Inlägg från: cattis |Visa alla inlägg
  • cattis

Scrapbooking2!

Aiwendil, du kan göra en scrapbook per år där du samlar det bästa från det året. Än så länge har det inte blivit så mycket scrapbooking för min del p.g.a tidsbrist. Följer den här tråden i egenskap av wannabe.

• cattis

Någon som har tips på var man kan hitta grundläggande beskrivningar av scrapbook tekniker för en riktig nybörjare? Jag har gjort ett par blad, men har problem med det mest grundläggande som t.ex att klistret syns igenom pappret, eller hur jag ska få två olika färger på sidan (bara klistra över ett papper över halva sidan, eller?). Sidor med snygga layouter finns det gott om, men jag vill veta hur dessa layouter kom till!

• cattis

Tack Hannie! Då kan jag ju börja med en fråga direkt De flesta sidor består ju av många lager av papper och foton. Hur fäster man dem på bästa sätt? På några sidor har jag sett att fotokuddar rekommenderas, men då måste man väl använda ganska många så att det inte blir glipor? Finns det bra klister som inte går igenom pappret, trots att det är tunt? En följdfråga är då hur man fäster de genomskinliga papper man ser på många layouter. Fotokuddar måste ju vara uteslutet. Finns det lim som inte syns?

• cattis

Tackar! Ni är bäst! *niger fint*

• cattis

Här kommer en fråga till! Om man vill skriva på vellum (det heter väl så?). Kan man då skriva ut på skrivaren eller blir texten lätt "smetig"?

• cattis

Här är jag igen med en ny fråga! *vinkar glatt* Förhoppningsvis kan fler som läser den här tråden dra nytta av min nyfikenhet...

När ni ska göra en ny sida - hur planerar ni sidan rent praktiskt? Utgår ni t.ex från material ni redan har eller beställer ni papper och och övrigt material till varje sida? Tänker ni ut flera sidor åt gången så de hänger ihop eller gör ni varje uppslag som ett enskilt projekt? Ritar ni upp sidan innan eller improviserar ni efter hand?

• cattis

Om paketet fastnar i tullen kan det ta tre veckor extra. De gör tydligen stickprov så även om paketet inte ser "mystiskt" ut så kan det bli utvalt.

• cattis

Nu har jag äntligen läst igenom heeeela tråden! Scrappade ett album med förberedelser inför vårt bröllop för mer än ett år sedan, men har inte scrappat något sedan dess. Den här veckan har jag tillbringat med att kolla in alla Malmös pappersbutiker, lägga in alla länkar i den här tråden i mina favoriter och sen dammsuga dessa sidor. *pust* Känner jättemycket för att sätta igång igen!

Sen kom jag på att jag har en resa bokad med jobbet till USA i november. Gissa vad jag nu har bestämt att jag ska använda min fritid till? Avundsjuka, tjejer?

• cattis

Cia75, höstsidan var såååå snygg!

Jag har fått en nytändning efter uppehåll på mer än ett år så ikväll har jag suttit och bläddrat bland bröllopsbilderna. Det blir nog en tur till den nya butiken i Helsingborg nästa helg.

• cattis

bambigirl, det låter allvarligt! När blir saneringen klar?

Tjejer, jag behöver råd! Håller på att gå igenom alla våra bröllopsbilder (ca 700 st!) och kan inte bestämma mig för hur jag ska organisera dem. Jag har de "klassiska" bilderna från fotograf, vigsel och fest, men sen har jag även foto från alla kyrkbänkarna (med gäster förstås ) plus foton vid borden på alla bordsherrar med bordsdam plus foto från förberedelser på själva bröllopsdagen, dukningen och maten. Sedan tidigare har jag scrappat ett album med förberedelser innan själva bröllopet d.v.s val av kyrka, lokal, kläder o.s.v.

Jag tänkte naturligtvis inte ta med alla 700 fotona (oj, vad dyrt det skulle bli...) men kan inte bestämma mig om jag ska göra ett eller flera album och vilka foton som då skulle hamna i respektive album. Vad tycker ni?

Svar på tråden Scrapbooking2!