• Åke Vilse

Har du sås i en tillbringare/såssnipa?

Min mamma och farmor har alltid gjort sås och sedan hällt upp den i en liten tillbringare eller en såssnipa. Både tillvardags och till "fin".

Svärmor envisas med att lägga köttet i en form och sedan hälla såsen över så att man får sitta och skrapa och gräva för att få någon sås till potatisen. Sedan gör hon ju alltid förlite sås för redan första personen får ju skrapa för att få tag på någon sås...

Hur gör ni? Vad är vanligast?

Själv är jag avskräckt av skrapande från svärmor så jag kör med tillbringare/såssnipa

• Svar på tråden Har du sås i en tillbringare/såssnipa?
  • Nyfiken gul

till vardags får såsen vara kvar i kastrullen eller stekpannan o så tar vi därifrån... har inte tid för finesser i vardagen...

en snyggare middag på lördag eller söndag lägger jag upp köttet på fint stekfat och såsen hamnar i såssnipa.

• bodis

Jag häller alltid såsen i en liten snipa/kanna! Både för att det är fint och för att det är lättast att hälla upp. Blir så mycket kladd om man ska hälla från kastrullen.

• S vali s

Vi har såssnipa eller kanna, enkelt att hälla ur och alla kan välja hur mkt eller lite sås dom vill ha.
    Maken "dukar" gärna med kastrullerna på bordet och jag blir fullkomligt vansinnig eftersom jag hatar kastruller på bordet

• Lola Jämtland

Jag gör som Nyfiken gul.

• Elfan

Kastrull på bordet till vardags för då ska det vara enkelt och rationellt. Snipa/kanna till festligare tillfällen då man oftast har mer tid...

• gumman 00

Har såsen i röd bytta från tupperware

• lata kocken Johanna

serverar i kastrullen eller på tallriken - och snipa med _extra_ sås till "fint"
    tillbringare använder jag när det är måååååånga att hälla upp sås till (tex 30 tallrikar som ska fram samtidigt)

och sen ung 1 dl sås per skalle

• Åke Vilse

Är det ingen som gör som min svärmor alltså?

Hon häller såsen över oavett om det är panniff, kassler eller något annat kött som hon stekt.

• lata kocken Johanna

näää

det är bara när jag gjort ngt gratängliknande som såsen och köttet är i samma form - men då är det ju sås så det räcker och blir över till alla

visst - ser köttet vääääldigt torrt ut så kan man nappera det lite men då SKA man ju ha mer sås vid sidan om

Svar på tråden Har du sås i en tillbringare/såssnipa?