• vadskajaghetadå

är det nödvändigt med snuttefilt?

Har era barn sånt?
    Oscar har inte det.
    Jag tycker många barn verkar ha det, han är 15 månader och ammar men om han inte ammade kanske han ville ha det, jag vet inte.

• Svar på tråden är det nödvändigt med snuttefilt?
  • Miatanten

Annagail: Precis! Det är först nu när Theodor är nästan 6 månader som han självmant har börjat dra upp täcket och gnugga det i ansiktet när han ska sova.
    Men det är inget vi "provat" eller lärt honom.
    Sen som sagt, så tar jag alltid bort täcket från ansiktet när han somnat för jag vill inte att han ligger så.

• Mrs Boysenberry

Miatanten - ja, det är ju såklart lite svårt att styra över hur han gör själv..! Betryggande att ni tar bort det, tycker jag!

• Miatanten

Ja, jag skulle inte kunna sova lugnt om han låg så hela natten!
    Vet inte om det är nån trygghetsgrej att ha nåt nära ansiktet för när han var mindre och vaknade så räckte det ofta med att lägga honom med ansiktet mot bröstet för att han skulle somna om. Kanske hänger ihop... Min högst ovetenskapliga teori..
    Hursomhelst så prövar vi nu med en liten snuttefilt istället för den är dels tunnare (känns tryggare än täcket när han vill ha den för ansiktet) och den är också lätt att bara lyfta undan när han somnat.

• Lindhis

båda mina killar har snutte och de är viktiga, det är filtar jag köpt redan innan bb och de fick ha dem som tunna gosiga täcken från första dagen. Nu släpas de med överallt.

• Prinsessan Zelda

ja, jag brukade ju ta bort snutten från ansiktet när jag la honom i sängen. I början använde jag inte ens snutten utan en snusnäsduk, jag tror inte det försämrade hans lufttillströmning.

Och ja Annagail - Jag sover med hela huvudet under täcket ibland

OM jag kände att det kunde vara en fara skulle jag naturligtvis inte låta han somna med snutten över ansiktet, nu är han ju nästan 1 år och han gör som han vill i sängen.

The hardest thing in this world...is to live in it.
  • Sasson

Jag försöte vänja alva vid nalle, men hon valde själv en snuttefilt (jag gillar det eg inte, men hon älskar den).

• Mrs Boysenberry

Prinsessan Zelda - Ja, det skulle då jag inte göra. Det är för mig helt onaturligt att ha något över ansiktet när man sover. Och hur vet du egentligen att det är helt riskfritt?

• Prinsessan Zelda
    som så mycket annat... en del låter ju sina barn sova på mage, en del röker när de har barn osv

det tycker jag är mycket värre. jag har aldrig sett forskning på att det skulle vara farligt med filt över ansiktet. förresten säger jag ju att han bara haft det när han somnar in, kanske glömts kvar nån gång. precis som många andra sagt här inne också
    The hardest thing in this world...is to live in it.
  • Mrs Boysenberry

Nej, fast jag såg nyligen på en hemsida om PSD att man ska undvika att ha något över ansiktet på barnet när det sover. Hittar tyvärr inte sidan just nu, men ska återkomma och jag har inte läst att du tidigare skrivit nåt om att du tar bort den efter han har somnat... Inte för att jag tycker det är mycket bättre, men aningen Jag skulle dock aldrig våga glömma den där!

Svar på tråden är det nödvändigt med snuttefilt?