• Anonym (Hobbypsykologen)

Sexproblem orsak till separation?

Jag har två vänner som just nu går igenom var sin separation just nu. Jag har blivit deras hobbypsykolog med mycket telefonsamtal. Det är väldigt tydligt att båda mina vänners relationer har under lång tid haft kämpigt med att få ett kontinuerligt sexliv. Detta har de tydligen inte kunnat prata med någon om medan de levde ihop utan det gick så långt som till separation för båda mina vänner. Tråkigt tycker jag! Tror ni att bekymmer i sexlivet är en vanlig orsak till separation eller är det egentligen så att det är andra konflikter som gör att sexlivet blir dåligt. Vad tror ni är vanligast?

• Svar på tråden Sexproblem orsak till separation?
  • Anonym (80/20)

Läste för länge sedan att i en relation som fungerar bra i övrigt står sex för ca 20% av relationen (det fungerar, är tillfredsställande och aktivt på den nivå det önskas). Däremot, i en relation där det finns andra slitningar står sex för 80% av relationen. Ett fungerande sexliv blir extremt viktigt för att relationen ska hålla. Dock brukar de övriga slitningarna spilla över och det blir en diskrepans i sexlivet och slitningar även där. 

Så, när det skaver i sexlivet är det en bra idé att sätta sig och prata och se relationen som helhet också. 

Med exet hamnade lusten på noll pga andra problem. Med nuvarande är det inga som helst problem att ha sex 2 gånger om dagen eller mer när vi ses (särbo) och då är vi strax under 50 båda två.

• Anonym (Man)
    New Dawn skrev 2026-05-05 08:50:02 följande:
    Det som ibland kan bli tråkigt med mäns sexualitet är att det inte behöver betyda något. Det behöver inte ha något som helst att göra med mig som person. Att ha en kvinnokropp kan räcka. Även i dåliga relationer kan män vilja ha sex. 
    Jag förstår att män ser det lite annorlunda eftersom att det betyder mer att en kvinna vill ha sex med en man. Det blir en bekräftelse för mannen. Att en man vill ha sex med kvinnan behöver inte betyda något. överhuvudtaget. Bara att mannen är sugen på sex... Med någon.
    Självklart kan det också vara en kärlekshandling och sex kan vara en bekräftelse för en kvinna också, men det krävs mer än så. 

New Dawn skrev 2026-05-05 08:50:02 följande:
    Det som ibland kan bli tråkigt med mäns sexualitet är att det inte behöver betyda något. Det behöver inte ha något som helst att göra med mig som person. Att ha en kvinnokropp kan räcka. Även i dåliga relationer kan män vilja ha sex. 
    Jag förstår att män ser det lite annorlunda eftersom att det betyder mer att en kvinna vill ha sex med en man. Det blir en bekräftelse för mannen. Att en man vill ha sex med kvinnan behöver inte betyda något. överhuvudtaget. Bara att mannen är sugen på sex... Med någon.
    Självklart kan det också vara en kärlekshandling och sex kan vara en bekräftelse för en kvinna också, men det krävs mer än så. 

Det stämmer absolut delvis, det är upp till mannen litegrann också. Jag kanaliserar mitt driv mot min kvinna, det är hon som är den enda kvinnan i världen jag känner en sån oerhörd dragning till, och har så varit i många år. 

Men, i grunden är ju behovet av sex rent hormonellt, ett evolutionärt driv. Så om jag är en man som har mycket manliga hormoner och min kvinna tappar gnistan av en eller annan anledning, kan inte all disciplin i världen få mannen att fortsätta kanalisera åt ett håll där det inte finns någon mottagare. Med det sagt betyder inte det att man måste springa och vara otrogen, men det blir liksom en splittrad lite dysfunktionell kraft man bär på.

Jag har inte några vetenskapliga studier att visa upp, men jag tror att det här ligger bakom den gamla myten om att kvinnor dras till badboys. Kvinnor dras till en maskulin urkraft driven av de här hormonerna, speciellt i familjebildande ålder. Eller, man dras åtminstone till attributen det medför, som utvecklad muskulatur, tät stubb på hakan, markerade ansiktsdrag, och inte minst skärpan i blicken och en tydligt drivande person. Problemen har däremot högre risk att uppstå med såna män, för en manlig hormonfabrik har verkligen sina baksidor, precis som det är med den kvinnliga motsvarigheten. 

Både för män och kvinnor är hormoner evolutionärt tilldragande, men i det moderna samhället kan det vara svårt att få utlopp för det på ett konstruktivt vis, och har man inte självinsikt riskerar det att bli dysfunktionellt 

• New  Dawn
    Anonym (80/20) skrev 2026-05-05 09:12:06 följande:

Läste för länge sedan att i en relation som fungerar bra i övrigt står sex för ca 20% av relationen (det fungerar, är tillfredsställande och aktivt på den nivå det önskas). Däremot, i en relation där det finns andra slitningar står sex för 80% av relationen. Ett fungerande sexliv blir extremt viktigt för att relationen ska hålla. Dock brukar de övriga slitningarna spilla över och det blir en diskrepans i sexlivet och slitningar även där. 

