• Anonym (Rensare)

Hamstrar eget och rensar andras...

Jag blir knäpp på min man. Han är en hamster när det kommer till sina egna saker. Gamla leksaker sparas, fast barnen får inte leka med dem (vi talar inga rariteter, utan bilar han lekte med i sandlådan och stapellego). Han har kartongvis med gamla böcker och 30 år gammal kurslitteratur som aldrig kommer läsas igen. Kartonger med gamla kläder och skor som torkat ihop, men som ska sparas.

Samtidigt klagar han ständigt på att vi har för mycket saker hemma. Barnen har alltid för mycket saker. En av anledningarna till det kan vara att ett skåpen i ena barnets rum är fyllt med gamla filtar och trasiga jeans som han ska spara för att laga andra trasiga jeans med. Andra barnets garderob är delvis fylld med hans gamla kartonger. 

Barnen har alltid för mycket kläder. Det är helt onödigt med två par skor nu till våren. Och måste de ha en lekjacka och en finare jacka? Varje gång det ska köpas presenter, manar han till att bara köpa små saker som inte tar plats. De har ju redan så mycket...

Jag tycker att det är trevligt med servetter och ljus. Heeelt onödigt så klart. Det tar plats! Idag blev han irriterad på att jag hade hela 12 påskägg sparade och krävde att vi skulle slänga och att barnen i fortsättningen ska få påskpresent som passar i äggen han sparat.

Själv rensar jag garderober och förråd minst en gång per år. Barnens garderober rensar jag oftare, till varje säsong då de växer och tillsammans rensar vi bland leksaker och böcker för att göra plats för nytt. Han är aldrig delaktig. Han bara gnäller över mängden saker. 

Varje gång jag tra upp hans samlande, vänder han på klacken och pratar om annat. Det går inte att komma fram. Kan man komma fram till en hamster då här? Och hur fasiken gör man? Jag kan liksom inte rensa barnens böcker till förmån för ett par gympaskor från -88 som prompt ska sparas.

• Svar på tråden Hamstrar eget och rensar andras...
  • Anonym (Gustaf)
    Goneril skrev 2026-05-08 09:15:18 följande:
    Tillägg; Skulle bli galen om jag var omgiven av skräp, för att inte tala om vilken tid städningen tar. Köper ni städhjälp kräver de att det är undanplockat. Ett hem ska vara en oas, noggrannt valda möbler och konstföremål, inte för många. Goda vänner brukar växla sin design så att man verkligen ser den. Vackra mattor, men vad hjälper det om bostaden liknar ett soprum? Samma sak i skåp, handdukar i snygga, gärna färgavstämda staplar.
    Jag vet inte om du går in för det, men du framstår som världsfrånvänd, snobbig och pretentiös i alla trådar jag ser dig.
    Du får naturligtvis leva ditt liv på det sätt du mår bra av, men det vore klädsamt att komma ihåg att ditt sätt inte är Det Enda Rätta, och istället ge mer allmänna råd istället för bara de dyraste.
  • molly50
    Tillägg; Skulle bli galen om jag var omgiven av skräp, för att inte tala om vilken tid städningen tar. Köper ni städhjälp kräver de att det är undanplockat. Ett hem ska vara en oas, noggrannt valda möbler och konstföremål, inte för många. Goda vänner brukar växla sin design så att man verkligen ser den. Vackra mattor, men vad hjälper det om bostaden liknar ett soprum? Samma sak i skåp, handdukar i snygga, gärna färgavstämda staplar.
    Nu har väl inte TS efterfrågat design på sina föremål utan snarare mer plats för förvaring.
    Och det kan man åstadkomma utan att behöva slänga ut tusentals kronor.
  • Anonym (Rensare)
    Du diktar friskt ser jag. Det ligger inte saker överallt. Allt är prydligt undanstoppat i förvaringslösningar. Problemet är ju att förvaringen vi har är full av hans gamla saker. I källaren står kartongvis med hans gamla saker. Själv rensade jag och har en kartong med saker jag vill spara. Det är inget som syns i vardagen, men som blir ett problem om man vill köpa något mer som behöver förvaras någonstans. 
  • Anonym (dis)
    Nu skriver du så där lustigt igen :)

Som om du saknar förmåga att förstå att alla inte är som du.

