• Anonym (Hobbypsykologen)

Sexproblem orsak till separation?

Jag har två vänner som just nu går igenom var sin separation just nu. Jag har blivit deras hobbypsykolog med mycket telefonsamtal. Det är väldigt tydligt att båda mina vänners relationer har under lång tid haft kämpigt med att få ett kontinuerligt sexliv. Detta har de tydligen inte kunnat prata med någon om medan de levde ihop utan det gick så långt som till separation för båda mina vänner. Tråkigt tycker jag! Tror ni att bekymmer i sexlivet är en vanlig orsak till separation eller är det egentligen så att det är andra konflikter som gör att sexlivet blir dåligt. Vad tror ni är vanligast?

• Svar på tråden Sexproblem orsak till separation?
  • New  Dawn
    Anonym (Japp) skrev 2026-05-04 18:13:07 följande:

Min man har separerat två ggr pga bristen på sex
     Då har han ändå haft barn. Men när vi träffades så beskrev han att det handlade om tid för varandra, att det var  olika värderingar osv men sen kommit fram att det var mer sex biten. Det för att det är så tydligt i vår relation att om det bara går ngra dagar utan så står relationen på ruinens brant. Det är 75% av det han lägger ett värde i. 

Det låter verkligen överdrivet. Om ni har en bra relation, med ett fungerande sexliv, låter det väldigt märkligt att relationen står på ruinens brant om det gått några dagar utan. Herregud. 
    Hur kan relationen vara så extremt skör. Det låter väldigt bajsnödigt i mina öron. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Japp)

Ja det är något tillspetsat. Men det är specifikt sex som är ett problem då han inte känner sig bekräftad då. Han mår fysiskt och psykiskt dåligt när han inte får komma till. Det kan vara att jag har mens, pms eller sjuk då blir han helt knäpp. Men sen så fort vi har sex - inga problem. 

Jag är bekräftande på andra sätt än sex men i slutändan räcker det inte om vi inte också har sex. Har det bra i övrigt men vår lust är olika. Då ligger vi ändå 2-3 ggr/vecka. Men han skulle vilja varje dag alltid. Har vi mindre sex än vårt vanliga snitt oavsett anledning så blir han lättretlig, arg osv. 

Sexet är avgörande för honom.

• Anonym (Magnus)

Jag  sambon slutade helt ha sex efter att hon blev gravid med vårt första barn. Sedan efter ca 2 år ville vi skaffa ett syskon så då planerade vi in sex som bara skulle diskas av. 

Vi har inte en sämre relation pga det. Ibland växer man ifrån varandra på det fysiska planet. Jag ville fortsätta ha sex men accepterade snart att hon inte längre ville. 

Om brist på sex är skäl för separation så bör man nog titta djupare efter annat som skaver för då söker man bara efter anledningar att avsluta. 

• New  Dawn
    Anonym (Japp) skrev 2026-05-04 19:46:19 följande:

Ja det är något tillspetsat. Men det är specifikt sex som är ett problem då han inte känner sig bekräftad då. Han mår fysiskt och psykiskt dåligt när han inte får komma till. Det kan vara att jag har mens, pms eller sjuk då blir han helt knäpp. Men sen så fort vi har sex - inga problem. 

Jag är bekräftande på andra sätt än sex men i slutändan räcker det inte om vi inte också har sex. Har det bra i övrigt men vår lust är olika. Då ligger vi ändå 2-3 ggr/vecka. Men han skulle vilja varje dag alltid. Har vi mindre sex än vårt vanliga snitt oavsett anledning så blir han lättretlig, arg osv. 

Han låter obehaglig. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Aa)

Låter lite obehagligt
  • Anonym (Granbarr)

Nej han låter snarare som kontrollerande och ego och sexet är en ursäkt för stt bete sig som ett arsel . 
    Sexet har blivit ett maktmedel och har noll med sexdriften  attt göra. 

Lite som att en alkoholist hittar på ursäkter för att  pimpla sin bag-in-box i veckan.  Skulle du hälla ut den kommer han gnälla , ömka sig, skylla på huvudvärk och bli sur och retllig tills en ny BIb står i kylen... 
  • Anonym (Definitivt)

Det tror jag definitivt det ofta är. Mannen är ofta väldigt sugen på sex i början av ett förhållande men med tiden brukar en del män ofta tycka att sex och närhet kan kvitta, eller att man bara ska ha det när han vill och känner för det. 

I två av mina tidigare förhållanden fick jag tigga och be om sex i slutet av förhållandena. Ursäkterna var ofta "Jag orkar inte/ jag är för trött just nu", att han var så berusad att han hade somnat när vi tog oss lite till helgen, eller att det skylldes på att han hade mycket att göra.