Så, när det skaver i sexlivet är det en bra idé att sätta sig och prata och se relationen som helhet också. 

Med exet hamnade lusten på noll pga andra problem. Med nuvarande är det inga som helst problem att ha sex 2 gånger om dagen eller mer när vi ses (särbo) och då är vi strax under 50 båda två.

Fast hur sexlivet är beror ju på hur övriga relationen är, så jag tycker inte man kan prata om procent på det sättet.
    Sexlivet påverkas ju av så mycket. Kärlek, annan närhet, hur man kommunicerar, om man trivs i hop, hur man mår i övrigt osv. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (80/20)
    New Dawn skrev 2026-05-05 09:22:18 följande:
    Fast hur sexlivet är beror ju på hur övriga relationen är, så jag tycker inte man kan prata om procent på det sättet.
    Sexlivet påverkas ju av så mycket. Kärlek, annan närhet, hur man kommunicerar, om man trivs i hop, hur man mår i övrigt osv. 
    Det är ju det jag skriver, att sexlivet beror på så mycket annat och när det gnisslar i sexlivet beror det ofta på något annat. Men, när det gnisslar i sexlivet (och därmed övriga livet) så blir vikten av sexlivet så mycket större. Sen satte det jag läste siffror bara för att det skulle bli lättare att förstå hur det ändras beroende på hur relationen fungerar i övrigt. 
  • New  Dawn
    Anonym (Man) skrev 2026-05-05 09:16:02 följande:

Det stämmer absolut delvis, det är upp till mannen litegrann också. Jag kanaliserar mitt driv mot min kvinna, det är hon som är den enda kvinnan i världen jag känner en sån oerhörd dragning till, och har så varit i många år. 

Men, i grunden är ju behovet av sex rent hormonellt, ett evolutionärt driv. Så om jag är en man som har mycket manliga hormoner och min kvinna tappar gnistan av en eller annan anledning, kan inte all disciplin i världen få mannen att fortsätta kanalisera åt ett håll där det inte finns någon mottagare. Med det sagt betyder inte det att man måste springa och vara otrogen, men det blir liksom en splittrad lite dysfunktionell kraft man bär på.

Jag har inte några vetenskapliga studier att visa upp, men jag tror att det här ligger bakom den gamla myten om att kvinnor dras till badboys. Kvinnor dras till en maskulin urkraft driven av de här hormonerna, speciellt i familjebildande ålder. Eller, man dras åtminstone till attributen det medför, som utvecklad muskulatur, tät stubb på hakan, markerade ansiktsdrag, och inte minst skärpan i blicken och en tydligt drivande person. Problemen har däremot högre risk att uppstå med såna män, för en manlig hormonfabrik har verkligen sina baksidor, precis som det är med den kvinnliga motsvarigheten. 

Både för män och kvinnor är hormoner evolutionärt tilldragande, men i det moderna samhället kan det vara svårt att få utlopp för det på ett konstruktivt vis, och har man inte självinsikt riskerar det att bli dysfunktionellt 

Fast det har inte alls med badboys att göra. Mitt ex skulle med all säkerhet kunnat leva kvar med mig, och ha sex, fastän kärleken egentligen var död. Vi var mer som kollegor. Att det inte räckte för mig beror inte på huruvida han var badboy. Det är en grov förenkling. 
    Män kan i större utsträckning bli sugna  på "sexet i sig" , eller i kvinnokroppen som sådan.
    Jag har sett exempel på män som är väldigt negativa till sina fruar. Verkar inte alls älska dem. Kan tom vara elaka... Men sex vill de ha. Både mesiga, mjuka män och badboys kan vilja ha sex trots att relationen inte är bra.
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (80/20) skrev 2026-05-05 09:32:52 följande:
    Det är ju det jag skriver, att sexlivet beror på så mycket annat och när det gnisslar i sexlivet beror det ofta på något annat. Men, när det gnisslar i sexlivet (och därmed övriga livet) så blir vikten av sexlivet så mycket större. Sen satte det jag läste siffror bara för att det skulle bli lättare att förstå hur det ändras beroende på hur relationen fungerar i övrigt. 
    Fast då anser inte jag att sexet är 80%
  • Anonym (Man)
    New Dawn skrev 2026-05-05 09:38:59 följande:
    Fast det har inte alls med badboys att göra. Mitt ex skulle med all säkerhet kunnat leva kvar med mig, och ha sex, fastän kärleken egentligen var död. Vi var mer som kollegor. Att det inte räckte för mig beror inte på huruvida han var badboy. Det är en grov förenkling. 
    Män kan i större utsträckning bli sugna  på "sexet i sig" , eller i kvinnokroppen som sådan.
    Jag har sett exempel på män som är väldigt negativa till sina fruar. Verkar inte alls älska dem. Kan tom vara elaka... Men sex vill de ha. Både mesiga, mjuka män och badboys kan vilja ha sex trots att relationen inte är bra.
    Absolut, jag säger det, just badboy är en myt. Jag menar bara att det maskulina tilldragande ökar risken för något som också kan upplevas som negativt, och ett generellt sett högre driv, på flera plan.
  • Noname00
    Tecum skrev 2026-05-04 18:52:18 följande:

