• Luna y Anouk

Myror!!!! Desperat!

Hejsan... vi har stora bekymmer med Myr-invasion på vår tomt... Det är små bruna myror som finns överallt, under stenplattor, i gräsmattan, på alla blommor, i våra pilträd... någon som har bra tips på hur man enkelt får bort dom??...

• Svar på tråden Myror!!!! Desperat!
  • vics

sprid myrr i ett brett band runt huset så kommer dom inte in iallafall...sen om det är myror som har en stack kan man gräva en jälit stor grop o gräva bort den..sen kan man snällt lägga stacken i skogen långt bort el ge i present till elaka grannen..

nä skämt åsido svårt om de är stackmyror, vi kör med myrr runt huset på vår/sommarn o slipper få in dom sen håller dom ju bort en hel del andra småkryp..så vi låter dom va hyfsat ifred..

är det mindre myror än stackmyror kanske de bugger hålor i gräsmattan o lite överrallt..kan bränna bort med gasolbrännare för ogräs..el hälla bensin i bona o hoppas inte hela gräsmattan brinner upp

skulle hellre vilja bli av med grävlingen som bor under huset..men det är ju inte bara o be honom snällt att flytta...

• tingeling79

Muckarn:

Robert Gustavsson Aldrig fel..hihi

• Ronaldinho

Jag köpte på "Jarboa" 2 st vita puckar som jag la ut i vårat växthus. Myrorna går in i det och tar med sig giftet hem till boet och det blir "genocide" hos myrorna.

Det funkade jättebra och är barnvänligt eftersom det bara är en plastbit. Funkar säkert bra att lägga en sådan vid en myrstig.

• Yena2

vics: Låter läskigt att ha grävlingen så nära inpå!

• rödbetan

salt nära huset och socker långt bort så drar de sig dit.. har man myror inne kan man köpa myrhus från Anticimex.

• Emmilus

Jag har hört att man ska leta reda på myrornas myrstack och sticka ner ett järnspett igenom hela stacken. Jag antar att spettet leder ner kyla ner i stacken och det tycker dom ju inte om.
    Min pappa har provat och det funkade. Skulle det ändå inte funka skulle jag använda myrr.

• love actually

Hejhej,

Tipsar också om salt (finns att köpa i jättesäckar på trädgårdaffärer - det är superbra! Mina föräldrar hade massor med myror både ute o inne, så dom strödde salt utomhus o satte myrhus inne. Å sen dess har dom inte haft några myror mer.

Kolla så att ni inte har bladlöss på buskar o träd - sånt gillar myror. Likaså med vattenläckor o fuktintill husgrunden.

Lycka till!

• vics

yena2

ja inte så kul att ha under huset, men den ska nog flytta till "sällare jaktmarker" snart har en fälla som den kan gå in i men inte ut.. men den vill inte äta det jag betar med..ja inte tillräckligt mkt för att gå in i alla fall...

• rödbetan

Det är sådana myrhus som man får eller köper från anticimex.. de funkar om man har dem inne..

• bodica

Mata bort dem, häll socker på lämpligt ställe och de flyttar dit.

Svar på tråden Myror!!!! Desperat!