Inlägg från: Sobi3 |Visa alla inlägg
  • Sobi3

Halal-slakt!

smurfpinglan

Tråden handlar inte om halalslakt, där är du ute och cyklar. Alla vi här har delade åsikter, en del är för och en del är emot, en annan del är veganer och en annan håller sig mittemellan. Men så är vi ju människor!

Till övriga läsare, jag är intresserad av att veta om det är tillåtet för samerna att slakta sina djur utan bedövning. Någon som vet?

• Sobi3

smurfpinglan

Läs Blåkråkans sista inlägg!

• Sobi3

Tack för ditt inlägg Russi

Mimona, ja det är det tyvärr!

• Sobi3

Jag blir inte heller förvånad , vi är ju "dagens" syndabockar, så det är förstått varför är det så.

• Sobi3

Russi

Allmänt om djur i islam, djur skall absolut inte behandlas illa före eller efter slakten, och blir det transport så skall dessa djur transporteras på ett sätt som inte gör djuren illa. De ska få mat och vatten dessutom.

• Sobi3

smurfpinglan

"Hellre terrorist än självmordsbombare för längre än så kan man inte sjunka."

Precis, längre än så kan man inte sjunka när du nu erkänt i ett familjforum att du stödjer terrorism.

• Sobi3

smurfpinglan

För mig är det terrorism det Israel praktiserar mot obeväpnade palestinier dagligen vilket du stödjer, och längre än så kan du inte sjunka enligt dig.

• Sobi3

smurfpinglan

"jag stödjer mitt land som vi judar alltid bott i samt blivit tilldelade"

Skratta inte innan du svarar på det fakta jag lade in i den andra tråden och som du och den andra drog er tillbaka och inte svarade på nånting. Här kommer det:

TJUVAR

Judarna har stulit palestiniernas land. Det erkäns av deras främsta ledare premiärministern David Ben-Gurion.

Han sa "Varför skulle araberna gå med på fred? Om jag var arabisk ledare skulle jag aldrig underteckna ett avtal med Israel. Det är normalt: vi har tagit deras land. Förvisso är det ett land, som Gud lovat oss, men vad intresserar det dem? Vår Gud är inte deras Gud. Vi har vårt ursprung i Israel, det är sant, men det var för två tusen år sedan. Vad angår det dem? Det har funnits antisemitism, nazisterna, Hitler, Auschwitz. Men var det deras fel? De ser bara ett faktum: Vi har kommit och vi har stulit deras land. Varför skulle de acceptera detta?" I boken "Den judiska paradoxen" av Världssionistiska Organisationens- och Judiska Världskongressens mångåriga ordförande Nahum Goldmann, utgiven på Tidens Förlag 1978, sida 112

---------------------

"Bibeln befaller oss att erövra Israels land, att utrota dess invånare och befolka det. Israel kan inte undgå denna befallning, och det är absolut förbjudet att lämna landet och överlåta det åt icke-judar. I detta land finns inte plats för andra folk än Israels folk."

- Moshe Ben-Zion Ushpizai, israelisk rabbin, Yediot Achronot, 20/12, 1974

--------------------

Erkänner sig som ockupanter

"Vi måste besätta hela Det Stora Israel. Det är nödvändigt för vår säkerhet. Det är en plikt för varje ung människa i Israel att bosätta sig i OCKUPERAT område."

- Moshe Arens, israelisk försvarsminister, Ha'aretz, 18/7, 1983

---------------------

Tjuvarna delar bytet

"Amerikanerna har gett oss vapen så att vi ska använda dem när det är nödvändigt - i vissa fall är det tillåtet för den civiliserade världen att ta kontroll med våld över oljekällorna i hela Mellanöstern."

- Yitzhak Rabin, Ha'aretz, 20/7, 1973

---------------------

Erkänner ockupationen

"Vi kom till detta land som redan var befolkat av araber och etablerade en hebreisk, judisk, stat. Judiska byar byggdes upp på platser för de arabiska byarna. Ni känner inte ens till namnen på dessa arabiska byar, och jag förebråer inte, för geografiböckerna existerar inte längre. Varken böckerna eller de arabiska byarna existerar längre. (...) Det finns ingen bebyggd plats i detta land som inte tidigare hade en arabisk befolkning."

- Moshe Dayan, israelisk general och befälhavare, "Ha'aretz", 4 april, 1969

----------------

"Vi skall fördriva araberna, och ta deras boningar."

- David Ben-Gurion, israelisk premiärminister, i ett brev skrivet 1937, publicerat i "Ben Gurion and the Palestinians", Shabtai Teveth, sida 189

---------------

Jag tror att det räcker så här, det är kanske dags att läsa lite fakta innan du skriver sådana uttalande? Här är ett tips www.ety.com/HRP/racehate/shahakfw.htm

• Sobi3

Chana

Jag respekterar din person men det betyder inte att jag måste hålla med dig i dina resonemang. Det jag skriver om fallet Israel och dess terror är uppenbart, och de flesta vet vad jag pratar om. Det är inte något hemligt hur Israel bombar sönder palestinierna, själ deras marker och mördar deras barn. Jag säger det en gång till, jag har inget emot judar som folkgrupp utan jag är emot israels politik och terror. Du måste tänka lite för att förstå skillnaden på dessa två begrepp. Frågan är inte heller om vilken sanning som du har i ditt hjärta utan vilken fakta som finns och som berör Palestina, båda bibeln och historien bevittnar att detta land blev/blivit ockuperade.

• Sobi3

Santos

tack för ditt inlägg! Det värmer i hjärtat att det finns folk som du som stödjer de förtryckta, nu är jag inte ensam i det.

• Sobi3

bluemountain

Ja, kurdfrågan är inte heller mindre än palestinafrågan så jag håller med dig.

Santos

"Vad gäller Israel så är ju del ett att rika länder ska sluta stödja israel. Sluta ta parti. "

Jag skriver under!

Chana

Du gör mig snurrig du Du sa att du inte ville diskutera den frågan mer, men nu har du ändrat dig. Jag är trött på den också så du får ha en trevlig och givande diskussion i din tråd.

• Sobi3

Chana Chana , det var inga bråk alls i diskussionen. Det var en vanlig diskussion men jag antar att du är kanske lite extra känslig som tror att den som inte gillar Israels terrorism bråkar och tjafsar. Det enda jag och de andra gjorde är att vi lagt fram fakta, du blev sur och lämnade diskussionen. Det var allt. Du frågar varför jag inte kommer till din tråd och talar om vad jag tycker skulle vara bra för lösningar för bâda parter? Jag skrev vilka lösningar i den ursprungliga tråden men det verkar ingen ha lagt märke till.

• Sobi3

Chana

Det jag skrev var inte mina egna åsikter, Herre Gud, jag la fram bibelcitat, citat på vad israelliska primärministrarsade om att de stall Palestina från araberna, fakta om dom israeliska massakerna i Palestina. Jag kan tyvärr inte hjälpa att du tyckte det var tjafs för tjaf var det inte alls.

"Dina lösningar var inga lösningar fôr bâda parter"

Du ville inte ens lyssna på vad jag säger, Chana, och avgör dessutom att mina lösningar inte var lösningar men du ber mig ändå komma till din tråd och skriva. Det är uppenbart att du är ute efter andras lösningar som skulle instämma med dina därför önskade jag dig en trevlig och given diskussion där för jag håller inte med alls. Salam!

Svar på tråden Halal-slakt!