Tilles tråd
cema:
Ja, tänkt samma sak...
Och jag tror nog att Tille som fått uppleva så mycket kärlek, passar på att dela med sig av den och visa store lille Bobby vad kärlek verkligen kan vara...
cema:
Ja, tänkt samma sak...
Och jag tror nog att Tille som fått uppleva så mycket kärlek, passar på att dela med sig av den och visa store lille Bobby vad kärlek verkligen kan vara...
Hejsan Tillekillen. Undrar om ni har lika varmt där i Äventyrslandet som vi har här? Men då mognar ju smultronen snabbare, så det är ju inte fel! Vad har ni busat med idag då, vänner? Badat? Det är ju perfekt badväder, där i tjärnen, bland näckrosor och grodor och nyfikna små fiskar... Och så komma upp till saft och bullar och en mysig mjuk handduk!
Vet du, lillkillen, jag ska inte störa! Men det är ju perfekt vinka-till-stjärnan-väder på kvällarna nu, så vi ses ikväll!
Dunpuss
ankkompisen!
Goförmiddag vänner!
Så skönt att höra att ni kommit hem bra, och att ni haft ett par bra dagr i Boden. Förstår att det känns bra att kunna vara ett stöd för Kerstin och Gunnar, ni vet ju så väl vad det är de går igenom... Kram!
Åh, småkalvar! Så sött! Minns att bonngårn nästgårds brukade ha en hage full av ystra tjurkalvar när jag var liten! Jättesöta busiga kelna saker!
Fick min bok idag. Den låg på skrivbordet när jag sent omsider ramlade in på jobbet. Har inte vågat öppna paketet är, jag bör ju inte börja sitta här och grina på arbetstid mer än jag redan gjort. Förstår att det känns i hjärtat att läsa den, men också att det nog är nyttigt för er Therese och Nicklas. Att på något sätt se allt lite från utsidan också och kunna känna, minnas, uppleva i lugn och ro... Asch vad svårt att sätta ord på vad jag tänker... Hoppas att ni kan "läsa mina tankar" ändå.
Tilleliten, lila vackert och varmt idag. Är det att ni vill värma upp badvattnet ordentligt nu, inför sommaren? Och att jordgubbarna, körsbären, smultronen ska mogna ordentligt. Fast hos er är de väl alltid mogna när ni vill ha dom.
Ska ni ut och bada idag? Eller helt enkelt ligga på rygg på ängen och titta på de lätta sommarmolnen? Ja, vad än ni vill göra so blir det toppen, pojkar små!
Dunpussar från ankkompisen!
Vilka hurtbullar ni är. Hela familjen! Kan inget annat än att hålla med de andra här!
Men är ganska nöjd med mig själv för jag har cyklat till jobbet hela den här veckan, 20-30 min i värmen. Nu har jag dock fått pyspunka, så jag måste stanna och pumpa tre gånger på vägen - mindre kul...
Har också fått Tille-boken, men tänker spara läsningen ett tag. Jag gråter alldeles för lätt ändå just nu... Kanske ska den få följammed på semetsern. Lille gubben... Vilka fantastiska föräldrar och syskon du har. Det kan inte sägas för många gånger!
Tille-killen, vad står till buds idag? Bygga vidare på trädkojan? Mata den lille skatungen som flyttat in i äppelträdet utanför Berats stuga? Han behöver er nog, utan mamma och pappa som matar. Fast i Äventyrslandet kan han ju hitta käk åt sig själv, och där finns ju så många snälla barn som gärna delar med sig av sin sockerkaka!
Hur långt har ni kommit med trädkojan? Är det dax att "flytta in" snart? Lite mer behövs nog. Och en repstege förståss, så man kan klättra upp! För en trädkoja måste ju alla pojkar ha. Ett "hemligt klubbhus" att smita undan till, även om man inte har något att smita från!
Jag ska inte uppehålla er länge pojkar. Ville bara säga godmorgon!
Dunpussar
ankkompisen
Go'eftermidda!