Efter 40 kommer det ingen ide att inleda något med en ny man, eftersom de flesta män i den åldern och däröver brukar få  påtagliga problem med erektionen.

• Tecum
    Anonym (Definitivt) skrev 2026-05-04 21:41:10 följande:

Det tror jag definitivt det ofta är. Mannen är ofta väldigt sugen på sex i början av ett förhållande men med tiden brukar en del män ofta tycka att sex och närhet kan kvitta, eller att man bara ska ha det när han vill och känner för det. 

I två av mina tidigare förhållanden fick jag tigga och be om sex i slutet av förhållandena. Ursäkterna var ofta "Jag orkar inte/ jag är för trött just nu", att han var så berusad att han hade somnat när vi tog oss lite till helgen, eller att det skylldes på att han hade mycket att göra.

Efter 40 kommer det ingen ide att inleda något med en ny man, eftersom de flesta män i den åldern och däröver brukar få  påtagliga problem med erektionen.

Oj oj oj så nedlåtande, det där tror du inte ens på själv. Det är i den åldern som kvinnor klagar på att deras man "vill jämt" och är så jobbig. Och män skriver på FL och klagar på att deras fru lagt ner sexlivet. Om män i den åldern var så ointresserade som du säger skulle sex inte vara ett så stort problem som det är.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Magnus) skrev 2026-05-04 19:49:20 följande:

Jag  sambon slutade helt ha sex efter att hon blev gravid med vårt första barn. Sedan efter ca 2 år ville vi skaffa ett syskon så då planerade vi in sex som bara skulle diskas av. 

Vi har inte en sämre relation pga det. Ibland växer man ifrån varandra på det fysiska planet. Jag ville fortsätta ha sex men accepterade snart att hon inte längre ville. 

Om brist på sex är skäl för separation så bör man nog titta djupare efter annat som skaver för då söker man bara efter anledningar att avsluta. 

Jag hade avslutat relationen hur bra den än var om sexet försvann. Visst, det är väl jättebra att ingen av er har det behovet, men det kallas asexualitet och är ingenting alla drabbas av. Själv skulle jag vilja vända på påståendet; om sexet dör kanske man behöver titta djupare på varför.

I övrigt är väl det här med sex känsligare för män, i regel. Exemplet ovan med han som inte fungerar kan jag känna igen mig i men med en stor skillnad; jag har självkontroll och disciplin sedan jag vart vuxen.

Men fortfarande är det så att jag fungerar inte som person utan ett levande sexliv. Jag har ett högt testosteron naturligt, och det är en gåva i vissa lägen men en förbannelsen i andra. Det är som en evigt brinnande låga som hela tiden driver mig framåt i livet, i karriären, i träningen men kan lätt bli destruktiv om jag inte har naturligt utlopp på olika sätt.

Det pratas ofta om kvinnliga hormoner, ibland kan jag tycka att vi ska kunna prata om de manliga.

• New  Dawn
    Anonym (Man) skrev 2026-05-05 07:44:39 följande:

Jag hade avslutat relationen hur bra den än var om sexet försvann. Visst, det är väl jättebra att ingen av er har det behovet, men det kallas asexualitet och är ingenting alla drabbas av. Själv skulle jag vilja vända på påståendet; om sexet dör kanske man behöver titta djupare på varför.

I övrigt är väl det här med sex känsligare för män, i regel. Exemplet ovan med han som inte fungerar kan jag känna igen mig i men med en stor skillnad; jag har självkontroll och disciplin sedan jag vart vuxen.

Men fortfarande är det så att jag fungerar inte som person utan ett levande sexliv. Jag har ett högt testosteron naturligt, och det är en gåva i vissa lägen men en förbannelsen i andra. Det är som en evigt brinnande låga som hela tiden driver mig framåt i livet, i karriären, i träningen men kan lätt bli destruktiv om jag inte har naturligt utlopp på olika sätt.

Det pratas ofta om kvinnliga hormoner, ibland kan jag tycka att vi ska kunna prata om de manliga.

Det som ibland kan bli tråkigt med mäns sexualitet är att det inte behöver betyda något. Det behöver inte ha något som helst att göra med mig som person. Att ha en kvinnokropp kan räcka. Även i dåliga relationer kan män vilja ha sex. 
    Jag förstår att män ser det lite annorlunda eftersom att det betyder mer att en kvinna vill ha sex med en man. Det blir en bekräftelse för mannen. Att en man vill ha sex med kvinnan behöver inte betyda något. överhuvudtaget. Bara att mannen är sugen på sex... Med någon.
    Självklart kan det också vara en kärlekshandling och sex kan vara en bekräftelse för en kvinna också, men det krävs mer än så. 
Svar på tråden Sexproblem orsak till separation?