• Luna y Anouk

Myror!!!! Desperat!

Hejsan... vi har stora bekymmer med Myr-invasion på vår tomt... Det är små bruna myror som finns överallt, under stenplattor, i gräsmattan, på alla blommor, i våra pilträd... någon som har bra tips på hur man enkelt får bort dom??...

• Svar på tråden Myror!!!! Desperat!
  • Rosa blomman

Jag är inte så mycket för gift men ibland måste man ju testa!

Men jag fick ett kanon tips av en kille som var från Anticimex och skulle besiktiga vårt hus.
    Vi hade jätte problem förra året med myror, jag har testat med "myrhus", vitpeppar lägga socker utan för huset osv osv men det funkade inte.

Jag har djur och därför kan jag inte lägga ut myrr. Men denna kille sa att man skulle sprida ut kanel runt om huset och där man tror myrorna kommer ifrån. De myrorna jag hade försvann på en dag...

• Luna y Anouk

Rosa Blomman: Det låter ju kanon!! Miljövänligt oxå... Tack för alla tips.. (vissa riktigt galna, men man har skrattat gott)

• Kålrot

Aska ska vara bra att hälla över dem. Har aldrig provat, men pappa brukar göra så.

• EmelieW

hejsan, vi har hela lägenheten full med svart myror i sängen i hallen kök o överallt, läste något om myrhus.
    vad kostar de? finns de några risker med dem om man har barn?

• Rigmor Mortis

Strö bakpulver på de myror ni ser, rör om i boet först så det väller upp många... de försvinner på nån vecka bara.

• Luna y Anouk

Fantastiska råd man får... nu ska jag testa lite olika varianter får se vilken som blir mest användbar..

• Doriath

Är det myror som har stack så kan du sätta ned en järnstång mitt i stacken (den ska ned en bra bit) på hösten så fryser de bort under vintern.

• mjuik

Mitt bästa tips kommer från Hemmets Journal.
    Blanda två delar vatten och en del grönsåpa och häll ut.
    Det är inte populärt alls.

• Anette m 2st 01

Vi har prövat två varianter med bra effekt.

Det ena är att hälla kokhett vatten över myrorna. Kanske inte så himla trevligt men det fungerar om man har dom under tex en platta eller vid asfalterad kant. Detta ska man dock inte använda på gräsmattor etc då all växtlighet runt om kring dör.
    Detta är ett jättebra sätt att ta död på små pissmyror (små gulaktiga)som gärna bor i gräsmattan.

Det andra är tyvärr ett gift. Det är ett pulver som heter MyrRent. Har hittat det på bla ICA Maxi och det fungerar jättebra. Även bra på stora stackmyror. Myrorna dör inom en kvart.

• Åsa Ystad

EmelieW: Myrhus är superbra mot svartmyror! "löser problemet en gång för alla" eller hur de (lie otäckt) skriver på paketet. Kostar ca 50:- för två dosor. Finns att köpa på en del byggvaruhus, hos Anticimex, ibland på Konsum och så.
    Lägg dem utom räckhåll för barnen, så är det ingen fara. Det gäller bara att hitta ett bra ställe där det går en myrstig så lägger man dem där. Lycka till!

• Meli

Få bort helt är svårt. Men förra sommaren köpte jag ett myrgift som man vattnade ut. Det var jättebra, men ganska dyrt. Det minskade beståndet rejält, men sen struntade jag i att göra om det, för vi skulle ändå renovera hela trädgården nu denna sommar och då försvinner en hel det med utgrävningarna. Men det var i alla fall bra tyckte jag och använder man det varannan var tredje vecka så tror jag det kan bli riktigt bra

Köpte det på Granngården (Lantmännen).

• wozzgirl

Jag har fått svartmyror i komposten.. Jag har 2 komposter, en vinter o en sommar. Då jag idag öppnade vinterkomposten så prasslade det bara av myror. *ryser*
    Köpte 2 Raid-myrbon idag (2,30? kostade de) så vi ska se hur effektiva de är...

• beckisen

Vi hade massor med myror i fjor.. som dessutom kom in i huset.  FIck rådet av anticimex att locka bort dom /döda dom genom att ta petflaskor med sockerlösning.... det minskade myrorna..

Sen har vi mormors knep som jag tog till vid de 2 ingångar de anvä'nde... strö kanel. Myror gillar INTE kanel...

Efter som vi har en massa (3 ) djur så ville vi inte ha en massa gifter runt huset.

• vics

har pudrat runt hela huset med myrr, det blev myrtomt på en gång myrorna får gärna finnas då de tar bort andra insekter på gården...men in i huset ska dom inte! sen får man väl räkna med lite/mkt myror på tomten om man bor som jag inne i skogen...

• Ciccin3

Nippon!

Ett medel man klickar ut, myrorna äter utav det, samt bär hem till kompisarna... Pappa har använt sig utav det när mamma och pappa bodde i hus, och han va jättenöjd!

• Bablu

Hej Allihopa,

Jag ger en råd som kommer att funka säker .Ni Kan sprida ut Gurkmeja pulver runt om huset och där man tror myrorna kommer ifrån så fursvinner de.

ge fidback på min mail om det funker eller inte

[email protected]

• tobiass

I fjol köpte vi en jättefin stuga. Vi hann vara dit några gånger innan snön föll. När vi kom tillbaka i våras så syntes inga myror. Men efter några helger i stugan så märker vi att det kryllar av myror på gården. Vi hade aldrig sett de förut och plötsligt var de bara där. Har sett era lösningar, men de innebär ju att man vet vars de kommer ifrån eller nån stig de går. Det gör inte vi, de är överallt och går inte efter några stigar, vad ska man göra?

• mabe65

Blanda frätande fälgrengöringsmedel, klorin, kaustiksoda, kanel, bakpulver plus en mängd vatten ner i boet, då har de inte en chans. Men det är bra om du ser den " stora honan " , hon som styr över hela boet, för när hon kommer fram så är mer än halva problemet löst. Hon styr över hela myrstammen, men är hon borta så ger de andra myrorna upp.

• mabe65

Man kan se spår av boet genom att de gräver upp bl a sand till små kullar bredvid eller strax intill boet. lycka till oss båda :)

• Järvsö

Har du svartmyror i huset, strö kornmjöl runt hela sockeln så drar myrorna !

Svar på tråden Myror!!!! Desperat!