Hann inte skriva nåt imorse - det tog lite längre tid att ta sig till jobbet idag än det brukar! Punka på min vanliga cykel, kedjan av på makens och styret sitter löst(!) på min reservcykel... Så det blev snällt att knalla iväg till makens jobb och hämta bilen...
Och oj! så många små blåvingefjärilar jag såg på ängen utanför Ericsson! Fladdra runt bland hundkex, gurkört, prästkragar... Leka tafatt. Bara vara. Käka nektar. Jag var bara tvungen att stanna till och titta på dem, de små söta filurena. Små Tille-fjärilar! Önskade jag haft min kamera med...
Skulle betala min bok och mina pins igår, men nåt strul var det med internetbanken, så jag får göra ett nytt försök ikväll. Kunde kryssa i att jag ville betala mina räkningar jag lagt in, mne så kom aldrig förnsret för att godkänna betalningen upp... Nåja, får hoppas att det funkar ikväll från hemmadatorn.
Tillesöt, idag då? Vad ska ni hitta på förnå't kul idag? Igår fick ni lite vila från solen en stund och alla ängar uppfriskade av en liten regnskur. Idag har nog massor av nya blommor sklagit ut. Känns som en dag att ligga på en filtunder fruktträden och läsa äventyrsböcker, med en stort kanna jordgubbsaft bredvid, och nybkata kakor...
Dunpussar!
ankkompisen
Hej och go'fredag!
Tänk, nu är det helg igen.
Så roligt att Dea kommer tidigare, och ja, Lill-Elsa kommer nog att bli övergosad skulle jag tippa!
Två månader, Tille-liten! Då har du hunnit bo in dig rejält i sugan nu! Men tiden funkar ju på annat sätt där du är än vad den gör här hos oss, bundna av naturlagar och regler! Och två veckor har Berat hunnit vara hos dig. Har han bott in sig än? Kan tro att han nog fortfarande känner sig lite vilsen, men då har han ju dig, trygga goa Tille, som stöd!
Vad blir det för bus idag då? Ni kan väl titta in till Mathilda på dagis en liten sväng idag, för hon var jätteledsen när Pappa lämnade henne imorse, och muntra upp henne lite med lite lagom mycke snällt bus?!
Dunpussar tills vi vinkar ikväll!
ankkompisen!
Hallå lille Tilleman och kompisen Berat!
Det var några dagar sedan jag skrev här sist - men jag har ju pratat med er från balkongen på kvällarna! Lilla Mathilda har varit lite krasslig, så jag har inte haft tid at sätta mig vid datorn förrns nu på jobbet... Har ni tröttnat på sommarvärmen idag? Fast - varmt är det ändå, trots regnskvättandet. Men det är väl för att ni vill att der ska finnas jordgubbar och smultron till midsomamr kan jag tänka... Vad sysslar ni med en dag som denna så, pojkar små? Leker på skullen kanske, bygger koja på vinden. Såg att ni har en liten Liam hos er också. Han är så liten, så ni tar väl väl hand om honom? Ja, det är jag säker på att ni gör, go-pojkarna! Tror att han flyttade in hos den snälla tanten, hon som bakar så goda kakor. Vet ni grabbar, jag ska inte störa er i kojbyggandet. Men jag tror att ni behövde en liten paus, dricka lite jordgubbsaft, för man blir så torr i halsen av att bygga koja på höskullar!
Jag vinkar ikväll som vanligt, där från balkongen!
Dunpuss!
ankkompisen
~~*~~
I morse öppnade jag paketet med min Tille-lille-bok. Det har legat och väntat på mig ett tag nu... Hade Mathilda i famnen.
Det första hon gör när jag plockert fram boken är att peka på bilden på framsidan, på Bamsesnuttisen och säger "Däh!" Och så ser hon Tille och ler sitt mysigaste leende och stryker honom på kinden och säger "Heee!" Så tar hon boken och vankar iväg till soffan och kryper upp i sitt myshörn och väntar på att mamma ska komma också. Ger mamma boken och lägger huvudet på sned. Mamma hinner inte mer än öppna boken, läsa några rader om när lille Tilleman somnade in, så börjar Mamma störtgråta. Ungefär lika intensivt som hon gjorde när vi följde lillkillens sista kämpardagar... Mathilda ser smått fröskräckt ut och kryper upp i mammas knä och lutar huvudet mot mammas bröst. Det är inte bra när mamma gråter...
