är det nödvändigt med snuttefilt?
Har era barn sånt?
Oscar har inte det.
Jag tycker många barn verkar ha det, han är 15 månader och ammar men om han inte ammade kanske han ville ha det, jag vet inte.
Har era barn sånt?
Oscar har inte det.
Jag tycker många barn verkar ha det, han är 15 månader och ammar men om han inte ammade kanske han ville ha det, jag vet inte.
känns lite som ohållbar diskussion. vi är helt enkelt inte överens på den här punkten. jag älskar min son och skulle inte utsätta honom för något jag trodde var farligt. det finns så mycket att oroa sig för. jag kunde ju sluta åka bil, buss mm med honom. inte ta honom till öppen förskola och dagis. osv, allt för att något skulle kunna hända. han ville ha snutten över ansiktet, somnade då utan problem, har hört många andra som gjort det och aldrig hört att det kan vara skadligt, så.........
ok, såg inte ditt senaste inlägg. låter han alltså inte sova nån längre stund med filten över ansiktet.
Prinsessan Zelda - fast jag tycker inte det är samma sak, man måste kunna ta sig fram, om så med bil eller kommunalt eller genom att gå... Allt det kan innebära risker! Men det är saker vi inte kan hålla oss ifrån om vi ska leva ett "normalt" liv. Men man MÅSTE verkligen inte täcka över sitt sovande barns ansikte med något, det är helt galet för mig. Och nu har du ju hört att det kan vara skadligt, eller åtminstone inte rekommenderas när det gäller att undvika plötslig spädbarnsdöd. Sen, som sagt, så måste du ju ha börjat med det, för jag kan inte tänka mig att din son kom ut på BB och talade om för dig att han ville ha en filt över huvudet! Så det är ju du själv som satt igång det. Att han sen trivs med det är ju en helt annan sak, han vet ju inte vad som är bra respektive dåligt i olika avseenden...
Och ska man nu nödvändigtvis täcka över sitt barns ansikte, så räcker det väl med att täcka över ögonen? Varför ska mun och näsa täckas över, det är ju det som är läskigt!
ja, jag kanske gör annorlunda med nästa barn. Men nu är han så pass stor att han gör som han vill med sin snutte.
Se där
Nödvändigt? Knappast.
En trygghetsgrej? Absolut, det kan det vara.
Sonen har aldrig tagit napp och jag slutade amma när han var sju månader.
Han har ett påslakan med kossor på som han har haft sen han var liten, dock får han bara ha det när han ska sova och jag tvättar den med jämna mellanrum. Den har han med sej när han sover hos mormor och morfar också och jag tror att han känner sej trygg med den.
Han får inte gå runt med den när han är vaken.
Mina barn har snuttar.. sin babykudde resp babytäcke som de sover med.De har valt dem till snuttar själva så det är inte så att jag försökt få dem att skaffa en. Tror lillasyrran blev lockad att ha en då hon såg storasyrran.
Båda mina barn är ammade & ingen har haft napp.. Tycker inte det är så farligt med snuttarna som de har när de ska sova & luktar på.
Pejgan - jo, jag vet även fler som gör så. Men jag förstår ju som sagt inte hur man vågar, det känns långt ifrån riskfritt för mig, hur tunn filten än är och hur bra koll man tycker att man har. Risken är ju att barnet tror att det är tillbaka i livmodern och därför slutar andas. Jag har inga siffror på om det har hänt, men jag har läst att man inte rekommenderar att lägga något över huvudet på barnet när det gäller att undvika plötslig spädbarnsdöd. Och fortfarande, varför lägger ni inte bara filten över ögonen? Varför måste näsa och mun täckas över? Det bör ju räcka med att täcka över ögonen, inte andningsorganen!
Annagail, jag försöker lägga bara över ögon + övre delen av näsan men det tar ung. 2 min så har han gnuggat ner den över hela ansiktet.
Men iof, jag gör annat som man inte rekommenderar också.. som att samsova under samma täcke, låta barnen sova på mage om de vill det.. säkert annat också.
Jag lyssnar på mina barn, det tror jag mer på.
Pejgan - Jaså, då skulle jag vara där och flytta upp den direkt
Jag lyssnar självklart också på mitt barn! Men om hon skulle vilja hoppa från ett hustak så skulle jag inte låta henne Jag vet att just det är lite extremt, men vissa saker finns det ju så talande siffror på att jag skulle känna mig oerhört ansvarslös om jag lät mitt barn göra så... T.ex sova på mage. Sedan rekommendationerna ändrades till att låta barnet sova på rygg så har ju antalet fall av PSD sjunkit ofantligt mycket!
Även om PSD givetvis kan inträffa trots att man följer rekommendationerna, så förstår inte jag hur man som förälder vågar ta risken. Men jag kan absolut se "förmildrande omständigheter" i vissa fall...
Mest beror det ju på vad man själv anser vara en risk, för man gör ju inget man själv tror är farligt. Men det händer ju faktiskt att barn dör pga dåligt föräldraomdöme, och det tycker jag är superläskigt. För de föräldrarna hävdar säkert också att de "lyssnar" på sina barn...
annagail, japp visst är det så. Om jag tyckte risken för psd var större än vinsten med ett barn som sover bra så skulle jag självklart inte låta dem
Jag ger alva snuttefilten i handen, så ligger hon själv och gnor den i ansiktet, har den under kinden eller kramar den i handen. Fast hon är ju oxå så stor (tio mån) att hon själv drar bort den om den hamnar för ansiktet. OCH den går att andas igenom.
min lilla kille är 7½ månader och han har en snuttefilt men han har den bara när han ska sova.. jag tycker att det är kanon, han blir lugn så fort man lägger den på honom...