• Muminski

    Va? Får man intee byta skor utan kartong?? :-[

    För ett par veckor sedan köpte vi nya fotbollsskor till hjärtegryn. När hon provade dem med fotbollsstrumporna tyckte hon att de tryckte för mycket, så vi åkte glad i hågen tillbaka till INTERSPORT för att byta skorna.

    Kartongen hade vi dock inte kvar.
    När damen i kassan såg det sa hon att de inte byter skor utan kartong.
    jag trodde på allvar att hon skojade med mig så jag sa lägg av lite skämtsamt.
    Hon blev jättesur snörpte på munnen och förklarade att det faktiskt står på kvittot att man inte får byta skor utan kartong.
    Hon motiverade detta med att säga att det skulle bli ett himla huller och buller på lagret utan kartonger då varorna staplas på varandra.

    Jag kände att det var helt orimligt. Här hade vi en vara som vi köpt, helt oanvänd och ville byta den mot en annan av deras varor. Det fick vi alltså inte.

    Jag mindes att man tagit upp detta på plus och hänvisade till det, där man även tagit upp konsumentköplagen (heter det så?)
    Enligt programmet kan inte en butik neka ett byte på en felfri vara, trots att förpackningen råkar vara bruten.
    Många butiker hävdar att de har rätt att inte gå med på ett byte, men enligt programmet säger lagen något annat.

    Den tjuriga damen blev ännu mer irriterad på mig och sa att det inte skulle bli något byte av utan kartong.
    Jag frågade om jag kunde få verifikation av hennes chef eller någon annan ansvarig men inte på den här tiden en fredag fick jag till svar.
    Jag var så arg och tanten var så otrevlig mot oss.
    Vad hände med kunden har alltid rätt?

    Vi gick och provade ut ett annat par skor och en ung kille hjälpte oss, han hade mycket mer avslappnad attityd till det hela och jag fick intrycket av att hade jag kommit till honom först hade bytet kunna genomföras.
    Vi lade undan de nya skorna och bad att få återkomma, innan jag köper ett par till skor vill jag verkligen utreda huruvda jag har rätt eller fel. Spontant känner jag att butiken agerat fel.

    Men, en fråga till er konsumenter:
    Har butiken rätt att neka oss ett byte?
    Är det fler som råkat ut för detta?
    Om det står angivet på kvittot att byte utan kartong inte får ske, väger det tyngre än konsumentköpslagen?

    På måndag kontaktar jag konsumentombudsmannen och när allt det här är över skippar jag intersport, mina pengar kan de vara utan!
  • Svar på tråden Va? Får man intee byta skor utan kartong?? :-[
  • Lila75

    Jag brukar "hota" med att kontakta konsumentombudsmannen när dom inte vill ge mig den service jag har rätt till i en affär...
    Så, vänta tills du pratar med k.o. så ska du se att du visst har rätt att byta/lämna tillbaka skorna... bara du har kvitto kvar ska det inte va något problem!
    Lycka till!

  • Linsen

    Det låter ju jättekonstigt! Jag brukar aldrig ta kartongen med mig från affären ens eftersom den bara tar plats och är otymplig. Det har dock aldrig varit problem att byta sen. Hur länge har de tänkt att kartongen ska sparas då? Med tanke på att man har 3 års garanti enligt konsumentköplagen.

  • Julienne

    Kunde du inte bara fått ett nytt par i större storlek och då skippat att ta hem kartongen för de skorna? Sen kunde hon lägga i de återlämnade i den kartongen och sen skriva dit ny storlek för hand utanpå kartongen?

  • Muminski

    Julienne, bra förslag! Tanken slog mig under argumenterandet.

    Är så irriterad, jag menar även om det nu är deras policy hade hon kunnat behandla mig med mer respekt. Jag var rejält arg över situationen, men ändå respektfull och inte ett dugg otrevlig mot henne.
    De unga killarna är så mycket trevligare och alltid tillmötesgående.

    Det ska bli spännande att se vad som händer. Lite vardagsdramatik är ju aldrig fel

  • Muminski

    Lila75, att gå ut i butiker och kräva min rätt är inte riktigt min stil. Men när ngt är så uppebarligt fel säger jag direkt ifrån.

  • Julienne

    Jag har hört att nöjda kunder är återkommande kunder Jobbar man inom kundtjänst sådär borde man veta det.

  • Malwa

    Gå dit på månd och hoppas att ngn av de andra hjälper dig! annars så skulle jag oxå säga det där med kartongen att de bara kunde ändra storlek på den alltså! sen skulle det dröja väääääldigt länge innan jag handlade där igen!

  • bäbistokig

    Visst blir man sne..Men sen så får du tänka på att det är inte tanten i kassa som har bestämt reglerna antagligen...jag jobbar oxå i butik å får ta rejält med skit ibland för att kunderna inte får som dom vill, jag tar detta personligt, men det är inte jag som har bestämt vad som gäller. jag fick lära mej hur mitt arbete skulle skötas och vad som gällde när jag började där...
    Men hon kunde ju försökt vara lite trevlig i alla fall. Å jag FÖRSTÅR att du blev förbannad...hade jag oxå blivit. Hoppas det löser sej å att du får lämna igen skorna.

  • Poena

    Hon kan självklart neka dig. Vud byte så ska sakerna vara i nyskick samt komplett och det kan man tyvärr inte säga att det är om du bara kommer med själva skorna. Men, visst hon kunde ju haft en bättre attityd till det..

    Själv så brukar jag inte ta emot byten om de inte har förpackningen till det med, anledningen är att väldigt få kunder vill betala fullpris för varan sen om inte allt är komplett och då skulle vi få sänka priset på det pga kundens "slarv". Ibland går det dock att lösa på något sätt, ibland kanske man kan "tillverka" en förpackning snyggt till grejen ifråga ändå Men som sagt det gäller ju att ha rätt attityd, t ex fråga "är ni säkra på att ni inte har den hemma någon stans, ni kanske kan leta lite.." "kom till bara kl xx så kanske min chef kan lösa det på ngt sätt"

  • Muminski
    Bäbistokig, jag tänkte på det och var därför inte otrevlig mot henne. Däremot talade jag om vad jag ansåg om deras policy och att jag förmodade att det stred mot konsumentköplagen.
    Det kunde hon inte hon inte hantera utan blev väldigt kort och otrevlig i tonen.
Svar på tråden Va? Får man intee byta skor utan kartong?? :-[