Lilla stumpan!
~~*~~
Marieth: har för mig att det var en av de norska tjejerna som hade spelat in och som kunde skicka. Kommer bara inte ihåg vem det var. Finns nog nån här med bättre namnminne än jga har...!
Själv har jag den inspelad, men har inte möjlighet att kopiera... :(
Hejsan!
Måste passa på att skicka en midsommarhälsning jag också. Imorrn åker vi upp till Eskilstuna och mina föräldrar, och ska titta in till min farmor och farfar också så de får träffa Mathilda en sväng innan vi sticker iväg på semester. Funderar för fullt på vad jag ska handla för böcker att ta med på resan, och vad vi ska köpa för "mutleksaker" till lillstumpan. Nåt lär behövas för att hålla henne någolunda lugn på tretimmars-flygresan... Så jag kommer inte att kunna titta in här på riktiga midsopmmarafton för att hälsa glad sommar... Glad Somamr och Mysig Midsommar på er!
~~*~~
Tillegubben, vilket fuktigt väder vi fått! Är det nåt bus ni håller på med tro? Imorrn, då komemr ni att kunna se märkliga ting om ni tittar ner hit må ni tro! Vuxna och barn som skuttar runt en blomsterstång och sjunger barnvisor, och en massa färgglada folkdräkter! Ska ni bygga en midsommarstång på ängen? Kan tro det! farbror Arne hjälper nog gärna till, och som sagotant Helene säger, han spelar nog gärna en trudelutt på dragspelet! Min morfar, långe-Gunnar, han hjälper er nog med att resa midsommarstången, och att fästa blomsterkransarna! För han är så lång så! Ska ni smaka sill? Det är något som ni kanske gillar, eller också inte. Min lilla dotter gillar sill, men det betyder inget - hon gillar nästan allt! Men jordgubabr med grädde, det får ni frossa i så mycket ni bara kan imorron!
Och du, lillkillen - ni håller väl ett vakande öga på alla bilar som ska ut och åka i helgen? Det är så många som är stressade, och en del som beter sig så dumt just den här helgen när de är ute och kör bil! Du och dina änglakompisar, ni hjälper väl till och ser till att folk tar det lungt och är på bra humör när de ska ut och åka!
Jag vinkar som vanligt ikväll, och i morron kväll vinkar jag från någonannanstans, men det ser du ju ändå!
Dunpussar!
ankkompisen
Hejsan!
(jag får smått fl-abstinens när jag är iväg ett par dar - hur kommer det inte att bli efter två veckor i spanien!?!)
Midsommar har firats har jag förstått! Hoppas det varit roligt! God mat har jag förstått iaf!
Legoland, dit ska vi nog styra kosan om ett par år, när kusinerna är lagom stora att uppskatta det, inte bara föräldrarna deras!
Tillekillen - till Legoland tänker du väl hänga med på ett mooln! Och ta med dig dina små kompisar också förståss! Mysigt kul!
Hur har ni firat midsommarn där uppe i äventyrslandet? Vissa vattenlekar märkte vi! Men plaska kring, det måste ju alla barn få göra! Jag vinkade inte på midsonanrafton, hoppas du iinte är för ledsen för det, buskillen, men det var så fullt upp! Ahm ni hade nog fullt upp av bus ni också, så det gjorde nog inget! Gick det åt mycket solvarma jordgubbar? Med vispgrädde till! Gott, eller hur? Och hela sommaren får man äta sånt smaskens - jordgubbar nu först, och så smultron och hallon och alla andra goda bär!
Min lilla Mathilda har lärt sig så mycket, och busat så, men hon har lite svårt att sova på mornarna. Kan inte ni små pojkar titta in till hennes drömmar frampå morgonkvistarna och sjunga lite vaggvisor så hon får sova ut?, för lilltösa är ju så trött bara nån timme efter att on gått upp nu på ljusa sommarmornarna! Gulle er i så fall, om ni kan det!
