• Muminski

    Va? Får man intee byta skor utan kartong?? :-[

    För ett par veckor sedan köpte vi nya fotbollsskor till hjärtegryn. När hon provade dem med fotbollsstrumporna tyckte hon att de tryckte för mycket, så vi åkte glad i hågen tillbaka till INTERSPORT för att byta skorna.

    Kartongen hade vi dock inte kvar.
    När damen i kassan såg det sa hon att de inte byter skor utan kartong.
    jag trodde på allvar att hon skojade med mig så jag sa lägg av lite skämtsamt.
    Hon blev jättesur snörpte på munnen och förklarade att det faktiskt står på kvittot att man inte får byta skor utan kartong.
    Hon motiverade detta med att säga att det skulle bli ett himla huller och buller på lagret utan kartonger då varorna staplas på varandra.

    Jag kände att det var helt orimligt. Här hade vi en vara som vi köpt, helt oanvänd och ville byta den mot en annan av deras varor. Det fick vi alltså inte.

    Jag mindes att man tagit upp detta på plus och hänvisade till det, där man även tagit upp konsumentköplagen (heter det så?)
    Enligt programmet kan inte en butik neka ett byte på en felfri vara, trots att förpackningen råkar vara bruten.
    Många butiker hävdar att de har rätt att inte gå med på ett byte, men enligt programmet säger lagen något annat.

    Den tjuriga damen blev ännu mer irriterad på mig och sa att det inte skulle bli något byte av utan kartong.
    Jag frågade om jag kunde få verifikation av hennes chef eller någon annan ansvarig men inte på den här tiden en fredag fick jag till svar.
    Jag var så arg och tanten var så otrevlig mot oss.
    Vad hände med kunden har alltid rätt?

    Vi gick och provade ut ett annat par skor och en ung kille hjälpte oss, han hade mycket mer avslappnad attityd till det hela och jag fick intrycket av att hade jag kommit till honom först hade bytet kunna genomföras.
    Vi lade undan de nya skorna och bad att få återkomma, innan jag köper ett par till skor vill jag verkligen utreda huruvda jag har rätt eller fel. Spontant känner jag att butiken agerat fel.

    Men, en fråga till er konsumenter:
    Har butiken rätt att neka oss ett byte?
    Är det fler som råkat ut för detta?
    Om det står angivet på kvittot att byte utan kartong inte får ske, väger det tyngre än konsumentköpslagen?

    På måndag kontaktar jag konsumentombudsmannen och när allt det här är över skippar jag intersport, mina pengar kan de vara utan!
  • Svar på tråden Va? Får man intee byta skor utan kartong?? :-[
  • AnnaKlara

    Nej det håller jag sannerligen med om, man kan ju alltid förklara saker med vänlig ton.

  • väntar o längtar

    En liten fråga... hur kunde ni slänga kartongen innan ni var säkra på att skorna var i rätt storlek?

    För mig är det självklart att spara hela konkarongen vad det än gäller ända tills jag fattar ett slutgiltigt beslut om att behålla varan. Skokartonger använder jag till förvaring av skorna i klädkammaren för att hålla ordning så där är det ingen tvekan.

  • Julienne

    Jag har sagt många gånger till försäljaren att jag inte vill ha med skokartongen (just för att de tar sån plats, och jag använder inte kartonger i min garderob) och har aldrig fått info att byte/återköp inte gäller då. Kanske är olika från affär till affär.

  • Isfjord

    Om butiken godtar byte/återköp utan att varan är komplett kan de givetvis dra av på priset. Bla Siba brukar tex reabord lite varstans i butikerna med brutna demoex, kundreturer och annat. De kan sakna förpackning, någon kabel, CD med drivrutiner som man istället får tanka från nätet eller liknande. Men de säljs i befintligt skick till lägre pris, jag tror knappast att kunden fått fullt pris vid dessa inbyten.

    Om man däremot lämnar tillbaka på garanti som någon skrev (har jag för mig?) gäller givetvis andra krav.

