Va? Får man intee byta skor utan kartong?? :-[
Kartongen hade vi dock inte kvar.
När damen i kassan såg det sa hon att de inte byter skor utan kartong.
jag trodde på allvar att hon skojade med mig så jag sa lägg av lite skämtsamt.
Hon blev jättesur snörpte på munnen och förklarade att det faktiskt står på kvittot att man inte får byta skor utan kartong.
Hon motiverade detta med att säga att det skulle bli ett himla huller och buller på lagret utan kartonger då varorna staplas på varandra.
Jag kände att det var helt orimligt. Här hade vi en vara som vi köpt, helt oanvänd och ville byta den mot en annan av deras varor. Det fick vi alltså inte.
Jag mindes att man tagit upp detta på plus och hänvisade till det, där man även tagit upp konsumentköplagen (heter det så?)
Enligt programmet kan inte en butik neka ett byte på en felfri vara, trots att förpackningen råkar vara bruten.
Många butiker hävdar att de har rätt att inte gå med på ett byte, men enligt programmet säger lagen något annat.
Den tjuriga damen blev ännu mer irriterad på mig och sa att det inte skulle bli något byte av utan kartong.
Jag frågade om jag kunde få verifikation av hennes chef eller någon annan ansvarig men inte på den här tiden en fredag fick jag till svar.
Jag var så arg och tanten var så otrevlig mot oss.
Vad hände med kunden har alltid rätt?
Vi gick och provade ut ett annat par skor och en ung kille hjälpte oss, han hade mycket mer avslappnad attityd till det hela och jag fick intrycket av att hade jag kommit till honom först hade bytet kunna genomföras.
Vi lade undan de nya skorna och bad att få återkomma, innan jag köper ett par till skor vill jag verkligen utreda huruvda jag har rätt eller fel. Spontant känner jag att butiken agerat fel.
Men, en fråga till er konsumenter:
Har butiken rätt att neka oss ett byte?
Är det fler som råkat ut för detta?
Om det står angivet på kvittot att byte utan kartong inte får ske, väger det tyngre än konsumentköpslagen?
På måndag kontaktar jag konsumentombudsmannen och när allt det här är över skippar jag intersport, mina pengar kan de vara utan!