• JsN

Bergvärme

Vi har börjat fundera på att installera bergvärme hemma och nu har jag påbörjat kunskapsinsamlingen.

Vad behöver jag lära mig?
    Vad ska man tänka på?
    Är något märke på anläggning bättre än andra? Varför?
    Ungefär hur mycket kostar det?
    Vad får man för utbyte på energi?
    Något speciellt man ska komma ihåg att fråga om när man begär offerter?
    Fler saker jag borde tänka på?

Vi har ett 1½-plans hus med hel källare från tidigt 50-tal (tilläggsisolerad tidigt 80-tal) med en taxerad yta på 120 kvadrat. Vi har idag en gammal elpanna och vattenburet värmesystem. Vår aktuella årsförbrukning ligger på 25 000 kWh.

Alla synpunkter och ideer emottages tacksamt!

*hälsosamt lat*
  • Svar på tråden Bergvärme
  • ebben

Kolla upp först om det alls går där ni bor!!
    vet en granne som skulle göra det,men de fick borra alldeles för djupt o hittade inget berg............Det blev jordvärmeslingor för de istället!

• JsN

Vi har två grannar som har borrat det senaste året så det tror jag inte är något problem.

*hälsosamt lat*
  • Danbala

Taxeringsvärdet brukar väl gå upp när man gör det, jag vet inte hur väsentligt det är - beror väl på var man bor och så - bara en extra liten grej att räkna med...

Och hoppas att era grannars borrtjosan inte går för nära - det måste ju vara ett visst antal meter emellan, tror jag?

(Jag _vet_ inte, alltså, bara går på något jag tycker mig minnas eventuellt ha hört på ett program som kanske handlade om något i stil med bergvärme... (Undrar om jag fick med tillräckligt många brasklappar nu?) )

• JsN

Ja, taxeringsvärdet går upp och ja det ska vara minst 15-20 m mellan två borrhål. *ler*

*hälsosamt lat*
  • Linda3

Min sambo som är rörmokare säger att IVT:s värmepumpar är dom bästa, vi har dessutom en som är svanmärkt (vet inte vad det är för skillnad, men nån borde det ju vara).

• SVejsan

Här är ett riktigt bra forum där man kan inhämta mycket info och kunskap.

www.varmepumpsforum.com/

Tänk igenom:
    -Ni kanske istället klarar er med en luft-vatten värmepump? (dvs en som kopplas in mot centralvärmesystemet men tar värmen från ute uften) ; 25 000 kWh kan vara i lägsta laget för att bergvärme skall vara värt att installera..., så räkna noga "återbetalningstiden") - Beror också var ni bor.
    -Har ni eller vill ni sätta in bubbelbadkar? Kräver ibland speciell "värmepump med extra varmvattenproduktion"
    - Vill ni ha "online" funktioner dvs att den sms:ar eller larmar per E-mail, att man kan styra parametrar via Internet?
    - Vill ni att bergvärmen ska täcka hela värmebehovet utan elpatron eller är det oK att elpatron går in de kallaste dagarna?
    -Man brukar ha 20-25 meter som riktlinje/regel mellan två borrhål. Har ni grannar inärheten måste man komma överens så att man inte kommer för nära dom (inhämta deras godkännande)
    -Kolla vad kommunen har för krav: De flesta har specifika krav på utförandet och tillstånd.
    - Ta in flera offerter, be installatören motivera om det är stora skillnader i beräkningarna.
    - Se till att allt räknas in (bortforsling av gammal panna och borrkaxet dvs gucket som kommer upp ur hålet)
    -Håll inne en betydande del av betalningen till ni har fått en ordentlig genomgång av allt och allt fungerar. Dvs inget förskott här -om det går att undvika.
    -Se till och skaffa en installatör ni har förtroende för - mycket klippare på marknaden... Se till i att de även trimmar in utrustningen (skriv in i Offerten).
    -Se till att djupet anges i aktivt djup dvs hur stor del av hålet som skall vara under grundvatten nivån (det är där man får värmen ifrån) . Detta djup är enormt viktigt att det uppfylls så att värmepumpen inte kyler ut berget och hålet fryser.

Har ni enrörssystem så kan det vara risk för knackningar i rören och problem att få pumpen att fungera tillfredsställande (enrörssystem = Ungefär seriekoppling där man dimensionerade elementen på sådant sätt att först elementet var litet och mycket varmt och sedan ju längre i slingan man kom blev vattnet svalare men elementen större)

Se till att borra tillräckligt djupt! För annars är risken att ni kyler ner hålet (ibland så har man hört om att hålet fryser = inte bra) om ni skaffar för stor värmepump. Vi lade till 20 m för att försäkra oss om att hålet skulle räcka till...

Vi skaffade oss bergvärme för ett par år sedan och ångrar oss inte... Har Thermia Diplomat med onlinfunktion.