  • dundermusen

    God kväll.( OH SÅ LÅNGT DET BLEV)

    Jag jobbar oxå i butik o sedan årsskiftet har vi fått strikta regler att följa vad gäller återköp el byte av varor.
    Detta är dock inte i en skoaffär problem med kartonger har vi inte.

    Enligt lag är butiker inte tvingade att vare sig byta eller återta varor.
    Det är upp till varje butik/butikskedja.
    Vad som gäller måste då stå på kvittot och synligt i butik.

    När det kommer till kontroll av butikerna i sin tur kan jag bara tänka mig att kartongen måste finnas för inventering och kontroll av personal.
    Detta för att varan som är såld resp, återtagen ska kunna kollas ca ett år tllbaka i tiden.

    Tyvärr finns det de om fifflar på butiker- liksom på andra arbetsplatser- och detta medför striktare regler för så väl personal som köpare.

    Kan bara beklaga att man inte håller samma regler från person till person men på min arbetsplats skulle detta (byte utan giltighet) nu mer kunna leda till att man helt enkelt inte längre är betrodd som anställd.

    Som läget är idag med "ALLA" jobb som finns på marknaden förstår jag om expiditen inte vill riskera sitt jobb utan ha ryggen fri.

    Vad gäller butiksansvariga så är även de kontrollerade på högre nivå(om det ej gäller privat butik) och de har då heller inte rätt att göra annat.

    TRIST men sant....SPARA ALLTID KVITTO OCH FÖRPACKNINGAR tills du är säker på ditt köp.

    Lättare för kunden och bra mycket trevligare för oss som jobbar i butik.
    Detta är inte det ideala.
    Gör felköp själv ibland, och ska då tillägga att vi inte får byta felvaror som personal utan att allt finns med.
    Men lika regler för alla gör även oss säkrare på vad som gäller.

    ÅTER- jätte trist att du känner dig illa behandlad men jag har samtidigt stor förståelse för butikens personal.

    Tack för mig o hoppas det löser sig.
    KRAM

  • JoNiCa

    Hmm, du borde ju i prinicp kunna byta. Så kan de ju ta nån kartong från lagret(dinns säkert nån tom) så får du bara skorna med dig hem! Surkärring tycker jag i alla fall, har varit med om en liknande surtant. Ville byta ett par skor, hade provat dem inomhus. Syntes ytterst lite (kunde varit där innan oxå) men hon vägrade, sa att jag använt dem osv. Fy..men sålde dem till en bekant o köpte sen ett par nya ( i rärr storlek) MEN INTE DÄR...

  • cucy

    Hej!
    Jag jobbar själv i en stor sportkedja och vi har som policy att INTE ta tillbaka skor som inte kommer tillbaka till butiken i orginalförpackning.
    Flera av våra kunder brukar påpeka i kassan att de inte vill ha kartong varpå vi då ALLTID informerar kunden om att det då tyvärr ej går att byta skorna. Dels av den enkla anledningen att skorna kommer i orginalförpackning och att vi inte kan sälja returnerade skor utan kartong. Dessutom sitter alltid prislappen + diverse information på kartongen.
    Trots att vi har som policy att inte ta tillbaka skorna utan kartong, löser vi alltid situationen på bästa sätt, åt kundens fördel. Här handlar det om att vara serviceminded och faktikst fokusera på att kunden ska vara en återkommande kund. Tråkigt att höra att expiditen blev sur, såna finns tyvärr överallt.
    Väl en annan sportkedja nästa gång!!!
    Kram

    Ps. Hoppas att det löser sig!

