• Angla

Avdankade IVF-kvinnor

Nå finns det några avdankade IVF-kvinnor med flaggan i topp även om ni hamnat i den djupa gropen? Som älskar livet för njutningens skull eller avskyr dess blotta existens?

Trots att IVF och därmed också biologiska barn är ett minne blått så längtar jag efter våren och sommaren. Jag tror stora beslut kommer fattas i sommar och ofentlig göras för släkten och familjen.

Hur har ni berättat att IVF är nedlagt och att ni är ett hopplöst fall? Hur har ni bemött alla glada tillrop och intensiva hejjarklackar som tippar på spontangraviditet? Har ni kallt hänvisat till siffror och fakta eller valt att svälja ilskan?

Angla - med vingar av lycka
  • Svar på tråden Avdankade IVF-kvinnor
  • TheBlueRose

Här sladdar jag in ...

Japp, vi har berättat för släkten att IVF'en är nedlagd. Å att vi ska mest troligt adoptera ..

Då är det enda man får höra,,*Ja, då ska ni få se att ni kommer att bli gravida med eget barn ..Då där ÄR SÅÅÅÅÅÅ VANLIGT,,,visst "up yours" ....

Ingen ide att ta upp statestik med dom då dom ändå inte fattar ....

• Angla

Nämen Rosen är du också avdankad och hopplöst fall?

Vi har faktiskt inte delgett dem ännu måste fundera ut fortsättningen först sen ska de få veta. Men de ska med all säkerhet terroriseras med fakta. Inget trams tål jag. Och just de kommentarerna som du fått TBR gör mig galen!

• Maxie

Åh, jag blir så förbannad av att höra såna kommentarer som de ni nämner. Jag får också höra dem även om jag fortfarande är inne i försöken. "Har ni funderat på att adoptera? Då lossnar det nog!" Jaha tjena. Ibland får jag lust att slå människor. Ge dem en ordentlig sittupp trots att jag är något av det fredligaste som finns normalt sett. Förlåt att jag klev in här trots att jag inte hör till er - än... När man gått igenom så mycket som vi får göra och som ni har gjort så finns det bara en sak jag tänker: RESPECT. Kram till er båda!

• marvor

Hej,

Här kommer en till insladdades
    Vi har ett försök kvar att göra, tror att det blir i höst, orkar inte innan. Våra odds är inte stora, typ under tio procent att lyckas. Har på nå't vis ställt in mig på att jag aldrig kommer att bli mamma biologisk väg, kanske genom adoption men det visar sig.

Jag har talat om våra odds för min mamma, klart att hon blev ledsen. De närmaste på jobbet vet oxå eftersom jag har väldigt bra kollegor kan jag tala om det för dem. Har fått otroligt mycket stöd på jobbet under vår IVF-resa.

Det där med att man kan bli gravid när man bestämt sig för adoption, säger bara det hur många vinner på LOTTO???
    Jag orkar inte med sådana idiotiska kommentarer (f-låt uttrycket), det är kalla fakta att vi har j-t svårt att bli gravida, punkt slut.

Hur som helst, livet går vidare även om det blir annorlunda än vad man först trott.

• TheBlueRose

Angla,,klart jag är ...hahahaha

Det är släkten som är värst att slänga ut sig kommentarerna, inte vännerna.....

• Maskrosen

Hej tjejer!

Avdankade är det väl ändå inte ni som är - det är IVF-vetenskapen som
    är inte tillräckligt prioriterad och som därför ännu inte kommit dit den behöver för att kunna hjälpa alla!

Den där slappna-bara-av-så-löser-det-sig-nog-hejjarklacken eller de som sätter sitt liv på spontangraviditet så fort man satt igång med adoptionsutredning brukar jag själv ibland bemöta med fakta och statistik och ibland med en fråga om de skulle rekommendera någon annan som har en diagnostiserad sjukdom som kräver behandling att bara slappna av så kommer de blir friska. Även om man är oförklarat barnlösa så är det en diagnos i sig och det är något som inte är som det ska, även om inte forskningen nått dit att den kan förklara alla fall ännu. Och kommer kommentaren att "om ni adopterar ska ni se att ni även får ett EGET barn" blir jag så arg att jag går i taket.

Hör väl själv inte riktigt hit ännu, men jag börjar själv känna mig ganska uppgiven efter tre avbrutna försök och fem ruvningar (tre ET och två FET) och det är nog snart dags att börja tänka på framtiden, även om vi fortfarande har två försök kvar i tre-packet vi köpt på St Göran. Räknar dock med att de är avklarade långt innan detta året är slut och det är kanske dags, framför allt för sambon, att börja inse att det är ganska sannolikt att vi kommer att behöva ta en annan väg så småningom och han behöver nog börja fundera på vad han känner inför ett sådant vägval.

• Vilgotha

Sticker bara in näsan och säger att ni är goa, underbara och härliga

• Angla

Ja detta trodde jag aldrig om mitt liv även om jag idag är skapligt nöjd ändå om man finge välja bort vissa puckon.

Hade svärmor över i helgen. Hon pratade som vanligt och frågade om vår barnlöshet. Hon har varit en av dem som sagt alla puckade kommentarer och solskenshistorier. Men hur som så kom vi in på siffror och jag berättar att ca 75-85% blir gravida efter tre försök och att vi gjort 6+4. Då tittar hon på mig och säger - Nä det där är nog ingen idé att ni slösar tid och pengar på längre. Härlig kommentar tycker jag!

• TheBlueRose

Angla,,,smidig kommentar,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,NOT...

• Angla

TBR:
    Fast hon insåg ju hur läget ligger vilket hon inte gjort innan. Nu förstår hon att barn är kört!

Svar på tråden Avdankade IVF-kvinnor