Sex är en väldigt viktig del av de flesta förhållanden och om inte det fungerar är det inte konstigt om det leder till skilsmässa, som den primära orsaken. Sen är  ju frågan varför sexlivet är dåligt, vad skaver i relationen och varför gör man inget åt det  i tid?

Sen tror jag att den som inte vill ha sex inte gärna erkänner det som orsak utan skyller på annat, som att mannen är lat eller att man "växt ifrån varann". Det är inte givet att anger det som orsak även om hustrun inte vill ha sex då han kan få en stämpel som dålig älskare. Sex är och förblir känsligt för otroligt många och är svårt att tala om.

En intressantare fråga är egentligen, vad är lättast eller svårast att stå ut med i en relation utan att det leder till separation?

Jag tror också sex är viktigt i ett förhållande, inte så att det behöver utföras varje eller kanske ens varje vecka men det ger en närhet som två invider oftast mår bra av, det ger en intim närhet som man inte har med någon annan och det behöver inte vara samlag utan det handlar om kontakt, man känner varandra tar på varandra, intar den andres doft m.m.

Det är nog inte så där jättevanligt att man slutar ha sex för att man inte vill ha sex utan det beror på andra orsaker i förhållandet som inte är bra.

Det går alltid att hitta en kvart , halvtimme, timme om man nu vill ha sex.

Om sex inte spelar någon roll så skulle inte människan helt plötsligt må bättre när denna träffar en partner eller separerar och blir intim med en ny individ.

Jag kan tycka att man som partner får bjuda till lite och inte bara säga att man inte vill ha sex eller ens ta upp saken och låta det gå flera år ingen mår bra av det med ett fåtal undantag.

Man kan även se resultatet av hur ett förhållande kan stärkas om man kan ha sex med andra, många är skeptisak men dom som prövat det i ett förhållande upplever det oftast som positivt när dom väl prövat.

• Noname00
    Anonym (Magnus) skrev 2026-05-04 19:49:20 följande:

Jag  sambon slutade helt ha sex efter att hon blev gravid med vårt första barn. Sedan efter ca 2 år ville vi skaffa ett syskon så då planerade vi in sex som bara skulle diskas av. 

Vi har inte en sämre relation pga det. Ibland växer man ifrån varandra på det fysiska planet. Jag ville fortsätta ha sex men accepterade snart att hon inte längre ville. 

Om brist på sex är skäl för separation så bör man nog titta djupare efter annat som skaver för då söker man bara efter anledningar att avsluta. 

Och om behovet av närhet i form av sex finns där kanske mer för den andre, hur löser ni det får denna gå utan tills den andra lämnar jordelivet?

• Noname00
    Anonym (Man) skrev 2026-05-05 07:44:39 följande:

Jag hade avslutat relationen hur bra den än var om sexet försvann. Visst, det är väl jättebra att ingen av er har det behovet, men det kallas asexualitet och är ingenting alla drabbas av. Själv skulle jag vilja vända på påståendet; om sexet dör kanske man behöver titta djupare på varför.

I övrigt är väl det här med sex känsligare för män, i regel. Exemplet ovan med han som inte fungerar kan jag känna igen mig i men med en stor skillnad; jag har självkontroll och disciplin sedan jag vart vuxen.

Men fortfarande är det så att jag fungerar inte som person utan ett levande sexliv. Jag har ett högt testosteron naturligt, och det är en gåva i vissa lägen men en förbannelsen i andra. Det är som en evigt brinnande låga som hela tiden driver mig framåt i livet, i karriären, i träningen men kan lätt bli destruktiv om jag inte har naturligt utlopp på olika sätt.

Det pratas ofta om kvinnliga hormoner, ibland kan jag tycka att vi ska kunna prata om de manliga.

Dom flesta män vill känna känslan av att vara inne i en kvinna och att få tömma sig, det är en del av naturen.

Och som tur är det lika med kvinnor att få känna en man i sig närheten, närkontakten ,njutningen som bara en man kan ge dem.

Svar på tråden Sexproblem orsak till separation?