Tecum skrev 2026-05-04 18:52:18 följande:
Sex är en väldigt viktig del av de flesta förhållanden och om inte det fungerar är det inte konstigt om det leder till skilsmässa, som den primära orsaken. Sen är ju frågan varför sexlivet är dåligt, vad skaver i relationen och varför gör man inget åt det i tid?
Sen tror jag att den som inte vill ha sex inte gärna erkänner det som orsak utan skyller på annat, som att mannen är lat eller att man "växt ifrån varann". Det är inte givet att anger det som orsak även om hustrun inte vill ha sex då han kan få en stämpel som dålig älskare. Sex är och förblir känsligt för otroligt många och är svårt att tala om.
En intressantare fråga är egentligen, vad är lättast eller svårast att stå ut med i en relation utan att det leder till separation?
Jag tror också sex är viktigt i ett förhållande, inte så att det behöver utföras varje eller kanske ens varje vecka men det ger en närhet som två invider oftast mår bra av, det ger en intim närhet som man inte har med någon annan och det behöver inte vara samlag utan det handlar om kontakt, man känner varandra tar på varandra, intar den andres doft m.m.
Det är nog inte så där jättevanligt att man slutar ha sex för att man inte vill ha sex utan det beror på andra orsaker i förhållandet som inte är bra.
Det går alltid att hitta en kvart , halvtimme, timme om man nu vill ha sex.
Om sex inte spelar någon roll så skulle inte människan helt plötsligt må bättre när denna träffar en partner eller separerar och blir intim med en ny individ.
Jag kan tycka att man som partner får bjuda till lite och inte bara säga att man inte vill ha sex eller ens ta upp saken och låta det gå flera år ingen mår bra av det med ett fåtal undantag.
Man kan även se resultatet av hur ett förhållande kan stärkas om man kan ha sex med andra, många är skeptisak men dom som prövat det i ett förhållande upplever det oftast som positivt när dom väl prövat.