Nu är det jobbardax igen, och ni ska väl ut på lilla sjön och fiska eller ner och ta ett dopp!
Jag vinkar från balkongen ikväll!
Dunpuss!
ankkompisen
Det där med att en atombomb slagit ner känner jag igen... :/
För oss är det speciellt att rensa igenom utomhus och täckbarka ordentligt, för annars kommer kamomillen och tistlarna att helt ha tagit över trägårn... *suck* och det blir väl att ta fram lien till gräsmattan...
Här formligen vräker regnet ner. Har gjort sedan igår... I söndags konstaterade jag att jag skulle behöva fylla på lite mer vatten i trädgårdsdammen... Det behöver jag inte längre. Minst tre-fyra cm har vattnet stigit sedan igår morse. Och det är en rätt stor damm...
Den där "jordgubbschampagnen" hade vi och bjöd småkillarna (4 och 5 år gamla) på på vårt bröllop för ett par år sedan. Mäkta populärt!
Så på torsdag bär det av alltså! Det blir nog helskoj!
~~*~~
Tille liten, vad håller ni på med däruppe? Öppnat alla vattenkranar? Ni kan väl stänga till lite till helgen, va'? Just nu behövde nog naturen en dusch, men det är ju mycket mysigare om det är fint på helgen!
Har ni byggt några kvällsbrasor och grillat korv nånting än då? Det är jätemysigt ljumma sommarkvällar, och har man tur kanske rådjuren på ängen blir nyfikna på er och kommer fram och nosar. Kissarna rullar gärna ihop sig på en stubbe bredvid brasan och spinner lite, speciellt om man kliar bakom örat. Har "bustoken" kommit och flyttat in hos er? Eller han kanske valde att flytta in hos morfar. "Bustoken" är en grå perserkatt som tror han är en tiger, och som brukar reta fåglarna genom att sitta helt still på en sten och stirra på dom. Han jagar dom inte, det är han för lat för, men han gillar att retas... Han borde ha flyttat upp till äventyrslandet ungefär samtidigt som du, Tille...
Vet du, det brukar ju vara Magnus som följer dig ut på ävnetyr, medn om du har lust så vet jag ett kul ställe vi kan utforska, om du kan tänka dig att följa med en tokig tant på äventyr... För du vet, min morfar, LångeGunnar, var lokförare och konduktör, och han visade mig ett spännande ställe! Ett övergivet järnvägsspår och en gammal rostig trampdressin! Den tror jag att vi med gemensamma krafter skulle kunna få igång, och då har vi en helt egen järnväg att utforska! Vad tror du om det, Tillegossen?
Nu måste jag var tråkig och vuxen och jobba lite, men du vet, jag finns alltid här!
Dunpuss!
ankkompisen!
Godmorgon godmorgon!
Måste kännas skönt att det är OK för PGD nu. Hoppas bara ni får alla remisser och en tid sooooon! Håller alla tummar jag har (och några till ) för att allt ska lyckas och gå bra!
När vi vaknade imorse, (Mathilda gav mig sovmorgon ända till kl6 imorse!) så sken solen från en vackert bölå himmel, men nu har det krupit fram allt fler moln. Hoppas bara att det låter bli att störtregna så som det gjort de senaste dagarna idag. Nu är det bara tre dagar kvar till semester! Och Mathilda har bara tre dagar kvar på dagis Myran. Till hösten flyttar hon till Lysmasken som ligger så mycket närmre hemma, men det känns lite vemodigt, för hon trivs väldigt bra på Myran och fröknarna är gulliga och hon har blivit lite av en favorit där, yngst som hon är. Men det kommer säkert att gå bra på nya stället också.
~~*~~
Tille-bus, nu verkar ni leka hejvillt med vädret! Sol och regn om vartannat! Men ni har väl hört uttrycket "omväxling förnöjer" och vill låta oss smaka på det!
Smultronen är mogna här nu, och är supergoda! Speciellt de vilda som växer på solsluttningen... Men era smultron är säkert ännu godare!
Har du lust att följa med mig på en liten utflykt idag?