Man måste inte alls ha konstföremål eller dylikt om man inte gillar det. Och ingenstans står det att TS hem ser ut som ett soprum. Bara att garderober och andra förvaringsutrymmen är fulla, till stor del för att mannen vägrar slänga saker, samtidigt som han verkar tycka att resten av familjen ska klara sig med betydligt mindre plats för förvaring. Detta skeva beteende måste givetvis sättas stopp för. Men det är något annat.

Vi har varken fina mattor eller designmöbler. Sällan välstädat heller. (Vi har barn och är inga pedanter). Men vi har ett hem VI trivs i. Begränsat med inomhusförvaring, men bra med förrådsutrymmen på tomten. Man får dela på det utrymme som finns.
  • Anonym (dis)
    Anonym (Rensare) skrev 2026-05-08 11:44:23 följande:
    Du diktar friskt ser jag. Det ligger inte saker överallt. Allt är prydligt undanstoppat i förvaringslösningar. Problemet är ju att förvaringen vi har är full av hans gamla saker. I källaren står kartongvis med hans gamla saker. Själv rensade jag och har en kartong med saker jag vill spara. Det är inget som syns i vardagen, men som blir ett problem om man vill köpa något mer som behöver förvaras någonstans. 
    Har ni allt prydligt undanstoppat, har ni förmodligen mer ordning och reda än vad vi har. Vi har å andra sidan ingen med samlar-mani i familjen, även om garderober och lådor inomhus är ganska fulla pga begränsat med utrymme. Vi bor inte litet, men inte jättestort heller, (mindre villa), samt har varken källare eller vind.

Då får man som sagt dela på det utrymme som finns, hitta smarta förvaringslösningar, samt förvara så mycket som möjligt i garage eller förråd om man har det.

Du måste sätta ner foten. Din man får flytta på sina grejer så att det blir rättvis fördelning av utrymme. Vill han inte slänga får han hyra förråd, för egna pengar. Samt kanske söka hjälp för sitt samlarsyndrom?
  • Goneril
    molly50 skrev 2026-05-08 11:32:43 följande:
    Nu har väl inte TS efterfrågat design på sina föremål utan snarare mer plats för förvaring.
    Och det kan man åstadkomma utan att behöva slänga ut tusentals kronor.
    Inte efterfrågat nu, men sedan när hon fått undan allt skräp och börjar se klart. Mannens bråte måste också bort, och se, plötsligt kan TS kan börja utveckla sin smak, befriad från allt möjligt som hon inte behöver eller vill se i sitt hem. Frihet!

Någon I detta forum klagade på att jag alltid, i alla trådar, vill framstå som pretentiös och lite märkvärdig, jodå, det gör jag ibland, högst medvetet. I detta forum, ett av landets största öppna, får olika åsikter och schatteringar komma fram; det är liksom vitsen med ett öppet forum. Vi är inte stöpta i samma form, tack och lov. Att ständigt vistas i fula, skräpiga, överlastade och smaklösa miljöer gör nånting med oss, en känsla av tristess och hopplöshet blir följden. Har man inte så mycket pengar, och det har man inte som ung, köp då EN vacker möbel och ETT designföremål och låt det vara lite kalt i avvaktan på mer pengar! 
  • molly50
    Goneril skrev 2026-05-08 12:13:22 följande:
    Inte efterfrågat nu, men sedan när hon fått undan allt skräp och börjar se klart. Mannens bråte måste också bort, och se, plötsligt kan TS kan börja utveckla sin smak, befriad från allt möjligt som hon inte behöver eller vill se i sitt hem. Frihet!