1 del El (kW) ger ca 3 delar (3kW) Värme från berget...

IVT säljer mest och har synts mycket i Folksams skadestatistik. Se folksams hemsida så har de statistik. Alla fabrikat är nog ungefär jämnbra annars... Det är i stort sätt samma komponenter som används. Det som avgör är finesser /installatören/priset.

SP (www.sp.se) och Råd och Rön har tester av pumpar.

Välj däremot installatörer och fabrikat som är med i någon av branchorganisationerna SVEP eller VET , se till att ni får garantier/försäkringar som duger.
    Välj en tillverkare som är stabil och funnits på marknaden ett tag och har en bra service organisation - pumpen skall ju hålla 15-25 år- men det kan ju behövas reparationer och
    reservdelar.
    Det är hålet som kostar (både att fodra ner till berget och att borra) så har man långt ner till berg = dyrt. Men det håller ju å andra sidan >100år om det är tillräckligt djupt och grundvatten nivån är god.

Få se om jag kommer på nåt mer (blev dock lite svamligt ovan).

• SVejsan

Följande frågor ställde vi då innan våran installation...

-Hur länge har er firma funnits, hur är erfarenheten av installation av värmepumpar?

-Varför skall man ha en värmepump av just ert fabrikat?

-Hur länge har tillverkaren funnits, hur väl beprövade är lösningarna?

-Vad är fördelarna nackdelarna med kolvkompressorer alt scrollkompressorer?

-Använder värmepumpen HFC ? köldmedium? Fylls det på efter Leverans, och i så fall har installatören den behörighet som krävs?

-Vilka övriga tillval finns ? Styrning, larm osv

-Direktvärmning av tappvatten i värmepumpen (dyrare/fördelar/nackdelar?)?

-Vad är fördelarna/nackdelarna med att ha varmvattenberedaren bredvid och ej inbyggd ?

-xxx-badkar / fyra personer; vilken storlek på varmvattenberedare rekommenderas?

-Vad innebär sommarsänkning (IVT), har fabrikatet motsvarande?

-Hur styr man värmekurvorna/inställningsmöjligheter?

-Vilka problem kan uppkomma hos er värmepump, finns problem med ?tjyvstopp? under inkörningsperioden på modellen?

-Vilken service bör man utföra på anläggningen? Hur är det med servicemän eller reparatörer för er värmepump, finns det ett stabilt service nät?

-Vilka ytterligare arbeten anser ni bör utföras i huset när det gäller tex element, räcker elementen som finns eller bör man komplettera tex i källaren för att få god värme (ekonomi)? Kan ni / er entreprenör i så fall utföra dessa jobb: nya element/ersätta gamla/byta termostater?

-Bör man och i så fall hur förändra ventilationen i källaren, som en effekt av att man tar bort oljepannan?

-Följer ni Normbrunn 97 (SVEP) när ni borrar energibrunnen? Foderrör osv?

-Kommer den anlitade borraren att ha en ansvarsförsäkring som täcker miljöskador för minst 10Mkr, i enlighet med kraven från XXXXXXX kommun? Vad täcker ansvarsförsäkringen mer?

-Hur tar ni hand om Kax / bortforsling

-Borrvattnet skall avslammas innan det släpps ut till recipient, hur löses det.

-Hur många återbesök anser ni det behövs efter installation? Kostnadsfritt?

-Hur anser ni betalning skall erläggas? (Delbetalningar? Full betalning efter att man erhållet protokoll och en fungerande anläggning?)

-Utförs nermontering och borttransport av panna och tank? Tillser ni att ev olja i tanken hämtas?

-Kan man övertäcka brunnslocket med jord/alt plantera som täcker?

-Hur lång tidsrymd mellan start och färdiginstallerat system?

-Vilka garantier/försäkringar ger ni på jobb installation och ingående detaljer/materiel?

-Vilken dokumentation, mätprotokoll osv lämnas efter installation?

Att påtala: Andra krav från XXXXXXX kommun:

- är att man ska välja en helsvetsad plaströrskollektor (PEM PN 6.3) enligt SIS3362 eller motsvarande med fabrikstillverkad returböj.
    -Att regelbundet kontrollera kloridhalten vid borrning i urberg.
    -Köldbärarvätskan skall vara så miljöanpassad som möjligt. Etanolblandning ska vara framställd med max 10% denatueringsmedel som uppfyller läkemedelsverkets krav och färgämne godkänt för användning i livsmedel. Värmepumpsinstallatör och brunnsborare som sätter kollektorslangen ska använda samma typ av köldbärarvätska.
    -Anläggningen skall utföras så högst 5 liter köldbärarvätska kan läcka ut vid läckage.
    -Foderrör enligt normbrun 97.

• Joker

JsN, jag vet precis vem du ska prata med. Skickar ett meddelande till dig.

Svar på tråden Bergvärme