• JsN

Bergvärme

Vi har börjat fundera på att installera bergvärme hemma och nu har jag påbörjat kunskapsinsamlingen.

Vad behöver jag lära mig?
    Vad ska man tänka på?
    Är något märke på anläggning bättre än andra? Varför?
    Ungefär hur mycket kostar det?
    Vad får man för utbyte på energi?
    Något speciellt man ska komma ihåg att fråga om när man begär offerter?
    Fler saker jag borde tänka på?

Vi har ett 1½-plans hus med hel källare från tidigt 50-tal (tilläggsisolerad tidigt 80-tal) med en taxerad yta på 120 kvadrat. Vi har idag en gammal elpanna och vattenburet värmesystem. Vår aktuella årsförbrukning ligger på 25 000 kWh.

Alla synpunkter och ideer emottages tacksamt!

*hälsosamt lat*
  • Svar på tråden Bergvärme
  • Kajsan

Har ingen aning, förutom att mina föräldrar är Mycket glada att de gjort det, och att det tydligen lönar sig at kolla runt ordentligt innan eftersom det skiljer i pris från olika företag.
    Men det var väl kanske inte så ny info, förutom det med mina päron då, det kunde ju inte du veta innan

• tuzzla

En sak att tänka på dock, som brukar komma i skymundan i denna hetsiga bergväme-tid:
    Om ditt hus är ventilerat med självdrag och alltså använder skorstenen för vent,
    kan det - i det långa loppet - innebära att du sätter ventilationen på spel när du inte längre använder din skorsten.
    Gäller såklart även om man gått över helt till "vanlig" eluppvärmning också.

• SVejsan

Tessla, Men JsN har ju haft elpanna en längre tid...

Går man däremot från Oljepanna till värmepump så bör man hålla ögonen öppna på ventilationsproblem. Man bör dessutom sätta "mössa" på skorstenen dvs ett skorstensskydd som gör att det inte kan regna in i den och göra så det börjar vittra.

Kostnaderför bergvärme: mellan 110 000-160 0000 beroende hur långt man behöver borra... och vilken värmepump man väljer...
    Ofta lägger sig installatören lågt i antalet meter som behöver borras för att få offerten attraktiv, problemen med ett kort hål behöver inte dyka upp förren efter några år då möjligt värmeuttag sjunker om man ej har dimensionerat hålet så det har kapacitet kvar annars utarmas det sakta.

Att fodra hålet kostar väl nu kring 600kr/ meter och man måste fodra min 3 m även om man når berg tidigare. detta för att hålet ej skall kollapsa. (enligt normbrunn97)

Att ta värmen ur marken med en markvärme slinga är betydligt billigare men kräver att man ghar en större tomt, att man vill hålla på med trädgårdsåterställning och att man kan acceptera att marken flyttas en klimatzon norrut (dvs tjälen går ur senare osv)

Självklart kan man komma billigare undan om man tar in arbetena själv eller har kontakter som gör delar "ovitt". Problemet om man inte tar totalentrepenad är ju att om det är något fel på installationen så finns det inte en som är ytterst ansvarig vilket gör att det kan vara svårt att få upprättelse...

• JsN

Vilken fantastisk massa hjälp jag redan har fått! Men jag hoppas på mer!

*hälsosamt lat*
  • tuzzla

SVejsan:
    Jo, jag vet det.
    Skrev ju också "Gäller såklart även om man gått över helt till "vanlig" eluppvärmning också."
    Bara menat som en sak att ha i åtanke när man funderar på bergvärme, eller byte av värmekälla i allmänhet... inte riktat direkt mot trådstartaren.
    Lite otydlig, kanske.

• längtarefterbarn

Vi har en variant av bergvärme, grundvattenvärmepump. Funkar kanon!! Kostar typ noll och nada att driva och är i princip underhållsfri, eller ja. man måste ju kolla så filtret är OK, men det gör man typ en gång per år.
    Installationskostnaden kan jag inget om eftersom vi köpte huset med detta installerat.

• The Man

Precis som skrivits tidigare så är det kanske tveksamt om Bergvärme är det vettigaste alternativet till just TS's hus då det redan idag är relativt låga uppvärmningskostnader och installationen för bergvärme lätt springer upp i pengar runt 125000 kr.