Någon I detta forum klagade på att jag alltid, i alla trådar, vill framstå som pretentiös och lite märkvärdig, jodå, det gör jag ibland, högst medvetet. I detta forum, ett av landets största öppna, får olika åsikter och schatteringar komma fram; det är liksom vitsen med ett öppet forum. Vi är inte stöpta i samma form, tack och lov. Att ständigt vistas i fula, skräpiga, överlastade och smaklösa miljöer gör nånting med oss, en känsla av tristess och hopplöshet blir följden. Har man inte så mycket pengar, och det har man inte som ung, köp då EN vacker möbel och ETT designföremål och låt det vara lite kalt i avvaktan på mer pengar! 
    Men det är väl upp till TS,i så fall.
    Alla trivs inte i pretentiösa hem med dyr design och dyra möbler,konst och färgavstämda handdukar i prydliga högar.
    Det är det du verkar ha svårt att inse,att alla inte tänker som du.
    Jag gör det t ex inte. Varken jag eller min man är särskilt pedanta och skulle inte kunna leva i ett så prydligt hem som du förespråkar,där man skulle få vara livrädd för att råka tappa en brödsmula på golvet t ex.
    Dessutom så har väl egentligen denna diskussion inget att göra med TS problem.
  • Anonym (dis)

Du framstår inte i första hand som pretentiös och märkvärdig. Mer som att du har nedsatt mentaliseringsförmåga och svårt att ta in andras perspektiv.

Det är inger fel att gilla det du gillar. Men du verkar inte förstå - eller vilja förstå - att alla är olika. 

Du har också ett väldigt svartvitt tänkande. Att inte ha samma smak som du, är inte detsamma som att ha det fult och skräpigt hemma. Man kan t ex ha väldigt charmig och mysig inredning utan en enda dyr möbel och ett enda designföremål.

• fornminne

Haha, eller så kan man använda sin begränsade budget till att fylla sitt hem med snygga second hand-möbler och bokhyllor med böcker, både nya och begagnade. Det kan bli riktigt hemtrevligt.

Man måste varken ha dyra tavlor eller designföremål för att ha ett snyggt och trevligt hem. 
  • Anonym (Ordning på torpet)

Vad är det för skitsnack du kommer med här? 

Mannens grejor är fina och väl värda att spara. 
    Och man skall inte lägga sig i andras barn och deras saker. 

Är man fattig som ung så det ett misslyckande och då behöver du jobba på det i första hand.
  • Goneril
    Anonym (dis) skrev 2026-05-08 11:45:12 följande:
    Nu skriver du så där lustigt igen :)

Som om du saknar förmåga att förstå att alla inte är som du.

Man måste inte alls ha konstföremål eller dylikt om man inte gillar det. Och ingenstans står det att TS hem ser ut som ett soprum. Bara att garderober och andra förvaringsutrymmen är fulla, till stor del för att mannen vägrar slänga saker, samtidigt som han verkar tycka att resten av familjen ska klara sig med betydligt mindre plats för förvaring. Detta skeva beteende måste givetvis sättas stopp för. Men det är något annat.

Vi har varken fina mattor eller designmöbler. Sällan välstädat heller. (Vi har barn och är inga pedanter). Men vi har ett hem VI trivs i. Begränsat med inomhusförvaring, men bra med förrådsutrymmen på tomten. Man får dela på det utrymme som finns.
    I detta öppna allmänna forum kan alla åsikter speglas. Jag har förvisso förståelse för andra människors livsstil, men jag vill ändå hävda att vacker och genomtänkt inredning har en dokumenterat positiv inverkan på psyket och det generella välmåendet. Detta är AI och jag rörande eniga om. Man mår helt enkelt bättre om hemmet är prydligt, konst kan man kanske inte köpa som ung, men som äldre med skaplig inkomst kan man det, ens hem är ens borg. Trevligt stt besöka vänner med samma uppfattning och med annan inriktning på konst och möbler.

Nu har tråden glidit iväg och blivit OT men för att återföra frågan skulle jag rekommendera TS att söka professionell hjälp för mannens  "hoardingbeteende".Gör hon inte det lär det eskalera. Knuten är att lyckas medvetandegöra mannen, KBT lär kunna hjälpa.
Svar på tråden Hamstrar eget och rensar andras...