Vi tar cyklarna och trampar iväg upp mot skogen. Fåglarna kvittrar och det luktar sådär gott som det bara kan göra av en solvarm skog. Mit uppe på en höjd finns en liten avtagsväg. Den svänger vi in på och trampar på en bit tills att hjulspåren försvinner i gräset. Där ställer vi cyklarna och följer stigen fram äver en öppen äng. En hare skuttar iväg, men sätter sig på en stubbe och spanar på oss. Gräset böljar i en svag liten vindpust. Det ser nästan ut som om det var av silver.
Så kommer vi fram till ett järnvägsspår mitt ute på ängen. Det är rostigt och det syns att det inte använts på länge, länge. Till höger om oss står en gammal rostig trampdressin. Den ser knappt ut att kunna röra sig, men ur ryggsäcken plockar vi en flaska 5-56 och smörjer på de värsta ställena. Och se! Den rullar faktiskt! Vi hoppar upp i varsin sadel och börjar trampa. Det går riktigt trögt till en början, men så släpper det efterhand och det känns plötsligt helt OK. Vi ställer upp korgen med saft och smörgåsar och kaffe på dressinen och ger oss iväg på ett litet äventyr.
Vart är vi på väg? Vi får väl se!
Vi fortsätte vår utflykt lite senare, buskillen!
Dunpuss!
ankkompisen!
~~*~~
Hallå där, Tillekillen!
Nu är din familj på semester! Mysigt!
Såg att trippen till tjärnen blivit inställd. Så synd. Men ni fåt ta den nån anna dag, du och Magnus. Den ligger ju kvar, näckrostjärnen!
Men vi har ju en utflykt på gång, killen. Dressinen du vet!
Vi trampar på, utflyktskorgen står där bakpå och väntar på det Perfekta Stället För En Picknick. Vi trampar på, mellan granar och raka tallstammar och mossiga stenar. Visst ser det ut som om det skulle bo skogstomtar och småtroll där inne mellan träden? Där framme ljusnar det, och vi kommer ut i lövskog. Högt svepande gräs mellan svart-vita raka björkstammar. Färgglada blommor - blåklockor, hundkex, vackra lila sake jag inte vet namnet på. Uppe bland trädkronorna kvittrar fågelungar i sina bon medans föräldrarna vaksamt betraktar oss.
Därframme, där ringlar en klar bäck mellan gräs och träd och rinner klucklande under rälsen som ligger över en gammal välvd låg stenbro. På andra sidan bron ligger några stora stenar. Det vore väl Den Prefekat Picknickplatsen? Vi bromsar och stannar. Sitter helt trysta en stund och bara beundrar utsikten, för här framme ser man långt långt ut över sjön. Så hoppar vi av och lyfter ner korgen. Den där låga stenen, den vore väl bra som ett litet bord? Så sitter vi själva på gräset. En skata betraktar oss nyfiket från stammen av ett kullfallet träd. Hon lägger huvudet på sned på det där sättet bara skator kan göra och tar ett försiktigt skutt närmre oss. Vill du ka lite sockerkaka, lilla skata?
Den här ängen med sin vidundeliga utsikt, den måste utforskas närmre, men först lite saft och smörgås, eller hur?
Vi forstätter utflykten lite senare, kompis, för nu måste jag jobba!
Dunpuss
ankkompisen!
Hej vänner!
Har varit datorfrånvarande ett tag, och kommer att bli igen ett par veckor så vi är på semester...Har precis kommit in från en tistelrensningssejour i trägårn. Fy hundan vad frodigt!
Tillevännen, jag tror inte vi hinner färdigt med vår dressiutflykt innan jag sticker iväg, men när jag är tillbaka, då så...
Tänk vilket härligt sommarväder! Vad pysslar ni med på dagrna där i äventyrslandet? Allt man kan tänka sig att små pojkar vill göra på sommaren förstås! Har det blivit många bad än? Såklart! Och massor av jordgubbar!
Nu börjar här bli läggdax, och jag antar att ni vill sussa kudden ni också. Sov så gott, så hörs vi senare!
Dunpuss
ankkompisen!