Annars tycker jag personligen att Bergvärme är oerhört bra och vi har sänkt våra uppvärmningskostnader enormt mycket sedan vi installerade bergvärme, men så behövdes det drygt 4 kbm olja per år för att värma vårt hus....

Jag vet inte om jag får berätta vilket fabrikat på pumpen vi har eftersom det kanske kan uppfattas som reklam, men den är svensktillverkad av ett välkänt företag i småländska Markaryd. Fördelen med det fabrikatet är att de INTE kräver särskilda av dem godkända installatörer utan man har möjlighet att anlita lokala (läs billigare...) installatörer. Dessutom "bjöd" de på mycket god rådgivning och vägledning redan INNAN vi hade bestämt oss för vilken pump osv vi skulle ha.

Läs också gärna Vi i Villa's annonser och eventuella tester, där kan man hitta massor av bra tips och svar på sina frågor!

• JsN

Jag vet inte om jag skulle vilja beskriva 25000 kWh som låg energiförbrukning. (det motsvarar 3-3,5 kbm olja).

(Att rekomendera produkter, tjänster och företag som man inte själv drar nytta av att rekomendera är inte reklam. Det är först när företaget drivs av en själv eller någon närstående, eller man på annat sätt tjänar pengar på företaget, som det blir reklam)

Jag är helt på det klara med att investeringskostnaden för bergvärme blir högre än för andra uppvärmningsformer, men av olika själ så är driftskostnaden mer intressant än investeringen. Jag vill ha ett enkelt lättskött värmesystem som har låga driftskostnader, gärna hyfsat miljövänligt, därför har jag iaf fått för mig att bergvärme vore intressant.

*hälsosamt lat*
  • The Man

Nja När jag sade att 25' kwh var låg engerigförbrukning syftade jag nog närmast på kostnaden för elen. Enligt vad jag erfarit från bekanta som fortfarande tvingas köpa villaolja är den idag uppe i ÖVER 10' /kbm vilket alltså skulle innebära 30-35 tkr för 3-3½ kbm , MINST!

Vad jag vet så brukar man generellt säga att elen kostar ca 1:-/kwh så 25' kwm skulle bli mellan 5 och 10 tkr billigare än olja. Däremot kan det tänkas att effekten 25' kwh motsvarar 3-3½ kbm olja, men det är mer än vad jag vet något om.

Driftskostnaden och skötseln av Bergvärme är i mitt tycke fantastiskt bra. Vårt hus som tidigare krävde +-4 kbm olja beroende på hur hård vinterna var drar idag TOTALT (alltså inkl hushållselen) ca 18' kwh/år. Har i stort sett inte gjort NÅGONTING i skötselväg sedan pumpen sattes in 2002 mer än fyllt på lite vätska i det slutna systemet som går ner i berget och lite vanligt vatten i expansionskärlet emellanåt, och DET kan jag stå ut med!

• SVejsan

Hej JsN

Vi som har bergvärme tycker helt klart det är suveränt. Lättskött, bara tickar och går. Ingen sotning eller bärande av bränsle. Gott om plats inomhus , inget dedikerat pannrum som blir sotigt eller som måste innehålla bränsleupplag.

Jag tycker ändå , om du bor i de södra delarna av sverige, att du ska titta på följande alternativ, visst kommer de landa kring 80 000 kr, men det är ändå betydligt mindre än de 120 -160 000 kr som du kan räkna med i bergvärmefallet.

www.euronom.se/pdfer/EU_Polaris_9-0602-280_W%20(2).pdf

www.kcc.se/product.php&pid=34

www.stiebel-eltron.se/products/products.asp
    www.stiebel-eltron.se/products/products.asp

www.vkg.se/page

Är 25 000 kWh inklusive "hushållsel"?

Om vi skulle installerat ett alternativ idag skulle vi tittat på ovanstående också , utöver bergvärmepumparna...

Tyvär blir luft-vatten pumparna mindre effektiva ju kallare det blir-men bor man rätt så är de ett helt OK alternativ (eller om kommunen har konstiga regler eller man har grannar som helt oresonliga )

Vi eldade olja tidigare (3-3,5 kbm dvs drygt 30 000 kWh) och inser nu att vi snart har "tjänat in vår investering", med de galopperande oljepriserna)

Svar på tråden Bergvärme