Inlägg från: Sobi3 |Visa alla inlägg
  • Sobi3

Halal-slakt!

Någon som är jude som kan hjälpa oss med att bekräfta klippet eller inte?

• Sobi3

Lilou

Jag vet inte vad du syftar på? Har du läst igenom tråden?

• Sobi3

Man80

Jag kommenterade ditt inlägg efter du skrivit "Halalslaktad mat måste smaka skit med andra ord.... " Det säger mig som om du konstaterat att halalslakt går till på det sättet Santos klipp visar vilket är felaktigt. Jag skulle inte heller äta en köttbit utan att veta vem slaktaren är, hur är han som person, hur slaktar han. Jag tycker bara synd om djuren och hur de behandlas. Det jag skrev är av egen erfarenhet att halalkött ser finare ut och luktar inte illa.

• Sobi3

Lilou

Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma, och detta tyder på att du inte läst igenom tråden därför är dina inlägg låter oförståeliga. Ta dig tid och läs igenom tråden så slipper vi onödiga kommentarer

• Sobi3

Santos

Jag har sett den sista filmen och sättet att behandla det döda djuret är INTE enligt islam. Även om djuret är dött så betyder det inte att man får skämta, för djuret slaktats för att det skulle ätas, inte skämta om det. Det köttet skulle jag aldrig äta! Men även detta är humanare än tjurfäktningen då dör djuret av sina skador. video.google.com/videoplay&q=bullfight&pl=true

• Sobi3

Man80

"Står det i koranen om nödvändigheten av slaktmetod? "

Menar du sättet hur ett djur slaktas? Det står i så fall inte i koranen uatn i sunnah.

• Sobi3

smurfpinglan

Jag har inte bett nånstans om att DU skulle stödja halalslakt. Jag har inte gjort det och behöver inte göra det Men eftersom du är jude så tror jag du förstår troende mer än andra? hoppas jag! Och här menar jag att korserslakt inte skiljer sig mycket från halalslakt.

Ja, om du tycker halalslakt är djurplågeri så tror jag även det gäller korserslakt, eftersom de liknar varandra i praktiken. Du frågar mig om djuret dör direkt efter slakten, ja det tror jag att det gör, vad tror du? Står det något om det i judiska källor?

• Sobi3

fia sthlm

Jag tror att de är lika men korserslakt skiljer sig lite grand då det krävs en rabbin som skall vara närvarande tror jag. Smurfpinglan är jude så vi hoppas hon svarar på den frågan också

• Sobi3

Smurfpinglan

Tack för förklaringen! Eftersom du skrev igår "Djurplågeri ingår inte i min tro" Så har jag svårt att förstå hur du tycker att halalslakt är djurplågeri medan den liknar korserslakt på många sätt. Eller du kanske har en annan tro som inte är enligt judendomen? Jo, jag vet att många judar inte praktiserar sin tro precis som det finns många muslimer som inte heller praktiserar islam. Anyway, jag har inget mer att tillägga i den frågan. Vi har delade åsikter men det som lockat min nyfikenhet är det du skriver om samerna. Är det verkligen så att de slaktar sina djur utan bedövning och att det de håller på med är lagligt? Kanske någon annan vill svara på min fråga?

• Sobi3

Blåkråka

"Varför tar du upp det som något speciellt avskyvärt med halalslakt då? *nyfiken* Varför inte ta upp en all slakt är äckligt tråd? "

Bra poäng där!

Svar på tråden Halal-slakt!