
    Tow2Mater skrev 2026-03-26 15:18:00 följande:

Låter som du måste bli den tråkiga party-förstöraren. Se till att din man håller med och ta sedan tjuren vid hornen och säg till grannarna att i år ändrar ni reglerna hos er då du behöver mer lugn och ro. Säg de får sitta hos varandra. Tjurar de har de till nästa år kanske börjat förstå er, eller så kommer de fortfarande vara långtjuriga och lämna er helt ifred. Måste du göra om samma sak och upprepa lektionen till dem igen nästa år, har du ju fått rutin och det kommer kännas lättare. Kanske de kommer så ofta och länge till er för det är enda huset som tillåter dem utan att ha regler. 

Ja, men jag vill inte bli den personen som är så. Så jag förmodar att jag får välja på att antingen vara hemma (vilket är helt okej egentligen), jag saknar inget hemma. Eller så får jag åka med och stå ut med dessa dummerjönsar. Det lutar nog åt det första. 👍
Svar på tråden Fasar för semestern