  • cucy

    Hej! Julienne:
    Såg ditt inlägg:

    "Kunde du inte bara fått ett nytt par i större storlek och då skippat att ta hem kartongen för de skorna? Sen kunde hon lägga i de återlämnade i den kartongen och sen skriva dit ny storlek för hand utanpå kartongen? "
    Tänkte bara att jag ville informera varför detta inte är möjligt:

    TYvärr är det inte möjligt att göra så, på kartongerna sitter information om skorna, storlek färg + annan information. När man säljer tex ett par skor i: svart, strl 38 modell XX, så försvinner även den ur lagersaldot. "Fifflar" man med kartonger och storlekar stämmer ingenting.. Vilket inte är så roligt att reda ut när man har inventering... Detta kankse fungerar i en liten butik med få varor, men i stora butiker med tiotusentals varor fungerar det tyvärr inte...

    oJbbar själv i en stor sportkedja och denna fråga får man dagligen, tex om det inte sitter en prislapp på tex en jacka: "Men kan du inte bara slå in priset? Jag vet ju att den kostar 499 kr. Men tyvärr, måste ha prislappen... För att det ska stämma på lagret, vad vi har sålt/inte sålt (storlekar, modeller, färger etc.)

    /susanna

  • Höstglöd

    För det första: kunden har INTE alltid rätt!

    För det andra: öppet köp och bytesrätt är en service som vissa butiker lämnar till sina kunder. Som kund får man snällt rätta sig efter de regler butiken satt upp. Vissa kräver att kartongen finns kvar, vissa gör det inte.

    Kaiza, bara för att du inte tycker att emballaget hör till varan betyder ju inte att det inte är så. Försöker man till exempel lämna tillbaka en vara på Ikea utan emballage får man inte tillbaka hela summan.

    Skadade varor får man givetvis reklamera utan emballage, och där finns det lagregler som styr hur butikerna ska agera.

    Sen tycker jag självklart att man som butiksanställd ska vara trevlig när man informerar om vad som gäller. Det är ju också bra om de informerar om att kartong måste finnas kvar vid ev. byte. På den tiden jag jobbade i skoaffär (många år sedan nu, och vi krävde inte någon kartong) gav vi till och med skötselråd till alla som köpte skor.

  • Nika75

    Det må vara så att kunden inte alltid har rätt, men butiker som ger kunderna rätt ändå (inom rimliga gränser givetvis) vinner tusenfalt tillbaka. Om skorna nu är felfria går det ju att lösa genom att t ex lägga de dem i kartongen till de nya skorna. Om det är problem med märkning kan väl kartongen märkas om??? Visst, det skapar visst merjobb, men i gengäld blir ju kunden nöjd och kommer handlar igen. Jag har själv jobbat i butik och bytt t ex varor utan kvitto. Visst, policyn är att kunden ska ha kvittot, men varför inte vara lite sjyst och göra kunden glad och nöjd i stället? Vinsten blir ju att kunden handlar igen samt rekommenderar vidare till andra.

    Butiker där jag fått stå och tjafsa när det handlar om reklammationer och byten besöker jag aldrig igen. Butiker som ger "det där lilla extra" är jag trogen. T ex Clas Olsson (aldrig tjafs vid byten och reklamationer), Computer city (fick lämna en datormus jag felaktigt trott det var fel på ett halvår efter inköp trots att förpackningen var bruten och jag saknade installations-cd:n osv). Endast ett litet avdrag gjordes på priset och så fick jag en ny datormus till rabatterat pris i stället för att jag skulle gå därifrån nöjd!

  • Isfjord

    Eller Siba som vägrade att godkänna garantirep, utan jag fick gå direkt till Canon. De gjorde ett försök, man jag kan varken påstå att det blev bättre eller sämre efter det.

  • Muminski

    Nika, du har helt rätt. Det är väl ändå ett service yrke.

    Nu har vi fått köpa andra skor, i en annan butik. Den lilla, samt ENDA sportbutiken i vår stad verkar ha råd att förlora kunder. Jag är inte den enda som är missnöjd med expetiden. Killarna har helt annan attityd. Så det beror mycket på vem som jobbar antar jag.

    Så slutsatsen av det här är nog: ett par hundringar fattigare men en stor lärdom rikare

  • Svamp Bob Fyrkant

    näe kunden har då rakt INTE alltid rätt! I princip är det ytterst sällan kunden har rätt!
    Men det låter vi sällan kunden få reda på...

    det finns inga lagar som säger att en affär måste tillämpa bytesrätt/återköp det är en service affären tillhandahåller!

    Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det. Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. (källa: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=128&lngCategoryID=1674)

    Om det står på kvittot att byte inte sker utan kartong är det väl din skylldighet att ta reda på vad som gäller vid öppet köp/bytesrätt.
    precis som damen i kassan sa, tänk om alla lämnar tillbaka skorna utan förpackningen, hur skulle det se ut med alla skor huller om buller utan kartonger? Och bara för att du TS anser att kartongen inte tillhör skorna så behöver det ju inte vara så...
    Kartongen är orginalförpackningen och det är oftast den man kräver ska finnas med och i oskadat skick!

    Jag arbetar i returkassan på ett stort varuhus och har såna här diskussioner dagligen med kunder.
    Just obruten förpackning och ingen förpackning alls är något det tjafas om en hel del. Om du t.ex köper en toasits som sedan inte passar dig, du har slitit upp plasten och den ser väldigt öppnad ut...Du vill lämna tillbaka den för som sagt den passade inte. VISST säger vi, byt du till en som passar! Vi lägger tillbaka den gamla toalettsitsen på plats och vad händer nu? Jo INGEN köper "din gamla" toasits för förpackningen är trasig och den ser öppnad ut. Finns alla delarna med? Är den använd? jag vill ha en sprillans ny! Och tillslut sänker vi priset på den sitsen och till slut slänger vi den toalettsitsen...

    vi säljer även skor, arbetsskor. Om vi skulle ta tillbaka dessa utan kartongen skulle vi inte ha någon plats att förvara dom skorna. Vår försäljningsplats bygger på att alla skorna är i kartong och på kartongen står storlek etc...Sedan finns det provskor som kunden provar och sen tar han den kartongen han behöver...
    Hur skulle vi stapla lösa skor utan kartong på ett snyggt sätt?

    Men kundservice är ganska viktigt, damen kunde ha hjälpt dig om hon velat, eller i alla fall varit trevlig...
    Trist med fel personer i fel yrke!

  • Who am I

    Allt som ofta frågar butiksbiträdet om man vill ha skorna i kartongen eller i påse, jag svarar alltid i påse då jag vill slippa ha massa kartonger ståendes överallt. Hur gör man då när man vill lämna tillbaks dem, när det är butiksbiträdet som frågade om jag vill ha dem i kartongen eller inte och vidare bortser från att informera om att jag måste ha kartongen för att få lämna tillbaks dem.
    Har köpt skor på både INTERSPORT och STADIUM, båda gångerna har de frågat om jag vill ha med eller utan kartong.

  • Miclin
    HELT OT - men var tvungen att skriva...
    Så fungerar det inte i Finalnd! Här får man byta skor (även på Din sko) och man får pengarna tillbaka med eller utan kartong! Jag har många gånger gått tillbaka med skor och det har inte varit några problem. Det enda de kollar efter är att skon inte är använd såklart! Inte heller står det på kvittor något om kartonger. Tänk vad olika det kan vara...
  • Who am I

    Miclin:
    Det fungerar inte så på alla ställen i Sverige heller. Har utan problem lämnat tillbaks skor på Din sko, Skopunkten, Wedins, Crispins, Stadium osv. Har aldrig varit med om att de kräver att man har kartongen utan det räcker med att streckkoden sitter kvar på skon. Tycker det låter konstigt att de ska kräva att kartongen finns kvar.

  • Muminski

    Ja det är sannerligen olika. Jag tycker att det blivit annorlunda på bara några år. Som kund har man inte längre status. Ord som att vi kunder tjafsar och att besvärliga. Men stå inte bakom disken då människa!

    Tänk om,  det är ju våra pengar som får butikerna att gå runt.

    När jag jobbade på en klädaffär hade vi en helt annan policy, kunden hade i det närmaste rätt jämt.
     Vi var rädd om vår kund och vågade inte riskera ett dåligt rykte. Idag är det en av de affärerna kunder är mest nöjda med. Så vad lönar sig mest? En toasists för halva priset och återkommande kunder eller tråkig klimat och vändande kundkrets?

Svar på tråden Va? Får man intee byta skor utan kartong?? :-[